Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@21:24:32 GMT

نگاه متناقض به افت ارزش لير در ترکيه

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۸۰۹۰۴

نگاه متناقض به افت ارزش لير در ترکيه

خبرگزاري آريا - آنکارا- ايرنا- کاهش ارزش پول ملي ترکيه و افزايش نرخ ارزهاي خارجي که در پي تنش به وجود آمده بين آنکارا - واشنگتن تشديد شده، از جمله رويدادهايي است که در خصوص آن دلايلي متضادي از زبان مقام ها و منتقدان دولت ترکيه مطرح مي شود.

به گزارش ايرنا، تنش ميان روابط آنکارا و واشنگتن طي دو هفته اخير بر سر محکوميت حبس خانگي کشيش «برونسون» آمريکايي همچنان ادامه دارد و اين موضوع از سوي مقام هاي آنکارا اصلي ترين دليل افزايش نرخ ارزهاي خارجي در بازار اين کشور معرفي شده و حتي در حد يک فتنه و حمله اقتصادي مطرح مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در مقابل اين موضع دولت، احزاب و کارشناسان مخالف حزب حاکم شرايط موجود در اقتصاد ترکيه و به خصوص افت ارزش لير به عنوان پول ملي ترکيه را ناشي از تدابير اشتباه دولت طي سال هاي اخير توصيف مي کنند.
بحران اقتصادي و افزايش سرسام آور نرخ ارزهاي خارجي که از اول سال جاري ميلادي آغاز شده بود، از زمان بروز تنش بين آنکارا - واشنگتن بر سر وضعيت کشيش زنداني آمريکايي در شهر ازمير ترکيه تشديد شده و همچنان ادامه دارد.
اوايل ماه جاري ميلادي، آندرو برونسون کشيش آمريکايي زنداني در ترکيه در حال گذراندن دوران بازداشت موقت خود بود؛ ولي دادگاه شهر ازمير ترکيه دو هفته پيش با توجه به وضعيت جسماني، حکم زندان وي را به حبس خانگي تبديل کرد.
در پي تبديل حکم بازداشت موقت در زندان به حبس خانگي اين کشيش، دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در پيامي توئيتري تهديد کرد که به دليل بازداشت طولاني مدت اين کشيش، ترکيه را هدف تحريم هاي سنگين قرار مي دهد.
واشنگتن به علت آزاد نشدن کشيش آمريکايي بازداشت شده در ترکيه، «عبدالحميد گل» وزير دادگستري و «سليمان سويلو» وزير کشور ترکيه را که نقش محوري در بازداشت و محاکمه اين کشيش داشتند، تحريم کرد و دولت آنکارا نيز به طور متقابل وزراي کشور و دادگستري آمريکا را تحت تحريم قرار داد.
رايزني و مذاکره مقام هاي ترکيه و آمريکا براي حل اختلاف به وجود آمده در پي زنداني شدن اين کيشش آمريکايي و اقدام متقابل دو کشور در تحريم وزراي کشور و دادگستري يکديگر ادامه يافت اما با رد درخواست آمريکا براي آزادي وي از سوي دادگاه ترکيه، رئيس جمهوري آمريکا در اقدامي ديگر، تعرفه واردات فولاد و آلومينيوم از ترکيه را دو برابر کرده و بر شدت تنش ها افزود.
تداوم تنش در روابط ميان آنکارا و واشنگتن موجب وارد آمدن شوکي به بازار ترکيه به ويژه بازار معاملات ارز اين کشور شد به طوري که ارزش دلار و يورو اوايل هفته جاري به ترتيب به ارقام بي سابقه 6.94 و 7.86 لير افزايش يافت.
افزايش نرخ ارزهاي خارجي يک جو رواني را در جامعه ترکيه به وجود آورد و نگراني ها را در بازار افزايش داد که در اين شرايط مقام هاي سياسي، احزاب و کارشناسان سياسي - اقتصادي به تشريح دلايل بروز بي ثباتي در بازار ارز و اقتصاد اين کشور پرداختند.
** مقام هاي آنکارا: افزايش قيمت ارز، فتنه آمريکا عليه اقتصاد ترکيه است
رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري اين کشور در سخنراني در دهمين اجلاس سفيران ترکيه در آنکارا اظهار داشت: نوسانات اخير بازار ارز و افزايش نرخ دلار دلايل اقتصادي ندارد و همه آن نتيجه حمله اقتصادي عليه اقتصاد ترکيه است.
رئيس جمهوري ترکيه تاکيد کرد: مشکل به وجود آمده در نوسان نرخ ارز را در مدت زمان کوتاهي و به شکل منطقي حل کرده و در اين زمينه از اقتضائات و قواعد اقتصاد بازار عدول نخواهيم کرد.
وي شرايط امروزي حملات و بحران اقتصادي را با بحران سال هاي 1994، 2001 و 2007 متفاوت دانست و بيان کرد: مهمترين دليل مشکلات موجود ترکيه در زمينه مبارزه با ترور و مسائل اقتصادي، اصرار بر موضع قاطع خود در راستاي منافع ملي خود است.
اردوغان همچنين در سخنراني در کنگره استاني حزب عدالت و توسعه در شهر ترابوزان ترکيه با بيان اينکه «بار ديگر با يک بازي سياسي و موذيانه مواجه هستيم»، خطاب به آمريکا گفت: بازي شما را ديديم و حريف مي طلبيم.
وي تاکيد کرد: آنچه را که نتوانستند با کودتا و اقدام هاي تحريک آميز عملي کنند، مي خواهند با پول و افزايش نرخ ارز انجام دهند و اسم اين اقدام به صراحت جنگ اقتصادي است.
او اضافه کرد: از نقشه آنها در ايجاد بحران ارزي آگاه هستيم و آن را به چالش مي کشيم.
وي با مخاطب قرار دادن دولت آمريکا افزود: شما با دلار ترکيه را هدف قرار مي دهيد، ما نيز از راههاي ديگر دنبال چاره کار خواهيم بود.
وي جمعه گذشته پس از اداي اقامه نماز در استان بايبورد در سخنراني در اجتماع مردمي گفت: در جنگ اقتصادي گزينه هاي زيادي از جمله ايران، روسيه، چين، برخي کشورهاي اروپايي و ديگر کشورها را مدنظر داريم و در اين مسير راه زيادي را طي کرده ايم.
اردوغان خطاب به مردم ترکيه بيان کرد: کساني که دلار، يورو و طلا در خانه دارند، آن را به بانک ها آورده و به لير تبديل کرده و در اين مبارزه ملي مشارکت کنند.
«بينالي يلدريم» رئيس مجلس ترکيه نيز درباره نوسانات اخير در بازار ارز اين کشور گفت: اتفاقات بازار ارز ترکيه ناشي از شاخص اقتصادي نيست بلکه علل سياسي داشته و ناشي از جنگ اقتصادي آمريکا است.
«برات آلبايراک» وزير خزانه داري و دارايي ترکيه هم با انتشار پيام هايي در حساب کاربري شخصي توئيتر خود به تنش در بازار ارز اين کشور و برنامه هاي دولت براي مقابله با آن پرداخت و نوشت: ما برنامه عملي خود را با هماهنگي بانک ها براي مقابله با بي ثباتي و تنش در اقتصاد کشور آماده کرده و اجراي آن را آغاز کرده ايم.
وي تحولات موجود در بازار ارز ترکيه را حاکي از يک حمله اقتصادي دانست و تاکيد کرد: پول ملي ترکيه به طور مستقيم از سوي رئيس جمهوري آمريکا هدف قرار گرفته و تحولات موجود در بازار ارز به صورت شفافي نشان دهنده اين تهاجم اقتصادي است.
«مولود چاووش اوغلو» وزير امور خارجه ترکيه نيز روز دوشنبه اين هفته، التهابات بازار ارز را ناشي از عمليات رواني و فشار اقتصادي آمريکا دانست و در واکنش به التهابات در بازار ارز ترکيه اعلام کرد: به رغم همه تهديدها عليه ترکيه و فشار بر اقتصاد کشور، ترکيه يکي از مناسب ترين کشورها براي سرمايه گذاري در جهان است.
«ابراهيم کالين» سخنگوي رياست جمهوري ترکيه هم با انتشار پيامي، علت جهش قيمتي دلار و يورو در بازار ارز ترکيه را آغاز جنگ اقتصادي ترامپ دانست و البته تاکيد کرد که ساختار اقتصاد کشور قدرتمند است و هيچکس به اخبار و اقدامات تحريک‌آميز اعتنا نکند چرا که ترکيه خود را تقويت کرده و از اين برهه خارج خواهد شد.
** احزاب مخالف: تدابير اشتباه دولت علت افزايش نرخ ارز است
تحريم دو وزير ترک از سوي وزارت خزانه داري آمريکا، باعث شد تا احزاب ترکيه حتي مخالفين حزب حاکم نيز با انتشار بيانيه اي مشترک اعلام کنند که ما به تهديدهاي آمريکا با همبستگي و عزم مشترک ملت خود «نه» مي گوييم ولي آنها همچنان دولت ترکيه را مسبب اين وضعيت پيش آمده عنوان کردند.
چهار تشکل سياسي حاضر در مجلس ترکيه در اين بيانيه عنوان کردند: «اين اقدام دولت آمريکا در حالي که سال هاي طولاني متحد و دوست ترکيه و همچنين عضو پيمان ناتو به شمار مي رود، غيرقابل قبول است.»
رهبران و اعضاي ارشد احزاب مخالف حزب حاکم اگر چه آشفتگي در بازار معاملات ارز ترکيه را بي ارتباط با فشار اقتصادي آمريکا نمي دانند، اما دليل عمده اين بحران اقتصادي را در اشتباهات پي در پي حزب حاکم در اتخاذ تدابير سياسي - اقتصادي 16 سال اخير توصيف مي کنند.
«مرال آکشنر» رهبر حزب نيک ترکيه که چندي پيش براي بار دوم به رياست اين تشکيلات سياسي برگزيده شد، با انتشار پيامي توئيتري ضمن محکوم کردن تحريم هاي آمريکا عليه ترکيه به انتقاد از سياست هاي دولت پرداخت و نوشت: سياست هاي خارجي اشتباه مقام هاي کنوني، موجب شرايط ناگوار اقتصاد امروزي کشور شده است و آنها امروز بايد شرم کنند.
وي در ادامه به انتقاد از سياست هاي اقتصادي دولت ترکيه پرداخت و خطاب به دولت گفت: جمهوري ترکيه، شرکت خانوادگي شما نيست و بياييد همراه با ملت حرکت کنيد.
«دوغو پرينچک» رهبر حزب وطن هم در گفت وگو با تلويزيون اولوسال به انتقاد از سياست هاي اقتصادي و سياسي دولت ترکيه پرداخت و اظهار داشت: با صعود نرخ ارز در بازار، علاوه بر افزايش تورم، گرهي ديگر بر مشکلات اقتصادي ترکيه افزوده است.
وي مدعي شد که با اجراي سياست هاي نادرست توسط حاکميت، اقتصاد کشورش در باتلاق بدهي سنگين خارجي گرفتار شده و افزايش نرخ دلار و يورو ناشي از همين رويکرد غلط است.
او با بيان اينکه نياز امروز ترکيه ساخت پل ها و بزرگراه هاي عريض و طويل نيست، گفت: نياز اساسي ترکيه در وضعيت کنوني، يافتن راهي براي مبارزه با تورم و مقابله با افزايش نرخ ارز خارجي است.
پرينچک بيان کرد: افزايش واردات محصولات از خارج و فاصله گرفتن آن از ميزان صادرات به افزايش کسري تراز تجاري کشور منجر شده است و بي ترديد اين وضعيت وابستگي ترکيه را به خارجي ها بيشتر مي کند.
وي با انتقاد از سخنان اردوغان مبني بر دعوت مردم براي فروش ارز خارجي و طلا در بازار افزود: با سرمايه هاي زير بالشي و دعوت مردم به فروش پس انداز ارزي خود نمي توان به جنگ ارزي آمريکا رفت و امکان اداره اقتصاد جامعه با اين روش ها مقدور نيست.
وي تاکيد کرد: بايد وابستگي خود را به خارج کاهش و بر صادرات تکيه کرده تا بتوانيم به صورت ريشه اي با حملات اقتصادي غرب مقابله کنيم.
«تمل کاراملااوغلو» رهبر حزب اسلامگراي ترکيه علت اصلي کاهش ارزش پول ملي کشورش را اتخاذ تدابير غلط اقتصادي از سوي حزب حاکم در 16 سال اخير دانست.
کاراملااوغلو در گفت وگو با تلويزيون «کي.آر.تي» به موضوع افزايش قيمت دلار در بازار معاملات ارزي ترکيه پرداخت و اظهار داشت: بنا کردن پايه هاي اقتصاد هر کشوري بر روي واردات، بي گمان نتيجه اي جز افزايش تورم و کاهش ارزش پول ملي آن کشور ندارد همچنان که امروز شاهديم اقتصاد ترکيه با تکيه بر واردات، در وضعيت فلاکت باري قرار دارد.
وي بيان کرد: البته ارزش دلار در برابر بسياري از واحدهاي پولي کشورهاي جهان بالاتر رفته است که اين ميزان افزايش در برابر پول ملي کشورهايي با اقتصاد قوي، ناچيز بود اما در برابر کشورهايي با اقتصادي آشفته به مانند ترکيه بيش از 50 درصد افزايش داشته است.
او اضافه کرد: حزب حاکم ترکيه در طول 16 سال گذشته به دنبال ساخت پروژه هاي بزرگ عمراني نمايشي بود که البته نمي توان عمليات عمراني براي توسعه کشور را هم ناديده گرفت ولي بايد در انجام هر پروژه اي به زمان و مکان مناسب و همچنين نيازها و توانمندي هاي داخلي توجه شود نه اين که به هر قيمت ممکن با دريافت وام هاي کلان از خارج به بهانه توسعه سريع عمراني کشور، اقتصاد را در باتلاق بدهي هاي خارجي گرفتار کرد.
«درايت تاشدمير» سخنگوي نمايندگان حزب دموکراتيک خلق ها در مجلس ملي ترکيه نيز در سخنراني در مجلس اين کشور، افزايش التهاب در بازار ارز ترکيه را به طور مستقيم مرتبط با سياست هاي 16 ساله حزب عدالت و توسعه دانست و گفت: اگر چه درخصوص بحران به وجود آمده بيشتر بر روي فاکتورهاي اقتصادي بحث مي شود ولي در واقع مي دانيم که اين بحران تنها يک بحران اقتصادي نبوده و در عين حال يک بحران سياسي نيز به شمار مي رود و اين بحران عدم اداره کشور توسط حزب حاکم است که در واقع بازتابي از بحران اجتماعي و سياسي موجود در جامعه است.
«کمال قليچداراوغلو» رهبر حزب جمهوري خواه خلق نيز به انتقاد از سياست هاي دولت در امور خارجه و اقتصاد پرداخت و افت ارزش لير در برابر ارزهاي خارجي را نتيجه سياست هاي غلط دولت دانست.
هفته گذشته، قليچداراوغلو با انتشار پيامي در حساب شخصي توئيتر خود به شدت از سياست هاي حزب حاکم ترکيه انتقاد کرد و در واکنش به افزايش نرخ دلار در بازار معاملات ارز ترکيه نوشت: در رژيم تک نفره، برگزاري هرگونه مناقصه اي از قبيل ساخت بزرگراه، پل، عوارض گذر از پل ها و بزرگراه ها، ساخت فرودگاه ها و بيمارستان ها با محوريت دلار انجام مي شود و عاملان اين اقدامات در اين رژيم فردي خود را نيز ملي گرا و وطن پرست معرفي مي کنند.
وي تاکيد کرد: اگر آنهايي که با اجراي سياست هاي غلط خود، ارزش لير در برابر دلار را کاهش دادند، خود را ملي گرا مي دانند پس غير ملي گرايان چه کساني هستند؟
قليچداراوغلو تصريح کرد: امروز کشور ترکيه از سوي حزب حاکم مديريت نمي شود بلکه توسط آنها در حال فروپاشي و ويران شدن است.
«محرم اينجه» نامزد اين تشکيلات سياسي در انتخابات اخير رياست جمهوري و رقيب شکست خورده از اردوغان نيز از وضعيت حاکم بر اقتصاد کشورش ابراز ناخرسندي کرد و گفت: براي جلوگيري از فلاکت بيشتر ملت، کار از توصيه کردن به دولت گذشته و من از آنها خواهش دارم که بهانه و انتساب، علت به وجود آمدن وضعيت بغرنج اقتصادي کنوني به خارجي ها را رها کرده و راه درست را انتخاب کنيد و جلوي کشيده شدن کشور پر از نعمت ترکيه به پرتگاه را بگيريد.
وي خطاب به اردوغان اظهار داشت: همه مشاوران اقتصادي خود به همراه دامادتان (برات آلبايراک وزير خزانه داري و دارايي) را برکنار کرده و در ساز و کار بانک مرکزي مداخله نکنيد.
او افزود: اجراي پروژه هايي مانند کانال استانبول را که اولويت اساسي ندارند، متوقف کرده و شرايط امن براي جذب سرمايه گذاري هاي خارجي را فراهم کنيد که اين آخرين پيام من است و تو (اردوغان) اگر به اين پيشنهادهاي من گوش کني، بي گمان مانع از فلاکت بيشتر مردم خواهي شد.
«عبدالطيف شنر» نماينده شهر قونيه در مجلس ترکيه از حزب جمهوري خواه خلق و عضو موسس سابق حزب عدالت و توسعه نيز با انتشار پيامي در حساب کاربري توئيتر خود به انتقاد شديد از وضعيت اقتصاد کشور پرداخت و نوشت: تنها يک ديکتاتور در پي آن است که يک بحران اقتصادي را ايجاد کند تا بازار بي ثبات شود و پول باقي مانده در دست مردم را جمع آوري کند که از اين طريق حاکميت سياسي و شخص ديکتاتور، تنها مالک پول و ثروت خواهد شد اما اين موضوع را در ظاهر نخواهد گفت بلکه بحران اقتصادي را به خارجي ها نسبت خواهد داد.
در ميان احزاب مهم و مشهور ترکيه، حزب حرکت ملي از جمله تشکيلات سياسي است که پيش از انتخابات اخير وارد يک ائتلاف با حزب حاکم شد و پس از افزايش نرخ ارز در بازار ترکيه نيز، فشار و فتنه آمريکايي را عامل اصلي آن معرفي کرد.
دولت باغچه لي رهبر حزب حرکت ملي در مصاحبه با خبرنگاران به موضوع تنش اخير در روابط آنکارا و واشنگتن پرداخت و اظهار داشت: رفتار ترامپ عليه ترکيه به عنوان متحد اين کشور در سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) شرم آور است.
وي آشفتگي در بازار ارز را ناشي از سياست تهاجمي ترامپ عليه ترکيه دانست و تاکيد کرد: واشنگتن روابط استراتژيک خود با آنکارا را فداي يک کشيش کرد و دولت و ملت ترکيه نيز با ديدن اين رفتار آنها، با قاطعيت مي گويند که تلاش هاي ترامپ بيهوده است و تا زماني که فتح الله گولن از آمريکا مسترد نشود، خبري از آزادي کشيش برونسون نخواهد بود.
** کارشناسان سياسي - اقتصادي منتقد دولت ترکيه چه مي گويند؟
«يالچين کاراتپه» تحليلگر مسائل خاورميانه و استاد اقتصاد سياسي دانشگاه آنکارا در گفت وگو با شبکه هالک تي.وي به موضوع افزايش نرخ دلار در بازار ترکيه پرداخت و اظهار داشت: مقام هاي آنکارا به طور مداوم، افزايش نرخ دلار در بازار کشور را ناشي از فتنه آمريکا دانسته و در تلاش براي القاي اين تفکر در جامعه هستند اما به باور من فشار آمريکا نقش کوچکي در جهش قيمتي دلار در بازار کشور دارد و عامل اصلي مشکلات موجود در ساختار اقتصادي ترکيه است.
وي افزود: نرخ بيکاري رو به افزايش، نرخ رشد اقتصادي رو به کاهش، کسري تراز تجاري در حال افزايش و تداوم رشد تورم در بازار کشور از جمله واقعيت ها و بيماري هاي دردناک در اقتصاد ترکيه است که به يک باره سر باز کرده و در چند ماه اخير آرام آرام به صورت کاهش ارزش پول ملي کشور خود را نشان مي دهد.
«اوغو گورسس» روزنامه نگار و تحليلگر امور اقتصادي با انتشار يادداشتي در روزنامه جمهوريت نوشت: تا زماني که سياست خارجي ترکيه به رعايت حقوق بين الملل بازنگشته و نرمال نشود، حل مشکل بحران ارزي عملي نيست.
«اميد آکچاي» اقتصاددان و مفسر تلويزيوني ترک نيز با انتشار پيامي توئيتري نوشت: ترس از افزايش بهره بانکي به رکود اقتصادي منجر مي شود و از سوي ديگر تنش در روابط کشور با آمريکا، بازار ارز را وارد يک بي ثباتي پيچيده اي مي کند به طوري که امروز شاهديم ترکيب تنش در روابط با آمريکا و بهره بانکي موجب جهش دلار در بازار شده است.
«ياشار اوکويان» وزير سابق کار و امنيت اجتماعي، معاون سابق حزب وطن، نماينده سابق شهر يالوا در مجلس و مفسر سياسي - اقتصادي شبکه هاي تلويزيوني ترکيه افت شديد ارزش پول ملي ترکيه در برابر دلار را ناشي از اعمال تحريم هاي ترامپ عليه ترکيه ندانست بلکه حاصل سياست هاي اشتباه دولت در طول سال هاي گذشته معرفي کرد و دعوت از مردم براي فروش ارز و طلا در بازار را بيهوده خواند.
«حسين باغچي» استاد روابط بين الملل و اقتصاد سياسي دانشگاه خاورميانه آنکارا در گفت وگو با شبکه هالک تي.وي به تحليل علل و پيامدهاي تنش به وجود آمده در روابط ترکيه و آمريکا پرداخت و اظهار داشت: بروز تنش در روابط دو کشور موجب تشديد بحران اقتصادي در ترکيه شده است.
وي علت بي ثباتي و بحران موجود در اقتصاد ترکيه را نتيجه عدم موفقيت دولت در جذب سرمايه گذاري هاي خارجي و ناديده گرفتن دولت ملي قلمداد کرد.
«حسن اونال» تحليلگر مسائل خاورميانه و استاد روابط بين الملل دانشگاه آتيليم آنکارا در گفت وگو با تلويزيون اولوسال به انتقاد شديد از سياست خارجي حاکم بر دولت ترکيه به رهبري اردوغان در خصوص مقابله با آمريکا پرداخت و اظهار داشت: شرايط کنوني کشور محصول سياست خارجي حزب حاکم و برداشت غلط آنها از اصول توسعه اقتصادي است.
وي ورود ترکيه به بحران داخلي سوريه را بزرگترين اشتباه در سياست خارجي اين کشور دانست و بيان کرد: شرايط فلاکت بار کنوني کشور حاصل غفلت مقام هاي حاکم از موضوعات حساس اقتصاد داخلي بود چرا که آنها بيشترين تمرکز خود را بر روي بحران سوريه گذاشتند.
پرفسور «اوزگور دميرتاش» مشاور اقتصادي انجمن هاي مالي و مدير گروه اقتصاد دانشگاه سابانجي نيز در گفت وگو با تلويزيون سي.ان.ان.تورک اظهار داشت: اقتصاد آشفته کنوني ترکيه موجب بالا رفتن نرخ بهره مي شود و در ادامه افزايش تورم و نرخ ارز نيز در پي آن رخ مي دهد و براي حل اين مشکل، دولت چاره اي جز تغيير در زيرساخت هاي اقتصادي ندارد اما قادر به انجام آن نيست چرا که در کوتاه مدت فشار زيادي بر جامعه وارد مي شود و اين براي آينده حزب حاکم نگران کننده است.
«نجم الدين باتيرل» روزنامه نگار و مفسر اقتصادي در برنامه هاي تلويزيوني نيز در گفت وگو با سي.ان.ان.تورک اظهار داشت: فشارهاي اقتصادي آمريکا و افزايش تعرفه گمرگي کالاهاي وارداتي به ترکيه به واقع يک جرقه اي بود که در انبار باروت و يا آتش زير خاکستر اقتصاد ترکيه زده شد و اين گونه بازار کشور را با آشفتگي رو به رو کرد.
وي تاکيد کرد: وابستگي اقتصاد کشور به واردات و افزايش بدهي هاي خارجي دير يا زود کشور را دچار بحران مي کرد که اين اتفاق با تنش اخير ميان آنکارا و واشنگتن بروز کرد و در آينده نيز با تداوم سياست هاي کنوني اقتصادي از سوي حزب حاکم مي تواند بحران هاي سخت تري، اقتصاد کشور را متلاشي کند.
پرفسور «طيار آري» عضو هيات علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه اولوداغ در گفت وگو با تلويزيون خبر.تورک به دلايل افت ارزش لير در برابر دلار و يورو پرداخت و اظهار داشت: اصلاح ساختار اقتصادي کشور مي تواند به تقويت ارزش پول ملي کشور منجر شود و در اين راستا جذب سرمايه گذاري هاي خارجي بسيار با اهميت است.
** کارشناسان سياسي - اقتصادي نزديک به دولت ترکيه چه مي گويند؟
«ييغيت بولوت» روزنامه نگار، تحليلگر اقتصادي و مشاور ارشد اردوغان در سخناني با تلويزيون تي.آر.تي، التهابات در بازار ارز را فتنه آمريکا براي به هرج و مرج کشاندن ترکيه و افزايش نارضايتي در سطح جامعه عليه دولت توصيف کرد.
وي اضافه کرد: آمريکايي ها با اعمال فشارهاي اقتصادي قصد ايجاد شکاف ميان دولت و ملت ترکيه، افزايش نارضايتي در سطح جامعه، حمايت از نافرماني هاي مدني و در نهايت نابودي باور و اعتقاد ملت ما به پرچم و وطن خويش را دارند تا از اين طريق، دولت ترکيه را تسليم خواسته هاي خود کرده و اين کشور را تحت سلطه خود قرار دهند.
«سعادت اوروچ» روزنامه نگار و مشاور ارشد اردوغان با انتشار مقاله اي تحت عنوان «همبستگي شگفت انگيز در مقابله با آمريکا» در روزنامه استار نوشت: فشاري اقتصادي و تحريم هاي آمريکا عليه اقتصاد ترکيه موجب افزايش تورم و قيمت ارز خارجي شد که هدف آنها از اين اقدام تهاجمي، هدايت کردن ترکيه و مقام هاي آنکارا به مسير دلخواه واشنگتن است.
پرفسور «خديجه بريل دده اوغلو» وزير سابق اتحاديه اروپاي ترکيه در زمان نخست وزيري «احمد داوود اغلو» و رئيس دانشکده روابط بين الملل دانشگاه گالاتاسراي استانبول در گفت وگو با شبکه تي.آر.تي اظهار داشت: امروز آمريکايي ها با در دست گرفتن يک چکش، به فشار اقتصادي عليه ساير کشورها روي آورده اند تا منافع بيشتري از تجارت جهاني به دست آورند که ترکيه نيز جزو کشورهاي هدف تحريمي واشنگتن قرار گرفته است.
به گفته اين کارشناس ارشد روابط بين الملل، آشفتگي موجود در بازار ارز ترکيه از همين اهرم فشار اقتصادي آمريکا ناشي مي شود چرا که آنها با زور قصد انحراف کشور از بسياري از سياست هاي مستقل خود را دارند و به اين ترتيب مي توانند سهم بيشتري از تجارت جهاني همراه با سود سرشاري از آن را فقط براي کشور خود کسب کنند.
«فاديمه اوزکان» روزنامه نگار و کارشناس سياسي ترک با انتشار مقاله اي تحت عنوان «آمريکا از ترکيه چه مي خواهد؟» در روزنامه استار نوشت: آمريکايي ها از هر ابزاري از جمله کودتا، حمايت از پ.ک.ک و تقويت مخالفين حزب حاکم در داخل براي خلع اردوغان از قدرت استفاده کردند و امروز با نااميدي از رسيدن به اين هدف، روش فشار اقتصادي را براي منصرف کردن ترکيه از مبارزه با تروريست ها و مقابله با منافع آمريکا در منطقه برگزيدند.
** نگراني مردم و مقامات ترکيه همچنان ادامه دارد
به رغم افزايش 12 درصدي ارزش پول ملي ترکيه در پي اعلام حمايت مستقيم و غير مستقيم قطر، کويت، عراق، ايران، روسيه و چين از ترکيه، نگراني درخصوص کاهش دوباره آن وجود دارد چرا که تنش به وجود آمده در روابط ترکيه با آمريکا که موجب تشديد بحران اقتصادي اين کشور شده، همچنان ادامه دارد و طرفين بر مواضع خود اصرار دارند.
دولت آمريکا در يک سال و نيم سال گذشته همواره خواهان آزادي برونسون کشيش زنداني در ترکيه بوده و محاکمه وي در اين مدت جزو اختلافات آنکارا و واشنگتن بوده است.
مقام هاي واشنگتن معتقدند که اين کشيش به علت خودداري آمريکا از استرداد گولن متهم کودتاي دو سال پيش، گروگان گرفته شده و با هدف فشار بر دولت آمريکا زنداني شده است؛ ادعايي که مقامات آنکارا آن را رد کرده و پرونده آن را يک پرونده حقوقي عادي و قضايي اعلام مي کنند.
دو روز پيش «جفري هونير» کاردار سفارت آمريکا در آنکارا با اين کشيش در محل زندان خانگي وي ديدار و خواستار آزادي او شده بود.
روز گذشته (چهارشنبه) براي دومين بار، دادگاه رسيدگي کننده به پرونده اين کشيش، درخواست آزادي وي را رد کرد ولي طبق قانون، رسيدگي به پرونده او به شعبه سوم دادگاه جرائم سنگين ازمير سپرده مي شود.
برونسون کشيش آمريکايي که در شهر ازمير ترکيه تحت محاکمه‌ بوده، به اتهام همکاري با کودتاگران ترکيه، همدستي با گروه هاي تروريستي، همکاري با گروه گولن و پ.ک.ک و نيز جاسوسي به نفع آمريکا به 35 سال زندان محکوم شده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر مي برد.
جلسه بعدي دادگاه برونسون 50 ساله اهل کاروليناي شمالي که از دو دهه پيش در ترکيه زندگي مي کند، قرار است 12 اکتبر سال جاري (20 مهر ماه 97) برگزار شود و ممکن است به تحمل حداکثر 35 سال زندان محکوم شود.
اين رويدادها به مانند شوکي در بازار ارز ترکيه، موجب کاهش ارزش لير در برابر ارزهاي خارجي شد به طوري که هم اکنون هر دلار آمريکا به قيمت 5.82 لير و هر يورو نيز به قيمت 6.61 لير به فروش مي رسد که البته اين قيمت هاي کنوني در اوايل هفته جاري بسيار بالاتر از ارقام کنوني بود.
مجموع افت ارزش پول ملي ترکيه در برابر دلار طي سال جاري ميلادي به 61.8 درصد و در برابر يورو به حدود 52.2 درصد رسيده است.
گزارش از: دفتر آنکارا
شبد**خاورم/1905**1953**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۰۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست

وزارت خارجه آمریکا سالانه اقدام به انتشار گزارشی درباره شرایط حقوق بشر در جهان کرده و در آن کشور‌های ناقض حقوق بشر را معرفی می‌کند. با توجه به تجاوز ۲۰۱ روزه اسراییل به غزه که طی آن این باریکه با خاک یکسان و بیش از ۳۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند، رژیم صهیونیستی از منظر افکار عمومی جهان در صدر لیست ناقضان حقوق بشر قرار گرفت؛ موضوعی که مقامات آمریکایی با آن موافق نیستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه امروز (چهارشنبه) ایالات متحده را به داشتن استاندارد‌های دوگانه در حوزه حقوق بشر متهم کرده و از ناتوانی وزارت خارجه این کشور در انعکاس جنایات اسراییل در جنگ غزه در گزارش سالانه خود انتقاد کرد. 

در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه ترکیه آمده است: ما عمیقا از اینکه بحران انسانی در جریان غزه در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا منعکس نشده است، نگران هستیم. این گزارش با انگیزه‌های سیاسی و به دور از بی طرفی نگارش شده است. ما از واشنگتن می‌خواهیم به استاندارد‌های دوگانه خود در این زمینه پایان بخشد. 

وزارت خارجه ترکیه در ادامه آمریکا را متهم به ارتباط با شبه نظامیان کرد سوری متهم کرد؛ جریانی که از سوی آنکارا تروریستی محسوب می‌شود. 

آنکارا در پایان با محکوم کردن جنگ اسراییل در غزه، خواستار استقرار آتش بس فوری در این باریکه شد. این بیانیه همچنین حمایت همه جانبه و بی، چون و چرای کشور‌های غربی از تل آویو در این جنگ را مورد انتقاد قرار داد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است
  • امیرعبداللهیان: آمریکا در سرکوب حامیان فلسطین در این کشور رفتار متناقض به آزادی بیان دارد
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • «عملیات وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • قیمت طلا سقوط کرد