Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-03@22:40:21 GMT

باکتری‌ها تابلوی مونا لیزا کشیدند

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۶۷۸۴۱

باکتری‌ها تابلوی مونا لیزا کشیدند

دانشمندان با استفاده از الگوهای نوری برای کنترل سرعت توسعه باکتری و هدایت آنها تابلوی مونا لیزا ساختند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس دیلی، از نظر دانشمندان کنترل باکتری‌ها به معنی امکان استفاده از آنها به عنوان آجرهای میکرو برای ساخت نسل جدید ابزارهای میکروسکوپی است. آنها به این فکر می‌کنند که با کمک این میکروآجرها ماشین میکروبی‌ای بسازند که با خودشان دارو حمل می‌کنند و آن را به قسمتی از بدن که نیاز دارد، می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باکتری «اشریشیا کلی» شناگرهای ماهری هستند. آنها می‌توانند در عرض یک ثانیه مسافت 10 برابر طول خود را طی کنند. آنها پره‌هایی دارند که با یک موتور کار می‌کنند و این موتورها معمولا توسط اکسیژن شارژ می‌شوند. در همین راستا، دانشمندان اخیراً یک پروتئین را در اقیانوس‌ها یافته‌ان که به آنها امکان می‌دهد که پره‌های خود را با کمک نور خورشید حرکت دهند. آنها به این فکر می‌کنند که با مهندسی انواع دیگری از باکتری‌هایی که این پروتئین را دارند، یک پنل خورشیدی روی سلول‌های باکتریایی بسازند و سرعت شنا کردن آنها را از راه دور و از طریق نور کنترل کنند.

یکی از دانشمندان دانشگاه روم در ایتالیا در این مورد می‌گوید: «همانند زمانی که عابران پیاده در ازدحام جمعیت سرعت پیاده‌روی‌شان را کاهش می‌دهند یا زمانی که اتومبیل‌ها در ترافیک گیر می‌کنند، باکتری‌های شناگر نیز می‌توانند زمان بیشتری را در مناطق آرام‌تر صرف کنند».

دانشمندان با این ایده، پدیده‌ای را ایجاد کردند تا بتوانند غلظت باکتری‌ها را با استفاده از نور کنترل کنند و الگوی حرکت آنها را شکل بدهند. برای این کار، نور را از یک پروژکتور و از طریق یک لنز میکروسکوپ عبور دادند و الگوی شکلی خاصی را برای نور درست کردند و دریافتند که باکتری اشریشیا کلی با تغییر نور سرعت حرکت خود را تغییر دادند.

آنها همچنین نور را به مدت پنج دقیقه به لایه‌ای از سلول‌های باکتری تاباندند و الگوی نور پیچیده‌تری طراحی کردند و در نهایت با کمک این سلول‌ها تصویری از مونا لیزا را به وجود آوردند.

دانشمندان متوجه شدند که باکتری‌ها در مناطق تاریک شروع آهسته و در مناطق روشن‌تر سریع‌تر حرکت می‌کنند. پس از چهار دقیقه یک تصویر کاملا قابل تشخیص باکتریایی از این نقاشی لئوناردو داوینچی به وجود آمد که در آن مناطق روشن‌ها مربوط به انباشته شدن سلول‌های باکتری است.

انتهای پیام/4056

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۷۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان ایرانی بر فرضیه‌های غربی خط بطلان کشیدند

امام جمعه زنجان گفت: زن باشرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین ضربه را به تمدن غرب زده است، غربی‌ها ۲۰۰ سال است که به دروغ می‌گویند زن تا زمانی که از منظر اخلاقی و شرعی رها نشود نمی‌تواند پیشرفت کند اما زن ایرانی در عمل این ادعا را باطل کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی امروز _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: با تحریم همه‌جانبه علیه ایران آغاز و قطع رابطه با آمریکا دشمن بر این تصور بود که ایران نیز همانند سایر کشورها با یک تشر عقب‌نشینی خواهد کرد که سخت در اشتباه بود.

وی با بیان اینکه امام راحل فرموده‌اند اگر در مقابل دشمن یک قدم عقب بنشیند آنان ۱۰ قدم پیشروی خواهند کرد، افزود: در ۴۵ سال گذشته هر کشوری یک قدم عقب‌نشینی کرده آمریکا ۱۰ قدم جلوتر آمده است.

امام جمعه زنجان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ادامه دهد: طبق فرموده ایشان در هر جایی که انقلابی عمل کردیم نتیجه گرفتیم و هر جا که انقلابی عمل نکردیم دشمن قدرتمند شده است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام توسط آمریکا، یادآور شد: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد و در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند.

وی با بیان اینکه این اقدام ایران ایستادگی در برابر طاغوت بود، گفت: در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

آیت‌الله خاتمی در بخشی دیگر با اشاره به روز جهان هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که امام راحل فرمودند ما انقلاب را به دنیا صادر می‌کنیم بسیاری‌ها تصور می‌کردند قرار است ما لشکری به کشورهای دیگر بفرستیم اما خیر این نبود، ادامه داد: انقلاب ما، خود را در یمن، سوریه نشان می‌دهد.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه ایران ریشه مدنی ۸ هزار ساله دارد و اتفاقاً چادر در کل دنیا مختص ایران است و حتی نقاب نشان خانواده‌های اصیل ایران است، گفت: زن باشرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین ضربه را به تمدن غرب زده است، غربی‌ها ۲۰۰ سال است که به دروغ می‌گویند زن تا زمانی که از منظر اخلاقی و شرعی رها نشود نمی‌تواند پیشرفت کند اما زن ایرانی در عمل این ادعا را باطل کرد، به عبارتی تبلیغات باطل ۲۰۰ ساله غربی را باطل کرد و در همه میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و با حجاب اسلامی ظاهر شده است.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه دشمنان ادعای حقوق بشری دارند، گفت: در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله‌ور شده‌اند؛ در صورتی که در مجامع حقوقی نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی ندارد.

آیت‌الله خاتمی گفت: بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند این است حقوق بشر آمریکایی.

کد خبر 750297

دیگر خبرها

  • بانوان ایرانی بر فرضیه‌های غربی خط بطلان کشیدند
  • از استخر‌های بزاق تا وجود میلیون‌ها باکتری در دهان
  • استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب و تجزیه می‌کند
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب می‌کند
  • سریع‌ترین راه‌های از بین بردن بوی سیر دهان
  • خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند، سیاه‌بازی‌ که گردن BBC افتاد!
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد
  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد