Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@23:33:40 GMT

خواص شگفت انگيز ميوه گل نسترن

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۶۷۸۸۲

خواص شگفت انگيز ميوه گل نسترن

خبرگزاري آريا -
مصرف خوراکي ميوه گل نسترن، هيچ‌گونه مسموميتي ايجاد نمي‌کند
فوايد ميوه گل نسترن
گياه نسترن درختچه‌ کوچکي است با ارتفاع حداکثر 3 متر و برگ‌هايي شامل پنج تا هفت برگچه دندانه‌‌‌دار که به شکل بيضي نوک‌تيز بوده و گل‌ها به رنگ‌هاي گلي (قرمز کم‌رنگ)، سفيد مايل به گلي و يا سفيد هستند.
اين گل زيبا و خوش‌عطر سرشار از خواص دارويي است که علاوه بر آن رب مخصوص خوراکي نيز از آن تهيه مي‌شود که مي‌تواند جايگزين رب انار جهت استفاده در غذاها باشد؛ در ذيل به معرفي اين گل و خواص آن مي‌پردازيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گل نسترن
گل نسترن يا dog rose با نام علمي rosa canina که در کتابهاي قديمي به نام نسرين، نسترن و نستر نيز ناميده شده، درختچه کوچکي است که در حاشيه جنگلها، چاهها و گودالهاي آب مي‌رويد؛ نهنج گل پس از رشد به جسم کوزه‌مانند و قرمزرنگي تبديل مي‌شود و قسمت داخلي آن الياف ظريف و باريکي دارد که ميوه‌هاي فندقه‌اي درون کوزه‌ را در بر مي‌گيرد، گل نسترن در اکثر نقاط ايران به طور خودرو مي‌رويد و قسمت مورد استفاده اين گل، کوزه‌هاي مذکور است که به هيپس‌ مشهورند.
استفاده از ميوه گل نسترن (R. canina hips) در قرون وسطي رواج داشت و زماني در ميان عامه مردم براي بيماريهاي قفسه سينه مصرف مي‌شد؛ ميوه اين گل که به آن ميوه گل سرخ يا رز نيز گفته مي‌شود، منبع طبيعي ويتامين C است که موجب کاربرد گسترده آن در مکمل‌هاي ويتامين طبيعي، چاي و محصولات متنوع ديگر از جمله سوپ و مارمالاد شده است؛ اگرچه اين محصولات، به لحاظ تاريخي، مکمل غذايي به شمار مي‌آمدند اما به عنوان داروي ملين و ادرارآور نيز مصرف شده‌اند. پيش‌تر، ميوه رز به عنوان نوشيدني مغذي براي کودکان همچنين به منظور طعم‌دهنده در چاي و مربا استفاده مي‌شد.
ترکيبات ميوه گل نسترن
ميوه تازه گل نسترن(ميوه گل سرخ) حاوي 5/0 تا 7/1 درصد ويتامين C است که ترکيبي از آسکوربيک اسيد و هيدرو اسکوربيک اسيد است؛ ميزان ويتامين C ميوه خشک موجود در بازار، ممکن است مختلف باشد، در آزمايشي که با روش رنگ‌‌سنجي و تين لايه کروماتوگرافي انجام گرفت، مشخص شد کاهش ويتامين C بستگي به مقدار خرد کردن و ذرات اين ميوه دارد به عنوان مثال در صورتي که ميوه فقط نصف شود، ميزان ويتامين C موجود در آن پس از يک سال و نيم نصف مي‌شود، در حالي که اگر خرد شود، پس از شش ماه صددرصد ويتامين C آن از بين مي‌رود.
در بعضي منابع از ميوه گل سرخ به عنوان غني‌ترين منبع ويتامين C ياد شده است؛ مرکبات 50 ميلي‌گرم، کلم بروکلي خام و کيوي حدود 100 ميلي‌گرم، بعضي سبزيجات مناطق گرمسيري 200 تا 300 ميلي‌گرم، ميوه گل‌سرخ 1250 ميلي‌گرم، آسرولا 1000 تا 2330 ميلي‌گرم و مارجون 3150 ميلي‌گرم در هر صد گرم ويتامين C دارند؛ ميوه اين گل 20 برابر ليمو ويتامين C دارد.
ميوه گل‌ نسترن يا همان ميوه گل سرخ همچنين حاوي ويتامين‌هاي A1، B1، B2، B3 و K است؛ از ديگر ترکيبات اين ميوه، پکتين (11 درصد)، تاتن‌ها (2 تا 3 درصد)، اسيد سيتريک و اسيد ماليک، فلاونوئيدها، رنگدانه‌هاي زرد و قرمز مخصوصاً کاروتنوئيدها، وانيلين، اسانس و قندها را مي‌توان نام برد.
دارو شناختي و اثرات مهم ميوه گل نسترن
ويتامين C يک مکمل غذايي است و به عنوان ضد اسکوربوتيک مصرف مي‌شود؛ براي جبران کمبود اين ويتامين مي‌توان از ميوه اين گل‌ استفاده کرد؛ متأسفانه چون ممکن است مقدار زيادي از ويتامين C هنگام خشک کردن يا تهيه محصول از ميوه گل نسترن از بين برود، مقداري ويتامين C مصنوعي به اين محصولات اضافه مي‌شود که روي بسته‌بندي آنها ذکر نمي‌شود؛ در صورتي که ميوه اين گياه به صورت تازه مصرف شود، داراي مقدار زيادي ويتامين است که مستقيماً جذب بدن مي‌شود، ميوه اين گل، ادرارآور و مسهل است و از آن براي کاهش تشنگي، کاهش التهاب معده و نيز به عنوان طعم‌دهنده و همچنين، تهيه مربا استفاده مي‌شود. مسهل بودن اين گياه به خاطر اسيد ماليک، اسيد سيتريک، گلوکوزيدهاي پورگاتيو، مانند مولتي‌فلورين A و B و پکتين موجود در آن است.
براي درمان التهاب کليه از جوشانده ميوه گل نسترن استفاده مي‌شود
سميت و عوارض جانبي ميوه گل نسترن
مصرف خوراکي ميوه گل نسترن، هيچ‌گونه مسموميتي ايجاد نمي‌کند و 100 گرم از آن حاوي بيش از 1200 ميلي‌گرم ويتامين C است؛ مصرف مقادير کم آن هيچ‌ عارضه‌اي در بر ندارد و در مورد مصرف مقدار زياد و طولاني‌ آن هم گزارشي ارائه نشده است؛ در کتب اروپايي، مانند کميسيون E، عوارض مصرف مقدار زياد اين ميوه ناشناخته گزارش شده است.
البته کارگراني که به طور مداوم در معرض ميوه‌هاي گل‌ نسترن هستند، ممکن است دچار حساسيت و مشکلات تنفسي شوند؛ بعضي از اين عوارض در واقع، حساسيت نيستند بلکه پرزهاي ريز ميوه گل‌ هستند که مانند پشم ‌شيشه بر روي پوست تحريکات مکانيکي پوستي ايجاد مي‌کنند.
طريقه و ميزان مصرف ميوه گل نسترن
1 تا 3 قاشق ميوه خرد شده را در آب جوش ريخته و 15 تا 20 دقيقه بگذاريد به همان حال بماند؛ سپس آن را صاف و مصرف ‌کنيد؛ اين مقدار را مي‌توان روزي سه بار تکرار کرد و ميزان مصرف مي‌تواند بر حسب وزن تا روزي 12 گرم باشد.
مهم‌ترين خواص ميوه گل نسترن
ضد درد، ضد اسهال، ضد اکسيدان، ملين، ادرارآور، کاهش‌دهنده قند خون، مسهل، مهارکننده ليپواکسيژناز، مقوي اعصاب و ضد کرم و طبع آن گرم و خشک است. سرشار از ويتامين ث است و ميوه خشک آن را بيش از يک سال نمي‌توان نگه‌داري کرد.
در دوران نقاهت از دمکرده ميوه اين گياه استفاده شود؛ براي جوشانده ميوه اين گياه را نبايد زياد جوشاند. براي ناراحتي‌هاي لثه و درد دندان از جوشانده اين گياه مزمزه شود؛ براي رفع حالت سستي در بدن از جوشانده ميوه اين گياه بنوشند.
براي درمان التهاب کليه از جوشانده ميوه اين گياه استفاده مي‌شود و براي درمان يبوست از مرباي گل نسترن استفاده شود.
براي درمان ورم مثانه از دمکرده ميوه اين گياه استفاده مي‌شود؛ ميوه اين گياه سرشار از کلسيم است.
دم کرده ميوه اين گياه تصفيه‌کننده خون است؛ جهت برطرف کردن غم و اندوه 10 گرم ميوه اين گياه را در 300 سي‌سي آب سرد به مدت 3 ساعت خيسانده سپس حرارت داده تا به جوش آيد 15 دقيقه دم‌کرده روزي 3 فنجان بنوشند.
براي درمان اسهال و اسهال خوني 20 گرم ميوه اين گياه را در 500 سي‌سي آب‌سرد به مدت 3 ساعت خيسانده سپس حرارت داده تا به جوش آيد 15 دقيقه دم‌کرده روزي 3 فنجان بنوشند.
براي درمان سنگ کيسه صفرا از جوشانده يا دمکرده ميوه نسترن ميل شود
براي درمان تپش قلب 10 گرم ميوه نسترن را به مدت 3 ساعت در 300 سي‌سي آب‌سرد خيسانده سپس با حرارت ملايم جوش آورده 5 دقيقه جوشانده 15 دقيقه دم‌کرده روزي 3 فنجان بنوشند.
براي درمان حبس‌البول 10 گرم ميوه نسترن را در 300 سي‌سي آب‌جوش 15 دقيقه دم‌کرده قبل از هر غذا يک فنجان بنوشند.
براي درمان نرمي استخوان و کمبود ويتامين ث يک کيلو ميوه نسترن را با 300 گرم نبات کوبيده سپس با 2 ليتر آب مخلوط نموده به مدت 15 روز در يک محل گرم گذاشته سپس صاف نموده قبل از غذا يک فنجان بنوشند.
براي درمان ورم چرکي کليه از جوشانده و دمکرده ميوه نسترن استفاده شود و براي درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا از دمکرده ميوه نسترن استفاده شود.
براي دفع سنگ کليه 15 گرم ميوه نسترن را ابتدا خرد کرده در 300 سي‌سي آب سرد جوشانده 15 دقيقه دم‌کرده قبل از غذا يک ليوان بنوشند.
براي درمان سنگ کيسه صفرا از جوشانده يا دمکرده ميوه نسترن ميل شود.
جوشانده ميوه نسترن دفع‌کننده کرم معده است؛ ضماد گل نسترن التيام‌دهنده زخم است.
بوي بد بدن را دفع مي‌کند؛ آنهائي که عرق زيادمي‌کنند و بوي بد مي‌گيرند بايد تن خود را بعد از حمام کردن با دم‌کرده گل و برگ نسترن آبکشي کنند.
خونريزي از سينه را بند مي‌آورد؛ بي خوابي را برطرف مي‌کند؛ انقباض ماهيچه‌هاي معده را برطرف مي‌کند و معده را تقويت مي‌کند.
سرعت جريان خون را در پوست زياد کرده و باعث لطافت پوست مي‌شود؛ براي ترميم شکستگي استخوان و رفع ورم مقعد، ضمادي از برگ اين گياه درست کرده و روي قسمت شکستگي يا تورم قرار دهيد.
چون گل نسترن شيرين است، حشرات را به خود جذب مي‌کند مخصوصاً حشره مخصوصي به نام ساي نيپس Cynipsکه در نيش زدن، برجستگي‌هاي کوچکي پوشيده از تار و به رنگ سبز مايل به قرمز درآن به وجود مي‌آوردکه به نام «به دگار» Bedegar معروف است که خواص طبي مهمي دارد مخصوصاً براي بيماران مسلول، تقويت‌کننده بوده و مانع عرق کردن مي‌شود همچنين مقدار آلبومين در ادرار را کم مي‌کند؛ به‌دگار اثر آرام‌کننده اعصاب نيز دارد.
براي تهيه عرق نسترن، يک چهارم ليوان از عرق نسترن را با يک ليوان آب مخلوط کرده، سپس آن را شيرين کنيد؛ از اين شربت مي‌توانيد چند ليوان در روز بنوشيد.
منبع: afkarnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۷۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید این گیاه خوراکی در کاهش وزن و حفاظت از قلب

به گزارش خبرآنلاین از بهداشت نیوز، مصرف کرفس به مقابله با التهابات بدن کمک می‌کند و در بهبود گوارش و کنترل وزن نیز نقش دارد. کرفس را می‌توان علاوه بر افزودن به انواع غذاها در ترکیب سالاد نیز استفاده کرد. در ادامه این مطلب، به فواید عادت به خوردن این سبزی خواهیم پرداخت که به ترتیب عبارتند از:

۱. خوراکی با خاصیت ضدانعقادی

کرفس منبع غنی از ویتامینK محسوب می‌شود که این ویتامین نقش اساسی در انعقاد خون دارد. یک پیمانه کرفس خرد شده می‌تواند ۳۰ درصد نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند.

۲. محافظت از قلب

کرفس جزء سبزیجاتی است که از سلامت قلب و عروق محافظت می‌کند. این تاثیر به‌دلیل تنظیم فشار خون است که ناشی از مقدار فراوان پتاسیم خواهد بود. خوردن کرفس همچنین سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد زیرا فیبرهای آن در دفع کلسترول از روده‌ها تاثیر دارند و مانع از ورود کلسترول به خون می‌شوند.

۳. ضدالتهاب طبیعی

آنتی‌اکسیدان‌های کرفس در کاهش التهابات بدن نقش دارند. از همین‌رو، توصیه می‌شود برای بهبود التهابات ناشی از نقرس و آرتریت حتما کرفس در رژیم غذایی گنجانده شود. به‌علاوه، فلاونوئیدهای موجود در کرفس از عضلات و بافت‌های همبند محافظت و آنها را تقویت می‌کنند.

۴. بهبود عملکرد گوارش

از گذشته‌های دور مردم از خواص کرفس برای مقابله با اسیدیته معده استفاده می‌کردند. در واقع، کرفس تاثیرات بسیاری برای سیستم گوارش دارد که از جمله می‌توان به بهبود یبوست تحت‌تاثیر فیبرهای فراوان اشاره کرد. خوردن کرفس ترشح بزاق و شیره گوارشی را تحریک کرده و عملکرد گوارش را در افرادی که هضم آهسته دارند یا بی‌اشتها هستند، تسهیل می‌کند. همچنین، به نظر می‌رسد کرفس مخاط معده را تقویت و از بروز زخم‌های گوارشی پیشگیری می‌کند.

۵. سرشار از ویتامین‌های C و فولات

کرفس یکی از بهترین منابع ویتامینC محسوب می‌شود. این ویتامین تاثیر آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و جذب آهن همچنین سنتز کلاژن و تقویت عملکرد ایمنی بدن را تسهیل می‌کند. یکی دیگر از ویتامین‌هایی که به مقدار فراوان در کرفس وجود دارد، ویتامینB۹ یا فولات است که برای خانم‌های باردار طی سه ماه نخست بارداری ضروری است تا از بروز ناهنجاری‌های عصبی جنین جلوگیری شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902515

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • (عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!
  • تصاویر شگفت‌انگیز از جاری شدن سیل در اصفهان و خرم‌آباد + ویدئو
  • فواید این گیاه خوراکی در کاهش وزن و حفاظت از قلب
  • شگفت‌انگیز: 2 ستاره ایرانی در فینال لیگ قهرمانان
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • رونالدو، همچنان سوژه جذاب رسانه‌های بزرگ
  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی