Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- یک فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت ‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی از چگونگی مواجهه رئیس جمهوری با سوالات مجلس سخن گفت و تصریح کرد هر چند عده ‌ای به دنبال مشکل ‌‌تراشی برای دولتند اما روحانی باید به نفع دولت و ملت در مجلس روشنگری کند.

حجت ‌الاسلام والمسلمین «رحمت‌اله بیگدلی»، عضو شورای مرکزی حزب‌ «اعتماد ملی» در گفت ‌وگو با پژوهشگر ایرنا با ارائه‌ تحلیلی از وضعیت سیاسی کشور بر ترمیم سرمایه اجتماعی کشور قبل از ارائه هر بسته ویژه‌‌ ای تاکید کر‌د و لازمه آن را رفتار صادقانه دولت با مردم دانست‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین با تاکید‌ بر ضرورت‌ تغییر رویه رئیس و اعضای دولت و دیگر مقامات نظام در شیوه نطق کردن گفت‌ که‌ رئیس جمهوری باید با ایراد سخنان‌ گزیده‌، سنجیده‌ و فاخر هم حرف‌ هایش را بر دل‌ ها بنشاند و هم مانع از تبعات احتمالی اظهارات بداهه گردد.
مشروح گفت ‌وگوی گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌ های خبری ایرنا با این فعال سیاسی در ادامه می ‌آید:

*اولویت سیاسی کشور باید جلب اعتماد مردم باشد

ایرنا: به ‌نظر شما دولت می ‌تواند در تکمیل بسته اقتصادی ارائه شده، یک بسته سیاسی‌ هم برای تغییر شرایط کشور ارائه دهد؟
بیگدلی: مهم ‌ترین عامل موفقیت یک حکومت، دولت یا یک تئوری که به جامعه عرضه می ‌شود وجود سرمایه اجتماعی قوی در آن جامعه است. اگر سرمایه اجتماعی آسیب ببیند هیچ تئوری، دولت و حکومتی نمی‌ تواند موفقیتی حاصل کند. متاسفانه امروز سرمایه اجتماعی در جامعه ما به ‌شدت آسیب دیده‌ است. در نتیجه دولت‌ هایی که روی کار می ‌آیند و تئوری ‌هایی‌ که به جامعه عرضه می ‌شوند، نمی‌ توانند اعتماد مردم را جلب و در دل ‌ها‌ نفوذ کنند. از این ‌رو‌ ادعاها اکثراً در مرحله شعار باقی می ‌مانند و توفیقی حاصل نمی کنند.
براین اساس من معتقدم که قبل از ارائه هر بسته اقتصادی و سیاسی باید دولت و اساساً نظام و حکومت اقدام به ترمیم سرمایه اجتماعی کنند.
متاسفانه‌ امروز ما شاهد یک سلسله ناکارآمدی ‌ها، فسادها و اختلاس ‌ها در عرصه مدیریت کشور‌ هستیم که مردم را نسبت به دولت، حکومت و حتی نسبت به یکدیگر بی ‌اعتماد کرده است. از این ‌رو‌ من فکر می‌ کنم که قبل از هر امری باید در زمینه ترمیم سرمایه‌ اجتماعی‌ کار شود. در غیر این صورت ارائه بسته ‌های اقتصادی و سیاسی نمی ‌تواند در حل مشکلات جامعه که امروز دولت و حکومت از آن رنج می ‌برند موثر باشد.
اگر بسته سیاسی به‌ گونه‌ ای باشد که‌ بتواند در ترمیم سرمایه اجتماعی‌ موثر‌ باشد‌ و اعتماد مردم به یکدیگر و دولت و نظام‌ جلب کند می ‌تواند مفید‌ باشد. پس این بسته باید معطوف به ترمیم سرمایه اجتماعی باشد و مردم احساس نکنند که ارائه این بسته برای فریب آنان است.
مردم از یک سلسله مسایلی‌ چون ناکارآمدی رنج می ‌برند و ناراحت‌ هستند. مردم احساس می‌ کنند سیستم مدیریتی جامعه فشل و ناکارآمد است البته منظورم از سیستم مدیریتی هر سه‌ قوه مقننه، مجریه و قضاییه است زیرا‌ ما در زمینه‌ قانون ‌گذاری، اجرا‌ و در داوری و قضاوت مشکل داریم‌. مردم با تمام وجودشان‌ احساس می ‌کنند که متأسفانه فساد به صورت افسارگسیخته و تبعیض در حد غیرقابل تحملی‌ وجود دارد. این مسایل‌ به سرمایه اجتماعی آسیب می ‌زنند و موجب بی ‌اعتمادی‌ مردم نسبت به یکدیگر، دولت، حکومت و رهبران فکری جامعه می‌ شوند. این بی ‌اعتمادی باعث می‌ شود که ارائه هیچ بسته ‌ای‌‌ توفیق حاصل نکند.
مردم انتظار دارند که‌ دولت با مردم صادقانه‌ سخن بگوید‌ و صادقانه رفتار کند. مثلا وقتی فردی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود و با چشمان خود‌ مطالبات مردم را می ‌بیند و با گوش خود فریادهای مردم را می‌ شنود‌ و برای جلب آرای مردم شدیدتر از مطالبات مردم در راستای مطالبات آنان‌ سخنرانی می ‌کند و وعده می ‌دهد، مردم انتظار دارند که وقتی این فرد در مسند ریاست ‌جمهوری قرار گرفت، کابینه ‌ای که‌ تشکیل می‌ دهد در راستای تأمین مطالبات ملی باشد. اگر رییس‌جمهوری و دولت وعده ‌هایی به مردم بدهند‌، باید به آن وعده ‌ها عمل شود. هیچ ‌چیزی به سرمایه اجتماعی در رابطه‌ دولت و ملت به اندازه خلف وعده آسیب نمی ‌زند.
مردم واقعاً از این نکته رنج می ‌برند که ببینند دولت آن‌ ها را فریب داده است و یا اگر هم فریب نداده است‌، وعده ای را داده که انجام آن‌ در توانش نیست. در سایر قوا هم همین‌طور است. مردم انتظار دارند که نمایندگان مجلس و دستگاه قضا هم به منشور و وعده‌هایی که دارند عمل کنند‌. اگر قوای سه گانه به وظایف و وعده‌ های خودشان عمل کنند، به ‌تدریج می ‌توانند در ترمیم سرمایه اجتماعی توفیق‌ یابند و اعتماد مردم را به خودشان جلب کنند و کارهای تأثیرگذاری را انجام دهند.

*رییس ‌جمهوری از فرصت پاسخگویی به مجلس استفاده کند

ایرنا: نظر شما درباره سوال نمایندگان مجلس از رییس‌‌ جمهوری چیست؟ آیا طرح سوال در این شرایط مفید و منطقی است و مواجهه رییس ‌‌جمهوری در قبال آن چه باید باشد؟
بیگدلی: من معتقدم که سوال در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود. ما هر وقتی که بخواهیم سوالی و بحثی را مطرح کنیم می‌ گویند در این شرایط مصلحت‌ نیست، گویا هیچ موقعیتی برای ما پیش نمی ‌آید که احساس کنیم ما در شرایط ایدآلی هستیم و‌ امروز مشکلی نداریم و می ‌توانیم سوال بپرسیم. در هر زمانی‌ که بخواهیم سوال و یا بحثی‌ را‌ مطرح کنیم یا مشکلات داخلی داریم یا مشکلات خارجی. اگر بنای ما بر این باشد پس هیچ ‌وقت نباید سوالی‌ و بحثی‌ مطرح شود.
امیرالمومنین امام‌ علی ‌(ع) در میدان جنگ با دشمن بود که فردی در وسط میدان از ایشان‌ درباره توحید سوال کرد. اصحاب علی (ع) گفتند که مگر در میدان جنگ وقت سوال پرسیدن آن هم درباره توحید‌ است؟! امام ‌(ع) گفت بگذارید سوالش‌ را‌ بپرسد، اصلاً جنگ ما برای توحید است و من نمی ‌خواهم کسی برای چیزی بجنگد و نفهمد و نداند که برای چه می جنگد.‌
البته این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که ما انواع سوال داریم. نخستینِ آن هم سوالی که تفهمی است و‌ ما واقعا جواب آن را نمی ‌دانیم و در صدد دانستن پاسخ آن هستیم‌. این نوع سوال معمولا در هر شرایطی مطرح شود مفید است، اما الان در مجلس عده‌ ای از نمایندگان سوالی را از رییس‌‌ جمهوری مطرح کرده ‌اند، این‌ که‌ مصداق سوال تفهمی و‌ به‌ قصد‌ اصلاح وضع موجود است، قابل بررسی‌ است که آیا واقعاً این‌گونه است؟
البته در دوره احمدی ‌نژاد بارها و بارها نمایندگان شایسته ‌ای چون علی مطهری در صدد طرح سوال از او بودند، اما برخی محافل‌ نگذاشتند سوال مطرح شود و مانع شدند. با تامل در این‌ نوع برخوردهای دوگانه این پرسش مطرح می ‌شود که چرا برخی رفتارشان مصداق یک بام و دو هوا است و‌ آن دوره آن‌طور عمل می‌ کردند و زمان آقای روحانی این‌گونه عمل می‌ کنند. اگر نمایندگان واقعا بخواهند از رییس‌ جمهوری سوال کنند و هدفشان اصلاح باشد، بسیار خوب و مفید خواهد بود.
اما نکته بعدی این است که ما حق‌ نداریم با ادعای‌ این‌که سوالات نمایندگان به قصد اصلاح و تفهمی نیست مانع پرسشگری آنان از رییس‌جمهوری‌ بشویم زیرا ما این سازوکار قانونی‌را پذیرفته ‌ایم که نمایندگان می‌ توانند سوال بپرسند و آنچه که من عرض کردم یک توصیه اخلاقی بود و ما نمی ‌توانیم با توصیه اخلاقی مانع اجرای قانون باشیم.
نکته آخر در خصوص مواجهه‌ رییس ‌جمهوری با سوالات نمایندگان مجلس است. آقای روحانی باید حداقل بخش زیادی از مطالبی را‌ که گفتنی است بگوید؛ مطالبی را که به کلیت منافع ملی آسیب نمی‌زند و‌ موجب تجری بیگانگان نسبت به کشور نمی ‌شود. آقای روحانی‌ می‌تواند روشنگری کند و هر آنچه را که مفید به حالت ملت و دولت است بیان‌ کند. واقعیت‌ ها را به مردم بگوید که ما در چه وضعیتی مملکت را تحویل گرفتیم و چه مشکلاتی داشتیم و داریم و به چه مسایل بین ‌المللی مبتلا هستیم، ریشه و عوامل مشکلات چیست و راه اصلاحات چیست و چه مقدار دولت در بروز مشکلات‌ مقصر و چه مقدار قاصر‌ بوده است‌ و چه مقدار علل و عوامل خارج از دولت مشکل ‌ساز هستند.
اگر روحانی به‌طور شفاف و صریح این مسایل‌ را به نمایندگان بگوید نتیجه آن ترمیم نسبی سرمایه اجتماعی خواهد بود‌ که به‌شدت آسیب دیده است. این نوع مواجهه‌ مفید واقع می ‌شود و می ‌تواند جلب اعتماد کند و پاسخی اساسی‌ به سلسله حملات سازمان‌یافته علیه دولت باشد. بدون تردید عوامل‌ این حملات سازمان‌یافته به‌ دولت نه تنها در پی‌ حل مشکلات‌ نیستند، بلکه به دنبال ایجاد مشکلات بیشتر‌ برای دولتند. هدف آنان سیاسی و معطوف به انتخابات 1398 و 1400 است. در واقع مخالفان دولت از مدت‌ها پیش تبلیغات خود را برای این دو انتخابات‌ شروع کرده ‌اند و فکر می‌کنند با تخریب دولت می ‌توانند موفقیتی کسب کنند.

**رییس دولت باید صریح صحبت کند تا اتهامات ناروا را از خود رفع کند

ایرنا: چندی پیش انتقاداتی به شخص رئیس جمهوری در خصوص برخی سخنرانی ها از جمله بستن تنگه هرمز مطرح شد که این ادبیات باید همچون گذشته پیغامی صلح‌آمیز به جهان بفرستد، عقیده شما در این باره چیست؟
بیگدلی: من معتقدم که مقامات قوه قضاییه و فرماندهان عزیز نیروهای مسلح و ... نباید در کار دولت دخالت کنند‌ و درباره سیاست خارجی‌ و روابط بین ‌الملل از طرف نظام سخن بگویند و برای دولت مشکل ایجاد کنند‌. مجلس البته جایگاه خاص خود را دارد و می‌تواند در زمینه ‌هایی که برای دولت و کشور مشکل ایجاد نکند اظهارنظر کند.
از آن‌جایی‌ که‌ مدیریت سیاسی کشور بر عهده دولت است،‌ فقط دولت باید در این این زمینه اظهارنظر و موضع‌گیری‌ کند. شخص رییس ‌‌جمهوری‌ و وزیر خارجه‌ و‌ مقامات مرتبط‌ با دولت هم‌ باید خیلی دقیق سخن بگویند. هیچ ضرورتی ندارد که رییس‌‌جمهوری‌ و دیگر مقامات هم روزی چند‌ بار و از حفظ و بالبداهه نطق‌ کنند. همه مقامات بالاخص‌ رییس‌جمهوری باید متن‌ نطق ‌های خویش را بنویسند و در تنظیم‌ نطق ‌های رییس‌ جمهوری‌ باید ده ‌ها نفر متخصص‌ به او کمک کنند و ناظر بر نطق ‌های‌ او باشند. در جایی‌ خواندم که در تنظیم‌ نطق ‌های رییس ‌جمهوری آمریکا حدود 300 نفر به‌او‌ کمک می ‌کنند؛ آن هم‌ متخصصان رشته‌های مختلف‌ علوم‌ که بار معنایی‌ کلمات‌ و جملات‌ و تبعات آن ‌ها را کاملا درک می ‌کنند‌. مجددا بر این ‌نکته تاکید می ‌کنم که‌ اظهارنظر درباره سیاست خارجی روابط‌ بین‌ الملل صرفاً باید بر عهده دولت و رئیس‌ آن‌ باشد و همه مسوولان باید از سخنرانی‌ های زیاد پرهیز کنند.
یک مقام اطلاعاتی و امنیتی یکی از کشورهای بیگانه گفته بود که ما بخش اعظم اطلاعاتمان در باره ایران‌ را از بین سخنان‌ مسوولان ایران به دست می‌آوریم و اصلاً نیازی به جاسوس نداریم.
رییس ‌جمهوری هم‌ باید از روی متن‌ تنظیم‌ شده‌ و‌ با ویرایش فنی‌ و ادبی فوق ‌العاده سخن‌ بگوید‌ و ادبیات‌ فاخر داشته‌ باشد تا سخن او‌ هم بر دل ‌ها نشیند و هم مشکلی برای کشور ایجاد نکند‌.
اما سخنرانی اخیر رییس ‌جمهوری در باره بستن تنگه هرمز محاسن و معایب‌ توامانی داشت؛ عده‌ای بر این باورند که ما در قبال تهدید ترامپ باید دست‌هایمان را بالا ببریم و تسلیم شویم. من این را قبول ندارم. این روش‌ نه تنها مفید نیست، بلکه دشمن را جری ‌تر خواهد کرد و برای‌ ما ضرر و خطر جدی‌ خواهد داشت زیرا خواسته ‌های بیگانگان بالاخص آمریکا علیه ما حد یقف ندارد و معلوم نیست کجا تمام می‌شود. به‌تعبیر قرآن کریم تا آن‌ها ما را اسیر و برده خودشان نکنند یا حداقل استقلال و هویت ما را زیر سلطه خودشان درنیاورند، از زیاده‌خواهی‌ های خودشان دست‌ بر‌نخواهند برداشت.
خدای متعال در آیه 118 سوره آل عمران قرآن کریم می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لاَ یَأْلُونَکُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الآیَاتِ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُون؛
ای کسانی که ایمان آورده ‌اید، محرم اسراری از غیرخود، انتخاب نکنید، آن‌ ها از هرگونه شرّ و فسادی در باره شما، کوتاهی نمی‌‌ کنند. آن‌ها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه‏‌های) دشمنی از دهان (و کلام)شان آشکار است‌؛ و آنچه در دل‌ هایشان پنهان می ‌دارند، از آن مهم ‌تر است. ما آیات (و راه‏‌های پیشگیری از شرّ آن‌ها) را برای شما بیان کردیم اگر اندیشه کنید.
بُعد دیگر قضیه این است که ما نباید برای جامعه جهانی از جانب خودمان نگرانی ایجاد کنیم. نباید به‌گونه ای سخن بگوییم که جامعه جهانی از جانب ما احساس خطر کند که ایران کشوری است که برای امنیت جهان مضر و خطرناک‌ است. اگر کشورهای همسایه از جانب ما احساس خطر کنند بیش‌تر در دامن قدرت ‌های جهانی می ‌افتند. اسلحه می‌ خرند‌ و‌ انبار می کنند تا‌ به‌ زعم خودشان خطر ایران را دفع کنند. ادبیات‌ تند و غیردیپلماتیک باعث می‌شود که هم دولت و هم ملت‌ های همسایه نسبت به ما بیشتر حساس شوند.
ما باید حتی‌الامکان در قبال‌ همه‌ کشورهای دنیا‌ تنش ‌زدایی کنیم و سیاست خاصی‌ را هم در برابر کشورهای اسلامی و همسایه داشته باشیم و برای آنان نگرانی ایجاد نکنیم. اگر سخنان‌‌ مقتدرانه رییس‌جمهوری توام‌ با این نکته‌ ای‌ بود که عرض‌ کردم‌ به‌ نظرم اشکالی نداشت، اما این‌که‌ کسی‌ بگوید ما تنگه هرمز را می ‌بندیم، قطعا چنین بیانی حساسیت ‌برانگیز است. شاید‌ بهتر بود که می‌ گفت‌ ما در قبال تهدیدهای خارجی اعم‌ از نظامی‌ و اقتصادی‌ نه تنها می ‌توانیم از خودمان دفاع کنیم، بلکه می ‌توانیم برای قدرت ‌های جهانی هم مشکل ایجاد کنیم و منافع آنان را به‌خطر بیاندازیم. هیچ لزومی ندارد که ما مصداق تعیین کنیم که چه کار می کنیم.
وقتی مصادیق تعیین کنیم قدرت‌ های جهانی تدبیرهایی‌ برای خنثی ‌‌سازی تدابیر ما می‌ اندیشند و بیشتر می ‌توانند ما را در معرض آسیب قرار دهند و علیه ما بسیج می ‌شوند. پس رییس ‌جمهوری می‌توانست خیلی مقتدرانه ‌تر صحبت کند، ولی مصداقی تعیین نکند؛ مثلا بگوید در صورت ایجاد خطر برای ما توسط هر کشوری ما توان دفاع از خودمان را داریم و منافع کشورهای تهدید‌کننده را در سراسر جهان در معرض‌ خطر قرار خواهیم داد‌ و بعد بر روی اصول‌ روابط بین‌الملل تاکید کند و بگوید البته ما نه تنها در پی جنگ ‌افروزی و ایجاد مشکل برای ملت ‌ها و دولت ‌ها نیستیم، بلکه‌ دست دوستی و همکاری به‌ سوی جهان‌ دراز می ‌کنیم و خواهان جهانی بدون جنگ و به‌دور از نزاع و سرشار از صلح و دوستی با ملت‌ ها و دولت ‌ها هستیم.
پژوهش**ر.ش**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سوال از رئيس جمهوري اعتماد عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۳۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح سئوال از شهردار رودان کلید خورد

اعضای شورای شهر رودان طرح سوال از شهردار این شهر را کلید زدند .

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان، چهار عضو شورای اسلامی شهر رودان با تسلیم نامه‌ای به رئیس شورای اسلامی این شهر طرح سوال از شهردار این شهر را کلید زدند، در این نامه که به امضای حسن وطنخواه، مصیب داوری، ولی‌الله واحدی و مصطفی نجفی رسیده است، خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر رودان آمده است: با توجه به نگرانی‌های موجود در عملکرد و اولویت‌های شهرداری رودان که بدون در نظر گرفتن صلاح شهرداری بوده و برخی اهمال کاری‌ها در انجام موارد، وظایف و مصوبات شورا صورت پذیرفته که نتیجه آن عقب‌ماندگی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها و نارضایتی شهروندان از حوزه مدیریت شهری رودان شده است، از این رو اعضای شورای اسلامی شهر رودان در راستای ایفای وظیفه نظارتی، موارد و سوالات خود را که به صورت شفاهی و کتبی تذکر داده شده و تاکنون پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌اند جهت انجام اقدامات قانونی تقدیم می‌دارند.

بر اساس پیگیری خبرنگار ایمنا، رئیس شورای اسلامی شهر رودان نیز سوالات طرح شده اعضای شورای شهر را به صورت مکتوب به شهردار رودان ابلاغ کرد.

مطابق ماده ۸۳ قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شورای اسلامی کشور، چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار اعتراض یا ایرادی داشته باشند، می‌توانند موضوع را به صورت سوال مطرح کنند، رئیس شورا سوال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سوالات است.

حجت جاودان مرداد ۱۴۰۰ با سه رأی موافق از مجموع پنج رأی به عنوان شهردار رودان انتخاب شد و بهمن سال گذشته طرح سوال از وی منجر به فرصت سه ماهه برای رفع نواقص موجود شد، به نظر می‌رسد نارضایتی‌های عمومی در معطل ماندن برخی پروژه‌های شهری از مهم‌ترین دلایل طرح سوال از شهردار رودان باشد.

کد خبر 744803

دیگر خبرها

  • دلیل طرح سوال از وزیر کار نحوه افزایش حقوق کارگران است
  • رئیسی سه لایحه به مجلس ارسال کرد
  • دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد
  • ارسال ۳ لایحه دولت به مجلس
  • دولت سه لایحه به مجلس ارسال کرد
  • دولت ۳ لایحه به مجلس ارسال کرد
  • طرح سئوال از شهردار رودان کلید خورد
  • حسن روحانی : صهیونیست‌ ها حماقتشان را بار دیگر تکرار نکنند/ جمهوری اسلامی ایران یک منطقه امن می‌خواهد
  • اعلام نگرانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از سیاست‌های پولی و ارزی دولت/برخی مشکلات اقتصادی به آمریکا ربطی ندارد
  • ایجادهزارو ۵۱۵ فرصت شغلی در چناران