Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا اعلام کرد منطقه خودمختار صرب نشین در بوسنی تلاش می کند تاریخ را با لغو گزارشی که نتیجه می گیرد نیروهای صرب بوسنی حدود هشت هزار مسلمان را در سربرنیتسا و اطراف آن در طول جنگ 1992 تا 1995 در این کشور کشتند انکار کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت تصویب پیشین این گزارش با موضوع نسل کشی سربرنیتسا که در سال 2004 تدوین شد توسط "جمهوری صرب" یک گام مهم در آشتی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیانیه گفت: "نشست 14 اوت مجمع ملی جمهوری صرب گامی در مسیری غلط است."
این بیانیه افزود: "تلاش برای ردکردن و اصلاح کردن این گزارش بخشی از تلاش وسیع تر برای تغییر حقایق جنگ گذشته، انکار تاریخ و سیاسی کردن یک فاجعه است. به صلاح شهروندان جمهوری صرب است که روند تمجید از مجرمان جنگی به عنوان قهرمانان را تغییر دهند و این اطمینان را بدهند که جنایات آنها کماکان به صورت علنی رد می شود."
رای نمایندگان این منطقه برای لغو گزارش سال 2004 به ابتکار میلوراد دودیک رئیس جمهور ملی گرای این منطقه صورت گرفت.
برخی تحلیلگران می گویند این کار تازه ترین اقدام احزاب صرب حاکم برای جلب نظر رای دهندگان به سیاست های ملی گرایانه پیش از انتخابات اکتبر است.
دودیک که حامی جدایی این منطقه از بوسنی بود همیشه رای دادگاه کیفری بین الملل برای یوگسلاوی سابق و دادگاه عدالت بین الملل را مبنی بر این که جنایت سربرنیتسا نسل کشی بود رد کرده است.
پارلمان این منطقه گفته است باید یک کمیسیون مستقل بین المللی تشکیل شود و خسارات وارده به همه افراد از جمله صرب ها را در منطقه سربرنیتسا تعیین کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: آمريکا صرب بوسني انکار سربرنيتسا نسل کشي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۸۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کنعانی از بازداشت دانشجویان معترض در آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از بازداشت دانشجویان معترض در آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در صفحه اجتماعی ایکس با انتشار تصویری از بازداشت یکی از دانشجویان معترض در آمریکا که وایرال شده، نوشت: «به بند کشیده شدن ‎آزادی در ‎آمریکا - رسانه‌های آمریکایی: دستگیری حداقل ۹۰۰ نفر از معترضان توسط ‎پلیس آمریکا در جریان اعتراضات دانشجویی در این کشور در حمایت از ‎غزه».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله‌های ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس علیه فرودگاه «الحدیده» یمن
  • پلیس آمریکا دانش‌آموز مسلح را در محوطه مدرسه کشت
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • حمله مجدد آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
  • حمله مجدد آمریکا و انگلیس به یمن
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • انتقاد کنعانی از بازداشت دانشجویان معترض در آمریکا
  • تیراندازی در کارولینای آمریکا؛ / سه پلیس جان باختند
  • طوفان الاقصی| حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی 
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه