Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرمسار، دکتر «ژینوس رستگار»، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار و دانش‌آموخته دکترای حشره‌شناسی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است.

او شاید نمونه یک بانوی ایرانی باشد که در فراز و نشیب‌های زندگی تنها به خود متکی بوده و حتی در مواجهه با سخت‌ترین دوران زندگی‌اش که به شماره افتادن تپش‌های قلب فرزندش بوده، همچون کوه ایستادگی و از این دوران تلخ، تجربه‌ای شیرین کسب کرده است تا ناجی دیگران در مواجهه با برخی امراض باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بانوی گرمسار در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس، از گیاهی آفریقایی به نام «مورینگا» حرف می‌زند که گویا در درمان فرزندش اثرات قابل‌توجهی داشته است.

مورینگا اولیفرا به‌عنوان «درخت معجزه» در سراسر جهان شناخته شده است. پس از مطالعه دقیق و کامل در مورد گیاه مورینگا و خواص غذایی و درمانی بی‌نظیر آن، به‌آسانی می‌توان دلیل نام‌گذاری درخت معجزه روی گیاه مورینگا را درک کرد.

درخت مورینگا دارای ظاهری معمولی و سریع‌الرشد بوده و در مناطق و اقلیم‌های مختلف قابل کشت و رشد است؛ زمانی که خواص تغذیه‌ای مورینگا را در نظر می‌گیریم، به‌عنوان یک مکمل غذایی فوق‌العاده مفید و مؤثر مطرح می‌شود.

برگ‌های مورینگا حاوی مقدار زیادی ویتامین A وB، کلسیم، آهن و مقدار زیادی پروتئین بوده و دانشمندان می‌گویند که مصرف یک مقدار کم و ناچیزی از برگ‌های مورینگا در روز یا اضافه کردن روغن مورینگا به غذاها یا پودر برگ مورینگا به سس به‌طور قابل‌توجهی در بهبود سلامت افرادی که سوء تغذیه و یا نیاز به پروتئین دارند، مؤثر است.

دکتر ژینوس رستگار از روند کشت گیاه مورینگا در گرمسار و فواید و اثرات این گیاه بیشتر برای ما می‌گوید.

نجات از یک قدمی مرگ

بانوی گرمساری درباره بیماری فرزندش و مراحل درمان آن با گیاه آفریقایی «مورینگا» که دردانه‌اش را از یک قدمی مرگ نجات داده است، به فارس می‌گوید: فرزندم از بدو تولد دچار سندرم بوده که این بیماری ژنتیکی و غیرقابل قابل درمان معرفی شده است.

به گزارش فارس، سندرم نفروتیک که با نام نفروز نیز شناخته می‌شود، در پزشکی و اورولوژی٬ مجموعه علائم و سمپتوم‌هایی است که به خاطر آسیب به غشای پایه (باسال) گلومرول‌های کلیه ایجاد می‌شود و کلیه‌ها به مقدار زیادی٬ پروتئین دفع می‌کنند.

کلیه سالم در هر شبانه‌روز، کمتر از 30 میلی‌گرم پروتئین را از طریق ادرار دفع می‌کند، در حالی که در سندرم نفروتیک این میزان به مقدار سه گرم در روز یا بیشتر می‌رسد.

بانوی گرمساری با بیان اینکه دفع پروتئین و به همراه آن کاهش پروتئین خون، کاهش سطح هوشیاری، کلسیم، فسفر، پتاسیم، تشنج و اغما نیز از عوارض این بیماری است، افزود: به‌ناچار مجبور به تحمل دوره سخت شیمی‌درمانی بودیم؛ اما این پروسه درمانی نیز در روند بهبود فرزندم اثری نداشت.

رستگار به ناکام ماندن درمان از طریق داروهای شیمیایی و شیمی‌درمانی و روی آوردن به طب سنتی اشاره کرد و افزود: چون نتیجه‌ای از پیگیری‌هایمان حاصل نشد، به طب سنتی و مشاوره با دکتر خیراندیش متوسل شدیم که با آموزش نکاتی از سوی این پزشک و پیدا کردن مراکز درد و درمان، ماساژدرمانی و بادکش، مدتی بهبودی نسبی حاصل شد.

او بیان کرد: بعد از مدتی، دوباره علائم بیماری فرزندم بروز پیدا کرد و به علت سم بالای بدن کودک دائماً متشنج بوده و روحیه‌ای ضعیف داشت؛ ذهنش درست کار نمی‌کرد؛ در هفت سالگی با کاهش شدید سطح هوشیاری مواجه بود و کلاس اولش را به علت مراجعه زیاد به بیمارستان در منزل گذراند.

این بانوی گرمساری گفت: کبد چرب و گشاد شدن دریچه قلب به علت شیمی‌درمانی‌های مکرر از مشکلاتی بود که دامن‌گیر فرزندم شد.

رستگار ادامه داد: مراجعه مجدد به پزشک طب سنتی و استمداد از دکتر روازاده در بهبود نسبی فرزندم تا 9 سالگی و تا زمانی که تحت درمان بود، مؤثر افتاد؛ اما عدم همکاری فرزندم برای درمان، بهانه دوباره‌ای شد که پس از 9 سالگی نیز دچار بیهوشی و کاهش آلبومین (یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های پلاسما است که توسط کبد ساخته می‌شود) خون شده و دوباره پایمان به مراکز درمانی باز شود.

وی با بیان اینکه پزشکان با درمان داروهای کورتونی و شیمی‌درمانی کمی فرزندم را از وضع وخیم جسمی و روحی خارج کردند، افزود: تا مهرماه سال گذشته این روش ادامه داشت و مقرر شد برای شیمی‌درمانی بار سوم عازم تهران شویم.

معجزه سه‌روزه

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد گرمسار بیان کرد: در آخرین مرحله شیمی‌درمانی فرزندم، پزشکان به‌نوعی قطع امید کرده و شرایط بی‌بازگشت او را هشدار دادند.

وی گفت: در آن روزهای حساس به علت فشار عصبی و شرایط روحی فرزندم، خود من نیز دچار فلج و ضعف اندام‌ها شدم و تشخیص پزشکان تنها منتقل کردن فرزندم به تهران برای شیمی‌درمانی، آن هم برای بار سوم بود.

رستگار بیان کرد: در آن لحظات سخت و طاقت‌فرسا، یکی از دانشجویان دزفولی برای امضای پایان‌نامه سراغم را گرفت و پس از شنیدن شرح حال و دیدن وضع پسرم، گیاه مورینگای آفریقایی را معرفی کرد.

این بانوی گرمساری بیان کرد: با پافشاری، مانع از منتقل شدن فرزندم به بیمارستان تهران شدم و با تزریق آلبومین در اورژانس بیمارستان فرزندم را سرپا نگه داشتم تا به استفاده از ترکیب گیاه مورینگا اقدام کند.

وی گفت: برای بار اول به علت عدم آگاهی از مقدار و نحوه مصرف دارو، من و فرزندم به مقدار زیاد از آن استفاده کردیم و تعریق زردرنگ همراه تب شدید و فعالیت بیش از حد کلیه‌ها از عوارض استفاده گیاه مورینگا بود.

رستگار افزود: ظرف مدت سه روز پس از استفاده از گیاه مورینگا، فعالیت کلیه‌های فرزندم به حالت نرمال بازگشت؛ میل به غذا در او افزایش یافت و در حال حاضر، بهبودی وی ثابت شده و نیازی به انجام مراحل شیمی‌درمانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مستندات بیماری فرزندم از اغما و کاهش سطح هوشیاری و مراحل شیمی‌درمانی، آزمایش‌های جدید و قدیم را در اختیار پزشک متخصص و نفرولوژیست قرار می‌دهم تا درباره آن قضاوت و صحت گفته‌هایم را تأیید کند.

مراجعه کودکان بیمار

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بیان کرد: در مدتی که فرزندم در بیمارستان بستری بود، خانواده کودکانی که از نزدیک درمان با مورینگا را شاهد بودند، برای استفاده از این گیاه مراجعه کردند و این انگیزه‌ای شد تا به کشت این گیاه روی بیاورم.

این بانوی گرمساری که به گفته خودش عهد کرده است پس از بهبودیافتگی پسرش دست به کشت این گیاه و گسترش استفاده از آن بزند، افزود: پس از مدت کوتاهی که بهبودی فرزندم حاصل شد، به کشت این محصول اقدام کردم تا به‌نوعی رافع مشکلات افرادی باشد که با این بیماری درگیر هستند.

رستگار بیان کرد: بعد از چند دوره کشت گیاه که موفقیتی از آن حاصل نشد، دست از تلاش برنداشتم و با عزمی راسخ توانستم این گیاه را پرورش دهم.

این محقق گرمساری، یکی از ویژگی‌های گیاه مورینگا را بهبود بافت‌های از بین رفته بدن که منجر به سرطان شده است، دانست و افزود: علاوه بر گیاه مورینگا، نسبت به کاشت خیار تلخ که کنترل‌کننده دیابت و کبد چرب و گیاه رز ماری نیز اقدام کرده‌ام.

این مدرس دانشگاه، پیشرفت و گسترش کشت این محصول را در گرو حمایت مسؤولان دانست و گفت: خداوند متعال با دادن این فرزند بیمار و در ادامه آگاهی خوبی که در این مسیر کسب شد، اطلاعاتی به من عطا کرد تا از این طریق یافته‌هایم را به دیگران منتقل کنم و در این مسیر مسؤولان و حمایت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بسیار اثرگذار است.

وی افزود: مقدار و روش استفاده این دارو به مرور و با معالجه پسر و مراجعان نزدیکانم محاسبه شد و اکنون مشکلی بابت مقدار و مصرف آن وجود ندارد. تجربیات خود را برای بهبودی و رهایی از بیماری‌هایی که قابلیت درمان با گیاه مورینگا دارند، را در اختیار مردم می‌گذارد.

گیاه معجزه در قلب کویر

رستگار درباره خاصیت گیاه مورینگا و مناطقی که در ایران این گیاه کشت می‌شود، به فارس گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده، گیاه مورینگا متعلق به آفریقا بوده و به معنی گیاه معجزه‌آساست؛ در نقاطی که این گیاه می‌روید، مردم کمتر دچار سرطان می‌شوند.

وی بیان کرد: روغن بذر این گیاه نیز کارایی زیادی دارد؛ برای درمان امراض گوناگون ازجمله برای درمان بیماری‌های سرطان مؤثر است.

به گفته رستگار، بعدها تحقیقات روی این گیاه کامل‌تر و کپسول آن در آمریکا ساخته شده و با نام مورینگا پوره در بازار عرضه می‌شود.

این بانوی گرمساری با بیان اینکه ایران سومین کشوری است که شروع به کشت گیاه مورینگا کرده، افزود: دزفول، اصفهان و گرمسار از شهرهایی هستند که به کشت این محصول اقدام کردند و در اصفهان، اداره منابع طبیعی این گیاه را پرورش می‌دهد.

زرنگی آمریکایی

این مدرس دانشگاه بیان کرد: این محصول در آمریکا کشت نمی‌شود، اما با مجوز اف.دی.ای آمریکا به ایران وارد می‌شود.

وی گفت: آمریکا به‌وسیله کشورهای عربی برای خرید این گیاه از ایران اقدام می‌کند و با بسته‌بندی اف.دی.ای آمریکا دارو تولید و وارد ایران وارد می‌شود.

رستگار گفت: مورینگا به‌عنوان داروی مؤثر در درمان سرطان و بسیار مغذی است و برای تقویت سیستم ایمنی و زخم‌های داخلی مفید بوده و از مکانیسم‌های جالب آن، این است که کلسیم آن 17 برابر شیر و ویتامین (ث) آن 15 برابر پرتقال است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد گرمسار به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده با این گیاه معجزه‌آسا اشاره کرد و افزود: از خاصیت‌های مؤثر این گیاه، اسیدزدایی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده است.

رستگار درمان بیماران دیابتی را از خواص دیگر این دارو معرفی کرد و یادآور شد: با تجویز این گیاه و دارو در کنار ورزش، مراجعان دیابتی بهبود یافته، زخم‌های آنان جمع شده و افرادی که مقاومت به انسولین داشتند، مقاومت آنان برابر انسولین شکسته شده است.

پزشک طب سنتی تأیید کند

این بانوی گرمساری، عرضه محصولات تولیدی در بازار را حق هر تولیدکننده‌ای دانست و مهم‌ترین مطالبه خود از مسؤولان و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان را در اختیار گذاشتن پزشک طب سنتی و نظارت بر مراحل درمانی خود عنوان کرد.

وی یادآور شد: با پزشکان طب سنتی زیادی برای همکاری صحبت کردم که با معرفی این گیاه و دیدن نتیجه آن، خودشان به پیدا کردن محصول و کشت آن اقدام کردند و پس از مدتی روابط ما قطع شد.

این ویدئو را ببینید:

رستگار ارائه مقاله مشترک و پیگیری پروسه درمان و تغییر فاکتورهای بیماران مراجعه‌کننده توسط پزشکان را امری ضروری و در بهبود روند کار خود اثرگذار دانست و گفت: در این راستا پیشنهاد‌هایی مطرح شد، اما مورد استقبال قرار نگرفت.

وی به مذاکرات غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی و مسؤول غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در این راستا اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از این مذاکرات به دانشگاه شاهرود و موسسه تحقیقات گیاهان دارویی معرفی شدم، اما عملاً اتفاق خاصی نیفتاد و کسی برای ادامه کار به من مراجعه نکرده است.

وی گفت: با بیش از 250 پزشک طب سنتی برای همکاری تماس گرفتم، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

مورینگای آفریقایی در غیاث‌آباد گرمسار

به گزارش فارس؛ گیاه مورینگا در غیاث‌آباد گرمسار در زمینی به مساحت دو هزار مترمربع توسط این بانوی گرمساری که به گفته خودش مدرک مربیگری گیاهان دارویی را در سال 1375 اخذ کرده است، کشت می‌شود.

اکنون این مزرعه که به همت این بانو احداث شده با کمک فرزندش و یک کارگر اداره می‌شود.

این بانوی گرمساری فعالیت یک پزشک طب سنتی کنار خود را ضروری دانست و از مسؤولان خواست در تحقق این امر همراهش باشند.

خبرگزاری فارس بدون تأیید یا رد ادعاهای این بانوی گرمساری درباره تأثیرات درمانی گیاه مورینگا، از مسؤولان بهداشتی و درمانی می‌خواهد تا ضمن بررسی یافته‌ها و تولیدات حاصل از کشت این گیاه در گرمسار، در صورتی که فواید آن به تأیید رسمی رسید، بیماران سرطانی کشورمان را در درمان و زندگی جدیدشان یاری دهند.

گزارش از: محدثه عباسی

انتهای پیام/ع

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۵۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کلپوره» یا «مریم نخودی»

امروز با رونق علم پزشکی و تولید انواع دارو‌ها درمان بسیاری از بیماری‌ها از شیوه سنتی فاصله گرفته است. با این حال بسیاری از پزشکان و متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که از گیاهان دارویی به عنوان مکمل برای درمان بیماری استفاده کنیم. گیاهان دارویی نسبت به دارو‌های شیمیایی دارای اثربخشی بهتر و عوارض کم‌تری هستند.

به گزارش فرارو، "کَلپوره" یکی دیگر از ارزشمندترین گیاهان دارویی بومی کشورمان است. با این‌که اثربخشی این گیاه در درمان برخی از امراض قابل توجه است؛ اما جزء گیاهان دارویی ناشناخته به حساب می‌آید. در این مطلب قصد داریم به معرفی گیاه "کَلپوره" و اثرات باورنکردنی این گیاه در درمان بیماری‌ها بپردازیم.

گیاه‌شناسی گیاه کلپوره نمدی یا مریم نخودی با نام انگلیسی Germanders و نام علمی Teucrium polium از خانواده نعناعیان یا Lamiaceae و بومی مدیترانه، شمال آفریقا و جنوب غرب آسیاست. این گیاه بیش‌تر در دشت‌ها، علفزار‌ها و دامنه کوه‌ها می‌روید. گیاه کلپوره در بیش‌تر مناطق ایران شامل نواحی مختلف شمال، غرب، جنوب و مرکز کشور شناسایی شده است. ویژگی‌های ظاهری کلپوره گیاهی بوته‌ای به ارتفاع ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است. این گیاه با شاخه‌های منشعب و متراکم و پوشیده از کرک‌های نمدی و سفید رنگ توصیف می‌شود. گل‌های گیاه کلپوره اواخر بهار تا اواسط تابستان به صورت دسته‌ای در راس گیاه شکوفا می‌شوند. رنگ گل‌ها در گونه‌های مختلف این گیاه متفاوت است. بیش‌تر گیاهان کلپوره‌ای که در ایران می‌رویند، دارای گل‌های سفید هستند. تاریخچه استفاده از گیاه کلپوره بومیان هر منطقه بیش از هر کسی به گیاهان دارویی و اثرات درمانی آن‌ها آشنا هستند. گیاه دارویی کلپوره گیاهی ارزشمند در زمینه طب گیاهی است که از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در سال ۱۷۵۳ میلادی گیاه‌شناس و پزشک سوئدی "کارل لینه" برای اولین بار این گیاه را نام‌گذاری علمی کرد. این گیاه دارویی در مناطق مختلف دنیا به اسامی متفاوتی توصیف می‌شود. سیزاب کوهی و آویشن گربه از معروف‌ترین این نام‌هاست. هلپه، چز کوهی، مریم نخودی و گل پنبه‌ای از جمله نام‌های گیاه دارویی کلپوره و ارقام مختلف این گیاه در ایران است. طبع گیاه کلپوره این گیاه دارویی مانند بسیاری از گیاهان مربوط به خانواده بزرگ نعناعیان (گیاه آویشن، پونه، نعناع، رزماری، اسطوخودوس، مریم گلی، مرزه، ریحان و بادرنجبویه) خاصیت گرم و خشک دارد. کلپوره در طب سنتی سرشاخه‌های گل‌دار و برگ‌های انتهایی گیاه حاوی اسانس هستند و خاصیت دارویی دارند. مزه گیاه کلپوره تلخ است؛ اما گیاه بسیار معطر و خوشبوست. گیاه کلپوره در طب سنتی دارویی تب‌بر، اشتهاآور، ضد تشنج، نیرو دهنده، ضد التهاب و ضد درد است. از قدیم گیاه را برای کاهش قند خون، کاهش چربی خون، رفع مشکلات گوارشی، درمان اسهال و دل درد، کاهش فشار خون و رفع عفونت‌های مجاری ادرار مصرف می‌کردند. اخیرا آزمایشات و مطالعات متعدد ترکیبات دارویی اسانس گیاه کلپوره را شناسایی کرده‌اند که در ادامه به اثرات اثبات شده این گیاه در درمان بیماری‌ها می‌پردازیم. فرآورده‌های گیاه دارویی کلپوره از مهم‌ترین فرآورده‌های گیاه کلپوره عصاره خوراکی، روغن و عرق کلپوره است. روغن این گیاه برای استعمال خارجی و عرق گیاه کلپوره خوراکی است. فواید دارویی گیاه "کلپوره" تحقیقات علمی نشان داده‌اند که گیاه کلپوره دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، تب‌بر، ضد درد و ضد میکروب است. این گیاه حاوی مقادیری تانن، لینالول، ترپنوئید، ساپونین، استرول، فلاونوئید و لوکوآنتوسیانین است.   گیاه کلپوره خاصیت ضد باکتری دارد. براساس آخرین مطالعات انجام شده اسانس گیاه دارویی کلپوره دارای اثر ضد باکتری"سالمونلا تیفی موریوم" است. این باکتری از عوامل مهم بسیاری از مسمویت‌های غذایی است. در مطالعه دیگری اسانس کلپوره بیشترین تاثیر ضد باکتریایی را روی باکتری "باسیلوس سرئوس" نشان داد.   باکتری باسیلوس سرئوس یکی از انواع باکتری‌های گسترده در طبیعت است که مصرف آن به همراه مواد غذایی می‌تواند موجب اسهال و تهوع شود. این نوع باکتری نیز یکی از مهم‌ترین عامل‌های مسمویت غذایی است.   به همین دلیل است که بومیان و مردمان گذشته از این گیاه در درمان مسمویت‌های غذایی و رفع علائم مسمومیت، چون اسهال و استفراغ استفاده می‌کردند. در طب سنتی از جوشانده کلپوره برای رفع دل درد نوزادان نیز بهره می‌بردند. این گیاه در درمان اسهال و دل‌پیچه معجزه می‌کند.   برای درمان مسمومیت بزرگ‌سالان کافی است یک قاشق غذاخوری از کلپوره خشک و کوبیده شده را کاملا با آب بشویید و آن را شبیه قرص با آب میل کنید. مزه این گیاه ممکن است آزار دهنده باشد؛ اما درمان‌گر خوبی است. توجه کنید که استفاده بیش از حد این گیاه می‌تواند عوارض منفی داشته باشد. این نکته را فراموش نکنید که اگر به نعناع یا پونه حساسیت دارید، ممکن است به کلپوره هم حساسیت داشته باشید. اثر کاهش قند خون گیاه کلپوره یکی از مهم‌ترین فواید گیاه کلپوره در طب سنتی اثر کاهش قند خون این گیاه در افراد دیابتی است. طبق آزمایشات حیوانی که با عصاره گیاه کلپوره انجام گرفته است، مشخص شد که مصرف دز معینی از عصاره این گیاه غلظت گلوکز و تری گلیسیرید خون را در موش‌های دیابتی کاهش می‌دهد.   نکته مهم این است که ترکیبات موجود در گیاه کلپوره محرک ترشح انسولین نیست و قادر به تقویت ترشح انسولین القا شده با گلوکز نیستند؛ بلکه اثر کاهش قند خون این گیاه به دلیل ترمیم سلول‌های آسیب دیده پانکراس و افزایش فعالیت سلول‌های کبدی است. بیش‌تر آزمایش‌های صورت گرفته روی نمونه‌های حیوانی متمرکز بود، اما برای اثبات اثر گیاه کلپوره بر کاهش قند خون در انسان به مطالعات دقیق انسانی نیاز است. مصرف کلپوره باعث کاهش فشار خون می‌شود شیوع بیماری‌های قلبی_عروقی در بین جوامع امروزی بسیار بالاست. پیشگیری و درمان این نوع بیماری‌ها جزء اولویت‌های درمانی در بسیاری از کشور‌ها به شما می‌رود. پس بهتر است با مصرف غذا‌های سالم و ورزش روزانه از ابتلا به چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنیم. تاکنون دارو‌های موثری برای درمان یا پیشگیری از فشار خون بالا تهیه شده است.   اما قبل از این حکیمان مصرف دارو‌های گیاهی را برای کاهش فشار خون بیماران توصیه می‌کردند. کلپوره از معروف‌ترین دارو‌های گیاهی است که از قدیم در طب سنتی برای کاهش فشار خون مصرف می‌شد. جالب است بدانید که نتایج یک آزمایش روی نمونه‌های حیوانی نشان داد که عصاره گیاه دارویی کلپوره اثر مثبت بر قلب دارد. مطالعات نشان می‌دهند که ترکیبات دارویی موجود در گیاه کلپوره موجب کاهش فشار خون می‌شوند. گیاه کلپوره خاصیت ضد سرطانی دارد گیاه کلپوره خاصیت بالای آنتی اکسیدانی دارد. ترکیبات موجود در عصاره این گیاه می‌تواند در مقابل رادیکال‌های آزاد مضر مقابله کند و جلوی سرطانی شدن سلول‌ها را بگیرد. گیاه دارویی کلپوره از طریق تغییرات میتوکندری فعالیت ضد سرطانی ایجاد می‌کند.   تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که عصاره متانولی گیاه کلپوره اثرات سیتوتوکسیک و آپوپتوزی را در دارو‌های شیمی درمانی در برابر یک گروه از سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند. این موضوع مشخص می‌کند که عصاره متانولی کلپوره می‌تواند یک عامل موثر و ایمن شیمی درمانی برای درمان سرطان باشد. درمان زخم و سوختگی سطحی با عصاره کلپوره سال‌هاست که از گیاه کلپوره برای ترمیم زخم و سوختگی استفاده می‌کنند؛ ولی این موضوع تا همین یک دهه اخیر از نظر علمی مورد بررسی قرار نگرفته بود. خوشبختانه مطالعه‌ای در این زمینه صورت گرفته است که نشان می‌دهد ساختار شیمیایی مواد موجود در عصاره کلپوره در بهبود زخم‌های سطحی و سوختگی موثر هستند. این مطالعه روی گروه‌هایی از موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است. طی این تحقیق موش‌هایی برای درمان به کار گرفته شدند که در همه آن‌ها سوختگی عمدی اتفاق افتاده بود.   گروهی با عصاره کلپوره مورد درمان قرار گرفته بودند و گروهی دیگر بدون هیچ‌گونه درمانی بررسی می‌شدند. نتیجه مشخص کرد که گروه موش‌هایی که با عصاره کلپوره درمان شدند، زخم و سوختگی آن‌ها بدون ایجاد التهاب و عفونت سریع‌تر درمان شد.   اگرچه این آزمایش روی نمونه‌های حیوانی متمرکز بود؛ اما تاکنون اثر ضد باکتریایی و ضد التهابی گیاه کلپوره به اثبات رسیده است. امید است که در آینده از ترکیبات موثر این گیاه دارویی برای ساخت پماد‌های سوختگی و ضد عفونی استفاده شود. کلپوره تب‌بر و مفید برای سرماخوردگی زمانی که دمای بدن از مقداری مشخص بالاتر رود، تب ایجاد شده است. این افزایش دما نشانه مبارزه بدن با عوامل عفونی است. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که در زمان ابتلا به بیماری‌های عفونی نباید جلوی تب کردن خفیف را با مصرف دارو‌ها گرفت. تب باعث تسریع در روند بهبودی و نابودی سریع‌تر ویروس‌ها و باکتری‌های مضر می‌شود؛ اما در بیش‌تر موارد افزایش تب می‌تواند آزار دهنده و خطرناک باشد. در این مواقع با مصرف دارو‌هایی نظیر استامینوفن و ایبوپروفن تب بدن را کم می‌کنیم.   در زمان‌های قدیم که به چنین دارو‌هایی دسترسی نداشتند، تب شدید را با مصرف گیاهان دارویی به‌خصوصی کاهش می‌دادند. گیاه کلپوره یکی از گیاهان تب‌بر و ضد سرماخوردگی است. طب سنتی مصرف گیاه کلپوره را برای رفع تب و درمان سرماخوردگی موثر می‌داند. خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی گیاه کلپوره التهاب و عفونت را کاهش می‌دهد و جلوی افزایش بیش از حد دمای بدن را می‌گیرد. بخور کلپوره مصرف کمی از دمنوش کلپوره یا استحمام در جوشانده خنک کلپوره می‌تواند در بیش‌تر موارد تب بدن را کم کند. رفع عفونت‌های واژینال با گیاه کلپوره عفونت واژینال یکی از شایع‌ترین علل مراجعه زنان به پزشک است. در طب سنتی این بیماری را با گیاهان دارویی مختلف درمان می‌کردند. کلپوره یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی برای این عارضه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اخیرا محققان به بررسی اثربخشی گیاه کلپوره بر عفونت‌های واژینال پرداخته‌اند. در طب سنتی برای رفع عفونت رحم توصیه شده است که از مایع جوشیده و صاف شده مخلوط برگ مورد، آویشن و کلپوره استفاده شود.   از جوشانده کلپوره نیز برای بازشدن قاعدگی استفاده می‌شده است. ترکیبات بیولوژیکی فعال در عصاره گیاه کلپوره اثرات ضد میکروبی قابل توجهی دارند. فلاونوئید‌ها و استرول‌های موجود در گیاه کلپوره مسئول فعالیت ضد التهابی در بدن هستند. همه این اثرات در این گیاه دارویی به رفع عفونت‌های دستگاه تناسلی کمک می‌کنند. گیاه کلپوره درمان کننده بیماری‌های التهابی گیاه کلپوره خاصیت ضد التهابی بالایی دارد. استفاده از این گیاه می‌تواند به کاهش التهاب روده یا التهاب مفاصل در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی کمک کند. در یک مطالعه تجربی که روی نمونه‌های حیوانی انجام گرفته است، مشخص شد که گیاه کلپوره اثرات قابل ملاحظه‌ای بر روند التیام کولیت ایجاد شده در موش سفید آزمایشگاهی دارد.   ترکیبات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی گیاه کلپوره باعث ترمیم زخم‌های روده‌ای در این حیوانات شد. همچنین در آزمایشات اولیه به اثرات ضد التهابی کلپوره در کاهش التهاب مفاصل پی برده‌اند. جالب است بدانید که طب سنتی مصرف گیاهان دارویی دارای طبع گرم و خشک را برای بیماری التهاب مفصلی موثر می‌داند. از دیگر خواص گیاه دارویی کلپوره... • طبق بررسی‌های انجام شده گیاه کلپوره خاصیت ضد درد دارد و می‌تواند به کاهش درد‌های میگرن و سردرد‌ها کمک کند.
• گیاه کلپوره خشک حشرات را دور می‌کند. برای دفع حشرات شب مقداری از کلپوره خشک را در بالش خواب خود قرار بدهید.
• تسکین درد‌های قاعدگی از خواص گیاه دارویی کلپوره است.
• از گیاه کلپوره در جنوب آسیا برای رفع درد قلب و قفسه سینه استفاده می‌شود.
• حمام کردن با جوشانده خنک کلپوره جوش‌های بدن را از بین می‌برد.
• گَرد گل‌های کلپوره را اگر وارد بینی کنید، مخاط بینی تحریک می‌شود و ایجاد عطسه می‌کند. این خاصیت برای مواقعی است که در حفره بینی جسم خارجی گیر کرده باشد.
• با مصرف کلپوره عرق کردن زیاد در هنگام شب را درمان کنید.
• با مصرف کلپوره می‌توان اسهال، ترش کردن معده و بسیاری از مسمومیت‌ها را درمان کرد.
• مصرف دمنوش یا عرق کلپوره اثر تقویت اعصاب، ضد تشنج و نیرو دهنده دارد.
• برای درمان عفونت‌های لثه و پاک‌سازی دهان می‌توان دمنوش ولرم کلپوره را با کمی نمک ترکیب و به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.
• برای رفع گلودرد بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا جوشانده کلپوره را با نمک ترکیب و روزی سه بار غرغره کنید.
عوارض مصرف بیش از حد گیاه دارویی کلپوره
• مصرف گیاه کلپوره و فرآورده‌های آن تنها برای مدت کوتاهی مجاز است. مصرف طولانی مدت کلپوره احتمال بروز سمیت کبدی، اوره و کلسترول خون را بالا می‌برد.
• ممکن است استفاده مداوم از کلپوره موجب هپاتیت مزمن یا حاد از طریق انسداد مجاری صفراوی شود.
• خشکی دهان، سرگیجه، افزایش تعداد ضربان قلب، سردرد و یبوست از عوارض مصرف بیش از حد گیاه کلپوره است.
• بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی، بزرگی پروستات و اختلالات کبدی از مصرف کلپوره بپرهیزند.
• کلپوره و فرآورده‌های آن در دوران بارداری و شیردهی ممکن است خطرناک باشند و باید با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شوند.
• گرده گل‌های گیاه کلپوره ممکن است برای برخی افراد ایجاد حساسیت کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خواص باورنکردنی گیاه دارویی «کلپوره» یا «مریم نخودی»
  • بیماران مبتلا به سرطان از مصرف پروتئین غافل نشوند
  • تجلیل از پیشگامان عرصه احسان و نیکوکاری استان بوشهر
  • پرداخت ۱۵۶۵ کمک هزینه درمان به بیماران مبتلا به سرطان
  • تاثیر ترکیب گیاهی زرشک در مقابله با سرطان ریه
  • می خواهیم آرزوهای کودکان مبتلا به سرطان را تغییر دهیم
  • فواید برگ سنا برای پوست
  • سرماخوردگی شدید را با این گیاهان پرکاربرد، به راحتی درمان کنید
  • به این افراد هرگز گل گاو زبان ندهید
  • کمک ۲۰۰ میلیارد ریالی نیکوکاران در گلریزان امدادگران عاشورای کاشان