Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-19@10:17:44 GMT

ماهاتیر محمد برای حل اختلافات به پکن می رود

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۷۷۶۷۴

ماهاتیر محمد برای حل اختلافات به پکن می رود

رویداد۲۴ وزارت امورخارجه مالزی روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نخست وزیر مالزی در این سفر با شی جین پینگ رئیس جمهوری، لی کگیانگ نخست وزیر و دیگر مقام های ارشد این کشور دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
ماهاتیر محمد پس از حضور در پوتراجایا پایتخت ستادی این کشور اعلام کرد مبارزه با فساد مالی و بدهی های کلان اقتصادی مهمترین اولویت های این دولت است و از این رو قراردادهای اقتصادی که به نفع این کشور نباشد و دولت گذشته آن را منعقد کرده، تعلیق شده یا کنار گذاشته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخست وزیر هفتم مالزی میزان بدهی های خارجی این کشور را بیش از یک تریلیون رینگیت ( بیش از 250 میلیارد دلار) اعلام کرده که به نسبت 300 میلیارد رینگیت (75 میلیارد دلار) در سال 2007، چندین برابر شده است.
از این رو دولت کنونی مالزی از قراردادهای کلان چندین میلیارد دلاری که در دوران نجیب رزاق نخست وزیر پیشین این کشور با چین منعقد شده ابراز نارضایتی و اعلام کرد که درصدد است تا آنها را به منظور کاهش بدهی های کشور لغو کند.
ماهاتیر محمد تاکنون سخت ترین انتقادات را علیه قراردادهای کلان دولت پیشین با چین در دو زمینه احداث خط لوله انرژی و خط راه آهن در ساحل شرقی شبه جزیره مالزی را داشته است.
دولت نجیب رزاق در سال 2016 قرارداد ساخت خط آهن 688 کیلومتری و احداث خط لوله گاز ساحل شرقی شبه جزیره مالزی را با چین که ارزش آن بیش از 22 میلیارد دلار برآورد شده ، منعقد کرد.
اما دولت ماهاتیر این پروژه ها را که عمدتا توسط شرکت های چینی عملیات آن شروع شده بود، تعلیق کرد.
برخی رسانه های منطقه ای می گویند سفر ماهاتیر محمد به چین بیانگر آن است که پکن از لغو برخی قراردادها در مالزی در سه ماه گذشته نگران و عصبانی نشده است.
طبق گزارش وزارت امورخارجه مالزی ، این کشور در پی توسعه روابط دوجانبه با پکن بر اساس منافع ملی در بخش های سیاسی ، تجاری، سرمایه گذاری، فناوری، کشاورزی و امنیت منطقه ای است.
ماهاتیر محمد همچنین در ماه های اخیر چندین بار از چین خواست از نظامی کردن دریای جنوبی چین بپرهیزد.
چین بیش از90 درصد از دریای جنوبی را در مالکیت خود می داند اما این ادعای ارضی با مخالفت مالزی، برونئی، فیلیپین در جنوب شرق آسیا روبه رو شده زیرا آنها نیز در بخش هایی از این پهنه آبی ادعای ارضی دارند.
شرکت خودروسازی چینی Zhejiang Geely Holding Group سال گذشته 49.9 درصد سهام شرکت خودروسازی پروتون را که نماد صنعت خودرو سازی ملی مالزی است ، خریداری کرد.
حجم روابط تجاری دوجانبه پکن- کوالالامپور در سال گذشته 96 میلیارد دلار برآورد شد که دو کشور درصدد هستند این رقم را در سال جاری به 100 میلیارد دلار افزایش دهند.
واردات مالزی به چین 18 میلیارد دلار و صادرات آن 25 میلیارد دلار براورد شده است.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ماهاتیر مالزی چین آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۷۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترده‌تر شدن اختلافات بین نتانیاهو و مقامات ارشد آمریکا درباره جنگ غزه

به گزارش خبرآنلاین، بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان آمریکا به شدت از چاک شومر رهبر یهودی اکثریت حزب دموکرات در مجلس سنای این کشور انتقاد کرد.

چاک شومر که در طول سال‌های گذشته همواره از مدافعان سرسخت اسرائیل به شمار می‌آمده، در روزهای گذشته خواستار «تغییر راهبرد تل‌آویو در جنگ علیه غزه» شد و بنیامین نتانیاهو را «یک مانع» در این مسیر توصیف کرد. وی همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و تعیین یک دولت جدید به جای دولت ائتلافی نتانیاهو شد.

بنابراین گزارش نتانیاهو در مصاحبه با این رسانه تصویری آمریکایی در ویژه برنامه «State of the Union » به شدت از شومر انتقاد کرد.

وی در این گفت‌وگو گفت: جالب نیست تا به سراغ دموکراسی هم مانند خود رفته و تلاش کنیم تا رهبر منتخب (مردم) را با فرد دیگری جایگزین کنیم، این چیزی است که اسرائیل و عموم اسرائیلی‌ها خود انجام می دهند؛، چرا که ما به مانند یک جمهوری متزلزل نیستیم.

نتانیاهو با نادیده گرفتن جنایات دهشتناک ضد بشری که طی ۱۶۳ روز جنگ علیه غزه مرتکب شده و همچنان ادامه دارد، با تاکید بر سیاست های خونبار خود افزود: اکثریت اسرائیلی ها از سیاست های دولت (کابینه) من حمایت می کنند، این یک دولت در حاشیه نیست. این عملیات ها در واقع نشان دهنده سیاست های مورد حمایت اکثریت عموم بوده و چنانچه سناتور شومر با این سیاست‌ها مخالفت است، با من مخالفت نمی‌کند بلکه در واقع با مردم اسرائیل مخالفت می کند.

تارنمای خبری سی ان ان نوشت: با وجود موضع نخست وزیر اسرائیل، انتقادات فزاینده ای از رویکرد وی در آمریکا و دیگر کشورها وجود دارد، این درحالی است که موقعیت وی در میان برخی از رای دهندگان اسرائیلی نیز شکننده شده است، درهمین حال هزاران معترض شنبه شب در خیابان‌های تل‌آویو و بیت‌المقدس در ۲ گروه جداگانه، خواهان استعفای دولت و آزادی اسرا در غزه شدند.

حمایت رییس جمهور آمریکا از تغییر رهبری اسرائیل

به گزارش ایرنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از چاک شومر که بشدت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین های اشغالی شده است، حمایت کرد و مواضع رهبر سنا را ستود.

بایدن گفت که شومر به عنوان بالاترین مقام یهودی آمریکایی در نظام سیاسی آمریکا «سخنرانی خوبی» در مورد اسرائیل کرد، من فکر می‌کنم که او در مورد یک نگرانی جدی سخن گفت که بسیاری از آمریکایی‌ها نیز با آن موافقند.

شومر پیش تر در شدیدترین انتقاد علنی یک مقام آمریکایی از نتانیاهو، خواستار برگزاری انتخاباتی در فلسطین اشغالی برای تعیین نخست‌ وزیر جدید رژیم صهیونیستی به جای او شد.

شومر که بلند پایه‌ترین مقام یهودی در آمریکا است، در اظهاراتی در صحن مجلس سنا گفت: ائتلاف نتانیاهو بعد از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) دیگر هیچ تناسبی با نیازهای (رژیم) اسرائیل ندارد.

وزارت بهداشت غزه شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به منطقه نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تا به امروز (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) را ۳۱ هزار و ۶۴۵ نفر و آمار مجروحان این جنایات را ۷۳ هزار و ۶۷۶ تن اعلام کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885513

دیگر خبرها

  • اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی بر سر انتصابات در ارتش
  • صادرات ۲۴۵ تن پای و پنجه مرغ به کشور‌های ویتنام و مالزی
  • صادرات ۲۴۵ تن پای و پنجه مرغ از مبدا طرقبه شاندیز به کشور‌های ویتنام و مالزی
  • سیاست بدون ویزا برای مالزی موثر خواهد بود؟
  • انتقاد تند اسموتریچ از هرتزی هالیوی/ اختلافات بالا گرفت
  • گسترده‌تر شدن اختلافات بین نتانیاهو و مقامات ارشد آمریکا درباره جنگ غزه
  • تشدید اختلافات در کابینه نتانیاهو
  • ایتالیا: اروپا از نمایش اختلافات در برابر روسیه بپرهیزد 
  • قیمت تور ارزان مالزی؛ اقامت در مالزی چقدر خرج دارد؟
  • گوگل در انتشار ارزش پول مالزی گاف داد