Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@13:40:21 GMT

همنشینی ماه و مشتری، بعدازظهر فردا

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۶۹۸۴۲

همنشینی ماه و مشتری، بعدازظهر فردا

بعد ازظهر فردا (جمعه ۲۶ مرداد) پدیده همنشینی ماه و سیاره مشتری رخ خواهد داد.

مسعود عتیقی دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره گفت: پدیده همنشینی ماه و سیاره مشتری در ساعت ۱۵ و ۸ دقیقه روز جمعه ٢٦ مرداد رخ می‌دهد.

به گفته وی در این پدیده سیاره برجیس ٥.٤ درجه جنوب ماه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عتیقی با تاکید بر اینکه این زمان بهترین فرصت برای رصد این پدیده زیبای نجومی است، خاطر نشان کرد: علاقه‌مندان تا قبل نیمه شب که زمان غروب این اجرام است فرصت دارند، این همنشینی دلچسب نجومی را مشاهده کنند.

مشتری که با نام‌های "هرمز" و "برجیس" شناخته می‌شود پنجمین سیاره پس از تیر، ناهید، زمین و بهرام و بزرگترین سیاره در سامانه خورشیدی است. این سیاره دارای سه حلقه باریک در اطراف استوای خود است. این حلقه‌ها بسیار کم ‌نورتر از حلقه‌های کیوان هستند و به نظر می‌رسد حلقه‌های آن بیشتر از ذرات ریز غبار ساخته شده باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سیاره مشتری ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۹۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا سیاره‌ای کشف نشده در منظومه شمسی ما وجود دارد؟

 فرضیه وجود نهمین سیاره در منظومه شمسی به توضیح مدار اجسامی که در دورترین فاصله از منظومه شمسی ما قرار دارند، یعنی بیش از ۲۵۰ برابر دورتر از خورشید کمک می‌کند.

اکنون کنستانتین پوجتین، ستاره شناس و تیم او می‌گویند شواهد بیشتری پیدا کرده اند که نشان دهنده وجود سیاره پنهان در منظومه شمسی است.

او خاطرنشان کرد که مطالعه جدید "قوی‌ترین شواهد آماری تا به امروز را نشان می‌دهد که نهمین سیاره واقعا وجود دارد. "

دانشمندان به گروهی از اجرام فرا نپتونی یا TNO، که اصطلاح فنی برای آن اجرام واقع در لبه منظومه شمسی که فراتر از نپتون است، نگاه کردند.

این کار بر روی اجرامی متمرکز شد که حرکت آن ها به دلیل تعامل با مدار نپتون ناپایدار شد. این بی ثباتی درک آن را دشوار کرده است، بنابراین اخترشناسانی که به دنبال شواهدی از احتمال وجود سیاره نهم هستند معمولاً از استفاده از آن در تجزیه و تحلیل خود اجتناب می‌کنند.

در مطالعه جدید، دانشمندان این اجسام ناپایدار را تجزیه و تحلیل کردند که این بی ثباتی باعث دشواری در فهم آن شد.

دکتر پوجتین تصریح کرد بهترین توضیح این است که آن ها توسط یک سیاره کشف نشده دیگر ایجاد شده اند.

او گفت این بهترین توضیح، از مدلی است که سیاره نهم را شامل می‌شود.

این تیم خاطرنشان کرد که توضیحات دیگری برای رفتار این اجرام وجود دارد، از جمله این پیشنهاد که سیارات دیگر زمانی بر مدار آن ها تأثیر گذاشته اند، اما از آن زمان حذف شده اند، اما آن ها ادعا می‌کنند که نظریه سیاره نهم بهترین توضیح است.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که درک بهتری از وجود یا نبودن سیاره نهم زمانی حاصل خواهد شد که رصدخانه Vera C. Rubin که در حال حاضر در شیلی در حال ساخت است، به بهره برداری برسد. هنگامی که فعال شود، می‌تواند آسمان را اسکن کرده تا رفتار آن اجرام دور را درک کند.

این تیم تحقیق در مقاله خود نوشت: این موضوع مرحله بعدی اکتشافات را وعده می‌دهد که بینش‌های انتقادی را در مورد اسرار محدودیت‌های بیرونی منظومه شمسی ما ارائه دهد.

منبع: اندیپندنت

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • شکار لحظه عبور جونو از مقابل مشتری/ فیلم
  • آسمانِ یزد در انتظار باران
  • افزایش سرعت باد و رگبار باران در ارتفاعات هرمزگان، ۳ اردیبهشت
  • روز‌های بارانی و طوفانی در انتظار یزد
  • اولین قدم در جذب مشتری
  • لانینا به ایران می‌رسد؛ پدیده «لانینا» چیست؟
  • تصاویر نجومی دوم اردیبهشت (۲۱ آوریل)
  • آیا سیاره‌ای کشف نشده در منظومه شمسی ما وجود دارد؟
  • عکسی از همنشینی کاظم صدیقی و حدادعادل در مراسم ختم معاون اول احمدی نژاد