Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@13:49:48 GMT

25 هزار بیمار ایرانی چشم انتظار اهدای عضو هستند

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۷۳۹۶۰

25 هزار بیمار ایرانی چشم انتظار اهدای عضو هستند

زاهدان - ایرنا - نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: 25 هزار نفر در کشور چشم انتظار اهدا و پیوند عضو هستند و متاسفانه سالانه سه هزار نیازمند پیوند نیز جان خود را از دست می دهند.

امیر قبادی روز پنجشنبه در حاشیه دوره آموزشی اهدای عضو ویژه کادر بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ایران سالانه حدود پنج تا هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی می شوند که حدود سه هزار نفر آنان قابلیت اهدای عضو دارند که متاسفانه تنها اعضای هزار نفر از این بیماران اهدا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در هر مرگ مغزی یک تا هشت مورد از اعضای بدن و یک تا 50 نسج و بافت بدن قابلیت اهدا دارند.
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: روزانه بین هفت تا 10 نفر از بیماران در انتظار پیوند به دلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می دهند درحالی که هر مورد مرگ مغزی می تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند را از مرگ نجات دهد.
قبادی اظهار داشت: با توجه به اینکه سالانه سه هزار نفر از بیماران به دلیل دریافت نکردن اعضا و انجام نشدن پیوند جان خود را از دست می دهند ضروری است فرهنگ سازی در این زمینه بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: هم اینک 30 مرکز اهدای عضو و 24 مرکز شناسایی برای اهدای عضو در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور فعالیت دارند.
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به وضعیت پیوند اعضاء در سیستان و بلوچستان گفت: در این استان سالانه حدود 80 مرگ مغزی با قابلیت اهدای عضو رخ می دهد که متاسفانه هیچ اهدایی انجام نمی شود.
وی افزود: با برنامه ریزی انجام شده قرار است بعد از برگزاری این دوره آموزشی ویژه کادر بهداشتی و درمانی و مسئولان دست اندرکار فرهنگی و علما، مرکز اهدای عضو نیز در سیستان و بلوچستان راه اندازی شود.
به گزارش ایرنا نخستین پیوند قرنیه، کلیه، روده، قلب و کبد به ترتیب در سال های 1314، 1347، 1371، 1372 و 1372 در کشور انجام شده است.
هم اینک پیوند قرنیه در 55 مرکز، پیوند کلیه در 30 مرکز، پیوند قلب در هشت مرکز، پیوند ریه در 2 مرکز، پیوند مغز استخوان در 6 مرکز، پیوند کبد در 6 مرکز و پیوند پانکراس در یک مرکز درمانی انجام می شود و 78 بانک نسوج در کشور فعال است.
افرادی که می خواهند جزو اهدا کنندگان عضو باشند می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی www.muq.ac.ir در بخش «ثبت نام از متقاضیان اهدای عضو پس از مرگ» ثبت نام کرده و کارت ویژه اهدای عضو دریافت کنند.
7316**3042 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت و درمان اهداي عضو انجمن اهداي عضو ايرانيان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۳۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی مرگ مغزی نجات بخش زندگی ۵ بیمار نیازمند به عضو شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در یکهزار و چهارصد و شصت و هشتمین عمل اهدای عضو از اهدا کننده مرگ مغزی؛ زهرا کاظمیان ۵۰ ساله که از بیمارستان شهید هاشمی نژاد به واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه مشهد معرفی شد، پس از دریافت رضایت از خانواده اش، در بیمارستان منتصریه تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کلیه‌های زنده یاد زهرا کاظمیان در بیمارستان بوعلی سینا شیراز به آقای ۴۵ ساله و خانم ۴۴ ساله از شیراز که سال‌ها از نارسایی کلیه رنج میبردندو با دیالیز تحت درمان بودند به صورت رایگان اهدا و پیوند شد.

وی تصریح کرد: کبد مرحومه زهرا کاظمیان جهت پیوند به بیمارستان بوعلی سینا شیراز ارسال شد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: قرنیه‌های زنده یاد زهرا کاظمیان جهت پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال شد.

دیگر خبرها

  • زندگی دوباره ۳ بیماربا اهدای عضو در مشهد
  • بانوان استان سمنان در اهدای خون بیش از۶ درصد مشارکت دارند
  • کاهش ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال
  • کشف ۸۵۵ تن مواد غذایی فاسد؛ ۲۷۰۰ مرکز پلمب شد
  • وزیر بهداشت خبر داد: کاهش ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال
  • وزیر بهداشت : کشف ۸۵۵ تن مواد غذایی فاسد/ ۲۷۰۰ مرکز پلمب شد
  • کشف ۸۵۵ تن مواد غذایی فاسد/ ۲۷۰۰ مرکز پلمب شد
  • اهدای عضو مسافر تهرانی در رشت
  • بانوی مرگ مغزی نجات بخش زندگی ۵ بیمار نیازمند به عضو شد
  • اهدای عضو یک تهرانی در رشت