Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی، دلایل اصلی ازدواج‌های ناموفق را عدم آموزش مهارت‌های زندگی در همسر‌گزینی و دخالت ناروای خانواده‌ها در بحث زوجین مطرح کرد و گفت: باید جوانان قبل از شروع زندگی کلاس‌های مشاوره برای شناخت با مهارت زندگی را در اولویت خود قرار دهند.
وی با تاکید بر اینکه مهارت‌های زندگی در همسان‌گزینی باید جزو دروس اصلی دانشگاه و مدارس باشد، افزود: اگر مسئولان نظام آموزشی دروسی مانند برقراری تفاهم و چگونگی حل مشکلات را اولویت آموزش نوجوانان و جوانان بدانند بسیاری از مشکلات روز افزون از قبیل طلاق کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری تعیین مهریه‌های آزار‌دهنده و جهیزیه‌های سنگین را از موانع ازدواج دانست و مطرح کرد: ازدواج  باید با شناخت بیشتر و آگاهانه صورت گیرد.
ابهری با اشاره به اینکه افزایش آمار طلاق همراه با کاهش چشمگیر آمار ازدواج، نخبگان اجتماعی را با چالش جدی مواجه ساخته است، گفت: دو نوع دلایل محیطی مانند بیکاری، گرانی و کمبود مسکن  و رفتاری کج سلیقگی در انتخاب یعنی همسان ناگزینی و مسئولیت گریزی از مهم ترین موانع ازدواج جوانان است.
وی عنوان کرد: متاسفانه امروزه شاهد روابط فرا زناشویی و غیر اخلاقی بدون تعهد نانوشته یعنی ازدواج سفید هستیم.
متخصص علوم رفتاری از ظهور بیوه‌های جوان در جامعه خبر داد و گفت: طبق آمار ثبت احوال سنین بیوگی به 17 سال رسیده است.
وی افزود:در حال حاضر با جمعیت 2 میلیون و 600 هزار نفری زنان سرپرست خانواده روبه رو هستیم که سالیانه 60 هزار نفر به این جمعیت اضافه می شود.
ابهری افزود: باید تربیت و مسئولیت‌پذیری جوانان از خانواده‌ها شروع و در مدارس و دانشگاه‌ها ادامه یابد و دولت امکاناتی و زیر ساخت‌های ازدواج همانند کارآفرینی، اشتغال زایی، عرضه و ارائه مسکن رایگان یا ارزان قیمت را فراهم سازد.
وی در خاتمه با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در جریان فرهنگ‌سازی از رسانه‌ها خواست تا برای آگاه‌سازی دختران جوان و در جهت ساده‌گیری ازدواج وارد میدان شوند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۷۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری برای مسکن جوانان/ اعلام رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

سخنگوی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه اعتبار وام ازدواج در سال جاری ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده و دولت ۱۳۴ همت آن را تامین کرده است، گفت: تا بهمن ماه سال جاری، ۹۰ درصد کسانی که پرونده وام ازدواج تشکیل داده بودند وام خود را دریافت کرده‌اند و ۱۰ درصد باقی مانده نیز تا پایان امسال باید تعیین تکلیف شوند.

به گزارش ایسنا، سینا کلهر در نشستی خبری با بیان اینکه ما حلقه وصل دولت و جوانان هستیم، گفت: طرح‌ها و برنامه‌هایی که از سوی حاکمیت برای جوانان تعیین شده را پیگیری می‌کنیم. مسکن، شغل و ازدواج و گاهی هم اوقات فراغت جزو موضوعات مهمی است که در خصوص جوانان مطرح است. ما باید وضعیت جوانان از حیث ازدواج، مسکن و اشتغال را رصد کنیم و به اطلاع دستگاه‌های مختلف برسانیم. وام یکی از مطالبات جوانان در زمینه مسکن و اشتغال‌زایی است که ایجاد شده است. زمانی که وضعیت را رصد کردیم متوجه شدیم که برخی حوزه‌ها نیاز به عملیات دارند که از طریق سایر دستگاه‌ها دنبال می‌شود.

سخنگوی جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: نهاد شورایعالی جوانان به ریاست رئیس جمهوری بعد از توقف ۱۰ ساله، سه جلسه متوالی در سه سال برگزار کرده و مسائل اصلی جوانان در این شورا بررسی می‌شود. همچنین باید اعلام کنم که معاون جوانان مامور پیگیری مسکن نیست بلکه مسئول رصد آن است. مسئولیت مسکن هم برعهده وزارت مسکن است.

ثبت بالاترین سطح اشتغال از سال ۸۲ به بعد در سال ۱۴۰۲

کلهر با اشاره به اینکه موضوعات مهاجرت، پنجره جمعیتی، بهداشت و تحصیل هم از مسائل جوانان است، گفت: در حوزه اشتغال امسال بالاترین سطح اشتغال پذیری را از سال ۸۲ تاکنون داشتیم و کمترین میزان بیکاری مربوط به سال ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ است.

به گفته وی، وضعیت استان‌های سمنان، تهران و البرز در خصوص نرخ بیکاری زیر ۱۵ درصد است، اما برخی استان‌ها وضعیت خوبی ندارند. دولت چند طرح ویژه را پیگیری می‌کند که غیر از ۱۳۰ هزار نفر استخدام دولتی، ما طرح جذب ۴۰۰۰ نخبه در دستگاه‌های دولتی را هم در دست داریم.

سخنگوی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه حمایت ویژه برای اشتغال جوانان از طریق مهارت آموزی هم در حال انجام است، توضیح داد: یکی از موارد سال ۱۴۰۳ در این زمینه کیفی شدن اشتغال جوانان است. در اشتغال تناسب شغل با تحصیلات و علایق جوانان و درآمد مهم است. صرفا داشتن اشتغال مدنظر نیست، بلکه می‌خواهیم جوان حداقل درآمد و ارتباط با تحصیل و علاقه به شغل هم داشته باشد.

کاهش تعداد جوانان کشور از ۱۶ به ۱۲ میلیون نفر

وی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه همه آمارهای ازدواج دقیق نیست، گفت: تعداد جوانان در سطح کشور از ۱۶ میلیون به ۱۲ میلیون نفر کاهش یافته پس طبیعتا تعداد ازدواج‌ها هم کم می‌شود. هم اکنون عدد ۱۲ میلیون نفری که در سن ازدواج هستند ثابت مانده یعنی ازدواج نه کاهش و نه افزایش داشته است. شاید ثبت احوال آمار جدیدتری داشته باشد که تلاش ما هنوز برای کسب آمار جدید نتیجه نداده است.

کلهر در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع وام ازدواج اشاره کرد و گفت: در وام ازدواج سه اتفاق مهم افتاده است؛ کوتاه شدن ارجاع پرونده به شعبه که حداکثر ۱۵ روزه است. زمان پرداخت وام که اکنون حداکثر یک ماه زمان لازم است تا پرداخت صورت گیرد و  این میانگین عمومی است.

بنا بر اعلام کلهر، تا بهمن ماه سال جاری، ۹۰ درصد کسانی که پرونده وام ازدواج تشکیل داده بودند وام خود را امسال دریافت کرده‌اند و۱۰ درصد باقی مانده نیز تا پایان امسال باید تعیین تکلیف شوند.

اعلام رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

وی با بیان اینکه اعتبار وام ازدواج در سال جاری ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده گفت: دولت ۱۳۴ هزار میلیارد تومان آن را تامین کرده است. برای سال ۱۴۰۳ نیز وام ازدواج به ۷۰۰ میلیون برای زوج‌ها ارتقا یافته است. در کنار طرح مسکن ملی که به صورت عمومی اجرا می‌شود، طرح ویژه ای برای جوانان هم دنبال می شود که نهایی نشده است. امیدواریم ۱۴۰۳ خبر خوشی در خصوص مسکن جوانان به این واسطه داشته باشیم.

سخنگوی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سمن‌ها و تشکل‌های جوانان نیز گفت: اولین کاری که معاونت جوانان به صورت تخصصی انجام می‌دهد، سمن‌ها و تشکل‌های جوانان است. کار ما صدور مجوز، توانمندسازی و حمایت از جوانان است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدا تا سال ۱۴۰۲ تعداد سمن‌های ثبت شده در سامانه وزارت ورزش و جوانان ۴۵۹۴ سمن بوده است، گفت که ۱۱۰۲ مورد از این تعداد مربوط به دولت مردمی بوده است. به عبارتی ۲۵ درصد از مجوزهای صادر شده مربوط به فعالیت این دولت است.

سخنگوی جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهارکرد: تا قبل از دولت سیزدهم سالانه ۳۷۳ سمن ثبت شده که در دولت سیزدهم این رقم به ۴۴۴ سمن رسیده است که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. این سمن‌ها را در قالب ۱۴ شبکه ملی متشکل کردیم. حدود ۱۲۹۴ سمن عضو تشکل‌های ۱۴ گانه هستند.

افزایش ۴ برابری حمایت مالی از سازمان‌های مردم‌نهاد

وی همچنین در خصوص حمایت مالی از سمن‌ها نیز اظهارکرد: حمایت مالی از سمن‌ها در سالجاری نسبت به سال قبل چهار برابر شده است. همچنین دستورالعمل تشکیل سمن‌ها پس از ۲۰ سال بازنگری شده و اردیبهشت ماه ابلاغ خواهد شد.روح حاکم بر دستورالعمل جدید ساده شدن و تسهیل تشکیل سمن است.

کلهر با اشاره به فعالیت در حوزه توسعه اجتماعی جوانان نیز گفت: صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اولین کاری است که در این حوزه انجام می‌شود و یکی از سه نهادی هستیم که مجوز صادر می‌کنیم. برای دوره جدید تلاش شده تا صدور مجوز تسهیل شود. در سال ۹۸ و ۹۹، ۱۶۷ مجوز مرکز تخصصی مشاوره خانواده صادر شده و این رقم در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این رقم به ۴۶۷ مرکز رسیده است.

سخنگوی جوانان وزارت ورزش و جوانان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج نیز اظهارکرد: افراد در آستانه ازدواج در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند و مهارت‌های زندگی مشترک را آموزش می‌بینند. تعداد کارگاه‌ها از ۱۴ هزار کارگاه به ۲۱ هزار کارگاه و تعداد شرکت کنندگان از ۳۵۵ هزار نفر به ۵۸۰ هزار نفر ارتقا پیدا کرده است.

وی همچنین درباره صدور مجوز مراکز همسان گزینی نیز گفت: سال‌ها بود که مسئله مراکز همسان گزینی یا همسرگزینی متولی نداشت و قانونگذار تکلیف را مشخص کرده است. تایید مراکز با سازمان تبلیغات و صدور مجوز برعهده ماست.

ادامه دارد ...

دیگر خبرها

  • آمار طلاق در آذربایجان‌غربی ۲.۴ درصد کاهش یافت
  • اساسنامه تشکیل کانون دفاتر ازدواج و طلاق ابلاغ شد
  • حمله به پاسگاه پلیس پاریس در پی کشته شدن یک جوان
  • دسیسه شیطانی زن جوان برای همسرش فاش شد!
  • کاهش آمار طلاق درآذربایجان‌غربی
  • رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ مشخص شد+جزئیات 
  • پیگیری برای مسکن جوانان/ اعلام رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۳
  • نگرانی‌های یک جامعه‌شناس از افزایش مهاجرت و طلاق
  • هشدار روحانی معروف اصلاح‌طلبان: روی بشکه باروت قرار گرفته‌ایم | افراد معمم معاشرت با مردم بیاموزند!
  • آخرین آمار ثبت‌شده ازدواج دانشجویی در سامانه همرسان اعلام شد