Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، دیپلمات سابق آمریکایی با متهم کردن دستگاه قضایی ترکیه به سیاسی کاری تأکید کرد: کشیش آمریکایی بازداشتی، مرتکب هیچ تخلف قانونی نشده است و دولت ترکیه از او به عنوان اهرم فشار بر دولت آمریکا برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کند.
آدام ارلی سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحدث به بررسی تازه ترین تحولات مربوط به تنش های اقتصادی و سیاسی بین آمریکا و ترکیه پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارلی در پاسخ به این پرسش که آیا بازداشت کشیش آمریکایی دلیلی قانع کننده برای ایجاد تنش در روابط آمریکا و ترکیه است؟ گفت: معتقدم تشریح دیدگاه آمریکا درباره بازداشت کشیش آمریکایی مهم است زیرا با دیدگاه ترکیه در این زمینه اختلاف دارد و این اختلاف دیدگاه باعث بروز تنش های اخیر شده است. آمریکا به مسأله بازداشت کشیش برانسون به عنوان یک گروگان گیری نگاه می کند و دولت ترکیه کشیش برانسون را گروگان گرفته است تا از او به عنوان اهرم فشار برای مذاکره با آمریکا استفاده کند و در مسائل مهم بین طرفین کسب امتیاز کند. کشیش برانسون هیچ تخلفی در مغایرت با قوانین ترکیه مرتکب نشده است و مسئله ارتباطی به نظام قضایی ترکیه ندارد. به عنوان نمونه اردوغان خواهان اخراج فتح الله گولن مبلغ دینی ترکیه ای از آمریکا و تحویل او به ترکیه است. وی همچنین از آمریکا می خواهد حمایتش را از یگان های مدافع خلق در شمال سوریه متوقف کند. اردوغان گمان می کند اگر به خواسته های خود دست یابد آنگاه کشیش برانسون را آزاد می کند، ولی آمریکا هرگز با گروگان گیران و ربایندگان اتباع خود وارد مذاکره نمی شود و ما پیشتر با ایران و کره شمالی وارد چنین مذاکراتی نشده ایم و هرگز وارد چنین مذاکراتی با هم پیمان خود در ناتو نیز نخواهیم شد.

ارلی در توضیح این مسئله که کشیش بازداشتی بیش از 23 سال در ترکیه زندگی و کلیسای قیامت را در ازمیر اداره کرده و ترکیه معتقد است او با گروه های تروریستی مانند حزب کارگران کردستان و حزب فتح الله گولن در ارتباط بوده است و دلیل این اتهام نیز بازداشت او پس از کودتای نافرجام در ترکیه بوده است، گفت: ابتدا باید بگویم بحران اقتصادی در ترکیه به پیش از اعمال تعرفه های گمرکی بر تولیدات داخلی ترکیه در هفته گذشته بر می گردد. مشکلات اقتصادی ترکیه ساختاری است و به بدهکاری سنگین این کشور به بانک های جهانی ارتباط دارد و اعمال تعرفه های گمرکی فقط باعث تشدید این بحران شده است. اما در مورد اتهاماتی که متوجه کشیش برانسون است باید بگویم مذاکرات در این خصوص بین دو طرف از مدت ها پیش ادامه داشته و تحولات هفته پیش به ناگاه رخ نداده است.

وي افزود: آمریکا با وزارت دادگستری و وزرات کشور ترکیه در تماس بوده است و از آنان خواسته تا شواهد و مستنداتی که اتهامات کشیش را ثابت می کند ارائه دهند. در نهایت دولت امریکا به این نتیجه رسیده است که دولت ترکیه مستندات ملموسی برای تأیید اتهامات کشیش برانسون در اختیار ندارد. این کشیش بیست و سه سال است که در ترکیه زندگی می کند و مسئول اداره اماکن مذهبی مسیحیان در این کشور بوده است و متهم کردن او به حمایت از گروه های تروریستی در برهه کنونی فقط برای استفاده از او به عنوان گروگان و اهرم فشار در مذاکرات با آمریکاست. مشکل این است نظام قضایی ترکیه با نظام قضایی آمریکا تفاوت دارد و مستندات و ادله ای که در دادگاه های ترکیه مورد قبول است در دادگاه های آمریکا قابل قبول نیست. از سوی دیگر دادگاه ها و نظام قضایی ترکیه در دوره اردوغان به شکل قابل توجهی گرفتار سیاسی کاری شده اند. اکنون ما شاهد هستیم که بیش از یکصد هزار نفر از نظامیان و دانشگاهیان و کارمندان سابق دولت به اتهام حمایت از فتح الله گولن در زندان هستند. باید به صراحت بگویم دادگاه ها و نظام قضایی ترکیه در مقایسه با آمریکا و هر اصل دموکراتیک دیگر در سطح بسیار پایینی قرار دارند.
دیپلمات سابق آمریکایی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت آمریکا در مورد موضوع کشیش بازداشتی در ترکیه و روشن شدن وضعیت او جدی است یا به مانورهای سیاسی علیه ترکیه روی آورده است؟ گفت: من معتقدم این موضوع به یک موضوع شخصی بین ترامپ و اردوغان تبدیل شده است و در نهایت هر دو تلاش می کنند در این زمینه به بهترین توافق که به سود منافع کشورشان است دست یابند. افزایش تعرفه های گمرکی بر واردات آلومینیوم و فولاد می تواند باعث ایجاد تأثیرات منفی بر اقتصاد ترکیه شود، ولی ترکیه توانایی تأثیرگذاری چندانی را بر اقتصاد آمریکا ندارد. هر چند ممکن است ترکیه بتواند در عرصه دیپلماتیک و تحولات بین المللی مشکلاتی را برای آمریکا ایجاد کند ولی تاکنون نشانه ای در این زمینه بروز نداده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کشيش آمريکا سياسي ترکيه بازداشتي تخلف اردوغان ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۸۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس