Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با تأکید بر لزوم نگهداری گوشت تازه در دمای یخچال (صفر تا چهاردرجه) برای مدت ۲۴ ساعت گفت: مردم مراقب "دام‌های غیرمجاز" در روز عید قربان باشند. ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ استانها سمنان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، محمد سعیدی در میزگرد خبرگزاری تسنیم سمنان با عنوان "عید قربان و ذبح بهداشتی و شرعی" با شاره به اینکه بر اساس قانون دامپزشکی کشور همه کشتار باید در کشتارگاه انجام شود اظهار داشت: آیین‌های ملی و مذهبی محرم و عید قربان استثنا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ادارات کل دامپزشکی استان‌ها مکلف‌اند که کشتار و تولید دام را رصد کند افزود: البته در بحث مناسبت خاصی مانند عید قربانم، اطلاع‌رسانی، آموزش و گروه‌های سیار و ثابت برای نظارت به کار گرفته می‌شود.

هشدار: 50 درصد بیماری‌های انسانی، مشترک دام و انسان است!

سعیدی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد از بیماری‌های شناخته‌شده در انسان‌ها، مشترک بین انسان و دام است افزود: تب کریمه کنگو یکی از این بیماری‌های مشترک است که در نهایت می‌تواند به مرگ انسان‌ها بینجامد و این بیماری ممکن است با برخی بی‌احتیاطی‌ها در هنگام ذبح یا مصرف به بدن انسان منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه البته با مراقبت‌های انجام شده در سال‌های اخیر گزارشی از این نوع بیماری در استان سمنان منتشر نشده و خوشبختانه این بیماری در سمنان مشاهده نشده است افزود: بر اثر تب خون ریزی کریمه کنگو در سال گذشته در کشور هفت نفربر اساس این بیماری مشترک جان خود را ازدست‌داده و 50 نفر راهی بیمارستان شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان، با اشاره به اینکه اقلیم و آب و هوای خشک و کویری این استان زمینه را برای رشد کنه‌های ناقل بیماری تب کریمه کنگو فراهم می‌کند افزود: با توجه به حاکم شدن هوای گرم از اسفند تا آبان در استان سمنان وجود کنه‌ها عاملی تهدید کننده برای انتقال بیماری است؛ اما اقدامات بازرسان دامپزشکی و مراقبت‌های به موقع و ویژه با همکاری دامداران، تا کنون این خطر را از مردم استان سمنان دور کرده است.

به باور سعیدی، البته ورود دام‌های غیر شناسنامه‌دار و غیرمجاز در مناسبت‌های خاص مانند محرم و عید قربان و استقبال مردم از خرید این نوع دام به سبب ارزان‌تر بودن آن می‌تواند عامل خطری برای انتقال برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو باشد.

سعیدی با اشاره به اقدامات مؤثر برای پیشگیری از بیماری‌ها افزود: کشتارهای ملی و مذهبی مبتنی بر معیارهای بهداشتی انجام گیرد.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب نظارت بر کشتار دام در دهه‌های گذشته به مناسبت ایام خاصی مانند عید قربان  و افزایش سه یا چهار برابری نظارت دامپزشکی بر کشتار دام قبل و بعد از کشتار در این ایام افزود: این مهم نشان از اطلاع و آگاهی مردم از طریق رسانه‌ و همکاری مردم است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با توصیه به اینکه اینکه کشتارها در مکان‌های عمومی به دلایل وجود میکروب انجام نشود خاطرنشان کرد: کشتار در فضای بسته و قابل شست‌وشو، وجود آب (گرم) کافی برای شست‌وشو، فریز کردن و بازرسی پس از کشتار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مکان‌های روستایی کشتارگاه ندارند افزود: اما در فضای شهری بهتر است کشتار به سبب رعایت موازین بهداشتی در کشتارگاه انجام شود.

سلاخان تجهیزات کامل داشته باشند

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با تأکید بر اینکه کشتار باید با لباس و دستکش مخصوص انجام شود افزود: برخی از سلاخان بر اساس عادت با قرار دادن چاقوی ذبح دردهان خود مشغول به پوست کردن دام می‌شوند که این مهم احتمال انتقال بیماری (تب کریمه کنگو) را افزایش می‌دهد.

سعیدی بابیان اینکه بهتر است 24 ساعت لاشه دردمای صفرتا چهار درجه نگه‌داری شود تا میکروب‌ها و ویروس‌های آن کشته شود و جمود نعشی برای گوشت اتفاق بیفتد خاطرنشان کرد: گوشتی که برای این مدت در دمای یخچال نگهداری شده باشد؛ بسیار لذیذتر و تردتر از گوشت تازه است.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است دام زنده قبل از ذبح معاینه شود تا دارای شرایط سلامت، عدم موریختگی و یا غدد پوستی، ورم و شاخصه‌های سلامت و عدم بیماری باشد.

نظارت بر 2587 رأس دام زنده در سال گذشته/ مردم به حرف خریداران توجه نکنند

وی با اشاره به اینکه نظارت بر دو هزراو 587 رأس دام زنده در سال گذشته اجرایی شده است افزود: از این تعداد هزار 502 رأس نظارت بعد از کشتار هم انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی با اشاره به اینکه 31 درصد از احشای این دام‌ها از قبیل کبد و ریه آلوده و پس از به بررسی معدوم شد بیان کرد: با توجه به اینکه نظارت تنها بر هزار و 58 دام بعد از کشتار انجام نشد این هشداری جدی را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم نباید به حرف خریداران مبنی بر اینکه دام ییلاقی و از دامن طبیعت است پس سالم اس تتوجهی کنند افزود: مردم به حرف خریداران توجه نکنند و دام را از مراکز شناسنامه‌دار که نظارت کافی بر آن انجام شده است تهیه کنند.

سعیدی با اشاره به اینکه برخی از مردم به دلیل مسائل اقتصادی حاضر به معدوم‌سازی قسمت خراب گوشت و یا کبد و ... نیستند افزود: باید توجه داشت که ارزش سلامت انسان بیشتر از ارزش اقتصادی است.

پیشگیری بهتر از درمان است

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه بهتر است تمام قربانی‌ها به صورت بهداشتی در کشتارگاه انجام شود افزود: در این شرایط است که دیگر نیازی به بیمارستان نداریم.

سعیدی بابیان اینکه اداره کل دامپزشکی استان سمنان در پنج کشتارگاه در هر دو ساعت 600  رأس کشتار دام انجام می‌دهد افزود: این اداره کل حتی آمادگی دو نوبته کردن ساعات کار کشتارگاه‌ها را درعید قربان دارد.

30  درصد از کار فرهنگ‌سازی کشتار دام انجام‌شده است؛ همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی ذبح دام هستیم

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه تاکنون با کمک رسانه و اطلاع‌رسانی 30 درصد برای کشتار به روش بهداشتی فرهنگ‌سازی شده است خاطرنشان کرد: نیاز به حمایت رسانه‌ها برای افزایش آگاهی مردم است.

سعیدی با اشاره به اینکه با همکاری کمیته امداد در عید قربان هشت نقطه بر ای ذبح پیش‌بین شده است افزود: بیش از هزار رأس قربانی با کمک خیران تهیه وبه صورت رایگان ذبح و کار فریز کردن و تقسیم لاشه توسط دامپزشکی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 48 عامل فعالیت خرید و فروش دام در استان سمنان شناسایی‌شده است افزود: این افراد شناسنامه فعالیت دریافت کردند .

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: اگر چرخه حمل‌ونقل از انواع دام، در قالب طیور، دام سبک‌ و سنگین و حتی فرآورده‌ای لبنی مشخص باشد خاطرنشان کرد: در زمان بارگیری با واکسیناسیون و صحت دام مورد تأیید قرار می‌گیرد.

سعیدی خاطرنشان کرد: مردم دام را از میدان‌های دام معتبردامپزشکی و دام‌های دارای پلاک دار خریداری کنند.

متأسفانه مردم به دنبال دام ارزان هستند

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه مردم به دنبال قیمت دام ارزان هستند افزود: ملاک خرید مردم باید سلامت دام باشد.

سعیدی یادآور شد: شهرداری‌ها بر اساس قانون مکلف هستند از عرضه دوره‌گردها جلوگیری کنند؛ اما حضور این نهاد در این روز کمرنگ است.

وی با اشاره به خرید پوست توسط برخی افراد غیرمجاز و دلال و مخاطرات این مهم برای سلامت مردم افزود: سد معبر شهرداری، علوم پزشکی باید به کمک این اداره کل بیایند تا بساط دوره‌گردهای خریدار پوست در معابر شهر جمع شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با تأکید بر راه‌اندازی و ترویج نهضت مشارکت مردم با اداره کل دامپزشکی برای ذبح بهداشتی افزود: سامانه 1512 به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مردم در این زمینه است.

سعیدی بابیان اینکه 29 اکیپ ثابت و سیار بر ذبح بهداشتی دام در استان نظارت دارند گفت: 25 درصد قربانی‌ها زیر نظر کارشناسان دامپزشکی انجام می‌شود.

وی به ترکیب این 29 اکیپ ثابت و سیار نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در استان سمنان اشاره کرد و گفت: 20 دکتر دامپزشک، 22 بازرس بهداشت و 10 ناظر شرعی ذبح بر مراسم عید قربان در همه شهرستان‌های استان سمنان نظارت خواهند کرد.

انتهای پیام/ش

R41366/P1377/S6,64/CT13

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۰۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به وقوع سیلاب در استان سمنان برای امروز و فردا هشدار داد و بر لزوم آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان این استان در مقابله با سیل تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سیف‌الله آقا بیگی امروز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به پیش‌بینی فعالیت گسترده سامانه بارشی در آسمان استان سمنان، اظهار داشت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها و با فعالیت سامانه بارشی نسبتاً قوی برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد بارندگی قابل توجهی در استان سمنان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها می‌تواند باعث نعمات و برکات زیادی برای مردم استان سمنان باشد، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه سمنان به لحاظ اقلیمی که دارد، استان کم بارشی است، بنابراین همه مسئولان و متولیان امر برای مدیریت و کنترل سیلاب وظیفه دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: این وظیفه هم به مجموعه همکاران ما در بخش آب و دیگر بخش‌های وزارت نیرو و هم سایر سازمان‌ها، تشکیلات، ادارات خدماتی، اجرایی و امدادی استان سمنان بازمی‌گردد و در این زمینه می‌بایست با کمک و مشارکت یکدیگر و با توجه به مخاطره سیل، همه اقداماتی که انجام آن می‌تواند موجبات کاهش خسارت در بخش‌های مختلف شود، صورت بگیرد.

آقا بیگی با اشاره به برگزاری جلسه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای سمنان به منظور مدیریت بحران سیلاب در این استان گفت: این جلسه در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و به منظور تبیین شرایط این جبهه بارشی و همچنین اقدامات لازم به عنوان اقدامات پیش از وقوق بارندگی و ایجاد سیلاب احتمالی برگزار شد.

وی با تأکید بر لزوم انجام دو دسته از اقدامات برای مقابله با سیلاب ساعات و روزهای آینده خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات مربوط به آگاهی ‌بخشی، هشدار و تبیین برای دستگاه‌های خدمات‌رسان که در چارچوب نظامات قانونی وظیفه اقدامات پیشگیرانه در برابر سیلاب را دارند است که توسط همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و مدیریت منابع آب در شهرستان‌های مختلف باید انجام شود و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در این خصوص همه دستگاه‌های مرتبط می‌بایست به صورت هم افزا و جمعی، با کمک یکدیگر این اقدامات پیشگیرانه را به‌موقع و در جای خود انجام دهند.

آقا بیگی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در این خصوص، تبیین و آگاهی‌بخشی برای مردم و جامعه هدف است خاطرنشان کرد: در صورتی که جامعه هدف و عموم مردم نسبت به احتمال وقوع سیل و خاطرات آن اطلاع داشته باشند، می‌توانند با پرهیز از بعضی از اقدامات خطر آفرین از جمله عدم تردد در کنار رودخانه‌ها و مجاری آبی، عدم تردد در مسیرهای تقاطع با رودخانه‌ها که متأسفانه غالباً خسارت‌آفرین است میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از سیل را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توجه به مشکلات، خسارت‌ها و صدمات محتمل در زمان صاعقه در صورت عدم رعایت اقدامات ایمنی و نیز بسیاری از اقدامات که در بخش‌های مختلف لازم انجام شود می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی به وارده مردم را در هنگام سیلاب را به حداقل ممکن رسانده و خسارت به زیرساخت‌ها را نیز تا حد ممکن بکاهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: شرط این هدف درجه نخست، کمک و مشارکت همه دستگاه‌ها و در مرحله بعد همراهی خوب مردم است و این مهم در سیلاب‌های بسیار شدیدی که در همین هفته‌های اخیر در مناطقی از کشور شاهد آن بوده‌ایم تحقق یافت و خوشبختانه این همراهی باعث شده که میزان خسارت‌ها و تلفات در نقاطی که سیلاب در آن جاری شد، به میزان قابل توجهی نسبت به کشورهای همسایه که به مراتب با بارش‌های کمتر از بعضی از ایستگاه‌های ما موجه بوده است، کاهش پیدا کرده و به حداقل ممکن رسیده است.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • روزنامه جمهوری اسلامی: دشمن غدار جمهوری اسلامی، فقر است؛ مسئولان مراقب باشند
  • دشمن غدار جمهوری اسلامی، فقر است؛ مسئولان مراقب باشند
  • ۱۲۸ هزار درخواست مردم استان سمنان در سفر رییس‌جمهور ثبت شد
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • کشتار غیرمجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است
  • انتقاد مردم از حذف تصویر امام خمینی از یک نشست خبری در سمنان + عکس ها
  • مردم مظلوم غزه مظهر مقاومت و ایستادگی هستند