Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@10:15:37 GMT

تلاش گیلان برای کسب عنوان پایتخت کتابخوانی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۶۸۱۹۷

تلاش گیلان برای کسب عنوان پایتخت کتابخوانی

رشت- ایرنا- باشگاه های کتابخوانی با هدف علاقمند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه و کسب افتخار عنوان پایتخت کتاب در شهرهای مختلف گیلان فعال می شوند.

به گزارش ایرنا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به این مناسبت کارگاه آموزشی جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان را با هدف آموزش و انتقال آموخته ها از مربیان به دیگران برای تشکیل و عملکرد موفق آنها برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*باشگاه کتابخوانی موتور محرکه
مرجان فولادوند نویسنده کتاب کودک و نوجوان بعنوان یکی از مدرسان این دوره در نخستین روز کارگاه، جام باشگاه های کتابخوانی را موتور حرکت شروع کتابخوانی و فرصتی برای شناسایی استعداد کودکان و نوجوانان خواند.
وی با بیان این که آگاهی یک نیاز و خواندن کتاب راه رسیدن به آگاهی است افزود: مربیان در این کارگاه با ساختار جام باشگاه ها، راهکارهای جذب کودکان و نوجوانان ومردم و خانواده ها به کتاب، چگونگی انتخاب کتاب و همچنین ادبیات کودک و نوجوان آشنا می شوند.
سردبیر نشریه رشد کودک با اشاره به این که سرانه مطالعه در دبیرستان خیلی پایین تر از دبستان است سیستم آموزش و پرورش را در این زمینه مسئول خواند .
این پژوهشگر تصریح کرد:برخی خانواده ها نگرانند که مطالعه کتابهای غیردرسی مانع ادامه تحصیل موفق فرزندشان شود در حالی که کودکان اهل مطالعه به لحاظ درسی نیز موفق ترند.
وی با اشاره به این که کتاب خواندن کمک می کند به آرزوهایمان برسیم راه رسیدن به جامعه ای بهتر و خردمندانه تر را مطالعه کتاب و تغییر روایتهای کهنه و اصلاح نگاه جامعه از طریق ادبیات و مطالعه دانست.
*کتابخوان ها درس خوان ترند
فرزانه آقاپور دکترای ادبیات کودک در این کارگاه با بیان این که تعلیم و تربیت رسمی لذت خواندن را از بچه ها گرفته گفت: آموزش باید به فرایندی لذت بخش و جزئی از زندگی کودکان و نوجوانان تبدیل شود.
وی اظهار داشت: بر خلاف تصور این که ایرانی ها از درصد بالای هوشی برخوردارند در آزمون پرلز ' اندازه گیری مهارت خواندن ودرک مطلب ' از لحاظ معیارهای جهانی پایین است .
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سواد و پیشرفت تحصیلی در همه دروس وابسته به خواندن و مطالعه است .
آقاپور با بیان این که خلاقیت در خلاء شکل نمی گیرد تاکید کرد : بچه های کتابخوان به لحاظ درسی نیز بهتر و موفق ترند.
همچنین به گفته وی کودکی که کتاب می خواند احساس هدفمندی می کند و علاوه بر معرفت و دانایی ، روحیه جمعی ، دیگرپذیری و تحمل نظرات مختلف در او تقویت می شود.
آقاپور با اشاره به این که یادگیری امری جمعی است و با بارش فکری و گفت و گو انجام می شود ،باشگاه کتابخوانی را مکان مناسبی برای این کار دانست .
*کتاب بیمه فرهنگی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز با حضور در این کارگاه با هدف ترغیب مربیان در سخنانی اظهار داشت: اصل و پایه کار ما کتابخوانی است و در وضعیت کنونی ، باید تلاش بیشتری برای جلب افراد به کتابخوانی شود .
فیروز فاضلی تاکید کرد:فرزندان ما با کتاب و کتابخوانی به لحاظ فرهنگی بیمه می شوند .
وی با اشاره به این که اگر فرد را با چیزی درگیر کنیم یک عمر با آن زندگی می کند متذکرشد: نیاز داریم کتاب و کتابخوانی را در جامعه نهادینه کنیم .
وی تصریح کرد: هر کتابی که توسط افراد جامعه خانواده می شود جامعه از آسیبهای اجتماعی دورتر می شود .
فاضلی با ابراز امیدواری برای انتخاب یکی از شهرهای گیلان بعنوان پایتخت کتاب ایران، برای حمایت و همراهی با باشگاه کتابخوانی و اعطای امتیازات ویژه همچون بلیت نیم بهای برنامه های فرهنگی و هنری به اعضای این باشگاه اعلام آمادگی کرد.
*برگزاری جام باشگاه ها در 100 شهر
زهره مهاجر کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان گفت:جام باشگاههای کتابخوانی عنوان طرحی پیشرو و پویا برای راهاندازی و فعال کردن باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است.
وی با بیان این که جام باشگاه ها در 100 شهر برگزار می شود اظهار داشت: 50 مربی حاضر در این کارگاه ، مربیان دیگری را برای ایجاد باشگاه های کتابخوانی در نقاط مختلف استان آموزش خواهند داد.
وی با اشاره به این که هدف اصلی برگزاری این باشگاهها، کتابخوانی کودکان و نوجوانان به شکل گروهی است آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط کتابفروشی، انتخاب و خرید کتاب ،مطالعه و بحث درباره کتاب ، چرخش کتاب در میان همسالان؛ ارزیابی کتاب بر اساس نظر شخصی و دفاع از نظر خود در جمع همسالان ،بحث و بررسی پیرامون کتابها را از دیگر اهداف این برنامه برشمرد.
گیلان از استان های پیشرو در فعالیتهای فرهنگی و از موسسان نخستین کتابخانه های عمومی در ایران است.
باشگاه های کتابخوانی کشور در نهایت ارزیابی و داوری شده و فعال ترین شهر در این زمینه بعنوان پایتخت کتاب ایران معرفی خواهد شد.
6030

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گيلان باشگاه كتابخواني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۸۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتمین اردوی کتابخوانی در منطقه عشایری قیروکارزین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر کل کتابخانه‌های فارس گفت: این رویداد با هدف ارایه خدمات فرهنگی کتاب محور از تابستان در استان فارس آغاز شده است.

فیروزی افزود: از جمله برنامه‌های اردوی کتابخوانی توسعه خدمات به عموم مردم و جامعه عشایری و بررسی مشکلات عشایر در زمینه‌های مختلف و خدمات رسانی توسط دستگاه‌های خدمات رسان است.

در این اردوی یک روزه نیرو‌های خدمات رسان به ارایه خدمات به جامعه هدف پرداختند.

دیگر خبرها

  • گیلان چراغ بعدی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را روشن خواهد کرد
  • کتابخانه عمومی شهدای وحدتیه بازگشایی شد
  • هفتمین اردوی کتابخوانی در منطقه عشایری قیروکارزین
  • توزیع هفت‌هزار و ۲۰۰ جلد کتاب در مناطق محروم آذربایجان‌غربی
  • تجلیل از برتین های جشنواره کتابخوانی رضوی در یاسوج
  • مسابقه و پویش ملی کتابخوانی «به رنگ خدا» فراخوان داد
  • پویش کتابخوانی «به رنگ خدا» در کرمان
  • جشنواره کتابخوانی رضوی بزرگترین رویداد کتاب‌محور کشور است
  • فراخوان مسابقه و پویش ملی کتابخوانی «به رنگ خدا»
  • افزایش اشتیاق به کتابخوانی با تحلیل و بررسی کتاب‌ها در کتابخانه‌های اشکذر