Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «حسن صالحی»، رییس سازمان شیلات ایران، امروز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت گفت: بخش مهمی از این صادرات مرحله ای از فرآوری و ارزش افزوده را دارند.

وی خاطر نشان کرد که سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار تن آبزی به ارزش ۵۰۷ میلیون دلار از کشور صادر شد و ما تراز تجاری مثبت در این بخش داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی درباره تولید محصولات شیلاتی نیز پیش بینی کرد: در سال ۹۷ پیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن پرورش و صید ماهی داشته باشیم.

وی بار دیگر صید شناورهای چینی در آب های جنوب کشور را تکذیب و تصریح کرد:با اطمینان کامل می گویم هیچ شناور خارجی در آب های خلیج فارس و دریای عمان نه تنها در آب های سرزمینی بلکه در آب های مشترک منطقه انحصاری و اقتصادی ما وجود ندارد و تمام شناورهایی که در آب های سرزمینی و در اعماق بیش از ۲۵۰ متری به صیادی مشغولند متعلق به شرکت های ایرانی هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این شناورها از تکنولوژی ها و نیروهای خارجی برای صید فانوس ماهیان استفاده می کنند و در آینده با ارائه آموزش ما نیروهای ایرانی جایگزین آنها می شوند.

وی در عین حال اظهار داشت: ما به هیچ وجه مجوز اجاره شناورها در آب های جنوب کشور را به سایر کشورهای خارجی نداده ایم.

صالحی با بیان این که شناورهای ایران در این آب ها، فانوس ماهیان را که عمر یک ساله دارند صید می کنند، گفت: در فعالیت های صید و صیادی، صید ضمنی هم داریم که به طوری که صیادان که برای صید میگو در خلیج فارس مشغولند بیش از ۶۰ درصد صید ضمنی می کنند یعنی سایر آبزیان در تور آنها قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: ما در صید فانوس ماهیان به طور متوسط ۳۰ درصد صید ضمنی را تعریف کرده ایم، اما این صید تلاقی با صید سنتی ما ندارد.

صالحی افزود: بیش از ۳.۵ میلیون تن ذخایر ماهیان ریز در خلیج فارس است که ۲۴ هزار تن آن را صید کرده ایم.

رییس سازمان شیلات ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره تولید تیلاپیلا در کشور در سال جاری گفت: پیش بینی می کنیم طی برنامه ششم توسعه ۵۰ هزار تن ماهی تیلاپیلای پرورشی در آب های شور کشور تولید شود.

وی با اعلام این خبر که مجوز تولید تیلاپیلا در آب های داخلی چهار استان یزد، سمنان، خراسان جنوبی و قم صادر شده، اذعان داشت: در نیمه دوم امسال تیلاپیای پرورشی آب شور کویر در سفره مردم قرار می گیرد.

صالحی درباره ماهیان خاویاری نیز پیش بینی کرد که امسال ۵ تن خاویار پرورشی و ۳ هزار تن گوشت ماهی خاویار در کشور تولید و به مقصد کشورهایی همچون روسیه، حوزه خلیج فارس و حوزه آسیای جنوب شرقی صادر شود.

وی میزان کنونی صادرات خاویار پرورشی در کشور را یک تن عنوان کرد.

وی همچنین وعده داد: امسال ماهی قزل آلای پررشی ایران در سفره اروپاییان قرار گیرد.

صالحی افزود: ماهی قزل آلای پرورشی ایران در آب های شیرین جایگاه نخست را در دنیا دارد و قابل رقابت با ماهی سالمون اروپایی است.

رییس سازمان شیلات ایران در عین حال تاکید کرد که تمام آبزیانی که در بازار عرضه و یا در بنادر تخلیه می شود تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور هستند و مورد آزمایش قرار می گیرند و هیچ گونه نگرانی در زمینه مصرف ماهی ها وجود ندارد.

وی درباره استفاده از رنگ دانه ها در مرحله پایانی پرورش برخی ماهیان گفت: استفاده از رنگ دانه ها در سه چهار دهه اخیر برای مردم پسندی در اروپا شروع شد و روی آن تحقیقات زیادی شده و مقدار آن مشخص و در حد استاندارد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از توسعه تولید گونه های ارزآوری آبزی نیز خبرداد و گفت: این سازمان توسعه گونه های ارزآور مانند توسعه ماهیان خاویاری، زینتی، زالو و کروکودیل و گیاهان آبزی را در سال جاری دنبال می کند.

وی درباره پرورش میگو نیز اذعان داشت: امسال ما رکورد جدید تولید میگو در اب دریای خزر را به دست خواهیم آورد به طوری که در جنوب شرقی خزر و در منطقه گمیشان استان گلستان بیش از ۲۵۰۰ تن میگوی پرورشی در یک هزار هکتار تولید خواهیم کرد.

صالحی ادامه داد: در دو سال آینده نیز در منطقه گمیشان استان گلستان در سطح ۴ هزار هکتار مزرعه و در ۱۰ سال آینده در ۱۰ هزار هکتار، پرورش میگو پیش بینی کرده ایم.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره توافق جدید ایران با چهار کشور ساحلی دریای خزر نیز گفت: ایران در حال حاضر ۲۵ مایل فضا برای صید کیلکا و پرورش ماهی در قفس در دریای خزر دارد و ما از آب های مشترک هم استفاده خواهیم کرد.

وی در توضیحی بیشتر افزود: هر یک از کشورهای ساحلی دریای خزر ۱۵ مایل منطقه سرزمینی ماهیگیری دارد و علاوه بر آن ۱۰ مایل هم منطقه انحصاری ماهیگیر برای هر یک از کشورها است.

صالحی درباره ممنوعیت صدور خوراک آبزیان نیز تصریح کرد: ما تلاش می کنیم که صادرات خوراک کپور ماهیان بلامانع شود.

وی با بیان این که سال گذشته ۶ هزار تن خوراک کپور ماهیان به عراق صادر شد، گفت: در سال جاری نیز چند قرارداد برای صادرات خوراک کپور ماهیان داریم و امیدواریم تعهداتی که بخش خصوصی دارند، عملی شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران حوزه خلیج فارس دلار رقابت قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۱۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است

به گزارش خبرنگار مهر، عقیل امینی دوشنبه شب در دیدار با فرماندار شهرستان دشتستان با اشاره به شعار سال، جهش تولید با مشارکت مردم گفت: شهرستان دشتستان با وجود اینکه شهر غیر ساحلی استان بوشهر است فرصت‌های بسیار مناسبی برای گسترش فعالیت‌های آبزی پروری از جمله استفاده از استخرهای ذخیره کشاورزی برای پرورش ماهیان گرمابی دارد.

مدیر کل شیلات استان بوشهر ادامه داد: بمنظور ارتقا سطح علمی و توانمند سازی کشاورزان برای استفاده از ذخایر آب‌های کشاورزی در پرورش ماهیان گرمابی دوره‌های آموزشی ترویجی در شهرستان برگزار خواهد شد.

امینی بیان کرد: شیلات استان رایزنی‌های لازم برای تأمین خوراک آبزیان، بچه ماهی، تسهیلات و هرگونه اقدام حمایتی را پیگیری خواهد کرد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره فواید این طرح گفت: یکی از مزایای مهم این موضوع این است که پرورش ماهی با غنی‌سازی آب استخر، میزان استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: استفاده از بهینه اینگونه استخرها زمینه‌ساز افزایش تولید پروتئین سالم است که می‌تواند در بهبود معیشت کشاورز، اشتغالزایی، رونق اقتصاد روستاها و … نقش آفرینی کند.

وی همچنین بیان کرد: آبزی پروری در تأسیسات کشاورزی موجود با مدیریت منابع آبی یک راهبرد هوشمندانه در جهت افزایش بهره وری است.

فرماندار شهرستان دشتستان ضمن تقدیر از توجه و رویکرد شیلات استان در جذب سرمایه گذاری و اشتغال در این شهرستان گفت: در سالی که مزین به شعار جهش تولید با مشارکت مردم است، نیاز است برای تحقق این شعار تمام تلاش‌ها صورت گیرد.

احمد بنافی خطاب به رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان گفت: هرگونه همکاری لازم با شیلات استان در زمینه پرورش ماهی در استخرهای ذخیره کشاورزی انجام گیرد.

فرماندار شهرستان دشتستان ادامه داد: در ابتدا این طرح از بخش تنگ ارم که از مناطق فعال در کشاورزی این شهرستان می‌باشد به عنوان پایلوت آزمایشی شروع و عملیاتی شود.

کد خبر 6085903

دیگر خبرها

  • توقیف دو فروند قایق صیادی ترال در آب‌های قشم
  • توقیف ۲ فروند قایق صیادی در آب‌های قشم
  • توقیف ۲ فروند قایق صیادی ترال متخلف در قشم
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • فعالیت‌ های دریایی در خزر ممنوع شد
  • هشدار افزایش وزش باد و ارتفاع امواج در دریای خزر
  • فعالیت‌های نظارتی مزارع آبزیان استان بوشهر به بخش خصوصی واگذار شد
  • رشد ۱۲ درصدی صید کیلکا ماهیان دریای خزر
  • صادرات ۲۰ تن ماهی قزل آلای لرستان به خارج از کشور
  • صید کیلکا ۱۲ درصد افزایش یافت