Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@22:23:59 GMT

تامین ارز مورد نیاز مواد غذایی مردم از سوی دولت

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۷۴۳۲۰

تامین ارز مورد نیاز مواد غذایی مردم از سوی دولت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی بر اهتمام ویژه و تلاش شبانه روزی کلیه مدیران و مسئولین در تمامی رده های ملی، استانی و شهرستانی به منظور تامین کمی و کیفی مواد غذایی مورد نیاز مردم و همچنین کنترل قیمت ها به ویژه در اقلامی که با استفاد از ارز دولتی وارد کشور شده اند و یا به عنوان نهاده تولید مورد استفاده قرار می گیرند، تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: دولت تصمیم گرفته است کل ارز مورد نیاز تامین اقلام غذایی مردم را اختصاص دهد و در دو ماه گذشته هم به همین ترتیب عمل کرده و باعث شده است که هم اکنون هیچ کمبودی در نهاده های تولید بخش کشاورزی و اقلام مواد غذایی کشور وجود نداشته باشد. حجتی ادامه داد:در حال حاضر ذخایر بسیار خوبی در اختیار بخش خصوصی و بخش دولتی به عنوان پشتیبانی کننده نیاز بازار وجود دارد و نهاده های مورد نیاز کشور برای ماه های آتی نیز خریداری شده و در حال حمل به کشور می باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بر نظارت مستمر بر کلیه فرآیندهای تامین و توزیع از مبداء ورود تا زمان رسیدن دست مصرف کننده نهایی تاکید کرد.

کد خبر 4376373

منبع: مهر

کلیدواژه: ارز محمود حجتی وزارت جهاد کشاورزی کالای اساسی مردم علیه احتکار بانک مرکزی ایران قیمت نفت بازار ارز دلار وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت دلار تحریم اقتصادی ایران تولید نفت گمرک ایالات متحده آمریکا بورس صادرات نفت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی صرافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۴۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت استراتژیک گندم

تأمین نان مورد نیاز جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی کشور، حجم وسیع فعالیت‌های کشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و توزیع را به خود اختصاص می‌دهد و واردات میزان تفاوت تولید گندم داخل با میزان نیاز کشور به میزان ارز زیادی نیاز دارد، از این‌رو اهمیت خودکفایی در این محصول استراتژیک مشخص می‌شود.

خبرگزاری ایمنا، داود امین آزرم عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: گندم مهمترین گیاه زراعی کشور است. به دلیل نقش مهم گندم در تغذیه جمعیت رو به تزاید کشور، این محصول از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و …، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آمار و ارقام مربوط به سهم گندم در تأمین کالری و پروتئین مردم کشور متفاوت است. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به تغییراتی که در سبد غذایی مردم کشور رخ داده، به طور میانگین حدود ۴۰ درصد (حتی گاهی تا ۶۰ درصد) از کالری و ۲۰ درصد از پروتئین مصرفی هر ایرانی، از گندم تأمین می‌گردد.

نان غذای اصلی و همیشگی جمعیت بشری را تشکیل می‌دهد. نان تأمین کننده عمده پروتئین، هیدرات کربن (نشاسته)، چربی، ویتامین، آهن، مواد معدنی می‌باشد.

بر طبق آمار، سرانه مصرف گندم هر ایرانی بطور میانگین ۱۵۰ کیلوگرم برآورد شده است.

ایرانیان ۳۷ درصد بیشتر نسبت به مردم جهان نان استفاده می‌کنند بنابراین باید به سمت سرمایه گذاری در راستای ارتقای کیفیت نان و نان کامل حرکت کنیم.

از دیرباز نان در فرهنگ و سنت ایرانیان جایگاه خاصی دارد و متبرک شناخته می‌شود و بی حرمتی به آن جایز نیست. نان در سفره و عادات غذایی مردم ایران اهمیت و جایگاه فوق العاده ای دارد. هر ایرانی حداقل در یک یا دو نوبت از وعده‌های غذایی خود، از نان استفاده می‌کند و علیرغم مصرف هر روزه و مداوم آن، هیچگاه باعث دلزدگی از این نعمت خدادادی نمی‌گردد. گندم همچنین در تهیه فرآورده‌های غذایی متعدد و متنوع دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که اهمیت این محصول زراعی را نشان می‌دهد. فرآورده‌های غذایی که در آنها از گندم و آرد آن استفاده می‌گردد بسیار متنوع و متعدد است.

نان به عنوان ماده غذایی غالب و یکی از مهم‌ترین منابع تغذیه مردم است. این محصول همواره از جایگاه خاصی در جامعه برخوردار بوده و سهم عمده‌ای در الگوی مصرف خانوارها دارد. گندم قوت اصلی و روزانه اقشار مختلف مردم را تشکیل می‌دهد و کمتر کسی را می‌توان یافت که بدان نیازمند نباشد.

نان، غذای پایه و اصلی ایرانیها، به ویژه خانواده‌های کم‌درآمد و نیز ارزان‌ترین ماده در الگوی غذایی روزانه است. انواع غذاها در الگوی روزانه ایرانی به گونه‌ای پخت و آماده می‌گردند که اغلب همراه نان مصرف می‌شوند. تأمین نان مورد نیاز جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی کشور، حجم وسیع فعالیت‌های کشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و توزیع را به خود اختصاص می‌دهد و واردات میزان تفاوت تولید گندم داخل با میزان نیاز کشور، بر مبنای حداقل قیمت‌های بین‌المللی به میزان ارز زیادی نیاز دارد. در این راستا اهمیت خودکفایی در این محصول استراتژیک مشخص می‌شود.

کشور ما از لحاظ مصرف سرانه نان، یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان است. نان، تأمین کننده بخش عمده‌ای از انرژی، پروتیین، مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم و برخی از ویتامین‌ها همچون تیامین و نیاسین مورد نیاز روزانه ما است.

راهکارهای افزایش تولید گندم در کشور و استان

۱- افزایش سطح زیر کشت: بدلیل محدودیت خاک و آب مناسب در کشور، چندان سهمی نمی‌تواند داشته باشد. در استان اصفهان با توجه به بحران آب که در چند سال اخیر شدیدتر شده است، سطح زیر کشت گندم آبی، در برخی سال‌ها به نصف کاهش یافته است.

۲- افزایش میزان تولید در واحد سطح:

۲-۱- اصلاح، معرفی و توصیه ارقام جدید با توجه به شرایط اقلیمی و تنش‌های محیطی: معرفی و توصیه ارقام جدید که دارای خصوصیات مورد نظر باشند می‌تواند سهم مهمی در افزایش بازدهی تولید در واحد سطح و بهبود راندمان مصرف نهاده‌های تولید ایفا کند. معمولاً فرایند معرفی یک رقم جدید گندم حدود ۱۰ تا ۱۳ سال به طول می‌انجامد و شامل مراحل مختلف به نژادی است. در این راستا، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، تاکنون در معرفی بیش از ۲۵ رقم گندم مشارکت داشته است که این ارقام سهم مهمی در افزایش میانگین عملکرد استان ایفا نموده اند. برخی از جدیدترین این ارقام که در چند سال اخیر معرفی شده اند، به شرح زیر است:

اقلیم معتدل (شرایط پرپتانسیل و بدون تنش‌های محیطی): ارقام رخشان، امین، دانش، بامداد و سپهر

اقلیم معتدل (شرایط تنش خشکی انتهای فصل): سیروان، بهاران، ترابی، طلایی، فرین، سپهر و بامداد

اقلیم معتدل (شرایط تنش شوری): افق، نارین، برزگر و پریان

همچنین محققین این مرکز، با توجه به نتایج تحقیقات گندم در سایر اقلیم‌های کشور، ارقام گندم مناسب برای اقلیم‌های گرم و سرد استان را جهت کشت توسط زارعین، به آنها معرفی می‌نمایند.

- لازم به ذکر است که با عنایت به اهمیت کیفیت در کنار پتانسیل عملکرد، کلیه ارقام جدید گندم، از نظر خصوصیات کیفی و کیفیت نانوایی نیز در آزمایشگاه‌های مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از نظر کیفیت نانوایی نیز شرایط مطلوبی داشته باشند.

۲-۲- روش‌های به زراعی و مدیریت محصول: پس از انتخاب رقم مناسب، بایستی برای ظهور پتانسیل آن رقم، نیازهای زراعی آن برآورده گردد و مدیریت زراعی صحیح، نقش مهمی در بروز پتانسیل عملکرد هر رقم ایفا می‌کند.

کد خبر 745944

دیگر خبرها

  • خوکفایی در گندم علاوه بر تامین امنیت غذایی، اهرم موازنه قوا در روابط بین الملل است
  • اهمیت استراتژیک گندم
  • توجه به گسترش کشاورزی دانش‌بنیان، زمینه صادرات مازاد نیاز داخلی را فراهم می‌کند
  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • وزیر جهاد کشاورزی از پروژه ملی سیلوی گرمسار بازدید کرد
  • معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم
  • ارز کالاهای اساسی در سال جدید به زودی پرداخت می‌شود
  • پرداخت ارز کالاهای اساسی در سال جدید به زودی آغاز می‌شود
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در لرستان