آلبوم به چشمهاي تو سوگند با صداي ايوب صادقي و موسيقي ابوالفضل صادقينژاد منتشر شد
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۶۱۵۵۱
خبرگزاري آريا - مراسم رونمايي از آلبوم «به چشمهاي تو سوگند» با صداي «ايوب صادقي» و موسيقي «ابوالفضل صادقي نژاد» عصر روز سه شنبه 23 مرداد در فرهنگسراي نياوران برگزار شد. در اين برنامه که همزمان با روز انتشار آلبوم بود جمعي از چهرههاي مطرح نظير هنگامه اخوان، فردين خلعتبري، بابک صحرايي، شهرام شکوهي، صدرالدين حسينخاني، اميريل ارجمند، محمدرضا يار، اميد داورزني، احمد ميرمعصومي، محمدرضا اسکندري، صادق آزمند، برنا غياث و داود فياضي و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتداي برنامه محمدرضا يار که سراينده ترانههاي آلبوم به چشمهاي تو سوگند است پشت تريبون حاضر شد و ضمن بيان توضيحاتي درباره روند توليد اين مجموعه و جزئيات آن، نکاتي را درباره همکاري با ابوالفضل صادقي نژاد و ايوب صادقي عنوان کرد.
سپس اميد داورزني که يکي از موزيسينهاي حاضر در اين آلبوم است در بخشي از صحبتهايش به آشنايي قديمي با خانواده صادقينژاد اشاره داشت و گفت:«من موسيقي را در خانواده صادقي نژاد شروع کردم و اولين بار استادم ابوالفضل صادقي نژاد مضراب را در دستان من گذاشت. نوجواني من و ايوب با يکديگر عجين بوده و در کنار هم چيزهاي زيادي ياد گرفتيم. تصور ميکنم شروع هرچه در هنر دارم از استادم ابوالفضل صادقينژاد است. در خوانش ايوب يک نکته منحصر به فرد است که در ساز پدرش هم اين نکته را ديدم. آن هم سادگي نغمهها است که متأسفانه در شرايط فعلي کمتر شاهد اين موضوع هستيم. سادگي از موسيقي ما بيرون رفته است. سادگي که يک هنرمند بايد از هزارتوي پيچيدگيها عبور کند و به اين مرحله از سادگي برسد. من افتخار داشتم که در اين مجموعه دو اثر داشته باشم و از ايوب عزيز ممنونم که به من اين اجازه را داد.»
در بخش بعدي برنامه ايوب صادقي پشت تريبون حاضر شد و اعلام کرد:«دو پادشاه در يک اقليم نگنجند ولي اميد داورزني افتخار داد و در اين آلبوم همراه ما بود. من تازه شروع به هنرجويي و کار کردهام. اگر بگويم به خاطر حرمت پدر و پسري اين افتخار را پيدا کردم که کنار پدر قرار بگيرم ولي واقعاً لياقت اين را ندارم که اسمم در کنار فردين خلعتبري بزرگ قرار بگيرد که همه موسيقي ايران به نوعي وامدار او است. زماني که کلام معناي خوب داشته باشد و بتواند معني درست را به مخاطب برساند ميتواند يک موسيقي را تبديل به بهترين اثر هنري کند. بهترين موسيقي اگر با کلام نازل توأم شود هيچ وقت نميتواند به سرمنزل مقصود برسد. به همين دليل از محمدرضا يار تشکر ميکنم که لطف داشت و در اين آلبوم شرکت کرد. اما در بحث حرفهاي موسيقي مشکل نشر و پخش آثار را داريم. موزيسينهاي زيادي هستند که آثار ارزشمندي در گنجينه دارند ولي شرايطي براي رساندن موسيقي به گوش مخاطبان ندارند. به همين دليل از موسسه «ايران گام» و آقاي «صدرالدين حسينخاني» که به همراه موسسه «هنر شهر» پخش اين اثر را بر عهده گرفتند تشکر جانانه کنم. مهمانان زيادي در اين جمع حضور دارند که همگي قدم بر ديده ما گذاشتهاند ولي يک مهمان ويژه در ميان همه عزيزان حضور دارند. کوچکترين هنرجوي ما که خانم «آريانا اصغري» فرزند خلبان شهيد اصغري هستند و امشب در جمع ما حضور دارند که از طرف همه مهمانان از ايشان تشکر ميکنم.»
ابوالفضل صادقي نژاد که پيش از اين هم آلبوم پرمخاطب «از تنهايي گريه مکن» با صداي «سالار عقيلي» را آهنگسازي کرده بود صحبتهايش درباره آلبوم به چشمهاي تو سوگند را به قدرداني از حضار و عوامل آلبوم خلاصه کرد:«دست عزيزاني که در اين آلبوم حضور داشتند و اينجا حضور داشتند را ميبوسم.»
اميريل ارجمند در بخش ديگري از برنامه پشت تريبون حاضر شد و گفت:«تسلط به شعر مهمتر از تسلط به موسيقي است البته زماني که کار باکلام انجام ميدهيد. فرهنگ ده هزار ساله اين کشور سهم به سزايي در موسيقي ميتواند داشته باشد. آقاي صادقينژاد که ميگويند در حق ايوب خيلي ظلم کردند را درک ميکنم. شرايط پدر و پسر هنرمند بسيار ويژه است. در يک جا بايد دست بکشيد و خودتان حرکت کنيد بدون اينکه بخواهيد جايي سفارشتان را کنند. هميشه ميگويند کار شما سادهتر است ولي من ميگويم کار ما سختتر است. ايوب سه سال است که پيگير انتشار اين آلبوم است. خوشحالم که ايوب صادقي ميتواند راه خودش را مسلطتر طي کند.»
اما فردين خلعتبري يکي ديگر از عوامل توليد اين اثر بود که گفت:«ماجراي موسيقي آنقدر براي من مهم است که رسميت بيش از حد اذيتم ميکند. من اجتماعات را به اينکه تعداد حضارش چقدر است نميشناسم بلکه برايم حواسهايي که آنجا جمع است بيشتر اهميت دارد. وقتي راجع به موسيقي برنامهاي داريم دوست دارم بيشتر موسيقي اجرا شود و اجراي زنده ببينيم و کمتر حرف زده شود. ميزان احساساتي که ميان اين پدر و پسر رد و بدل شد کمي رشک برانگيز است و گاهي به تعارف ميرسد. زماني که کنار آقاي صادقينژاد نشسته بودم و ديدم که ايوب روي صحنه احساساتي شده بود، ايشان احساساتشان دوچندان بود. من يکي از کارهاي اين آلبوم را با علاقه و نه با وظيفه ارکستراسيون کردم که اين علاقه برگرفته از روابط خوب اين پدر و پسر است. دوست خوبمان بهنام ابوالقاسم هم نوازندگي پيانو و رهبري ارکستر را بر عهده داشت.»
او در ادامه خطاب به ابوالفضل صادقي نژاد اعلام کرد:« آقاي صادقينژاد اينطور نيست که شما احساس کنيد چيزي را اضافه در اختيار کسي قرار ميدهيد. شما کاري را انجام ميدهيد که هر پدري بايد انجام دهد و اين پدري را در حق ديگران هم انجام ميدهيد. من وقتي پشت سر شما صحبتهاي خوب ميشنوم حس ميکنم نقشي که در زندگي ايوب داريد باعث شده تا همه علاوه بر خودش به اصل و نسب او بپردازند.»
اين موزيسين سرشناس در ادامه گفت:«نسلهاي مختلف که موسيقي را ميشنوند و گاهي دوباره ريميکس ميکنند آن زمان ميتوانيم بگوييم که ادبيات آهنگين يا موسيقي آن دوره کار خودش را کرده است. موضوع ديگر هم اين است که موسيقي به ادبيات اضافه ميشود و موسيقي که در ذهن شاعر هست شعر را ميسازد و به همين دليل نسبت به موسيقي کمي متعصب هستم. در کشور ما متأسفانه موسيقي بايد خودش را به چيزهايي مثل سينما و اپرا و... بچسباند تا بيشتر ديده شود که اين اتفاق درباره موسيقي خجسته نيست. اگر موسيقي در قالب اصلي خودش باشد مطمئناً روي ادبيات و سينما و تئاتر اثر شگرفي ميگذارد و ما درباره آن کاملاً غفلت ميکنيم.»
سيدعباس سجادي، مدير بنياد آفرينشهاي هنري نياوران، هم ضمن تبريک به دستاندرکاران اين آلبوم گفت:«در حوزه موسيقي ايراني، موسيقي باکلام جايگاه ويژه خود را داشته است. بحثي که بزرگواران موسيقي مطرح ميکنند اين است که خواننده به عنوان يک ساز است. زماني که از صدا به عنوان آوا استفاده ميکنيد شايد اين تعبير را داشته باشيد اما بهانه ساخت يک تصنيف چيزي غير از کلام است؟ خواننده به عنوان مجري کار چه نقشي دارد؟ تعبير من اين است که آثار باکلام در موسيقي ايراني مثل يک اثر خوشنويسي هستند و حرمت کلام را نبايد فداي چنين نگاههايي کنيم. دوستان ما در حوزه آهنگسازي نسبت به موسيقي تعصب زيادي دارند ولي من چندان موافق نيستم. اما به هرحال براي کساني که در شرايط امروز جامعه که براي زيست هنر نيست تلاش ميکنند. به ويژه تهيهکنندگاني که سرمايه خود را در يک بازار پرريسک قرار دادهاند.»
داوود فياضي و احمدميرمعصومي هم از جمله ساير سخرانان اين برنامه بودند. در پايان مراسم هم مهمانان ويژه ضمن حضور روي صحنه به همراه خانواده صادقينژاد از طرح جلد اين آلبوم رونمايي کردند. يکي از بخشهاي اين قسمت از مراسم که مورد توجه رسانهها قرار گرفت اشکهاي ابوالفضل صادقينژاد و بوسه ايوب صادقي بر دستان و پاي پدر و مادرش بود. پس از اتمام برنامه هم ديدارهاي جالبي در حياط مجموعه نياوران ميان هنرمندان وجود داشت.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(ویدئو) اقدام عجیب گروه راک انگلیسی با استفاده از صدای «بنان»!
فرض بگیرید که به عنوان یک ایرانی بلیت تهیه کرده و به کنسرت یکی از بهترین موسیقیدانهای دنیا؛ یعنی «تام یورک» رفتهاید. منتظر آغاز کنسرت هستید، اما یه یک باره وقتی که گروه در حال کوک سازهای خود است، صدا و زبانی آشنا به گوشتان میرسد؛ صدای آواز غلامحسین بنان آن هم در کنسرت گروه «اسمایل»!
به گزارش ایسنا، تماشاگرانی که در کپنهاگ به تماشای گروه راک «اسمایل» با خوانندگی «تام یورک»، خواننده مشهور انگلیسی رفته بودند، در ابتدای کنسرت زمانی که گروه در حال کوک سازهای خود بود، غافلگیر شدند.
ترانه «شب جوانی» از بنان فضای سالن پرجمعیت کنسرت را پر کرد و ایرانیهای حاضر در کنسرت را ذوق زده کرد.
به احتمال زیاد وقتی که چنین اتفاقی در چنین کنسرتی رخ میدهد، ایرانیهای حاضر در آن مکان حسی مملو از شادمانی، نوستالژی و البته غرور به آنها دست میدهد و شاید حتی بخواهند فریاد بزنند که این صدای خواننده وطن من است، صدای استاد بزرگ غلامحسین بنان!
البته که چندان دور از ذهن نیست که غیرایرانیها آشنایی با موسیقی ایران و البته غلامحسین بنان نداشته باشند، ولی همین کار گروه اسمایل موجب برانگیخته شدن کنجکاوی مخاطبان میشود که درباره آنچه در ابتدای کنسرت پخش شد، جستوجو کنند. همین امر، اما خود به واسطه بازتابش در فضای مجازی، یک نوع معرفی موسیقی ایرانی به جهان است.
حتی اگر بخواهیم از زاویه دیگری به مسئله نگاه کنیم، میتوانیم این اقدام را نوعی تعامل فرهنگی بدانیم. درحقیقت سالها است که در دنیا مسئلهای با عنوان «تعامل فرهنگی» محل بحث رویدادهای فرهنگی شده است و اهالی فرهنگی و هنر با ارائه راهکارهای مختلف به دنبال ایجاد «تعامل فرهنگی» در دنیا هستند؛ تعاملی که از راههای مختلف موسیقایی، تجسمی، ادبی و ... جای کار دارد.
به همین جهت شاید بتوان استفاده از اثر موسیقی غلامحسین بنان را در کنسرت گروه «اسمایل» نوعی تعامل فرهنگی تلقی کرد؛ چراکه استفاده از این اثر موسیقی در چنین قالبی خواه یا ناخواه بارها به روشهای مختلف دیده خواهد شد و موسیقی ایرانی را به افراد زیادی از سراسر دنیا معرفی خواهد کرد.
البته مشابه این اتفاق را خرداد امسال هم داشتیم، زمانی که حساب رسمی باشگاه فوتبال «آ. ث. میلان» در اینستاگرام طی اقدامی جالب از اثری از آقا موسی خان معروفی (پدر جواد معروفی) روی ویدیوی گلهای تیمش مقابل تیم «سمپدوریا» در شب پیروزی پنج بر یک استفاده کرد.
به هر حال چنین اتفاقهایی به احتمال زیاد تصادفی نیستند، و اگر فرد باهوشی همچون تام یورک در کنسرتش از اثر بنان استفاده میکند حتما هدف خاصی از این کار داشته است. البته که ما شاید هیچگاه گمان نمیکردیم در کنسرت تام یورک آواز بنان را بشنویم و این امر آنقدر عجیب هست که در فضای مجازی از آن بهرهبرداریهای طنز هم میشود؛ به گونهای که برای برخی آنقدر غیرقابل باور است که مینویسند: «وقتی میگی خدایا یا پولدارم کن یا توی کنسرت تام یورک بنان پخش شه!».
اما از اینها هم که بگذریم، موسیقی ایران آنقدر هنرمندان درجه یک و آثار شاهکار دارد که بالاخره حتی اگر خود ما نیز تلاشی برای معرفی آنها نکنیم، به گونهای مسیر آنها به جهان باز و به جهان معرفی میشوند؛ چراکه هنر همچون رودی است که به هر حال جریان خود را پیدا میکند.
در این قسمت میتوانید ویدیوی این اجرای زنده با صدای بنان را ببینید:
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیتام یورک، خواننده و آهنگساز، با تاسیس یک گروه آلترناتیور راک در سال ۱۹۸۵ به نام «ریدو هد» به شهرت و محبوبیت جهانی رسید. او در سال ۲۰۲۰ به همراه اعضای «ریدیو هد» گروه تازهای به نام «اسمایل» (لبخند) تاسیس کرد.