Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، مطهره محسن پور با بیان اینکه مهندسی ژنتیک یکی از راهکارهایی است که به تولید غذای سالم و کافی و دست یابی به امنیت غذایی کمک می کند، گفت: در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر می رسد و پیش‌بینی شده تغییرات اقلیمی تا ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ما در ایران و سایر کشورهای جهان شاهد مصرف بیش از اندازه آب هستیم و حتی آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد با توجه خشکسالی موجود، به طور قطع در آینده با کمبود بیشتر در رابطه با زمین‌های کشاورزی مواجه خواهیم شد، افزود: در جدیدترین گزارش ناسا آمده که کشور ایران کمتر از نصف میانگین بارندگی را دارد و تغییر در اقلیم خیلی زودتر از متوسط جهانی در ایران شروع شده است.

محسن پور ادامه داد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد جنگل‌ها درختزار می شود، درختزارها بوته زار می شوند و بوته زارها بیابان می شوند. مخصوصا بیان شده است خاورمیانه بیشتر از سایر مناطق در دنیا تحت تاثیر تغییر اقلیم است و نکته حایز اهمیت این است که این خشکسالی روی امنیت غذایی اثر می گذارد.

وی یکی از راهکارهایی که برای مقابله با امنیت غذایی دنبال می‌شود، توسعه محصولات مقاوم به خشکی است، افزود: کشت ذرت تراریخته مقاوم به خشکی چند سالی است در آمریکا آغاز شده است. سطح زیرکشت این ذرت در مدت کوتاهی افزایش یافته و از ۵۰ هزار هکتار در سال ۲۰۱۳ با گذشت تنها سه سال در سال ۲۰۱۶ میلادی در ۱۲۳ استان سطح زیر کشتی بیش از ۱٫۷ میلیون هکتار را به خود اختصاص داد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه این ذرت می‌تواند در شرایط تنش خشکی، با کاهش تبخیر آب از گیاه تا ۱۷۵ درصد، نیاز ذرت به آب را کاهش دهد، توضیح داد: در حال حاضر کشورهای دنیا و غول‌های کشاورزی مانند برزیل و آمریکا، روی محصولات مقاوم به خشکی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های توسعه چنین محصولاتی، انتقال ژن مقاومت به خشکی و روش دیگر ویرایش ژن است، گفت: از سوی دیگر در جهت امنیت غذایی، تولید محصولات تراریخته به کاهش مصرف سموم کمک کرده و عملکرد کشاورزی را در استفاده از سموم بهینه می کند.

محسن پور افزود: محصولات تراریخته توانسته اند ۳۷ درصد از مصرف سموم را کاهش دهند. به نحوی که مصرف ماده موثره سم ها بعد از تولید محصولات تراریخته کمتر شده و بیش از ۵۵۰ میلیون کیلوگرم کاهش مصرف سموم را شاهدیم.

وی با بیان اینکه بهبود خواص تغذیه‌ای از اهداف دیگر گیاهان تراریخته است، ادامه داد: برای مثال برنج طلایی و افزایش ویتامین آ در برنج و افزایش اسید چرب و آمینه در خوراک دام، در این راستا به کار گرفته شده است. به نحوی که گفته می شود برنج طلایی می تواند از مرگ ۲۵۰ هزار کودک در سال جلوگیری کند. از سوی دیگر بهبود ارزش غذایی در برخی محصولات تراریخته موجب مقابله با بیماری‌هایی همچون سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اضافه کرد: نسبت اسید چرب امگا ۳ و ۶ خیلی مهم است که اگر این نسبت مناسب نباشد، می تواند باعث مشکل و بیماری شود. اما با فناوری تراریخته روغن های مطلوب مانند امگا ۳ در کلزا تولید می شود که یک هکتار این کلزا معادل ۱۰ هزار کیلوگرم ماهی است.

وی مزیت دیگر کشت محصولات تراریخته را کاهش انتشار دی اکسید کربن عنوان کرد و گفت: ایران کشور یکی مانده به آخر در لیست تغییر در فرایندهای تولید کربن است و باید رویکردهای خود را تغییر دهد.

محسن پور افزود: برخی مطالعات نشان داده کشت برخی محصولات تراریخته یکنواختی در کشاورزی را کاهش داده است. در سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی محصولات تراریخته بررسی شده و مشخص شد ۲۸ درصد یکنواختی پنبه در ایالات متحده کاهش یافته یعنی تنوع آن زیادتر شده است.

کد خبر 4375675 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: بیوتکنولوژی دی اکسید کربن محصولات تراریخته مردم علیه احتکار نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو تحقیقات علمی فناوری فضایی مخابرات موبایل امنیت اطلاعات شرکت دانش بنیان گوشی هوشمند ایالات متحده آمریکا ناسا زیست فناوری گوگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۱۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین

علی راه انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر عملیات سمپاشی و محلول پاشی مزارع و باغات استان با ۴۰ دستگاه پهپاد با اپراتور‌های آموزش دیده انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در راستای استفاده از تکنولوژی‌های نوین مکانیزه در مزارع و باغات؛ قزوین یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه است.

راه انجام یادآور شد: سمپاشی برعلیه انواع آفات به ویژه سن غلات، علف‌های هرز مزارع و محلول پاشی در مزارع و باغات توسط پهپاد علاوه بر دقت و سرعت عمل باعث صرفه جویی و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سمپاشی با پهپاد به دلیل مصرف پایین سموم در کنترل آفات و علف‌های هرز کمک شایانی به پایداری محیط زیست و کاهش اثرات زیست محیطی می‌کند و باعث بهبود کیفیت محصولات تولیدی در مزارع و باغات می‌شود.

راه انجام بیان کرد: استان قزوین از سال ۱۴۰۰ با استفاده از تسهیلات و اعتبارات خطوط مختلف مکانیزاسیون اقدام به شناسایی افراد متقاضی آموزش دیده جهت جذب و خرید انواع پهپاد برای فعالیت در عرصه‌های کشاورزی کرده است.

این مسئول تاکید کرد: در حال حاضر قزوین یکی از استان‌های پیشرو در زمینه ارائه خدمات مکانیزه توسط پهپاد‌ها در کشور می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • آغاز فصل نوغانداری در مازندران
  • برداشت حدود ۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • توزیع ۲۴۱ بسته معیشتی بین خانواده های کم برخوردار