Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور معادن وزیر صنعت با انتقاد از برخی مباحث در خصوص ارزان بودن قیمت فولاد در بورس کالا گفت: با ثابت ماندن قیمت آب و برق در کارخانجات افزایش قیمت فولاد به بهانه گران شدن دلار منطقی نیست.

به گزارش بازار نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم:

 جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت  در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: دلیلی برای عرضه فولاد با نرخ 8 هزار تومان  با وجود ثبات قیمت انرژی وجود ندارد و نوسانات قیمتی پیش آمده حاصل سودجویی­ دلالانی است که در حال سوء استفاده از دستورالعمل وزارت صمت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستورالعمل برای به ثمر نشستن نیازمند زمان بوده و حالا برای قضاوت کمی زود است.

او ادامه داد: تفاوت قیمتها در بازار آزاد از دو ناحیه ناشی می شود اول هجوم دلالان و دیگری مردم عادی زیرا فکر می کنند برای حفظ ارزش پولشان می توانند فولاد خریداری کنند در حالی که نمی توانند نیمه دوم سال فولاد با سقوط غیر قابل پیش بینی همراه می شود.

سرقینی در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار داشت: علت گران شدن میل گرد و تیرآهن در بازار آزاد ارتباطی با ساخت و ساز مسکن ندارد زیرا همراه با آهن آلات، تولید و خرید سیمان و سایر محصولات ساختمانی افزایش نیافته است اگر عطش دلالان بازار سیاه و آزاد فروکش کند قیمت بورس مناسب خواهد بود. امروز همه ساخت و سازکاران بدانند اگر پروانه ساخت معتبر داشته باشند می توانند آهن آلات مورد نیازشان را از طریق بورس کالا با نرخ مناسب و مصوب تهیه کنند.

امیر حسین کاوه دبیر اتحادیه لوله و پروفیل فولادی کشور گفت: وقتی تورم رسمی سال 96، حدود 12 درصد اعلام شد افزایش نرخ دلار هم زیر 20 درصد را تجربه کرد اما فولاد بیش از 88 درصد افزایش قیمت را رقم زد.

او ادامه داد: سال 97 تنش فولاد و نوسانات کالایی و قیمتی این محصول به چشم همه هویدا شد. تفاوت نرخهای درون بورس و بازار آزاد و سیاه محصول فولاد به رقم 3 هزار تومان می رسد، مثلا ورقهای فولادی که مورد مصرف صدها صنعت پایین دستی است در بورس کالا به صورت نقطه ای و ناخالص 3 هزار تومان ولی در بازار سیاه 5 هزار و پانصد تومان معامله می شود این در حالیست که کالاهای مورد عرضه در بورس کالا، قطره چکانی بفروش می رسد و این نحوه عرضه هم ارتباط مستقیم با تولیدکننده اصلی دارد زیرا از شکاف قیمتی بازار آزاد و بورس استفاده کرده و قیمت ها را بالا می برد.

حمیدرضا طاهری زاده نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سوی دیگر استودیو گفت: فولاد کشور در سال 97 قصد تولید 24 میلیون تن فولاد دارد این رقم سال قبل 21 نیم میلیون تن بود که از این مقدار دو مسیر توزیع یکی صادرات و دیگری تولیدات داخلی را بعنوان هدف ترسیم کردیم، اولی برای ارز آوری کشور که منجر به صادرات 8 نیم میلیون تن انواع شمش های فولادی، ورقهای فولادی به کشورهای دوردست شد، دومی به منظور تغذیه صنایع پایین دستی که متاسفانه بدلیل رکود موجود در کشور تامین نیاز داخلی انجام نشد.

او ادامه داد: امسال نیز هدفمان برای صادرات فولاد رقمی حدود 11 میلیون تن ورق و شمش فولاد است.

کاوه در استودیو گفت:­ امروزه در صنایع پایین دستی و بالادستی با هم در جنگ هستیم بدلیل عدم تامین مواد اولیه، به این خاطر است که در بورس کالا هم دلال بازی و رانت بازی رواج یافته، زیرا مواد اولیه از کشور خارج می شود و به مصرف و تامین نیاز داخلی نمی رسد.

طاهری زاده در خصوص افزایش قیمت فولاد در بازارهای کشور گفت: اگر کمی تولید این محصول را افزایش دهیم بازار داخلی هم از فولاد اشباع می شود مشکل اینجاست که قیمتها در بورس کالا بسیار ساختگی و به دور از واقعیت است. قیمتها در بورس بصورت دستوری اعلام می شود.

کاوه گفت: در بورس کالا عرضه مستمری نبوده، از روزی که دستورالعمل وزارت صمت در خصوص عرضه فولاد ابلاغ شده، 3 شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد خوزستان علیه دولت قیام کردند.

تفاوت قیمت فولاد در بورس کالا و بازار سیاه

حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا در نخستین ارتباط تلفنی این برنامه به دلایل تفاوت نرخ کالاها در بورس و خارج از آن پرداخت و گفت: با اینکه بورس کالا، بازاری بسیار شفاف است اما باز هم شاهد تفاوت قیمتی فولاد در بازار سیاه و آزاد هستیم که این خود زاده ی دلال بازیهای موجود است، گفتنی است؛ عرضه­ ورقهای فولاد در بورس کالا همیشه میزان ثابتی داشته و در برخی موارد افزایش عرضه هم داشته پس کاهش عرضه و تشکیل بازار سیاه در خارج از بورس را شامل نشده است، با وجود بازارهای سیاه و آزاد در موازات بورس کالا، تفاوت قیمتهای کالایی به جیب مردم نمی رود.

کاوه در استودیو، مدیر عامل بورس کالا را متهم به بی اطلاعی از معاملات بورس کرد و افزود: آقای سلطانی نژاد شما متوجه نمی شوید که ورق پروفیل در بورس کالا به چه قیمتی عرضه شده بورس ما متاسفانه فقط کاریکاتوری از بورس واقعی است، زیرا مدیر عامل بورس قیمت کالای عرضه شده در بورس را ملاک نمی داند چون عرضه کم بوده است جالب اینجاست که بورس کالا دربست در اختیار تولیدکنندگان است پس چرا عرضه کم است؟!!

سلطانی نژاد در پاسخ به دبیر سندیکای لوله و پروفیل گفت: وقتی عرضه ورقه پروفیل و فولاد از سوی تولیدکنندگان در بورس کالا به 10 تن هم نمی رسد چگونه توقع دارید عرضه ما بیشتر شود. این در حالی است که فولاد مبارکه همه تولیداتش را در بورس ارائه می کند بهتر است در چنین برنامه هایی مردم را گمراه نکنیم و جو نامناسبی راه نیندازیم.

طاهری زاده در استودیو، اتهام وارده به بورس کالا را اینگونه بیان کرد که؛ محصولات مورد عرضه در بورس به دست مصرف کننده نمی رسد و برخی شرکتهای بازرگانی و سوداگر نقش خریدار را بازی می کنند. اگر قیمتهای دستوری از بورس برچیده شود، تولید کننده هم ترغیب به عرضه بیشتر می شود و در نهایت قیمتها افت می کند و دیگر قیمتهای آربیتراژی شکل نمی گیرد.

برچسب ها: افزایش قیمت ، وزارت صنعت ، فولاد

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: افزایش قیمت وزارت صنعت فولاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

 بازار امروز شاهد روند صعودی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۱۹۵ (دو هزار و یکصد و نود و پنج) دلار رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۶۸ درصدی داشته است.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز

قیمت طلا افزایش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۲۷۲،۴۰۰ (سه میلیون و دویست و هفتاد و دو هزار و چهارصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۹۱ درصدی داشته است.

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار امروز

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۱.۰۲ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۴،۱۷۵،۰۰۰ (چهارده میلیون و یکصد و هفتاد و پنج هزار) تومان معامله شد.

قیمت دلار مبادله‌ای امروز

قیمت دلار مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۴۳،۴۷۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و هفتاد و دو) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ یورو مبادله‌ای

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷،۰۳۶ (چهل و هفت هزار و سی و شش) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۰۷ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند، امروز به ۷۷،۴۰۰ (هفتاد و هفت هزار و چهارصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۳۹ درصدی داشته است.

آخرین نرخ درهم امارات مبادله‌ای

درهم امارات مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۱۱،۸۳۷ (یازده هزار و هشتصد و سی و هفت) تومان قیمت خورد.

قیمت لیر ترکیه امروز

لیر ترکیه، امروز به ۱،۸۸۵ (یک هزار و هشتصد و هشتاد و پنج) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۲۶ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با کاهش ۰.۶۱ درصدی، از ۴۵،۴۷۹ (چهل و پنج هزار و چهارصد و هفتاد و نه) تومان به ۴۵،۲۰۰ (چهل و پنج هزار و دویست) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با افزایش ۰.۷۵ درصدی نسبت به روز قبل، ۴۰،۰۰۰ (چهل هزار) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق در بازار داخلی هم ۴۶ (چهل و شش) تومان قیمت خورد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۳۹،۴۰۰،۰۰۰ (سی و نه میلیون و چهارصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۷۶ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

نیم سکه، امروز به ۲۳،۴۰۰،۰۰۰ (بیست و سه میلیون و چهارصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۸۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ ربع سکه

همچنین ربع سکه با افزایش ۰.۶۸ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۴،۵۰۰،۰۰۰ (چهارده میلیون و پانصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی با افزایش ۱.۴ درصدی نسبت به روز قبل، ۷،۱۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون و یکصد هزار) تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!
  • قیمت نفت کماکان صعودی ماند