Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛با هدف ترویج روش‌های آبیاری مناسب جهت کاهش مصرف آب در باغات میوه، مراسم روز مزرعه با عنوان آبیاری شیاری باغات هسته دار با حضور ۷۵ نفر از کارشناسان و باغداران در روستای علی بگلو شهرستان میاندوآب برگزار شد.

در این مراسم محرمعلی دیانتی مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب، با اشاره به  توسعه وترویج تکنیک‌های جدید آبیاری و انتقال یافته‌های جدید به کشاورزان در راستای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، اظهارکرد: در روش‌های سنتی آبیاری کل سطح خاک خیس می‌شود و آب در سطح کل باغ رها می‌شود و آب به مقدار زیادی از طریق تبخیر از سطح آب هدر می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که در روش آبیاری شیاری آب فقط خاک داخل شیار اطراف درختان را خیس می‌کند و با نفوذ در خاک در اختیار ریشه درختان قرار می‌گیرد.

وی کاهش تبخیر و تعرق و مصرف آب آبیاری، کنترل علف‌های هرز، تهویه مناسب زمین و افزایش کیفیت محصول را از مزایای اجرای این روش آبیاری برشمردند.

در ادامه این مراسم بهمنی ریاست اداره ترویج و آموزش میاندوآب، به ارائه عملکرد برنامه‌های ستاد احیاء دریاچه ارومیه و تشریح روند اجرایی طرح تحولی ترویج و استقرار کشاورزی پایدار در شهرستان میاندوآب پرداختند.

طایفه رضایی، محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان نیزبا بیان مطالبی در خصوص نحوه اجرا و مزایای آبیاری شیاری در باغات هسته دار، مقایسه روش‌های آبیاری سنتی و روش آبیاری شیاری، گفت: روش آبیاری شیاری با ایجاد دو شیار در طرفین ردیف درختان در باغات میوه قابل اجراست و، چون آب آبیاری فقط در دو طرف درختان حرکت می‌کند و منطقه ریشه درختان را خیس می‌کند دور آبیاری و مصرف آب در باغات نسبت به روش سنتی در حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در این مراسم کارشناسان و باغداران شرکت کننده در یک فضای صمیمی به بحث و گفتگو و تبادل نظر در خصوص نتایج اجرای طرح‌های تحقیقاتی و تکنیک‌های جدید آبیاری با رویکرد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی پرداختند.

 

انتهای پیام/م

اجرای آبیاری شیاری در شهرستان میاندوآب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۲۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۵ هزار میلیاردی به بخش کشاورزی کنارک براثر بارندگی دو روز اخیر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر جهادکشاورزی شهرستان کنارک گفت: بر اساس برآورد‌های اولیه، بارندگی شدید دو روز اخیر، بیش از پنج هزار میلیارد ریال به تاسیسات و زیربنا‌های بخش کشاورزی، مرغداری‌ها، باغات و مزارع، بند سار‌ها و آب بندان‌ها خسارت زد.
عیسی قاضی افزود سیلاب به سه هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت سورگوم و ماش، پنج واحد مرغداری با ۸۰ هزار قطعه مرغ و جوجه، بیش از ۶۰۰ بندسار و ۱۰ آب بند آسیب جدی وارد کرد.
وی تصریح کرد با توجه به سرریز کردن سد کهیر و آب گرفتگی، مسدود شدن راه‌های روستایی و هجوم سیلاب به باغات میوه‌های گرمسیری و واحد‌های دامداری سبک و سنگین، احتمال افزایش میزان خسارت وارده وجود دارد.
قاضی تاکید کرد مدیریت جهادکشاورزی با کلیه امکانات، آماده خدمت رسانی به بهره برداران است.

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک
  • افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای
  • خسارت ۵ هزار میلیاردی به بخش کشاورزی کنارک براثر بارندگی دو روز اخیر
  • بارندگی اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی کنارک خسارت زد
  • کشاورزان بقایای هرس شده درختان خود را جمع آوری نمایند
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت
  • کشت نخیلات در ۴۷ هکتار از باغات کارون