Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-  چين و روسيه و قطر براي نجات ترکيه، 70 ميليارد دلار سرمايه گذاري مي کنند.
به گزارش سرويس اقتصادي خبرگزاري آريا ، خبرگزاري اسپوتنيک از اختصاص 70 ميليارد دلار سرمايه گذاري چين و روسيه و قطر براي نجات اقتصاد ترکيه خبر داد.
امير قطر موافقت کرده است اين کشور 15 ميليارد دلار بطور مستقيم در اقتصاد ترکيه سرمايه گذاري کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چين 30 ميليارد دلار و روسيه 25 ميليارد دلار به اقتصاد ترکيه سوق داده اند. پس از اعلام سرمايه گذاري 15 ميليارد دلاري قطر در اقتصاد ترکيه، روند کاهش قيمت ليره ترکيه در مقابل دلار معکوس شده است.

سرمايه گذاري 15 ميليارد دلاري قطر در ترکيه
سخنگوي رياست جمهوري ترکيه اعلام کرد، دوحه به آنکارا وعده داده که 15 ميليارد دلار در ترکيه سرمايه‌گذاري مستقيم انجام دهد.
کالين افزود اقتصاد ترکيه پايه هاي محکم و قوي دارد و آنکارا با قدرت از اين مرحله عبور خواهد کرد.
وزير دارايي ترکيه هم گفت اين کشور و قطر همکاري دوجانبه را تقويت خواهند کرد.
وي افزود ترکيه با سياستگذاري هاي عاقلانه، راهبردهاي قوي و با کمک دوستان خود و همکاري با آنها از روند جاري بيرون خواهد آمد.
«تميم بن حمد آل ثاني»، امير قطر ديروز (چهارشنبه) وارد آنکارا، پايتخت ترکيه شد.
امير قطر در بدو ورود به آنکارا، در کاخ رياست جمهوري رسما مورد استقبال «رجب طيب اردوغان»، رئيس جمهوري ترکيه گرفت.
اين اولين سفر شيخ تميم به ترکيه بعد از تنش بين آنکارا و واشنگتن و اعمال تحريم‌هاي آمريکايي عليه ترکيه است.

امير قطر: در کنار ترکيه مي ايستيم
شيخ تميم در حساب توئيتر خود نوشت کشورش در کنار ترکيه مي ايستد چون آنکارا نيز در کنار قطر و مسائل ملت آن ايستاد.
شيخ تميم بن حمد آل ثاني امير قطر در حساب توئيتر خود نوشت کشورش در کنار ترکيه مي ايستد چون آنکارا نيزدر کنار قطر و مسايل ملت آن ايستاد. امير قطر افزود: « در چارچوب گفتگوهاي مهمي که امروز با رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه داشتم، اعلام کردم قطر 15 ميليارد دلار در ترکيه که يک اقتصاد قوي و مولد دارد ، سرمايه گذاري مي کند ».

قدرداني اردوغان از امير قطر
رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه شامگاه چهارشنبه در يک پيام توئيتري از شيخ تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر براي حمايت از ترکيه قدرداني کرد.
به گزارش خبرگزاري آناتولي از آنکارا؛ رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه شامگاه چهارشنبه از شيخ تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر براي حمايت از ترکيه قدر داني کرد. رئيس جمهور ترکيه در شبکه اجتماعي توييتر پيام قدر داني از امير و مردم قطر را به اشتراک گذشت.
اردوغان گفت: ما نشست کاري بسيار پر ثمري با برادرم حمد بن آل ثاني، امير قطر داشتيم که امروز به ترکيه آمده است.
رئيس جمهور ترکيه همچنين گفت: از ديدار رهبر قطر در مجموعه رياست جمهوري آنکارا بسيار خرسند است.
اردوغان افزود: به نام مردم ترکيه من از امير قطر، آل ثاني و مردم قطر براي همبستگي با ترکيه سپاسگزاري مي کنم.
رئيس جمهور ترکيه خاطرنشان کرد: روابط ما در بسياري از زمينه ها با کشور دوست و برادر قطر تقويت خواهد شد.

سهم مردم ترکيه در عمليات نجات اقتصاد ترکيه
‌گامهاي دولت و بانک مرکزي ترکيه باعث شده است جلوي سقوط هر چه بيشتر لير در برابر دلار و يورو گرفته شود و مردم ترکيه نيز تا اين لحظه به بانکها هجوم نياورده اند که پولهايشان را از بانکها خارج کنند بلکه برعکس در ميان بسياري از مردم اين کشور اتفاق نظر وجود دارد که ترکيه با توطئه بزرگي روبروست.
به گزارش شبکه المنار ، دولت ترکيه به واسطه بانک مرکزي ترکيه چندين گام برداشته و عملا جلوي کاهش شديد ارزش لير ترکيه گرفته شده است. ارزش لير چهارشنبه در مقايسه با ديروز بهبود يافته و در برابر دلار و يورو وضع بهتري پيدا کرده است. سخنان ديروز رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه مبني بر تحريم کالاهاي الکترونيکي و گامهاي ديگر در چارچوب مقابله به مثل و پاسخ به جنگ اقتصادي و توطئه آمريکا عليه ترکيه است. همچنين دادگاهي در شهر ازمير ترکيه با درخواست تجديد نظر وکيل کشيش آمريکايي در بازداشت خانگي مخالفت کرد. شايد اين موضوع باعث تنش بيشتر بين دو کشور خواهد بود به خصوص آنکه مسئولان آمريکايي ديشب گفتند دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از موضع ترکيه خشمگين است. بحران بين دو کشور در خصوص کشيش آمريکايي ادامه دارد. واشنگتن بر آزادي وي و شمار ديگري از بازداشت شدگان در مسائل مربوط به حمايت از گروه فتح الله گولن متهم به طراحي کودتاي نافرجام پافشاري مي کند. مي توان گفت شدت بحران اقتصادي به خصوص در بازارهاي مالي از دو روز گذشته به خصوص پس از گامهايي که دولت ترکيه در حال برداشتن آنهاست در حال کاهش است .
دوستان ترکيه از آنکارا حمايتهاي سياسي آشکاري مي کنند و امير قطر امروز به ترکيه سفر مي کند و با اردوغان ديدار خواهد کرد. پيش از اين هم از آغاز بحران ، نماينده رئيس جمهور ايران به آنکارا سفر کرد . مواضع ايران در حمايت از ترکيه روشن است. ديروز وزير خارجه روسيه در آنکارا بود و مذاکرات مهمي با وزير خارجه ترکيه داشت. موضوع تحريمها در متن اين مذاکرات بود. موضع روسيه ، روشن بود حتي ترکيه به تعامل با پول ملي با روسيه ، چين ، هند و ايران و برخي کشورهاي ديگر به شدت اميدوار است. تحريمهاي آمريکا فقط عليه ترکيه نيست بلکه بسياري از کشورها نيز با اين تحريمها مواجه هستند. اين حمايتها نيز تأثيرات اساسي و روحي و اقتصادي و سياسي زيادي بر آنکارا دارد اما دولت ترکيه و بانک مرکزي آن نيز گامهايي برداشته اند که به بهبود ارزش لير کمک کرده است. مسئله ديگر آن است که تا اين لحظه مردم ترکيه به بانکها هجوم نياورده اند که پولهايشان را از بانکها خارج کنند بلکه برعکس در ميان بسياري از مردم ترکيه اتفاق نظر وجود دارد که ترکيه با توطئه بزرگي روبروست و معتقدند فقط اردوغان يا حزب عدالت و توسعه هدف قرار نگرفته اند حتي احزاب مخالف نيز چنين نگاهي ندارند. وضع داخلي نقش کمک کننده اي در جلوگيري از سقوط ارزش لير و ايستادگي در برابر دلار آمريکا دارد.
خبرنگار المنار در ادامه گزارش خود گفت: به صراحت بگويم هواداران اردوغان در کنار وي ايستاده اند حتي صداهاي مخالف اردوغان نيز به صورت محافظه کارانه درباره اشتباهات رخ داده در اقتصاد صحبت مي کنند اما چه بسا در آينده بازتابهاي بحران کنوني بر معيشت مردم بر حزب عدالت و توسعه تأثيرات منفي داشته باشد. درست است که بحران کنوني را آمريکا و بانکها و شرکتهاي آمريکايي و غربي و سرمايه ها به وجود آورده اند اما اقتصاد ترکيه از بحران زير بنايي رنج مي برد و اين صحبتي است که از مدتها پيش مطرح است و از دولت خواسته مي شود گامهاي بيشتري براي سرمايه گذاري در همه بخشها و کاستن از اتکا به واردات و افزايش صادرات بردارد. در نتيجه بازتابهاي سقوط لير در آينده بر حزب عدالت و توسعه تأثير منفي خواهد داشت به خصوص آنکه امتحان اساسي در ماه مارس آينده است که انتخابات شهرداري ها برگزار خواهد شد و اين حزب امتحان سختي در پيش رو دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ترکيه اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۵۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: از تمام ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم

وزیر خارجه ترکیه پس از اعلام قطع روابط تجاری آنکارا و تل‌آویو مدعی شد که این کشور از تمام ابزارهای ممکن برای اعمال فشار به رژیم صهیونیستی، استفاده خواهد کرد.

به گزارش مهر به نقل از المیادین، «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) در گامبیا اعلام کرد که آنکارا پذیرش و حمایت فزاینده از فلسطین از طرف کشورهای دیگر را برای اسراییل مضر می داند و آمادگی خود را برای به کارگیری تمام امکانات ممکن به منظور اعمال فشار به اسرائیل را اعلام می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: مردم ما از این اجلاس انتظار نتایج ملموسی دارند. به رسمیت شناختن فلسطین از سوی دولت های بیشتری ضربه مهمی به اسرائیل وارد می کند. علاوه بر این، ما باید تمام تلاش خود را برای تضمین عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل انجام دهیم.

فیدان با تاکید بر تصمیم آنکارا در اول ماه مه برای حمایت از اقدام قانونی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی، تاکید کرد که ترکیه از همه کانال‌های دیپلماتیک برای اطمینان از مواجهه اسرائیل با عواقب استفاده خواهد کرد.

در همین زمینه، ییلماز تونچ، وزیر دادگستری ترکیه، روز شنبه از کریم خان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) خواست تا تحقیقات درباره جنایات «اسرائیل» در غزه را تکمیل کند.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: ناکامی [کریم خان] دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در تکمیل تحقیقات و طرح شکایت علیه جنایات علیه بشریت ارتکابی در فلسطین، باعث تشدید فاجعه غزه و تداوم کشتار کودکان می‌شود. تاخیر در این پرونده مهاجمان اسرائیلی را تشویق می‌کند، اعتبار حقوق بین‌الملل را از بین می‌برد و دیوان کیفری بین‌المللی را خنثی می‌کند.

پنج‌شنبه گذشته پس از ادعای تل‌آویو مبنی بر اینکه آنکارا نیز مانع دسترسی کشورهای ثالث به بنادر ترکیه جهت تجارت با اسرائیل شده است، ترکیه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی به طور کامل به حالت تعلیق درآورد.

بلومبرگ به نقل از دو مقام ترکیه‌ای آگاه به امور مدعی شد که تمام صادرات و واردات ترکیه به مقصد و از مبدا اسرائیل، تعلیق شده است.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه صهیونیست‌ها به طور جداگانه مدعی شد که آنکارا همچنین اقدام به ممانعت از واردات و صادرات مرتبط با اسرائیل در بنادر ترکیه کرده است. وی با متهم کردن آنکارا به نقض توافقات تجاری با تل‌آویو، گفت که به «وزارت خارجه اسرائیل دستور داده است تا با تمرکز بر سایر کشورها، به‌دنبال جایگزین باشند.»

وزیر خارجه صهیونیست‌ها درباره اینکه کدام بنادر ترکیه از مراودات تجاری با تل‌آویو ممانعت به عمل آورده‌اند، شفاف‌سازی نکرد. به گفته یک منبع دیپلماتیک به المانیتور، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال حاضر تاثیرات تصمیم ترکیه درباره توقف صادرات را تایید کرده است.

ترکیه در ماه آوریل اعلام کرد این کشور تا زمان اعلام آتش‌بس در نوار غزه، صادرات طیف گسترده‌ای از محصولات خود را به اسرائیل محدود خواهد کرد. براساس اعلام وزارت تجارت ترکیه، این محدودیت ۵۴ محصول مختلف شامل آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود شیمیایی، تجهیزات ساختمانی و همچنین سوخت موشک و هواپیما را شامل می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • ترکیه: از تمام ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند