Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@07:37:21 GMT

رامیان سرزمین آبشارها و چشمه‌ها؛ قلعه موران تا غار دیوسپید

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۸۰۵۳۹

رامیان سرزمین آبشارها و چشمه‌ها؛ قلعه موران تا غار دیوسپید

‍‍‍‍‍‍

رامیان با تاریخی کهن سرزمینی محصور در میان کوه‌های البرز شرقی با چشمه‌ساران، آبشارها وجویبارهای متعدد و دارای جنگل‌ها و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و تاریخی است. ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹ استانها گلستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رامیان، از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رامیان می‌توان به قله 2 هزار و 400 متری " قلعه‌میران"، استخر طبیعی " گُل‌رامیان" با عمق نزدیک به 80 متر، مجموعه آبشارهای " سرخه‌کمر" به تعداد 8 آبشار، مجموعه آبشارهای " جوزک"، مجموعه آبشارها و چشمه" سیدکلاته" به تعداد 8 آبشار، مجموعه آبشارهای " چفت" که تعداد آنها به 12 آبشار می‌رسد؛ مجموعه آبشارهای " پشمکی"، چشمه " نیلبرگ"، " انجیر چشمه"، منطقه کوهستانی و برف‌گیر " اُلنگ"، چشمه " پیرکرم"، دهکده توریستی " پاقلعه"، جنگل " دره‌ملا" و " باغ تاشته"، پارک جنگلی زیبای " دلند"، ذخیره گاه بین‌المللی "سرو زربین"، جنگل " پنهان خانه"، " گرم چشمه"، "دیو چشمه"، روستای تاریخی "کشکک"، تپه تاریخی " نقاره‌خانه"، بقعه متبرکه امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون الهادی و همچنین موزه مردم‌شناسی شهر رامیان و مدرسه و کاخ رضاشاهی و بقعه الهادی و آبشارهای شیرآباد و غار " سپیدچشمه" و امامزاده قاسم (ع) دلند اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چشمه گل رامیان (نگین فیروزه‌ای گلستان)

بی‌شک یکی از کم‌نظیرترین جاذبه‌های کشور چشمه گل رامیان است. این چشمه به صورت یک استخر طبیعی و بیضی شکل به طول 90 متر و به عرض 80 متر و براساس کتب تاریخی به عمق 44 متر و به روایتی 80 متر است که در ارتفاع 320 متری از سطح دریا قرار دارد.

این چشمه در 5 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و در 85 کیلومتری مرکز استان (گرگان) قرار دارد. از 3 طرف به جنگل و از یک طرف به زمین‌های زراعی متصل است و آب چشمه از کف زمین می‌جوشد.

پوشش گیاهی اطراف آن را درختان پهن برگ، بلوط، درختچه‌های ولیک پوشانده است و در نزدیکی این مجموعه دلپذیر و بااهمیت، ذخیره‌گاه جنگلی « سرو زربین» واقع شده است.

رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد سبز تیره بسیار خوش‌رنگ و جالب است. درباره این چشمه، دانشنامه گلستان می‌نویسد: با توجه به اینکه گل رامیان از چشمه‌های آهکی است نمی‌توان برای آن عمق معین و مشخصی بیان کرد ولی مساحت تقریبی آن حدود پنج هزار و ‪ 658مترمربع است. این چشمه 10 کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد و مسیر زائران امام هشتم (ع) فاصله دارد و مکانی دیدنی برای مسافران و گردشگران است. رنگ آن کبود است و به همین جهت آن را کبوداستخر هم می‌گویند و از هیچ کجا آب وارد آن نمی‌شود و خود زاینده است و فقط یک مجرا برای خروج آب دارد.

شهرستان رامیان دارای چشمه‌های زیبای دیگری همچون گلبرگ ، سیدکلاته و چشمه نیلبرگ بخشی از چشمه‌های رامیان بوده که هریک بخشی از دیدنی‌های طبیعی این شهرستان است.

 آبشار زیبای " سرخه‌کمر"

مجموعه آبشارهای سرخه‌کمر واقع در 3 کیلومتری جنوب‌شرق شهر رامیان واقع  شده و ارتفاع بلندترین آبشار آن 28 متر است. از این مجموعه آبشار می‌توان به آبشار نعیم‌آباد با 28 متر ارتفاع اشاره کرد که برای فرودهای فنی مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گیرد.

محیط آبشارها در دل جنگل‌های انبوه شرق رامیان قرار دارد و طبیعت بسیار زیبایی را رقم زده است. سرخه‌کمر نام اولین آبشار از مجموعه آبشارهایی به همین نام است . بیش از 8 آبشار در مسیر سرخه‌کمر وجود دارد که ارتفاع اولین آبشار حدود 23 متر است. به فاصله کمتر از نیم ساعت 3 آبشار دیگر نیز دیده می‌شود.

آبشارخزه‌ای " پشمکی "

پشمکی، در منطقه‌ای ییلاقی در جنوب غربی رامیان است که 3  کیلومتر با روستای پاقلعه فاصله دارد. آب و هوای خنک این منطقه در فصل گرما و برفش در فصل سرما پذیرای طبیعت‌دوستان است.

این منطقه که درست زیر قله " قلعه‌میران" قرار گرفته دارای چشمه‌ها و آبشارهای فراوان است که بزرگترین آبشار آن در کنار جاده قرار دارد. غار پشمکی نیز در همین منطقه واقع شده و مسیر دسترسی به پشمکی از رامیان، جاده‌ای با طول 16 کیلومتر آسفالت و 2 کیلومتر خاکی مسطح و فشرده است.

" قلعه‌میران"

قلعه‌میران، قلعه موران، قلعه ماران یا دژتاکی قله‌ای به ارتفاع 2 هزار و 430 متر است که در جنوب غرب شهر رامیان واقع شده است. در بالای این قله زمینی مسطح به مساحت 3 کیلومتر مربع قرار دارد که در طول تاریخ پایتخت و مرکز برخی حکومت‌ها بوده است که از مهمترین آنها می‌توان به پایتخت ییلاقی سلسله اشکانیان اشاره کرد.

منطقه گردشگری " اُلنگ-بادو"

جنگل النگ در ارتفاعات 2 هزار و 800 متری شهرستان رامیان و در مسیر جاده رامیان به شاهرود قرار داشته و این منطقه در نیمی از سال پوشیده از برف است و تابستان های فوق‌العاده خنکی دارد.

جنگل و چشمه زیبای " نیلبرگ"

یکی دیگر از تفریحگاه‌های رامیان جنگل و چشمه‌های نیلبرگ که در 4 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر رامیان قرار دارد . راه‌های رسیدن به آن پیمودن جاده‌های خاکی است که بیشتر مورد استفاده کشاورزان و وسایل نقلیه کشاورزی است. جنگل درختان انجیلو که بخشی از جنگل‌های تاریخی هیرکانی بوده مکان خوبی برای گذران اوقات فراغت خواهد بود.

چشمه‌های آب جوشان و پرآب بسیاری در آن وجود دارد که یکی از همین چشمه‌ها آب شرب مورد نیاز شهر رامیان را تامین می‌کند.

آبشارهای " جوزک"

آبشار زیبای جوزک آبشاری در وسط جنگلی بکر و دست نخورده بین دو کوه قرار دارد و منظره‌ای زیبا را خلق کرده است. این آبشار از جمله آبشارهای شهرستان رامیان بوده و کمی بالاتر از چشمه نیلبرگ واقع شده است.

حدودا از چشمه نیلبرگ شهرستان رامیان تا آبشار کمتر از یک ساعت پیاده روی دارد که حرکت در کل مسیر، از کنار رودخانه قابل شرب و زیبا انجام می‌گیرد.

امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون (س)

یکی از مکان‌های زیبا و زیارتی و سیاحتی شهرستان رامیان بقعه امامزاده حلیمه خاتون (س) که نسبش به امام موسی‌بن‌جعفر(ع) می‌رسد. این امامزاده در استان گلستان و در 25 کیلومتری شهرستان رامیان در روستای الهادی قرار دارد که خوشبختانه 22کیلومتر از این جاده آسفالته بوده و3کیلومتر آن خاکی و شن‌ریزی شده و قابل استفاده است.

این جاده در منطقه کوهستانی البرز شرقی با پوشش زیبای جنگلی و با چشم‌اندازهای بدیع طبیعی و سحرانگیز و چشمه‌های خوش‌گوار نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

مسافران با تفرج در دل کوهستان‌های اطراف امامزاده با بهره‌گیری از میوه‌های جنگلی تمشک، کندس، گل‌پر، آلوی جنگلی، اطراق می‌کنند.

بنای قبلی ابن بقعه با توجه به نظر کارشناسان میراث فرهنگی به دوره صفویه برمی‌گردد و ساخت بنای جدید آن از سال 79 شروع شده است.

 پارک جنگلی دلند

این پارک در 11 کیلومتری غرب آزادشهر در شاه‌راه آسیایی تهران ـ مشهد و در شرق دلند واقع شده است. بازدیدکنندگان پارک اغلب در فصول بهار و تابستان حضور می‌یابند و اغلب از اهالی منطقه و شهرهای اطراف و زائرین و مسافرین مشهد مقدس هستند. امکاناتی از قبیل مسیرهای آسفالته، آب‌رسانی و برق‌رسانی ، پارک کودک، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، مناطق کمپینگ و پیک‌نیک، ساختمان نگهبانی، پناهگاه‌های چوبی، مهمانسرا و چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق در آن دایر شده است.

امامزاده قاسم (ع)

امامزاده قاسم (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) که یکی از امامزادگان واجب‌التعظیم و مورد احترام و اعتقاد خاص مردم است که در ورودی شهر دلند از توابع شهرستان رامیان واقع شده و مکان مناسبی برای مسافران خواهد بود. در اطراف این آستان مقدس قبرستان قدیمی حدود 3 هکتار وجود دارد که قدمت آن بیش از یکهزار و  400 سال قبل برمی‌گردد. این امامزاده دارای ساختمانی به مساحت 400 متر و دارای گنبد و گلدسته، ضریح و تربت‌خانه است.

 آبشارهای زیبای شیرآباد

خان‌ببین یکی از شهرهای استان گلستان و از توابع شهرستان رامیان است. این شهر مرکز بخش فندرسک است و از سوی غرب 55 کیلومتر از شهر گرگان و از سوی شرق 30 کیلومتر از شهر گنبد کاووس فاصله دارد. این شهر زادگاه ادیب و فیلسوف ایرانی، ابوالقاسم میرفندرسکی است.

آبشار شیرآباد در 6 کیلومتری جنوب شهرستان خان‌ببین و در میان جنگلی بسیار زیبا و در 55 کیلومتری شرق گرگان، در حد فاصل شهرهای علی‌آبادکتول و آزادشهر واقع شده‌است. در مسیر آن‌ رودخانه‌ها و چشمه‌سارهای‌ زیبایی‌ وجود دارد. آبشـــار شیرآباد به‌ صورت‌ پله‌ای‌ است‌ و جمعاً 12 آبشار کوچک‌ و بزرگ‌ را در برمی‌گیرد. بزرگترین‌ آبشار آن‌ با ارتفاع‌ 30 متر و حوضچه‌های‌ پای‌ دیواره‌ آن‌ به‌ ترتیب‌ 40 و 80 متر عمق‌ دارد. این آبشارها، از روستای شیرآباد کمتر از 20کیلومتر فاصله دارند و برای رسیدن به آن‌ها کافیست از مسیر خان‌ببین به روستای شیرآباد 5 کیلومتر را به سمت جنوب بروید و بعد از روستای شیر آباد 3 کیلومتر جاده آسفالته را ادامه داده، سپس راه مالرویی را پیش بگیرید. این راه، به سمت آبشارها پیش می‌رود. این محل به عنوان یک اثر طبیعی و ملی به ثبت رسیده است.

 غار " دیوسفید"

این غار نیز در مسیر آبشارهای هفت‌گانه شیرآباد واقع در شهر خان‌ببین است. این غار در محلی به نام «مازگاه»، در کنار قله دیو سفید که دارای موقعیت استحفاظی خاصی است، واقع شده و در گذشته‌های بسیار دور به عنوان دژ، مورد استفاده اسپهبدان مازندران بود.

در فاصله دریا تا قله و غار دیو سفید، 8 قلعه که امروزه به صورت تپه‌های باستانی درآمده‌اند، قرار دارد که مشتمل است بر «دزدک»، «خشت»، «هلیک»، «انجیرپل»، «ولی عمو»، «امام قلعه» و «دیو قلعه». امروزه از این قلاع و دژ سفید هیچ اثر قابل رؤیتی به جا نمانده است. در غار دیوسپید آبی در جریان است که هرچه به جلو می‌روید عمق آب بیشتر می‌شود، نفس کشیدن در غار به دلیل پخش شدن گاز گوگرد کمی مشکل است. برای پیشروی در غار احتیاج به وسایل غواصی دارید. در این غار می‌توانید نمونه‌های زیبایی از استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها را ببینید.

روستای پاقلعه

روستای پاقلعه از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان است و از شمال شرقی به پل آرام، از جنوب وغرب به ارتفاعات قلعه موران و از شمال غربی به منطقه تفریحی جامه شوران محدود می‏‌شود. ارتفاع روستای کوهستانی پاقلعه، از سطح دریا 180 متر است.

انتهای پیام/ش

R41471/P1361/S6,70/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۰۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش مراکز بهداشتی و درمانی در ایام تعطیلات نوروز

مسعود قلعه‌سفیدی رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در این راستا ۷۶ پایگاه اورژانس ثابت و سیار، یک پایگاه اورژانس هوایی، سه دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۶ دستگاه موتورلانس آماده خدمت رسانی شده اند.

وی با بیان اینکه از مجموع پایگاه‌های اورژانس استان ۳۳ پایگاه شهری و ۴۲ پایگاه جاده‌ای هستند افزود: از اتوبوس آمبولانس‌های استان نیز یک دستگاه برای شرق استان، یک دستگاه برای غرب استان و یک دستگاه نیز برای مرکز استان پیش بینی شده است که خدمات فوریت‌های پزشکی را به مسافران نوروزی و هم‌استانی‌ها ارائه خواهند کرد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ایام تعطیلات سال گذشته پایگاه‌های اورژانس چهار هزار و ۷۹۷ ماموریت را انجام دادند که از این تعداد یک هزار و ۱۰۲ مورد، ماموریت‌های ترافیکی بودند.

قلعه‌سفیدی ادامه داد: در مجموع در قالب این ماموریت‌ها چهار هزار و ۱۷۱ نفر مصدوم شدند که یک هزار و ۱۳۹ مورد مصدومان ترافیکی بودند.

وی تاکید کرد: در ایام تعطیلات عید امسال تمام اماکن اقامتی، تفریحی و همچنین مراکز تهیه، عرضه و توزیع مواد غذایی به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها و مسمومیت‌ها از ۲۵ اسفند جاری تا ۱۵ فروردین سال آینده به دقت بررسی و نظارت می‌شوند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی مورد نیاز این ایام نیز پیش بینی شده است یادآور شد: ۵۴ داروخانه شبانه روزی در استان وجود دارد که ۳۷ داروخانه در مرکز استان و بقیه در شهرستان‌ها هستند ضمن آنکه ۲ داروخانه آموزشی دانشکده داروسازی نیز در روز‌های تعطیل تا ساعت ۱۳ و در روز‌های غیرتعطیل تا ساعت ۲۰ شب باز و آماده ارایه خدمات هستند.

وی گفت: ۱۶ پایگاه‌های مرکز جامع سلامت ۲۴ ساعته نیز در مراکز و شهرستان‌ها باز هستند که فعالیت مراکز تهیه و طبخ مواد غذایی، آب، بهداشت حرفه‌ای و بهداشت محیط را زیر چتر نظارتی خود دارند.

قلعه‌سفیدی با اشاره به اینکه در هر شهرستان نیز پیش بینی شده است یک مرکز ۲۴ ساعته دندانپزشکی فعالیت داشته باشد افزود: تمام بیمارستان‌ها نیز در این ایام فعال هستند و اگر کمبود نیرو در هر شهرستانی بوجود بیاید، شهرستان‌های همجوار آنها را پوشش خواهند داد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • طبیعت روستای اوماسلان بخش موران در روز‌های پایانی سال + فیلم
  • سفر نوروزی به سرزمین شگفتی‌ها + تصاویر
  • نارضایتی کازرونی‌ها از عدم لایروبی چشمه سار امامزاده سید حسین (ع) + فیلم و تصاویر
  • جاذبه‌های طبیعی اندیکا/ از روستای «موری» تا دشت «شیمبار»
  • برپایی نمایشگاه «آیین سرزمین من» در سمای واحد فسا
  • برپایی نمایشگاه«آیین سرزمین من» در سمای واحد فسا
  • گذری بر آبشارهای زیبای آذربایجان شرقی
  • آماده‌باش مراکز بهداشتی و درمانی در ایام تعطیلات نوروز
  • به هشتمین شهر باستانی جهان سفر کنید 
  • معرفی جاذبه‌های گردشگری قروه/اژدهای سنگ شده را باید دید