Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشت - ایرنا - فرماندار شهرستان مرزی بندرآستارا با تصریح اینکه تمامی مولفه های زیست محیطی در بهره برداری از تالاب استیل رعایت شده، تاکید کرد که بیان دغدغه ها نه از روی احساس و شعارهای بدون پشتوانه، بلکه از نگاه کارشناسی باشد.

یونس رنجکش روز پنجشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز رشت که به مناسبت روز خبرنگار انجام شد، با اشاره به طرح های گردشگری و اقتصادی در شهرستان آستارا بویژه تالاب استیل اظهار داشت: چیزی تحت عنوان کلبه های شناور مستقر در تالاب نداریم؛ یک کلبه بصورت نمادین با در نظر گرفته شدن همه ضوابط زیست محیطی لحاظ و به آب انداخته شده که هیچ استفاده ای هم از آن کلبه نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: این کلبه به صورت نمادین در داخل تالاب و با هدف افزایش و تکمیل جاذبه های گردشگری مطرح است و پسماندی هم از این کلبه به بیرون یا محیط آب انتشار نمی یابد ضمن اینکه ضوابط زیست محیطی در مورد آن رعایت شده و ارزیابی کارشناسان حوزه های مرتبط با تالاب از جمله محیط زیست، آب منطقه ای، دفتر فنی استانداری و منابع طبیعی موید این مهم است.
فرماندار آستارا خاطرنشان کرد: برخی مطالبی که در این خصوص مطرح شده؛ بیشتر از آنکه از نگاه دغدغه های زیست محیطی باشد؛ از نگاه احساسی و شعارهای بدون پشتوانه و گاهی هم آمیخته با حب و بغض های سیاسی است.
وی یادآور شد: تالاب استیل بیش از یکصد سال پیش بمنظور تامین آب شالیزارهای منطقه توسط اهالی ساکن در آنجا ایجاد شده بود و بعنوان آبگیر برای تامین آب شالیزارها استفاده می شده و امروز هم مهمترین کاربرد آن تامین آب کشاورزی است و طی سال هم این تالاب با توجه به مصرف آب در ماه های تیر و مرداد، به پایین ترین حد خود می رسد و تامین آب آن، بیشتر از طریق باران انجام می شود.
رنجکش با اشاره به وجود هزینه هایی برای توسعه و اینکه در دنیا تلاش می کنند هزینه های توسعه کاهش یابد، گفت: اگر مردم منطقه نسبت به وجود مشکلات اقتصادی، معیشتی و اشتغال مطالب بحقی مطرح می کنند؛ بعنوان کارگزاران دولت موظفیم بر اساس استانداردهای زیست محیطی و ارزیابی دستگاه های مرتبط بویژه اداره کل محیط زیست استان متناسب با شرایط عمل کنیم.
وی با ارج گذاری به دغدغه های فعالان زیست محیطی، از همه آنان خواست نگاهی کارشناسانه به موضوع داشته باشند و از منظر مرجع مربوطه که اداره کل محیط زیست استان است، ارزیابی کنند.
وی افزود: دغدغه مندان می توانند راهکار ارائه دهند وگرنه برخوردهای احساسی، جز صدمه وارد کردن به محیط زیست، ثمره دیگری ندارد چراکه تا الان هم، هیچ راهکاری را از کسی ندیده ایم؛ فقط جریان سازی های رسانه ای با اهداف غیرتوسعه ای را شاهد بوده ایم که امیدوارم فعالان محیط زیست و دغدغه مندان اجتماعی با راهکارهای عملیاتی قابل اجرا وارد بحث شوند.
رنجکش با بیان اینکه در دنیا از محیط زیست ارزش افزوده تولید می کنند، اظهار داشت: لازم است در محیط های تالابی و آبی، علاوه بر حفظ محیط طبیعی، بهره برداری های اقتصادی با نگاه توسعه پایدار مورد توجه باشد و شهرستانی مثل آستارا ، دارای شرایط اقلیمی خاص و محیط طبیعی است.
وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، از نگاه آرمانگرایانه و ایده آلیستی چالش هایی متصور است اما آیا دانش روز و علم دنیا در سایر کشورها که دارای محیط هایی مطابق با ایران و آستارا هستند، با این چالش ها کنار نیامده اند؟ باید بکوشیم ضمن ارزیابی صحیح از محیط زیست، با برنامه ریزی جامع برای مردمی که نیازمند شغل، زندگی و معیشت هستند؛ برنامه هایی اجرا کنیم که با کمترین هزینه محیط های طبیعی ما دچار چالش نشوند.
فرماندار آستارا با یادآوری تعرض هایی که پیش از این به تالاب استیل وارد شده و نیز فعالیت شکارچیان منطقه، به طرح این سوال ها پرداخت که چرا در چنین مواردی، صدای اعتراضی بلند نشد؟ اکنون که در بسیاری مناطق به محیط زیست و منابع طبیعی تعرض صورت می گیرد، چرا کسی معترض نمی شود؟ چرا در مورد بهترین تالاب های درون شهر که کمتر از یک دهه پیش دچار چالش بودند، کسی پاسخگو نیست و اعتراضی به آنها نمی شود؟
رنجکش تصریح کرد: در شرایط امروز باید به یکدیگر اعتماد کنیم و معیار این اعتماد دانش، تجربه و فناوری است و همچنین نیازمند تغییر و اصلاح رفتار هستیم ضمن اینکه ساکنان منطقه بارها با مراجعه به فرمانداری از اجرای طرح های گردشگری با حفظ ضوابط زیست محیطی بویژه در استیل اعلام رضایت و پشتیبانی کرده اند.
به گزارش ایرنا تالاب گردشگرپذیر استیل با 138 هکتار وسعت در نزدیکی شهر آستارا و حاشیه جاده آستارا به تالش قرار دارد و از سال 1384 به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان گیلان و منطقه شکار ممنوع محسوب می شود.
فرماندار شهرستان مرزی بندرآستارا در بخش دیگری از سخنانش، از تکمیل زیرساخت های خط ریلی آستارا - آستارا به صورت تدریجی و بدون وقفه خبر داد و گفت: جایگاه شهرستان و نقشی که کریدور شمال - جنوب در توسعه تجارت دارد و حلقه مفقوده این کریدور که از مسیر گیلان و نیز آستارا می گذرد؛ بر اهمیت این پروژه افزوده است.
رنجکش ادامه داد: با توجه به جنگ اقتصادی کنونی، توسعه روابط با کشورهای همسایه حائز اهمیت است و در این مهم توسعه ملی، منطقه ای و محلی می تواند نقش آفرین باشد و هر بخش از ظرفیت های شکل گیری این راه آهن بهره بگیرد.
وی مهمترین بخش مربوط به این خط ریلی را شهرستان مرزی بندرآستارا ذکر و اضافه کرد: با راه اندازی کامل این پروژه، هم اشتغالزایی، هم سرمایه گذاری های متنوع و هم بخش های صنایع تبدیلی با توجه به تاکیدات استاندار گیلان، رونقی فزون تر می یابد.
وی با اشاره به وجود مرز ترانزیت زمینی، دریایی و ریلی گفت: مجموعه ترانزیت های ترکیبی این منطقه، نقطه قوتی برای شهرستان است چراکه ما کمتر جایی را در کشور سراغ داریم که این شرایط را داشته باشد و می توانیم از این موقعیت، به نحو شایسته استفاده کنیم.
رنجکش مزیت های اقتصادی ذکرشده را مورد حمایت کامل دولت تدبیر و امید خواند و خاطرنشان کرد: آینده روشن و امیدوار کننده ای داریم و می توانیم چشم اندازهای خوبی برای توسعه پایدار ترسیم کنیم.
یونس رنجکش فرماندار شهرستان مرزی بندرآستارا همچنین از بخش های مختلف خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز رشت بازدید و با خبرنگاران این رسانه ملی گفت وگو کرد و با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی، روز خبرنگار را به آنان تبریک گفت.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت، در 110 کیلومتمری غرب مرکز استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.
2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آستارا تالاب استيل گيلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۱۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیر حفاظت محیط زیست رودسر، با اشاره به اینکه رفع معضلات زیست محیطی نیاز به فرهنگ سازی و آگاهی بخشی دارد افزود: همزمان با هفته زمین پاک، ۸ هزار فیلتر سیگار معادل (۱۰ کیلوگرم)، از بوستان ملت رودسر جمع آوری شد.  رحمان پورحسین با اشاره به اینکه این اقدام زیست محیطی با مشارکت گروه‌های مردم نهاد و جمعی از دانش آموزان انجام شده گفت: رها کردن ته مانده‌های سیگار، در محیط زیست به دلیل داشتن سموم بالا، آسیب جدی برای محیط زیست است.  وی با اشاره به اینکه هر یک ته سیگار هزار لیتر آب آشامیدنی سالم را آلوده می‌کند افزود: ته سیگار پسماندی است که باعث تولید مواد سرطان زا، آلودگی خاک، آب و حیات وحش می‌شود، هر ته سیگاه می‌تواند در یک لیتر آب در مدت ۴ روز نیمی باعث تلف شدن ماهیان درون آب باشد.

دیگر خبرها

  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  •  مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا
  • بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال در تهران
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • سدسازی؛ مسیری برای توسعه پایدار یا نابودی اکوسیستم‌ها؟ 
  • پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران
  • شناسایی کنسرسیوم میکروبی موثر در حذف آلودگی‌های نفتی منطقه دهلران
  • برگزاری کارگاه‌ های آموزشی عکاسی طبیعت و پسماند در آستارا
  • افتتاح و بهره‌برداری از ۲۷ پروژه شهری جدید در تهران