Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ مسعود نیک فطرت، اظهار داشت: با توجه به گزارش های ناظران و ارسال آنها به شورای نظارت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، براساس ماده 35 قانون مدارس غیردولتی برای 191 مدرسه و چهار مرکز آموزشی اخطار و توبیخ صادر شد و چهار مدیر مدرسه و مرکز آموزشی عزل شدند.

وی، بیشترین رای صادر شده برای این مدارس و مراکز غیردولتی را به کارگیری نیروی بدون گزینش و غیرهمجنس، اضافه دریافت شهریه، ثبت نام کردن دانش آموزان خارج از سن قانونی (6 سال تمام)، عدم رعایت قوانین و مقررات سازمان نوسازی و تخلفات اداری آموزشی عنوان کرد و افزود: این گزارش ها به شورای نظارت شهر تهران ارجاع و به پرونده آنها رسیدگی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نیک فطرت با اشاره به حدود پنج هزار و 700 بازدید از مدارس غیردولتی شهر تهران از مهرماه سال گذشته تاکنون، گفت: از این تعداد 2هزار و 700 بازدید در خصوص ثبت نام و کنترل شهریه در سطح سازمان مدارس غیردولتی، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و مناطق انجام شده است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: ناظران در بازدیدهای خود کنترل اضافه دریافت شهریه، به کارگیری نیروها به خصوص نیروهای غیرهمجنس در دبیرستانها، استانداردهای فضای آموزشی و وضعیت ساختمان و شاخص های دیگر تعریف شده در مدارس غیردولتی را مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: علاوه بر نظارت میدانی، در 6 منطقه اول شهر تهران، مناطق پرتراکم مدارس غیردولتی، برای پاسخگویی بهتر به اولیا ناظر مقیم مستقر شدند و این ناظران به صورت مستمر در منطقه وضعیت مدارس را به اداره کل و به سازمان مدارس غیردولتی گزارش می دهند.
 
** وجود یکهزار و 716 مدرسه غیردولتی در تهران
نیک فطرت با اشاره به فعالیت یکهزار و 716 مدرسه غیردولتی در شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 اظهار داشت: این تعداد مدارس در دوره ابتدایی 674 مدرسه، دوره اول متوسطه 479 مدرسه و دوره دوم متوسطه 563 مدرسه است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: اکثر مدارس غیردولتی در مناطق یک تا 6 واقع شدند که این مناطق به ترتیب دارای 202، 270، 203، 203 ، 234 و یکصد مدرسه هستند و کمترین مدرسه غیردولتی با پنج مدرسه در منطقه 17 وجود دارد که با توجه به تقاضاهای ارائه شده، این تعداد به 10 مدرسه خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه 18 و نیم درصد از مدارس شهر تهران، غیردولتی است، افزود: سال تحصیلی 97-96، 201 هزار دانش آموز از یک میلیون و 80 هزار دانش آموز شهر تهران در این مدارس تحصیل کردند.

نیک فطرت با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 97-96، 350 مورد موافقت اصولی برای مجوز تاسیس و 124 مجوز راه اندازی و توسعه صادر شد، گفت: 44 مدرسه به علت مشکلات اقتصادی، جذب دانش آموز و وضعیت ملک متوقف شده و 52 مدرسه هم تغییر مکان داشتند.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: همچنین در بخش مراکز آموزشی، 254 مجوز برای موافقت اصولی و 94 مجوز راه اندازی و توسعه ای صادر شد و 21 مرکز آموزشی متوقف و 38 مرکز هم تغییر مکان داشتند.

نیک فطرت درباره وضعیت شهریه مدارس غیردولتی اظهار داشت: مبلغی که در سایت آموزش و پرورش و به صورت پیامک به اولیا ارسال می شود، شهریه مصوب است، این شهریه شامل برنامه درسی مصوب و فوق برنامه درسی است که از اولیا دریافت می شود.

وی بیان کرد: سایر مبالغ از جمله کلاس های فوق برنامه غیر از برنامه درسی، کلاس های ویژه در تابستان، اردوی نوروزی، مراسم جشن تکلیف، سرویس ایاب و ذهاب، هزینه تغذیه اختیاری است و مدارس مجاز هستند که شهریه مصوب را دریافت کنند.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: مواردی که در باره شهریه مدارس غیردولتی در فضای مجازی منتشر می شود ممکن است نظر شخصی باشد و ناظران در هنگام بازدید از مدارس غیردولتی با مدارسی که اضافه دریافت شهریه داشتند، برخورد کردند اما با مدرسه ای که 100 میلیون تومان شهریه دریافت کند، مواجه نشدند.

وی با بیان اینکه ممکن است در خصوص شهریه در برخی از مدارس غیردولتی اطلاع رسانی به خوبی انجام نشده باشد، اظهار داشت: به عنوان مثال اولیایی که برای ثبت نام فرزندش به مدرسه ای غیردولتی مراجعه می کند، در این مدرسه اعلام می شود که شهریه 18 میلیون است و هنگام مراجعه به سایت آموزش و پرورش درمی یابد که مبلغ ثبت نام 11 میلیون است و اعلام می کند که مدرسه موردنظر شهریه اضافه دریافت می کند در صورتی که این مبلغ شامل کلاس های فوق برنامه و تابستانی، سرویس ایاب و ذهاب به مبلغ 4 میلیون و هزینه غذا حدود 2 میلیون تومان اختیاری است.

نیک فطرت، کمترین و بالاترین شهریه برای مدارس غیردولتی در دوره پیش دبستانی مستقل، حداکثر 5میلیون و 170 هزار تومان و حداقل 2 میلیون و 500 هزار تومان عنوان کرد و گفت: شهریه در دوره ابتدایی حداکثر 7میلیون و 308 هزار تومان و حداقل 2 میلییون و 652هزار تومان تعیین شده است.

رئیس اداره مشارکت های مردمی و مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: شهریه مصوب مدارس غیردولتی متوسطه دوره اول حداکثر هشت میلیون و 860 و حداقل سه میلیون و 628هزار تومان و برای متوسطه دوره دوم نظری حداکثر 10 میلیون و 967هزار و حداقل چهار میلیون و 623 هزار تومان است.

وی اظهار داشت: شهریه مصوب مدارس متوسطه دوره دوم فنی حداکثر 9 میلیون و 702 هزار تومان و حداقل آن پنج میلیون و 459 هزار تومان و برای متوسطه دوره دوم کار و دانش حداکثر 9 میلیون و 324 هزار تومان است و حداقل پنج میلیون و 61 هزار تومان است.

نیک فطرت با اشاره به اینکه براساس ماده 18 قانون مدارس غیردولتی، تمامی درآمدها و هزینه های مدارس و مراکز غیردولتی در دفاتر رسمی ثبت شده و مورد بازرسی آموزش و پرورش قرار می گیرد، گفت: همچنین براساس ماده 35 این قانون، موسس موظف است که اضافه شهریه دریافتی را به اولیا بازگرداند.
 
** فعالیت بیش از 43 هزار نیروی انسانی در مدارس غیردولتی
رئیس اداره مشارکت های مردمی و مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه سال تحصیلی 97-96، حدود 43هزار و 500 نیروی انسانی شاغل در سامانه این مدارس ثبت شده، اظهار داشت: بخش مهمی از اشتغالزایی شهر تهران را مدارس غیردولتی به عهده دارند و انجام وظیفه می کنند.

وی گفت: شرایط به کارگیری این نیروها برابر با ماده 24، 25 و 26 قانون مدارس غیردولتی تعیین شده و حقوق و مزایای آنان به صورت پاره وقت، تمام وقت، بیمه و... براساس قانون کار و ضوابط مربوطه ای هست که در مدارس با موسس قرارداد منعقد می کنند.

نیک فطرت با بیان اینکه امکان استخدام برای نیروهای مدارس غیردولتی وجود ندارد، افزود: به کارگیری یا عدم به کارگیری این نیروها برعهده موسس است، نیروهای مدارس غیردولتی توسط موسس معرفی شده و مراجع ذی صلاح و گزینش، صلاحیت این افراد را تایید می کنند و برای صلاحیت حرفه ای هم دوره های کارآموزی متفاوت با توجه به شرح وظایفی که در مدارس دارند، طی می کنند.

رئیس اداره مشارکت های مردمی و مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: قانون گزینش از گذشته بوده و هر ساله نیروهای آزاد برای پستی که برعهده می گیرند، گزینش شده و ضمن دریافت تاییدیه های لازم از مراجع ذی صلاح، به کارگیری می شوند.

وی گفت: بخش مهمی از نظارت هایی که در رابطه با مدارس غیردولتی انجام می شود، مربوط به کنترل گزینش افرادی است که در این مدارس به کارگیری می شدند و در بخشی که تخلفی وجود داشت، اخطار، توبیخ و برخوردهای لازم را با آنها انجام دادیم.

نیک فطرت اعلام کرد: اولیا و دانش آموزان شکایات خود از مدارس غیردولتی را می توانند از طریق سایت های http://mosharekatha.ir/ و http://shekayat.medu.ir/، مراجعه به ناظران مقیم مستقر در 6 منطقه اول آموزش و پرورش و اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مناطق آموزش و پرورش اطلاع دهند.
 
** وجود 620 مرکز پیش دبستانی غیردولتی در تهران
نیک فطرت، آمار مراکز پیش دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 را 620 مرکز عنوان کرد و گفت: تعدادی از مراکز پیش دبستانی در کنار سایر مقاطع تحصیلی به صورت مجتمع آموزشی فعالیت می کنند و بعضی دیگر از این مراکز مستقل هستند.

رئیس اداره مشارکت های مردمی و مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: تعدادی از مراکز پیش دبستانی نیز در مدارس دولتی مستقر هستند و براساس قانون غیردولتی و ساز و کار واگذاری به صورت ملک به مستاجر به افراد موسس پیش دبستانی فعالیت می کنند که سال آینده سعی می کنیم این کلاس ها را به مراکز پیش دبستانی مستقل تبدیل کنیم تا مردم بیشتر از آنها استفاده کنند و به کاهش و جمع آوری مراکز پیش دبستانی غیرمجاز منجر شود.

وی درباره تدریس زبان های خارجی از جمله انگلیسی در مدارس ابتدایی غیردولتی افزود: تدریس زبان های خارجی در این مدارس ممنوع است و تدریس کتاب های مربوطه در این حوزه در شیفت غیررسمی مدارس غیردولتی به صورت آموزشگاه زبان مجاز خواهد بود.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: غیر دولتی مراکز آموزشی منحل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۵۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق نداریم مدارس خیرساز را تغییر نام دهیم

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحامد عاملی شامگاه چهارشنبه در جلسه هماهنگی بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در استانداری اردبیل اظهار کرد: باید شرایطی را در استان فراهم کنیم تا عقب ماندگی‌های گذشته در حوزه مدرسه سازی جبران شده تا با استفاده از ظرفیت خیرین مسئولیت اجتماعی کارخانجات، بانک‌ها و بحث مولدسازی سرانه فضای آموزشی را ارتقا دهیم.

رییس شورای آموزش و پرورش استان اردبیل خاطرنشان کرد: با اعتبارات دولتی تغییر وضعیت موجود و بهبود سرانه فضای آموزشی وخیم فعلی امکانپذیر نیست و بهتر است از ظرفیت‌های خیرین و کمک‌های مردمی بهره گرفته و این سرانه را به میانگین کشوری ارتقا دهیم.

عاملی ضرورت برگزاری جشنواره پرشور و آبرومند خیرین مدرسه ساز را در اواخر اردیبهشت ماه امسال یادآور شد و بیان کرد: خانه اردبیلی‌های مقیم تهران ظرفیت خوبی است تا با دعوت از متمولین اردبیلی ساکن در تهران به ویژه اهالی بازار تهران بتوانیم از توانمندی مالی آنها برای ساخت مدرسه و تکمیل و تجهیز واحدهای آموزشی نیمه تمام استفاده کنیم.

وی گفت: در خود استان نیز باید از ظرفیت نظام مهندسی، جامعه پزشکی، اصناف و بازاریان، اتاق بازرگانی و دیگر فعالان اقتصادی استفاده کرده تا با دعوت به این جشنواره بتوانیم انگیزه‌های مادی و معنوی آنها را در کمک به مدرسه سازی تقویت کنیم.

استاندار اردبیل از علما، صاحبان تریبون، صداوسیما و رسانه‌ها و … خواست؛ در هفته منتهی به برگزاری این جشنواره ارزش و جایگاه علم آموزی و کمک به مدرسه سازی را به خوبی تبیین و تشریح کرده و تلاش کنند تا جریان افکار عمومی را به این سمت و سو سوق دهند.

عاملی با انتقاد از تغییر نام مدارس خیرساز تصریح کرد: این کار در سال‌های گذشته و به دلایل متعدد رخ داده که یک حرکت مذموم و ناپسند است و باید جلوی این کار ناشایست گرفته شود.

وی ادامه داد: همان طوری که در استان‌هایی نظیر اصفهان در محلات و کوچه‌ها به همت خود مردم خانه‌های فرهنگی راه اندازی شده ما نیز چنین الگویی را باید در توسعه و رونق بخشی به مراکز فرهنگی و آموزشی مورد توجه قرار دهیم و با نامگذاری این مراکز به نام افراد خَیّر انگیزه معنوی و فکری کار آنها را به نوعی تبلیغ کنیم.

رییس شورای آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: در کنار برگزاری این جشنواره شایسته است آئین تجلیل از خیرین نمونه و فعال، کلنگ زنی و یا افتتاح واحدهای آموزشی و بازدید خیرین از مجموعه‌های آموزشی موفق مورد توجه قرار گیرد تا انگیزه بیشتری را در خیرین برای امر مدرسه سازی شاهد باشیم.

عاملی خاطرنشان کرد: از صداوسیما و شهرداری درخواست خواهیم کرد تا در ایام منتهی به جشنواره کارهای تبلیغی و فضاسازی مناسب را در دستور کار قرار داده و به برگزاری شایسته جشنواره بیست و ششم کمک کنند.

وی افزود: مهمترین عنصر قطع زنجیره فقر توانمندسازی دانش آموزان این خانواده هاست تا با تحصیلی شایسته و مناسب بتوانند خانواده و نسل‌های آینده را از فقر و نداری نجات دهند.

کد خبر 6081584

دیگر خبرها

  • قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی منتشر شد
  • ایجاد مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس
  • تدوین طرح مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس
  • حق نداریم مدارس خیرساز را تغییر نام دهیم
  • آیین‌نامه‌های شورا‌های عالی آموزش و پرورش استان‌ها بازنگری می‌شوند
  • راه‌اندازی مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان
  • مدرسه مجازی آموزش‌و‌پرورش در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان راه‌اندازی می‌شود
  • تدوین طرح مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس
  • کهگیلویه و بویراحمد، پیشرو در اجرای طرح‌های قرارگاه عدالت تربیتی 
  • تقدیر از معلمان و مدیر مدرسه غیردولتی نمونه نیکان دانش