Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛  این مراسم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت کشتیرانی در راستای اهمیت دریای خزر و حفظ اکوسیستم کم نظیر آن بویژه گونه در خطر انقراض فوک خزری تشکیل شد.

 

این مراسم با خوش آمدگویی معاون گروه کشتیرانی آغاز شد و در ادامه پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرشچی با اشاره به دریای خزر و محیط زیست این دریا به گونه فوک خزری اشاره کرد و با اظهار تاسف از کم شدن جمعیت این گونه در دریای خزر گفت:متاسفانه در حال حاضر کمتر از صدهزار فوک خزری در این دریا داریم نهصد هزار فوک در سی سال اخیر از بین رفت.

وی علت این کاهش را دلایل محتلف  از جمله ویروس، آلودگی دریا، شکار و صید ناخواسته دانست و گفت:فک خزری را واقعا باید نجات داد و مسولیت حاشیه نشینان خزر بسیار مهم است.

فرشچی افزود: همدلی و همکاری ارگانها  نشانگر این است که اگر به صورت تیمی کار کنیم می توانیم کارهای موثر انجام دهیم.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید  عزم ملی برای حفظ گونه ها وجود دارد.

فرشچی ادامه داد: همکاری ارگانها به خصوص ارگانهای دریایی را به فال نیک می گیریم و امیدواریم هر روز بیش از گذشته شاهد این چنین همدلی هایی در حفاظت از گونه های ارزشمند خزری باشیم.

 

لنی هارت رئیس مرکز تحقیقات و درمانی فوک هلند هم  امروز درهمایش صیانت از  گفت: فک خزری از گونه های ارزشمند در جهان است.

وی افزود: خیلی خوشحالم  به مردمی که به جد در فکر حمایت از فک خزری هستند،کمک می کنم.

وی تصریح کرد: فلسفه کاری این است که نجات و حفاظت از فک خزری با اهالی بومی و مردم باشد و باید بر این امر تمرکز کنیم.

هارت خاطرنشان کرد: بدون کمک اهالی نجات فک خزری بی فایده است. باید ماهیگیران به عنوان دوست در کنار ما  باشند تا در پیشبرد اهدافمان سریعتر حرکت کنیم.

وی افزود: ایران به عنوان  سفیر دریایی در حمایت ار فک خزری قدمهای موثری برداشته است.

وی ادامه داد: هدف ما  دفاع و حمایت از خزر و گونه های ارزشمندش است.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای حاشیه خزر در جلوگیری از کشته شدن فک خزری باید هماهنگ باشند، تصریح کرد: به بچه ها و دانش آموزان بیاموزیم که حفاظت از فک خزری کاری ضروری است.

این بانوی فعال محیط زیستی از کشور هلند گفت: در حمایت از فک خزری ایران را به عنوان کشور الگو در نظر گرفتیم .خوشحالیم که ایران را انتخاب کردیم.می دانیم که آموزش ها موثر خواهند بود .علاوه بر ایران در روسیه و قزافستان آموزش های عملی  خواهیم داشت.

هارت گفت:همه دنیا در حفاظت از فک خزری مسوول هستند و منقش شدن کشتی های کشتیرانی خزر به تصویر فک خزری اتفاقی ارزشمند است. این کشتیرانی، سفیر حفاظت از  فک خزری است.

وی افزود:فک چهره زیبا و سمبل سلامت دریای خزر است.توجه به فک بهانه ای مهم برای توجه دنیا به دریای کاسپین است.

هارت در پایان گفت سالانه 3میلیون یورو برای کار حفاظت از فک از سوی دوستداران این گونه ارزشمند در دنیا  کمک می شود و صرف آموزش به نجات و حفاظت از فک ها می شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دریای خزر سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست معاون هلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شده‌اند که نخستین تولد از این گونه در سال جاری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، داود میرشکار در این خصوص به رسانه‌ها گفت: خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است و باعث شده نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شوند.

وی ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

میرشکار گفت: بعد از بیماری میاز که در سال 1393 باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد، این اداره کل با برنامه های پایشی و رصد شبانه‌روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط های کنترلی، تکثیر به‌صورت آزاد در محیط های طبیعی بوده و به همین منظور در سایت تکثیر از پنج راس در سال 1398 به 12 راس در سال 1402 راس رسید که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه است.

وی پیش‌بینی کرد که در سال جاری سه تا 4 گوساله به این جمعیت اضافه شود.

براساس این گزارش گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل های دز و کرخه خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه و دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • مراسم صبحگاه یگان حفاظت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد
  • ممنوعیت چیدن لاله واژگون
  • برگزاری مراسم روز زمین پاک در ارومیه همزمان با روز جهانی زمین پاک