Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه پایش فرهنگ عمومی ملی استانی و منطقه ای از طریق شورای فرهنگ عمومی انجام می شود، گفت: شورای فرهنگ عمومی دیده بان جریان فرهنگ عمومی کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 25 مرداد در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با اشاره به سبقه فرهنگی و مذهبی استان زنجان و سابقه چند هزار ساله این منطقه در مذهب تشیع گفت: تشیع مولود اسلام است و این منطقه جایگاه والایی در تاریخ انقلاب از دوره فدائیان اسلام تا انقلاب و دوران دفاع مقدس دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

صالحی با اشاره به اینکه این استان از استان هایی است که در حوزه فرهنگ عمومی نمره بالاتر از میانگین دارد، افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی رهبری تاکیداتی دارند که در اولویت شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: برخی از موضوعات جلسات شورای فرهنگی در ارتباط با فرهنگ شادی و شادکامی مردم است و اینکه تفاوت های هنجاری و ارزشی در این حوزه با دیکر فرهنگ ها داریم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دین اسلام به شادی دل مومن تاکید شده است، ادامه داد: زنجان در حوزه شادی و احساس خوشبختی مردم نمره خوبی دارد.

 

صالحی به جایگاه علمی استان زنجان هم اشاره کرد و گفت: در حوزه تحصیلات دانشگاهی استان در جایگاه بالایی قرار دارد که سرمایه ای برای استان محسوب می شود.

 

وی با اشاره به اینکه فداکاری و تعصب به خاک وطن در بین زنجانی ها بالاست، گفت: در پیمایشی که در سطح کشور انجام شد 90 درصد از زنجانی آمادگی خود برای مقابله با دشمن اعلام کردند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضور پرشور مردم در دسته عزاداری محرم اشاره کرد و گفت: در این استان ولایت شاخص قابل توجهی داشت و در این پیمایش 95.3  درصد ارادت خود به اهل بیت را خیلی زیاد انتخاب کردند.

 

صالحی اتصال به اهل بیت را عامل نورانیت جامعه خواند و افزود: در شاخص تقلید مراجع بیش از 75 درصد تقلید از مراجع را تاکید کردند.

 

وی به شاخص نماز و پاسخ مردم زنجان که 58 درصد اعلام به اقامه منظم نماز داشتند را مطرح کرد و افزود: در استان زنجان 57 درصد به فریضه روزه توجه ویژه دارند.

 

صالحی افزود: در استان زنجان در مقایسه با دیگر استان به جهت سرمایه انسانی و اجتماعی که نشات گرفته از الگوگیری مردم از بزرگان دینی است رقم آسیب های اجتماعی پایین تر است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد بار سنگینی بر دوش مدیران این استان به جهت سرمایه های اجتماعی و فرهنگی است.

 

صالحی با بیان اینکه هیچ شبکه مشابهی همانند شورای فرهنگ عمومی در کشور وجود ندارد گفت: این شبکه گسترده و وسیع مباحث فرهنگ عمومی را در مرکز و استان ها با حضور اعضا بررسی می کند.

 

وی با یادآوری اینکه پایش فرهنگ عمومی ملی استانی و منطقه ای از طریق شورای فرهنگ عمومی انجام می شود، ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی دیده بان فرهنگ عمومی و نقطه قرارگاهی دیدبانی جریان فرهنگ عمومی کشور است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از طریق این شورا نگرش ایرانیان به صورت موج های اول تا چهارم در حال اجراست و انتظار می رود وقتی این پایش به استان ها می رسد پیمایش ها تحلیل ثانوی شوند.

 

این مقام کشوری افزود: انتظار می رود تحلیل ثانوی پایش های ملی  در استان ها پیگیری شود و اعضای شورا به پیمایش های منطقه ای و خاص تعلق خاطر نشان دهند.

 

صالحی ادامه داد: امکان اختلاف نظرهایی در میدان پیمایش ها وجود دارد و همانطور که در حوزه بهداشت مرکز پایش داریم سعی داریم در حوزه فرهنگ عمومی هم مرکز پایش داشته باشیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از جهت گیری ها وزارتخانه تقویت سیستم پایش در مرکز و استان هاست گفت: تلاش می شود که مجموعه کشور احساس کنند مجموعه پایش ها شورای فرهنگ عمومی است.

 

به گفته وی حل مشکلات و آسیب های اجتماعی از طریق هم افزایی دستگاه های اجرایی و به جهت اینکه آسیب های اجتماعی در سطح ملی و استانی مشاهده می شود سعی شود این اسیب ها در استان بررسی و راهکارهای معقول ارائه شود.

 

صالحی به طلاق و نزاع به عنوان بخشی از آسیب های اجتماعی در کشور اشاره کرد و افزود : افزایش سواد رسانه ای در شورای فرهنگ عمومی مورد تاکید قرار گرفته است.

 

صالحی با اشاره به اینکه زیرساخت توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگ عمومی است، گفت: باید فرهنگ منافع ملی در بین عموم تقویت شود.

 

به گفته وی اکنون در شرایطی هستیم که استکبار جهانی بر ایران تحمیل کرده است و اینکه منافع ملی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم یک حوزه فرهنگ عمومی است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مولفه های مورد تاکید رهبری در نامگذاری های سال اشاره کرد و گفت: فرهنگ ایثار، کار دسته جمعی، انظباط اجتماعی در این شورا مورد تاکید است.

 

به گفته وی، حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی از طریق توسعه فرهنگی از وظایف شورای فرهنگ عمومی است و استان زنجان به جهت شرایط خوبی که در شاخص های سلامت اجتماعی و دینی دارد می تواند پایلوت حوزه عمل شورای فرهنگ عمومی باشد.

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: خشکسالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرگزاری شبستان مساجد مسجد گلستان ازدواج روزنامه های ورزشی ورزش ایران فوتبال ایران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای فرهنگ عمومی سیدعباس صالحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۴۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانوین چه فرصت‌هایی برای صنایع خلاق ایران ایجاد می‌کند؟

رویداد ملی صنایع خلاق "مانوین" که همزمان با نمایشگاه اینوتکس ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، فرصت‌های بی‌شماری را برای فعالان این حوزه به ارمغان آوردند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رویداد ملی صنایع خلاق «مانوین» به همت ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با حضور جمعی از مدیران دولتی، فعالان زیست‌بوم اقتصاد خلاق و جامعه نخبگان این حوزه، همزمان با سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس 2024 برگزار شد.

ارزش علم و هنر در اقتصاد

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس‌جمهور، در مراسم افتتاحیه این رویداد با اشاره به دو ارزش اساسی علم و هنر و فرهنگ، بیان کرد: ما دارای دو ارزش هستیم و این دو قابلیت شامل علم و هنر و فرهنگ می‌شود. علم عموماً دارای مبنای عقلی است و هنر و فرهنگ مبنای احساسی دارد.

وی هنر و فرهنگ را از ابزارهای قلبی دانست و افزود: موسیقی، نقاشی، مجسمه‌سازی و غیره از محصولات این حوزه به شمار می‌روند.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه به جایگاه اقتصاد در فناوری‌های نرم اشاره و اظهار کرد: ترکیب هنر، فرهنگ و اقتصاد موجب ظهور بنگاه‌های هنری شده است که تولید ثروت و ارزش می‌کند و منظور از تولید ارزش، ثروت‌آفرینی نیست.

نوآوری و خلق ارزش در اقتصاد خلاق

معاون علمی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه فرهنگ و هنر همراه فعالیت اقتصادی خلق ارزش را به همراه دارد، گفت: این مسیر نیز با چاشنی نوآوری مفهومی به نام شرکت‌های دانش‌بنیان خلاق را رقم می‌زند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان دو بازوی جوامع انسانی را شکل می‌دهند، ادامه داد: درخواست من این است که جایگاه شرکت‌های خلاق که در حوزه‌های هنری و فرهنگی فعال هستند، حفظ شود و این همان است که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان تأکید شده است.

حمایت از شرکت‌های خلاق و نوآور

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: براساس این قانون نگاه ما به شرکت‌های خلاق باید حفاظت‌کنندگی داشته باشد، چرا که شناسایی و تشخیص این نوع شرکت‌ها با سایر حوزه‌ها دشوار است و اجازه دهیم شرکت‌هایی که به واقع نوآوری خاصی دارند، در این اکوسیستم پا بگیرند و فعالیت کنند.

نقش کلیدی نوآوری اجتماعی در حل مسائل

وی با تأکید بر ضرورت اثربخشی حوزه‌های خلاق در اقتصاد، خاطرنشان کرد: این حوزه در حل مسائل اجتماعی بسیار چشمگیر است و مهم‌ترین ابزار پیشگیری از شکاف‌های اقتصادی و فرهنگی و طبقاتی، نوآوری اجتماعی است و باید این حوزه مورد حمایت قرار گیرد.

نمایش دستاوردهای صنایع خلاق

این رویداد با هدف ارائه دستاوردهای صنایع خلاق همزمان با نمایشگاه «اینوتکس 1403» از امروز 18 اردیبهشت تا 21 اردیبهشت ماه سال جاری در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صنایع نفت و گاز را پای کار حوزه فرهنگ می‌آوریم
  • مانوین چه فرصت‌هایی برای صنایع خلاق ایران ایجاد می‌کند؟
  • مسئولیت‌های اجتماعی نفت را به حوزه فرهنگ بوشهر تزریق می‌کنیم
  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • اعضای شورای فرهنگ عمومی در خنثی سازی توطئه دشمنان هوشیار باشند
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»