Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سردار محمدحسین حمیدی بعد از ظهر امروز در نشست کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل‌ونقل آذربایجان شرقی اظهار کرد: یکسری مشکلات را با چند رویکرد کوتاه‌مدت،کم‌هزینه و زودبازده می‌توان اصلاح کرد و بخشی دیگر از مشکلات همچون احداث آزادراه‌ها و جابه‌جایی بار و مسافر روی ریل، نیازمند برنامه‌ریزی کلان بوده که باید اتفاق بیفتد و خارج از دسترس استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: از سال 84 ریل تصادفات از روند افزایشی به یک‌روند کاهشی مناسب تغییر کرد و با وجود افزایش سفرها و تعداد راننده‌ها که موجب افزایش تصادفات می‌شد، با اقداماتی که صورت گرفت روند تصادفات افزایش پیدا نکرد.

هشدار درباره افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف

وی با هشدار درباره افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف افزود: با توجه به این مسئله نه‌تنها افزایش نداشتیم بلکه رقم کشته‌ها از 28 هزار به 16 هزار نفر کاهش پیدا کرد و البته در چند سال اخیر همچنان بر روی رقم 16 هزار نفر ثابت مانده بود، اما از ابتدای سال‌جاری روند افزایش در حال برگشت بوده و این موضوع نشان می‌دهد اقدامات انجام‌شده پاسخگو نیست.

میزان بازدارندگی در اعمال قانون راهنمایی و رانندگی پایین است

فرمانده پلیس‌راه کشور ادامه داد: البته اقدامات کلانی از جمله اصلاح قانون پس از 40 سال و بالا رفتن میزان بازدارندگی و هزینه تخلف برای متخلفان چه سازمان‌ها و چه رانندگان، انجام شد اما به این موضوع قائل نیستیم و معتقدیم هنوز بازدارنده نیست، چرا که برای نمونه جریمه رانندگی در حالت مستی 400 هزار تومان است و 6 ماه گواهینامه ضبط می‌شود و در این مورد در کشور ما که برابر آموزه‌های دینی این کار جرم بوده و حد برای آن جاری می‌شود، میزان بازدارندگی در اعمال قانون پایین است.

حمیدی ادامه داد: همزمان با بحث بازدارندگی، باید بحث ارتقا در حوزه‌های مختلف را در دستور کار قرار بدهیم، باید سطح راه‌ها و کیفیت راه‌ها ارتقاء یافته و وضعیت کنترل و نظارت، آنلاین و دقیق باشد، در همه جای دنیا با حداکثر تجهیزات تخلفات را نظارت و ثبت می‌کنند.

وی بیان کرد: بازدارندگی بالا از یک‌ طرف و جرایم بالا، اعمال قانون، دوربین‌ها و سامانه‌های نظارتی از طرف دیگر عرصه را برای متخلف تنگ می‌کند.

توقف تست ایمنی خودروها

فرمانده پلیس‌راه کشور تأکید کرد: در حوزه ایمنی خودرو، یکسری کارهایی انجام شد اما دوباره متوقف شد و در سال‌جاری شرایط خودرو و ایمنی خودرو با توجه به سیاست‌هایی که اتفاق افتاد طوری پیش می‌رود که مردم با حداقل‌های ایمنی هم با مشکل مواجه خواهند بود چراکه قیمت خودروی ایمن به حدی بالا رفته که قشر متوسط جامعه نیز نتواند خودرو ایمن بگیرد و مجبور است به خودروهای وارداتی و تولیدی ناایمن قناعت کند.

  هزینه‌های بالای سفر ریلی و هوای افزایش سفر با خودروی ناایمن را به دنبال دارد 

وی ادامه داد: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های سفر ریلی و هوایی دیگر مقرون‌ به‌صرفه نیست بر همین اساس مردم با خودروی ناایمن وارد جاده می‌شوند و هر سال افزایش تردد بالای 10 درصد را در جاده‌های کشور داریم، اگر همگام با این افزایش تردد، اقدامات خودمان را افزایش ندهیم وضعیتی که امروز دچار آن شدیم، تداوم خواهد داشت.

سردار حمیدی خاطرنشان کرد: مگر می‌شود بدون ایمن‌سازی جاده و خودرو در کنار افزایش میل به سفر با توجه به سیاستگذاری‌ها، توقع داشته باشیم مردم با توصیه، تذکر و راهنمایی رعایت کنند، این امکان‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: وقتی حجم تردد بالا می‌رود و ظرفیت راه‌ها کشش ندارد، در حوزه برون‌شهری و درون‌شهری و 30 کیلومتری شهرها که 60 درصد حوادث را به خود اختصاص داده، مشکلی به وجود می‌آید، ضعف مدیریتی داریم.

فرمانده پلیس‌راه کشور افزود: برای کارهای کلان و درازمدت سرمایه‌گذاری می‌کنیم، آزادراه می‌سازیم اما  راهایی که داریم را ارتقاء نمی‌دهیم و لاین سنگین و سبک را در جاده‌های کشور جدا نمی‌کنیم، با این وضعیت قطعاً اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.

60 درصد حوادث در30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد 

وی بابیان اینکه 60 درصد حوادث در30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد، گفت: معمولاً در جایی که وزارت راه به عمق محور همچنین شهرداری به هسته‌های مرکزی توجه می‌کند، حاشیه‌ها رها می‌شوند، اتصال شهر و جاده دچار مشکل هست و در کل کشور این‌‌ گونه است، استانداران باید با نزدیک کردن شهرداری‌ها و راه و شهرسازی، مشکلات این محدوده 30 کیلومتر را برطرف کنند.

سردار حمیدی افزود: با وجود این همه مشکلات به دنبال ساخت آزادراه در عمق محورها می‌رویم، در حالی‌که قبل از آن باید جاده اهر- تبریز را درست کرد، چهار سال پیش زمانی که به استان آمدم، آن موقع گفته شد تا آخر 95 تمام می‌شود اما امروز می‌شنویم احتمالاً تا آخر 98 هم به طول می‌انجامد، این‌ها چیزهایی هستند که  نمی‌توان از آن گذشت.

وی ادامه داد: اگر دنیا در حوزه ایمنی پیشرفت کرده یکی از دلایل آن ساخت خودرو با ایمنی بالا بوده، اما آیا صنعت خودروسازی و واردات خودرو، سیاستگذاری دولت که برای ایمنی تکلیف و وظیفه قانونی دارد، این را نشان می‌دهد؟ در گفتار و عمل دو چیز متفاوت می‌بینیم، باید براساس مصوبه مجلس، دولت و واحدهای اجرایی درصد خاصی از تصادفات را کاهش دهیم و این نیازمند برنامه‌ریزی است با دستور حل نمی‌شود و برنامه‌ریزی یعنی بودجه و اعتبار هدفمند.

فرمانده پلیس‌راه کشور گفت: آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای کشور در 2 سال گذشته، 35 هزار کشته است.

وی در خصوص موضوع ساخت آزادراه و تأثیر هزینه عوارضی‌ها در مورد تغییر مسیر ترددها گفت: دولت نمی‌تواند خودش آزادراه بسازد، اگر سیاست‌های اقتصادی درست بود، باید می‌دانستند بهترین جایی که آورده خیلی سریع، نزدیک و مطمئنی دارد، ساخت آزادراه است.

سردار حمیدی با اشاره به وضعیت نامناسب آزادراه تهران- قزوین و قزوین به زنجان افزود: سال‌ها بود آزادراه وضعیت نامناسبی داشت و هزینه‌های عوارضی در جای دیگری صرف می‌شد، بر همین اساس بنا به دستور قضایی، آزادراه آزاد شد، وقتی پیمان‌کار دید ضرر می‌کند، درصدی که باید به راه اختصاص داده می‌شد، تصویب شد و کار شد، امروز  عملیاتی که در این مسیر انجام می‌شود از هزینه‌های عوارضی بوده و دولتی نیست.

وی خاطرنشان کرد: می‌شود مدیریت کرد، همه‌چیز را نباید از دولت خواست، امروز دولت در شرایطی نیست که توقع زیادی را از آن داشت، امروز دولت در حداقل‌های خود مانده است، بخش‌های زیادی در حوزه ترافیک وظیفه‌ دارند، راه باید استانداردهای بالایی داشته باشد.

فرمانده پلیس‌راه کشور گفت: بخشی از تصادفات در راه‌های فرعی بوده و در موضوع خط‌کشی که از حداقل‌هاست، مشکل‌داریم، همه این‌ها باید از نقطه مبداء پیشگیری شود، با این شرایط اقتصادی پیش‌آمده بسیاری از پیمانکاران رغبتی برای کار با سیستم‌های دولتی ندارند، اما آیا می‌شود گفت مردم به مسافرت نروید؟ از این رو باید در بحث‌های عمرانی اولویت‌بندی کنیم و اولویت‌ها بودجه را به نقاط هدف ببریم، بعد به دنبال اعتبارات بعدی برویم.

وی افزود: تعطیلات شهریور را پیش رو داریم و روند تصادفات متأسفانه روند رو به افزایشی دارد، فقط در چند روز گذشته از طرح تابستانه یعنی از 24 خرداد تا به امروز، یک‌هزار و 488 نفر در جاده‌ها و شهرها کشته‌ شده‌اند و حدود 37 هزار نفر مجروح شده‌اند در حالی‌ که هنوز در اواسط طرح تابستانه هستیم و قطعاً با بالا رفتن ترددها، میزان آمار افزایش خواهد یافت.

نصب 1880 دوربین در جاده‌های کشور

سردار حمیدی اضافه کرد: اقدامات کلانی که در گذشته جواب داد، سامانه‌ها و سیستم‌ها بود، در شهرها و جاده‌ها بخشی از بودجه‌ها متکی به دولت نبوده و متکی به بخش خصوصی، عوارض و درآمدهای آن است که در شهر اتفاق می‌افتد و این‌ها باید برای کنترل رفتارهای پرخطر سریعاً در حوزه ایمن‌سازی وارد شود.

وی در خصوص آمار دوربین‌های جاده‌ای بیان کرد: بخشی از اعتبارات را هماهنگ کردیم و امیدواریم حجم دوربین‌های موجود را دو برابر کنیم، نزدیک به یک‌هزار و 880 دستگاه دوربین در جاده‌های کشور نصب‌شده و قطعاً به دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی بابیان اینکه مردم به سمت خودروهای ناایمن سوق پیدا کرده و سفرها در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: در آذربایجان‌شرقی 21 درصد افزایش تردد نسبت به مشابه سال گذشته وجود داشته و تصادفات به آن نسبت نبوده، اما این آمار هم قابل‌قبول نبوده و حتی جان یک نفر هم برای ما اهمیت دارد، هرچند مسیر خوبی را در کاهش تصادفات طی کردیم اما قائل به آن نیستیم و کار بزرگی هنوز باقی‌مانده است.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۲۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین / ۳۲ محور مسدود است

آخرین وضعیت محورهای کشور برای امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آخرین وضعیت راه‌های کشور تا امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ به شرح زیر است:

آخرین وضعیت جوی ترافیکی محورهای شمالی

ترافیک سنگین در آزادراه پردیس - تهران محدوده تونل شماره سه

تردد روان در محورهای چالوس، هراز و فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت)

محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

آخرین وضعیت جوی ترافیکی سایر محورها

ترافیک سنگین در آزادراه کرج - قزوین محدوده‌های مهرویلا و گلشهر

ترافیک سنگین در آزادراه قزوین - کرج - تهران حدفاصل پایانه شهید کلانتری تا پل کلاک

ترافیک سنگین در محور شهریار - تهران در برخی از مقاطع

آخرین وضعیت جوی

بارش باران در برخی از محورهای استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، سیستان بلوچستان، کرمان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، یزد و فارس

محورهای مسدود شریانی

۱- محور خرم آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از محور جایگزین خرم آباد - کوهدشت و آزادراه خرم آباد - پل زال انجام می‌شود.

۲- محور گشت - سراوان

۳- بندر خمیر - بندرلنگه

۴ – جاسک - سیرک

۵ - نیکشهر - چابهار

۶ – سرباز - راسک

محورهای مسدود غیرشریانی:

۱- محور هشتگرد - طالقان

۲- محور چاهان - زرآباد

۳- جکدان - جاسک

۴ – محور بشاگرد - گوهران

۵- فنوج - کتیج - رمشک

۶- دلگان - بمپور

۷- قصرقند - نیکشهر

۸- بمپور - فیروزآباد

۹- دلگان - زهکلوت

۱۰- ایرانشهر - دلگان

۱۱- ایرانشهر - خیرآباد

۱۲- نیکشهر - بنت

۱۳- جلگه - چاه اسحاق

۱۴- کنارک - زرآباد

۱۵- فنوج - اسپکه

۱۶- فاریاب - زهمکان

۱۷- ایرانشهر - مهرستان

۱۸- بمپور - جلگه

۱۹- سوران - مهرستان

۲۰- سوران - پسکوه

۲۱- مهرستان - ایرانشهر

۲۲- گلشن - سراوان

۲۳- مهریز - کنج کوه

۲۴- کمربندی جدید خرانق - یزد

۲۵- آسفیج - راور

۲۶- عنبرآباد - بلوک

۲۷- بریس - چابهار

آخرین وضعیت جوی استان‌های کشور

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خراسان رضوی و بعضی مناطق واقع در فارس، نیمه جنوبی و شرق اصفهان و ارتفاعات زاگرس مرکزی، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در بعضی مناطق رخداد تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: طی امروز بیشینه بارش در کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد خواهد بود و پنجشنبه در بعضی نقاط شرق، جنوب شرق و جنوب، بارش رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: شرایط مذکور روز جمعه در مناطقی از شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس شمالی و مرکزی و البرز مرکزی، شنبه و یکشنبه در بعضی مناطق شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، بخش‌هایی از مرکز، جنوب و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و زاگرس مرکزی انتظار می‌رود.

ضیائیان ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امروز شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و طوفانی است و جمعه نیز شرق دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 745368

دیگر خبرها

  • آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در ۷ کیلومتری کرمانشاه + فیلم
  • آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور | هیچ محدودیت جدیدی در محورهای شمالی اعمال نشده است
  • وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس
  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال
  • ترافیک نیمه سنگین در ۳ محور برون شهری کشور
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران - کرج - قزوین
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران _ کرج_ قزوین
  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین / ۳۲ محور مسدود است
  • بارش باران در جاده‌های ۹ استان