Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت میوه های تازه در سال جاری رشد چشمگیری را داشته اند به طوری که قیمت میوه های تازه در هفته منتهی به 12 مرداد 1397 حدود 64.3 درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته رشد داشته اند. بیشتر مسئولین معتقدند که این رشد چشمگیر به دلیل سرمازدگی ابتدای سال و کاهش عرضه میوه ها رخ داده است. آمارها نشان می دهند که رشد چشمگیر صادرات هم تاثیر بسزایی در گرانی میوه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال جاری قیمت میوه های تازه به طرز وحشتناکی رشد داشته و همین موضوع موجب شده است تا میوه از سبد مصرفی بسیاری از خانوارها کنار برود. با نگاهی به آخرین گزارش هفتگی بانک مرکزی پیرامون متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 12 مرداد 1397 ملاحظه می گردد که قیمت میوه های تازه در مجموع، در این هفته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 64.3 درصد رشد داشته است. به عنوان نمونه رشد قیمت برخی میوه ها در هفته منتهی به 12 مرداد 1397 را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در نمودار زیر ملاحظه می کنید.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه ای در مورخه 24 مرداد 1397 علت افزایش قیمت میوه های سردرختی را کاهش عرضه آن ها به دلیل سرمازدگی عنوان نمود و گفت: بخش عمده ای از رشد قیمت میوه های سردرختی متاثر از سرمایی است که در اواخر فروردین ماه داشتیم و خسارت سنگینی به باغداران وارد شد و سردرختی ها را سرما زد و برآورد ما در آن زمان از این خسارت 11 هزار میلیارد تومان بود که گزارش آن را به دولت تقدیم کردیم. یعنی به همین میزان خسارت میوه، کمتر تولید کردیم و لذا ما با کمبود میوه به عنوان سردرختی مواجه هستیم و احیاناً بخشی از مسئله افزایش قیمت میوه به همین موضوع باز می گردد.

همان گونه که ملاحظه می شود وزیر جهاد کشاورزی نیز عنوان نموده است که بخشی از این افزایش قیمت به دلیل سرمازدگی است و افزایش قیمت دلایل دیگری نیز دارد. بررسی های ما نشان می دهد که دلیل دیگر این افزایش قیمت میوه های تازه به افزایش قیمت دلار و به صرفه شدن صادرات میوه های تازه نسبت به توزیع داخلی آن ها باز می گردد. آمارها نشان می دهند که صادرات این میوه ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است. نمودار زیر رشد ارزش دلاری صادرات سیب، گلابی، هلو، انگور، خربزه و هندوانه را در 4 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

همان گونه که ملاحظه می شود میزان ارزش صادرات سیب در 4 ماهه نخست سال جاری با رشدی 938 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 68 میلیون و 108 هزار و 309 دلار رسیده است. همچنین میزان ارزش صادرات هلو نیز در همین مدت مذکور با رشدی 694 درصدی به یک میلیون و 282 هزار و 83 دلار افزایش یافته است.

نمودار نشان می دهد که ارزش دلاری صادرات گلابی، انگور، خربزه و هندوانه به ترتیب در بازه مورد بررسی 40، 92، 172 و 27 درصد رشد داشته است. این رشد میزان صادرات در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به کاهش عرضه میوه های تازه در بازار داخلی دامن زده و در نتیجه افزایش قیمت میوه های تازه را تشدید کرده است.

در این شرایط که فشار رشد قیمت ها بر روی مردم بسیار است مسئولین باید نظارت بیشتری را بر صادرات کالاها داشته باشند و حتی المقدور مقداری از کالاها که مازاد بر نیاز مصرفی کشور است، صادر شود تا صادرات بی رویه به کمبود عرضه در بازارها و افزایش قیمت دامن نزند. 

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۵۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران

نادعلی کهنسال مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران گفت: بیش از ۲۴ میلیون دلار کالا در فروردین ماه امسال از مازندران به کشور‌های هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد افزایش داشته است.

او افزود: عمده کالا‌های صادر شده شامل فراورده‌های لبنی، فرآورده‌های خوراکی، بستنی، مرکبات و کیوی، خوراک آبزیان، سیمان، کاغذ، محصولات شیمیایی و ... بوده است.

کهنسال گفت: این کالا‌ها به کشور‌های عراق، روسیه، پاکستان، قزاقستان، امارات، ایتالیا، افغانستان و ترکیه صادر شده است.

او افزود: در همین مدت مقدار ۴۳۵ هزار تن کالا وارد استان شده که به لحاظ ارزشی ۱۴ درصد افزایش داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • قیمت مهمترین ارزها در بازار تهران/ لیر ترکیه تحت تأثیر چه اتفاقی است؟
  • کاهش قیمت قیمت نوبرانه‌ها تا این تاریخ | قیمت عمده گوجه سبز و توت فرنگی
  • این میوه‌ها همچنان زیر ۱۰۰ هزار تومان قیمت ندارند/ لیست جدید قیمت انواع میوه را ببینید
  • کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت
  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول