Web Analytics Made Easy - Statcounter

موضوع معدن بحر آسمان و قصه ناتمام آن در حالی ادامه دارد که دانشجویان استان کرمان پیگیری آن هستند و اجازه فرصت‌طلبی به سودجویان را نخواهند داد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معصومه شمسینی؛ بحرآسمان را بهشت طبیعت کرمان می‌دانند؛ یکی از بکرترین و بزرگ‌ترین منابع طبیعی کشور در استان کرمان که دارای منطقه‌ای اعجاب انگیز با انوع تنوع گیاهی، جانوری بی‌نظیر از جمله خرس سیاه که در بخش‌های مرکزی و شمالی  زیست می‌کند، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بحر آسمان همچنین آبخیز سد جیرفت است که تنها منبع آبی روباز قابل ملاحظه جنوب شرق ایران است و در مسیرش رودخانه‌هایی بعد از مشروب کردن صد‌ها روستا به سد جیرفت می‌ریزند. اگرچه این منطقه به سبب همین ویژگی‌ها  به عنوان منطقه محافظت شده معرفی شده است؛ اما به دلیل داشتن ظرفیت‌های معدنی، چندین سال است که معدن کاران بدنبال فعالیت‌های معدنی در این منطقه هستند؛ فعالیتی که منجر به سودجویی برخی افراد شده است.   سید محمد امیر گنجعلیخانی؛ دبیر قرارگاه شهید احمدی‌روشن کرمان در رابطه با  سودجویی از این منطقه می‌گوید: هر چند در سال ۹۳، دادستانی جیرفت جلوی فعالیت آن را گرفت؛ اما دو سه سال بعد دوباره فعالیتش را شروع کرد. معدنی که محیط زیست، وزارت نیرو، سازمان آب منطقه ای، دانشگاه علوم پزشکی، رسانه‌ها و مردم خواستار تعطیلی فعالیت آن هستند؛ اما مشخص نیست چرا این قضیه این همه سال کش پیدا کرده است.
چرا دایه عزیزتر از مادر شده اید؟!   مطالبه گری دانشجویان قرارگاه شهید احمدی‌روشن کرمان از رییس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان بخشی از فعالیت این دانشجویان بود که به گفته دبیر قرارگاه شهید احمدی‌روشن کرمان، در پاسخ به آن‌ها می‌گویند که چرا پیگیر این قضیه هستید؟ چرا دایه عزیزتر از مادر شده اید؟    
اما دانشجویان پیگیر این قضیه می‌شوند و نشستی در جهت مطالبه گری با حضور رضا جزینی‌زاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، برگزار می‌کنند، این مقام مسئول در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص معدن بحرآسمان می‌گوید که  صراحتا اعلام کردیم با هر گونه تخریب در مناطق چهارگانه محیط زیست تحت عنوان منطقه حفاظت شده، منابع و حیات وحش، پارک ملی و اثر ملی- طبیعی و با هر نوع تخریبی که مغایر قوانین باشد مخالف هستیم.

جلوی فعالیت معادن بحر آسمان را گرفتیم وی با تأکید بر مخالفت ادامه فعالیت بحر آسمان می‌افزاید: ما حتی مردم و انجیو‌ها را راغب کردیم که شکایت کنند ما نظر قاطع زیست محیطی خودمان را اعلام می‌کنیم. خودمان جلوی این معادن را گرفتیم؛ اما حرکت ما به تنهایی کافی نیست.  
آلودگی سد‌های پیرامون این معدن موضوعی است که به گفته کارشناسان محیط زیست خطر جبران ناپذیری دارد، محمدرضا شجاعی، کارشناس مدیریت محیط زیست و حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان معدن کاری در بستر رودخانه را یک فاجعه زیست محیطی می‌داند و می‌گوید: معدن کاوی در حوزه‌های آبریز سد‌ها بویژه سد‌های آب آشامیدنی ضرر‌های جبران ناپذیری دارد؛ چرا که با استخراج مواد معدنی، فلزات سنگین، مواد سولفیدی و زه آب اسیدی آزاد شده و آب را به شدت آلوده می‌کنند.

 دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در مورد بحر آسمان فعالیت پژوهشی ندارد اما اینکه آیا مراکز درمانی و دانشگاهی منطقه پیگری آلودگی آب در این رابطه بوده اند، از یکی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این رابطه سوال کردیم؛  سالاری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در رابطه با فعالیت‌های این دانشگاه می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در رابطه با این قضیه تا کنون هیچ فعالیت پژوهشی نداشته و به آن ورود نکرده است.       معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هرگونه برنامه ای را در رابطه با معدن بحر آسمان از سوی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت را تکذیب کرد و گفت: هیچ کس ازما نخواسته است که فعالیت پژوهشی در این رابطه داشته باشیم؛ این قضیه مربوط به سازمان محیط زیست استان است و اطلاعات ما در این رابطه همانند سایر مردم در رسانه‌ها است.   دانشجویان مطالباتشان را دنبال خواهند کرد موضوع معدن بحر آسمان و قصه ناتمام آن در حالی ادامه دارد که دانشجویان استان کرمان پیگیری آن هستند، گنجعلیخانی، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن در رابطه با پیگیری این موضوع می‌گوید: باید جلوی فرصت طلبی سودجویان باید گرفته شود و اجازه این فرصت طلبی به سودجویان را نخواهیم داد؛ برای همین در آینده دانشجویان مطالباتشان را دنبال خواهند کرد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج دانشجویی جیرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مفدا، اسماعیل عجم با بیان این خبر گفت: انجمن‌های علمی و کمیته تحقیقات دانشجویی همواره می‌بایست در تعامل با یکدیگر و دوشادوش هم در مسیر گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی حرکت کنند.

وی افزود: در راستای نقش آفرینی علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم و ضرورت جهش علمی و تحقیقاتی کشور و ظرفیت توسعه انجمن‌های علمی دانشجویی در تأمین این هدف با توجه به تقویت اعتبارات کمیته‌های تحقیقات دانشجویی در دولت مردمی، طی تفاهم‌نامه ای میان معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مقرر شد از این پس از اعتبارات کمیته‌های تحقیقات در حمایت مالی برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن‌های علمی استفاده حداکثری شود.

این مقام مسؤول افزود: از آنجایی که جهش تولید از طریق توسعه تولیدات علمی امکانپذیر خواهد بود، از معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده شورای مرکزی انجمن‌های علمی را در زمینه نگارش مقالات علمی و پژوهشی راهبری کنند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد: از عرصه‌های پنجگانه فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی می‌توان به فعالیت‌های علمی و پژوهشی از یک سو و فعالیت‌های نوآورانه از سوی دیگر اشاره کرد لذا دانشجویان علاقه مند می‌توانند از این فرصت بی سابقه نهایت حسن بهره برداری را در جهت ارتقای علمی خود و دیگر عزیزان داشته باشند.

ضمناً در این طرح مشترک اولویت استفاده از دانشجویان به عنوان همکار پژوهشی، بر اساس یکی از مشخصات ذیل است: دانشجویان نخبه، دانشجویان مقطع دکتری و دانشجویان متأهل

عجم ابراز امیدواری کرد، با عنایت خداوند متعال، مشارکت وسیع دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و اهتمام همکاران دو معاونت در دانشگاه‌ها، اتفاقات مثمر و بی سابقه‌ای را در ارتقای دانش و پژوهش جامعه شاهد باشیم.

کد خبر 6085169

دیگر خبرها

  • انتقال مادر باردار از ارتفاعات جیرفت با بالگردبه بیمارستان
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • رسالت دانشجویان در راستای اجرای اهداف برنامه‌های زمین پاک
  • تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
  • حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار
  • درخواست مجدد برای ذکر نام مادر در کارت ملی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی
  • تنوع فرصت‌های شغلی برای جوانان شرط مهم حضور سازمان‌ها در نمایشگاه بازار کار
  • درخواست مجدد برای ذکر «نام مادر در کارت ملی»
  • خزعلی مطرح کرد؛ درخواست دوباره برای درج نام مادر در کارت ملی