Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@10:30:13 GMT

بسته شدن ۱۱۶ مدرسه مذهبی غیرقانونی در ازبکستان

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۷۱۵۰۹

به گزارش تسنیم، شبکه تلویزیونی «ازبکستان ۲۴» طی گزارشی روز گذشته اعلام کرد که از آغاز سال ۲۰۱۸ تاکنون ۱۱۶ مدرسه مذهبی زیرزمینی در این کشور پلمپ شده است.

بنا بر گزارش این شبکه تلویزیونی، آموزگاران مدارس مذکور از خشونت‌های فیزیکی و روانشناختی علیه کودکان استفاده می‌کرده‌اند.
موسسین این مدارس زیرزمینی به مواردی، چون «ایجاد و یا نشر اموری که امنیت و یا نظم عمومی را تهدید می‌کند» و نیز «آسیب ذهنی عامدانه» متهم شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود این افراد در لیست اعضای تحت تعقیب جنبش‌های افراط‌گرایانه مذهبی در ازبکستان قرار داشته‌اند.

طی سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دو گروه مذهبی عمده در این کشور فعالیت داشته‌اند. شاخه‌ای فعال از حزب‌التحریر و جنبش اسلامی ازبکستان.

اگرچه رویکرد‌ها و مواضع این دو گروه متمایز از یکدیگر بوده است، اما دولت ازبکستان هر دو گروه را در زمره جنبش‌های افراط‌گرا معرفی کرده و فعالیت و عضویت در آن‌ها را ممنوع نکرده است. با این حال، اما این گروه‌ها همچنان به فعالیت‌های زیرزمینی خود ادامه داده و به جذب و پرورش نیرو به روش‌های مخفیانه پرداخته‌اند.

از سوی دیگر، این نگرش تهدیدزای دولت ازبکستان، به‌ویژه در دوره ریاست جمهوری اسلام کریم‌اف موجب سخت‌گیری شدیدی نسبت به آموزه‌های اسلامی مردم شده که بروز اعتراضات به آزادی‌های مذهبی پایین در این کشور را فراهم آورده بود.

با روی کار آمدن شوکت میرضیایف در این کشور اگرچه فضا به صورت نسبی در مقایسه با دوران اسلام کریم‌اف بازتر شده است، اما به نظر می‌رسد میرضیایف نیز که دست راست کریم‌اف طی سال‌های ریاست‌جمهوری وی بوده، همچنان میزان قابل توجهی از سخت‌گیری و محافظه‌کاری امنیتی را در قبال اسلام و اسلام‌گرایان حفظ کرده است.

        

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساتید مدرسه علمیه بوشهر تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح چهارشنبه در آیین تجلیل از اساتید مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر اظهار داشت: همانطور که مردم با ستارگان شمال، جنوب، شرق و غرب را پیدا می کنند، روحانیت نیز همچون چراغی هستند که راه به مردم نشان می دهند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان داشت: امام هادی(ع) می فرمایند که اگر در زمان غیبت علما نبودند که از مکتب اهل بیت دفاع کنند و شیعیان را از دام ابلیس نجات دهند، همه مرتد می شدند. امروز سکان شیعیان به دست علما است و آنان را از غرق شدن در ابتذال رفتاری نجات می دهند.

وی با بیان اینکه علما بالاترین و ارزشمندترین انسان ها هستند ابراز داشت: این مقام عالم هست، عالمی که درس می خواند و اهل تهذیب است، پیراسته از رذائل اخلاقی و اهل خدمت به اسلام و مسلمین و در شرایط کنونی انقلابی و پیرو ولایت فقیه است‌ و مجاهدت در راه اسلام به هر شکل ممکن انجام می دهد، این عالم با این درجه اگر خانواده در کنار او نباشد دچار چالش می شود بنابراین خانواده نقش موثری در موفقیت علما دارند.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه یکی از نعمت های الهی برای علما همسران خوب است گفت: اگر همسران علما اهل خدمت به مسائل دینی باشند درجه کار بالاتر است‌.

کد خبر 6093936

دیگر خبرها

  • اساتید مدرسه علمیه بوشهر تجلیل شدند
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • صعود یک پله‌ای ایران در هاکی روی یخ جوانان آسیا و اقیانوسیه
  • افشای کینه شاه از قم
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول، غیرقانونی است
  • پنجمی تیم هاکی روی یخ جوانان ایران در مسابقات آسیا-اقیانوسیه
  • تیم هاکی روی یخ جوانان ایران پنجم شد
  • مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد
  • تیم هاکی روی یک جوانان ایران پنجم شد
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان