Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - اقدام امريکا و ترکيه به افزايش تعرفه‌ها براي برخي کالاهاي يکديگر و تنش هاي ديپلماتيک ميان دو کشور بر سر سرنوشت «اندرو برانسون»، کشيش آمريکايي که در سال 2016 در ترکيه بازداشت شده، ضربه سنگيني به «لير» پول ملي ترکيه وارد کرده است.
به گفته برخي اقتصاددانان روس، کاهش ارزش لير ترکيه در نهايت ممکن است بر ارزش «يورو» در اروپا و «روبل» روسيه تاثير منفي بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«والري وايزبرگ»، تحليلگر اقتصادي و از مديران شرکت سرمايه گذاري ريجن در مصاحبه با خبرگزاري اسپوتنيک گفت: تصميم «دونالد ترامپ»، رئيس جمهوري امريکا به دو برابر کردن تعرفه هاي فولاد و آلومينيوم ترکيه تيري بود که به بدنه اقتصاد اين کشور وارد شد.
وي افزود: اين اقدام، قدرت پرداخت ترکيه را نسبتا تضعيف کرده است، امريکا قبلا يکي از بزرگترين خريداران محصولات فلزي ترکيه بود، عدم توانايي آنکارا در صادرات فولاد و آلومينيوم به امريکا توازن مالي ترکيه را بيش از پيش بر هم زده و پول ملي اين کشور را در وضعيتي آسيب پذير قرار داده است.
در روز 10 اوت، دونالد ترامپ از اعمال تعرفه 20 درصدي براي آلومينيوم و تعرفه 50 درصدي براي فولاد ترکيه خبر داد.
پيش از آن نيز آنکارا و واشنگتن نتوانستند بر سر سرنوشت يک کشيش 50 ساله امريکايي به نام اندرو برانسون به توافق برسند.
وي در سال 2016 به اتهام ارتباط با گروه «فتح الله گولن»، دستگير شد.
آنکارا نيز به نوبه خود تعرفه هاي برخي کالاهاي امريکايي از جمله محصولات الکترونيکي، الکل، اتومبيل، لوازم آرايشي و برنج را افزايش داد.
ارزش لير ترکيه از چندي پيش رو به کاهش بود و اعمال تعرفه ها از سوي ترامپ، پول ملي اين کشور را بيش از پيش تضعيف کرد.
وايزبرگ گفت: افت ارزش لير ممکن است بر ارزش پول ملي روسيه و يوروي اروپا نيز تأثير بگذارد.
«آنتون شابانوف» تحليلگر اقتصادي مستقل نيز در مصاحبه با اسپوتنيک گفت:
"سقوط ارزش لير مي تواند به کاهش ارزش يورو منجر شود، لير ترکيه به طور مستقيم به دلار وابسته است. ارزش لير به ميزان قابل ملاحظه اي کم شده است. ترک ها پيشتر مبالغ هنگفتي از اتحاديه اروپا دريافت کرده اند. بدهي آنکارا به اين اتحاديه حدود 140 ميليارد دلار است. اگر ترکيه نتواند اين بدهي را بپردازد، براي اتحاديه اروپا نيز مشکلاتي ايجاد خواهد شد و به تَبَعِ آن مشکلاتي نيز براي يورو به وجود خواهد آمد."
شابانوف به قانوني موسوم به «سه روزه» اشاره کرد و گفت:
"مرحله اصلي هر نوع بحران حادي معمولا سه روز طول مي کشد. هفته گذشته ارزش روبل شديدا کاهش يافت، اما به تدريج سرمايه گذاران آرام شدند و تصميمات آنها منطقي تر شد. حالا همه به لير چشم دوخته اند."
به گفته وايزبرگ، براي ترکيه 7 تا 7/5 لير در ازاي هر يک دلار خط قرمز محسوب مي شود.
وي افزود: "بانک مرکزي ترکيه براي رونق بازار سهام، قوانين تسهيل مي کند، اما اقداماتي که بازار انتظار دارد يعني افزايش شديد نرخ پايه و مذاکرات احتمالي با صندوق بين المللي پول انجام نمي شود. سرمايه گذاران باور ندارند که تغيير فاحشي در وضعيت موجود ايجاد شود. در صورتي که اين وضعيت ادامه يابد، نگراني هاي بازار نيز ادامه خواهد يافت."
به گفته وايزبرگ، اردوغان به دنبال گامهايي قاطع براي تغيير وضعيت موجود است.
در همين حال، رئيس جمهور ترکيه اعلام کرده که آماده است تا پرداخت ها در مبادلات تجاري با چين، روسيه، ايران و اوکراين را با ارزهاي ملي ديگر به جز دلار انجام دهد.
«سرگئي لاوروف»، وزير امور خارجه روسيه به خبرنگاران گفته است که مسکو آماده انجام مبادلاتِ بدون دلار با آنکارا است.
لاوروف در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با «مولود چاووش اوغلو»، همتاي ترک خود گفت: "روساي جمهور روسيه و ترکيه از چند سال پيش خواستار استفاده از پول هاي ملي براي تجارت متقابل شده اند."
از سوي ديگر، شيخ تميم بن حَمَد آل ثاني، امير قطر نيز در جريان آخرين ديدار خود با اردوغان در آنکارا قول سرمايه گذاريِ مستقيمِ 15 ميليارد دلاري در اقتصاد ترکيه داده است.
با اين اوصاف، در 16 اوت، ارزش لير ترکيه زير 6 لير در ازاي هر يک دلار باقي مانده است.
مترجم: علي مولوي
139/116

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۷۸۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار، یورو و درهم توسط مرکز مبادله ارز و طلا اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت دلار، یورو و درهم در بازار مبادله ارز و طلای ایران به شرح زیر است:

کد خبر 746304

دیگر خبرها

  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
  • قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ارز روسیه پیشتاز شد
  • سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • سقوط آزاد طلا/ فلز زرد چند قیمت خورد؟
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه