Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@02:31:33 GMT

سد‌های همدان همچنان قربانی می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۸۱۵۱۹

سد‌های همدان همچنان قربانی می‌گیرد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ همه ساله با آغاز فصل تابستان و تعطیلات، مسافران زیادی کنار رودخانه‌ها ودریاچه‌ها را برای استراحت و گذران تعطیلات انتخاب می‌کنند. انتخابی که احتمال دارد به علت بی دقتی خانواده‌ها همیشه هم به خوبی و خوشی  ختم نشود و چه بسا یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی به همراه داشته باشد، پشیمانی که دیگر هیچ گونه حاصلی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول تیم غواصی امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان با بیان اینکه از ابتدای سال  تا کنون 6 نفر بر اثر خفگی در سد‌ها و آبگیر های همدان جان باخته اند گفت: تاسیسات آبی همچون دریاچه و سد‌ها محل مناسبی برای شنا نیست بنابراین از شهروندان درخواست می‌شود که از شنا در این مکان‌ها خودداری کنند.

داوود شهدوستی با اشاره به اینکه سال گذشته تیم غواصی جمعیت هلال احمر استان همدان ۱۲۴ شهروند را  از غرق شدن در سد اکباتان نجات داده است، افزود: متاسفانه پارسال 15 نفر به علت شنا در سد‌ها و آبگیر‌های استان جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه علل وقوع غرق شدگی متفاوت است ادامه داد: در بسیاری از موارد غرق شدگی‌ها به دلیل نداشتن مهارت در فن شنا، نبود آمادگی جسمانی، آشنا نبودن با ساختار آب‌های آزاد یا دریاچه ها، استفاده نکردن از وسایل ایمنی و شناوری، گرفتگی عضلات و اسپاسم و بروز ترس در هنگام شنا رخ می‌دهد.

شنا در مخازن سد‌های همدان مرگ آور است

مسئول تیم غواصی امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان گفت: لغزندگی حاشیه مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن، ممکن است به مرگ شناگران در کمتر از ۴ دقیقه منجر شود.

شهدوستی افزود: افراد زیادی به خاطر لذت بردن از شنا در این مکان‌ها قربانی شرایطی شده اند که هرگز تصور آن را هم نمی‌کردند.

وی با اشاره به اینکه سطح آب سد‌ها شفاف به نظر می‌رسد، اما وجود جریان‌های زیرسطحی باعث کدر شدن و در نتیجه کاهش دید شناگر می‌شود افزود: شناگران در اثر برخورد با تاسیسات و درختچه‌های کف مخزن جان خود را از دست می‌دهند.

مسئول تیم غواصی امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان گفت: وجود جریان‌های قوی زیرسطحی در لایه‌های مختلف آب مخزن سد‌ها ، باعث کشیده شدن شناگر به سمت آبگیر‌های سد می‌شود که مرگ حتمی آن‌ها را به دنبال دارد.

شهدوستی با اشاره به تغییرات دمایی در لایه‌های مختلف آب مخزن سدها، گفت: تغییرات ناگهانی دما باعث گرفتگی عضلات و از دست رفتن تعادل و سکته شناگران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته آمار غرق شدگی در مناطق مختلف آبی بسیار بالا یوده گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با اقدامات موثر در خصوص آگاه سازی خانواده‌ها آمار غرق شدگی پایین آمده است.

مسئول تیم غواصی امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان با بیان اینکه باید در مورد هشدار و آگاه سازی جوانان و فرزندان بیش از پیش اقدام کرد افزود:باید زمینه مناسب برای استفاده از تفریحات آبی سالم را برای آن‌ها مهیا کنند.

 مسئول تیم غواصی امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان شوک ناشی از آب سرد، دور شدن از ساحل و ناتوانی در برگشت، ناراحتی‌ها و بیماری‌های قلبی و ریوی، شوخی‌های دوستانه و رقابت‌های جوانان با هدف نشان دادن توانایی‌های خود و گاهی مواقع گیر کردن در گیاهان مملو در آب از دیگر عوامل موثر در غرق شدن شناگران برشمرد.

شهدوستی با اشاره به اینکه رودخانه و سد‌ها مکان مناسبی برای شنا نیستند، افزود: بیشترین نقش پیشگیری از غرق شدگی را خانواده‌ها دارند بنابراین باید در مورد هشدار و آگاه سازی جوانان و فرزندان اقدام کرده تا بتوان آمار کشته‌ها در اثر غرق شدگی نجات پیداکنند.

وی ادامه داد: هرگز به قصد ماندن در زیر آب، بیش از اندازه دم و بازدم انجام ندهید همچنین برای شنا وسایل کمکی به همراه داشته باشید و‏ از شوخی و بازی‌های پر خطر در داخل آب بپرهیزید.

 15 تن در همدان غرق شدند

مدیرکل پزشکی قانونی همدان نیز با اشاره به اینکه تاکنون 6 نفر در آب های همدان غرق شده اند، گفت: 15 نفر سال 96 بر اثر غرق شدگی در استان جان خود را از دست دادند که 12 تن از آنان مرد و سه تن زن بودند.

علی احسان صالح با بیان اینکه غرق شدگی سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است، اضافه کرد: 16 تن در سال 95 شامل سه زن و 13 مرد بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند.

وی عنوان کرد: غرق‌شدگی زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری تنفسی به وسیله هر نوع مایعی مسدود شود و یا مایعی به داخل ریه و حبابچه های آن راه پیدا کند.

شنا در محدوده سد‌ها و بند‌های انحرافی استان همدان ممنوع است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اعلام اینکه تاسیسات آبی همچون دریاچه سد‌ها محل مناسبی برای شنا نیست، از شهروندان و روستاییان خواست از شنا در این مکان‌ها خودداری کنند.

منصور ستوده با اشاره به تغییرات دمایی در لایه‌های مختلف آب مخزن سدها، گفت: این تغییرات دما باعث گرفتگی عضلات، از دست رفتن تعادل و سکته شناگران و در نهایت مرگ می‌شود.

وی با بیان  به اینکه باید به هشدار رسانه‌ها و تابلو‌های ممنوعیت شنا که در حاشیه سد‌ها نصب‌شده است توجه کرد، افزود: شنا در مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی بسیار خطرناک و مرگ آور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: لغزندگی حاشیه مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن خطر مرگ را برای شناگران به همراه دارد.

ستوده عنوان کرد: وجود جریان‌های قوی زیر سطحی در لایه‌های مختلف آب مخزن سد‌ها باعث کشیده شدن شناگران به سمت آبگیر‌های سد می‌شود و مرگ حتمی آن‌ها را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: طبق قانون هیچ دیه‌ای به ورثه شناگرانی که در مناطق ممنوعه غرق می‌شوند، تعلق نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: وجود جریان های قوی زیر سطحی در لایه های مختلف آب مخزن سدها باعث کشیده شدن شناگران به سمت آبگیرهای سد می‌شود و مرگ حتمی آنها را به دنبال دارد.

ستوده با تاکید بر این نکته که تاسیسات یاد شده محل مناسبی برای شنا نیست، از هموطنانی که این اماکن را برای تفرج انتخاب می‌کنند، درخواست کرد تا به خاطر حفظ سلامت خود و خانواده‌شان به علائم هشدار دهنده و تذکر ماموران توجه جدی داشته باشند.

باید گشت زنی در اطراف سد‌ها افزایش یابد

رئیس هیئت نجات‌غریق و غواصی استان‌همدان بااشاره به وضعیت سد اکباتان عنوان کرد: هر هفته حدود یک هزار نفر از این مکان بازدید می‌کنند، ازدحام جمعیت در اطراف سد و حتی شنای خردسالان در قسمت‌های ورودی سد در این روز‌ها بسیار گزارش شده است.

سیروس سوریان با اشاره به مکان‌های پرخطر و حادثه آفرین در همدان گفت: باید در اطراف سد‌های اکباتان، سرخ‌آباد، سد سرابی تویسرکان، آبگیر گیان نهاوند، کبودرآهنگ آبگیر سوباشی، آبگیر بالای استخر عباس‌آباد و دریاچه قایق‌رانی عباس‌آباد این گشت‌ها حضور داشته باشند.

وی گفت: گاهی با گرمای شدید هوا افرادی وسوسه به شنا در این سد می‌شوند در حالی که عمده این افراد اصول اولیه شنا را نیز نمی‌دانند و به فرض داشتن آن نیز با توجه به برودت آب امکان گرفتن عضلات در آب سرد بسیار بالا است.

رئیس هیئت نجات‌غریق و غواصی استان‌همدان با پیشنهاد به مسئولان گفت: هیئت نجات‌غریق و غواصی استان‌همدان وظیفه امنیت اماکن آبی دارای مجوز را بر عهده دارد، اما این آمادگی را داریم که در صورت حمایت مسئولان و تأمین منابع مالی و امکانات، هرگونه همکاری و امدادرسانی را در ۳ ماهه تیر، مرداد و شهریور داشته باشیم.

فعالیت۱۵۰۰ ناجی غریق سازمان‌یافته در همدان

رئیس هیئت نجات‌غریق و غواصی استان‌همدان  ازفعالیت۱۵۰۰ ناجی غریق سازمان‌یافته در همدان خبرداد و افزود: ۶۴۰ نفر غواص یک تا ۳ ستاره تحت لیسانس کنفدراسیون جهانی غواصی آماده خدمت‌رسانی به شهروندان استان و هم‌وطنانمان هستند.

وی عنوان کرد: هیئت نجات‌غریق و غواصی استان علاوه بر امداد و نجات و پیشگیری از وقوع حادثه فوتی دارای تجهیزات مدرن روز برای آموزش غواصی از مبتدی تا پیشرفته و حتی آموزش جوشکاری در آب است که آمادگی این را داریم که آموزش‌های نجات‌غریق و غواصی ارائه دهیم.

رئیس هیئت نجات‌غریق و غواصی استان‌همدان با اشاره به فلسفه فدراسیون نجات‌غریق و غواصی گفت: فلسفه وجودی فدراسیون نجات‌غریق ایجاد امنیت در اماکن آبی که از اداره کل ورزش و جوانان بر اساس مصوبه ماده ۵ پروانه می‌گیرند؛ است که در استان‌همدان به اولین هدف فدراسیون رسیده‌ایم.

ارزیابی کیفی آب استخر‌های همدان

رئیس هیئت نجات‌غریق و غواصی استان‌همدان با اشاره به اینکه هیئت غواصی و نجات‌غریق استان‌همدان با همکاری اداره بهداشت بر کیفیت آب تمامی استخر‌های دارای مجوز نظارت فنی و مستمر دارد، افزود: مردم همدان با خیال آسوده از استخر‌های استان استفاده می‌کنند.

سوریان  با اشاره به اینکه طبق ابلاغیه وزارت بهداشت استخر‌هایی که از روش گندزدایی گازی استفاده می‌کنند باید این روش را تغییر و به روش سیستم الکترولیز نمک مجهز شوند، افزود: تمام استخر‌های استان‌همدان را ملزم به استفاده از این سیستم کردیم.

وی با تاکید بر اینکه روش کلرزدایی گازی سلامت شناگران را با خطر جدی روبه‌رو می‌کند، گفت: در روش گندزدایی گاز کلرمردم دچار خطراتی از جمله سوزش چشم، مشکلات تنفسی از طریق گاز کلر می‌شوند.

رئیس هیئت نجات‌غریق و غواصی استان‌همدان بابیان اینکه برای ناجیان غریق هرسال کلاس‌های مستمر با حضور اساتید باتجربه و دارای علم روز برگزار می‌شود، تصریح کرد: هیچ‌گونه اغماضی در این کلاس‌ها صورت نمی‌گیرد چراکه با جان افراد سر و کار داریم.

سوریان عنوان کرد: در حال حاضر در شهر همدان استخر‌های شهدای غواص، شهدای شهرداری، آبیاران، مریانج، الوند، کارگران و کوثر به دستگاه سیستم الکترولیز نمک مجهز شده‌اند.

 استخرهای کشاورزی ایمن سازی شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر غرق شدگی در استخرهای کشاورزی ارائه نشده است.

منصور رضوانی جلال افزود: استخرها دارای عمق کمی هستند همچنین موقع آبگیری استخر، کشاورزان و باغداران در حوالی آن حضور دارند و هر گونه خطر احتمالی با حضور آن ها دفع می شود.

وی بیان کرد: با این وجود هنگام ساخت استخر در زمین کشاورزی و باغ ها، مالکان آنها ملزم به رعایت استاندادهایی نظیر در نظر گرفتن حفاظ، نرده و حصار کشی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: برخی از کشاورزان برای جلوگیری از تبخیر آب، اقدام به پوشاندن سطح استخر با موانعی کردند که این اقدام آنها در پیشگیری از سقوط افراد به داخل آب و غرق شدگی افراد کم سن و سال موثر است.

 

سدهای همدان 6 قربانی گرفت

در چهارماهه نخست سالجاری شاهد 6 مورد غرق شدگی در آبگیرها و گودال ها بوده ایم که آخرین خبر مربوط به 30 ام تیرماه بود.

در سی ام تیرماه تیم های غواصی پس از ساعت ها تلاش جسد یک مرد 36 ساله را از آبگیری واقع در حوالی روستای فنجوزان منطقه گوش پیر تویسرکان خارج کردند.

هفته نخست تیرماه امسال نیز جسد یک مرد میانسال را از داخل سد اکباتان بیرون کشیدند که طبق آخرین خبر دریافتی این غرق شدگی خودکشی یوده است.

یک نوجوان نیز بر اثر نداشتن مهارت کافی در شنا در یک گودال پر از آب واقع در روستای تخت از توابع شهرستان رزن غرق شد.

چوپان 22 ساله ای از اهالی روستای زین آباد شهرستان کبودرآهنگ هم بر اثر افتادن در داخل آبگیر و ناتوانی در شنا، غرق شد.

همچنین 21 اردیبهشت امسال چوپان 21 ساله ای از اهالی شهرستان مهاجران برای نجات گوسفندش وارد یک گودال پر از آب می شود که این امر نجات گوسفند و مرگ وی را رقم می زند.

یک جوان 24 ساله نیز 19 تیرماه امسال در یک آبگیر واقع در روستای حصار قره باغی از توابع شهرستان بهار غرق شد.

 سال گذشته به طور کلی یکهزار و 26 نفر در کشور بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که 858 نفر از آنان مرد و 168 نفر زن بودند؛ بر اساس آمارها  431از این قربانیان در فصل تابستان جان باخته اند.

غرق شدگی یکی از علل مرگ و میر غیرعمدی است که به راحتی قابل پیشگیری است، حصارکشی استخرها، شنا نکردن در مکان‌های ممنوعه، داشتن همراه در حین شنا و شنا نکردن افرادی که به علت بیماری همچون تشنج برای شنا منع دارند، می‌تواند از بروز غرق شدگی در حین شنا  تا حد زیادی جلوگیری کند.

انتهای پیام/ص.ف

گزارش از الهام صریحی فاضل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوادث سدها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۱۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) رقص دلقک با کودکان بی‌گناه قربانی جنگ غزه

(تصاویر) رقص دلقک با کودکان بی‌گناه قربانی جنگ غزه

دیگر خبرها

  • در حوزه مسکن همدان اقدام انقلابی صورت گیرد
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • فوت و غرق شدگی کودک بر اثر آبگرفتگی در داراب
  • غرق شدگی پسربچه و تصادف زنجیره‌ای با ۱۰ مصدوم
  • غرق شدگی پسربچه ۴ ساله در استخر باغ و تصادف زنجیره‌ای با ۱۰ مصدوم
  • غرق شدگی پسربچه ۴ ساله در استخر باغ / تصادف زنجیره‌ای در محدوده پل تمدن با ۱۰ مصدوم
  • استانداردترین روش‌های غریق نجات توسط ناجیان استفاده می شود
  • حقوق ناجیان غریق سواحل دریایی کشور چهار برابر افزایش یافت
  • (تصاویر) رقص دلقک با کودکان بی‌گناه قربانی جنگ غزه
  • کسب رتبه دوم همدان در احداث خوابگاه‌های دانشجویی کشور