Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:42:20 GMT

سینما می‌تواند سبک زندگی متعادل را به کودک آموزش دهد

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۸۱۵۸۰

سینما می‌تواند سبک زندگی متعادل را به کودک آموزش دهد

تهران - ایرنا - متخصص روانشناس، گفت: سینما می‌تواند با نمایش سبک زندگی متعادل از یک کاراکتر برای مخاطبان کودک و نوجوان الگوسازی کند.

سارا گلستانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا با اشاره به الگوسازی سینما و فیلم های کودک و نوجوان برای این گروه سنی، اظهار داشت: یادگیری کودکان بیش از هر چیز دیگری از طریق مشاهده است و فیلم و سینما در این زمینه بسیار می تواند تاثیرگذار باشد؛ زیرا موجب یادگیری های ناخودآگاه در کودکان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: همچنین کودکان و نوجوانان با مشاهده فرآیندهایی که در فیلم اتفاق می افتد یا مشاهده رفتارهایی که توسط شخصیت های فیلم انجام می شود، می توانند خیلی نکات را یاد بگیرند و این یادگیری در آن ها نهادینه می شود زیرا با قهرمان آن فیلم ها همذات پنداری می کنند.
این متخصص روانشناس با بیان اینکه کودکان از توانایی و آموزش کمتری برخوردارند و نمی توانند تمایزی میان خود و شخصیت فیلم قائل شوند، گفت: بنابراین خود را با قهرمان فیلم همسان می گیرد. در نتیجه احتمال تاثیرپذیری شان خیلی بیشتر است و به همین ترتیب از سینما بیشتر از دیگر رسانه ها الگو می سازند که می تواند درست و غلط باشد و بستگی به محتوایی دارد که در سینما به مخاطب کودک ارائه می شود.
گلستانی با بیان این که فیلم، پدیده تاثیرگذاری بر مخاطب کودک و نوجوان است، افزود: از این ابزار می‌توان برای آموزش به گروه های سنی متفاوت استفاده کرد. همچنین می توان در جهت کاهش آسیب های اجتماعی اقدام کرد چرا که کودکان با تماشای فیلم و محتوایی که به او ارائه می شود، آموزش می‌گیرند.
این روانشناس با اشاره به بایدها و نبایدهای بهره گیری از دو رویکرد «برای کودک» یا «درباره کودک» گفت: اگر فیلم «برای کودک» ساخته می شود، باید خروجی آن محصولی باشد که کودک با آن همذات پنداری کند؛ بنابراین نحوه فیلمسازی برای کودک متفاوت از رویکرد «درباره کودک» است. البته هر دو روش در سینمای کودک و نوجوان اهمیت دارند.
گلستانی با بیان اینکه سینما در عین کارکردها و تاثیرات مطلوب، می تواند تاثیر نامطلوب نیز داشته باشد، ادامه داد: در صورتی که فیلمنامه کارشناسی شده توسط روانشناسی که مراحل رشد را می داند، نباشد احتمال ساخت اثری که اثرات مخرب بر کودک بگذارد، زیاد است؛ بنابراین فیلم می تواند استرس و اضطراب ایجاد کند.
وی تاکید کرد: اگر در فیلم محتوایی ارائه شود که ایده آل های کودک را بالاتر از سن او قرار یا اطلاعات اضافه تری از درک او در اختیارش قرار بدهد، می تواند به او آسیب بزند.
این روانشناس با اشاره به اینکه در برخی از انیمیشن های خارجی به مفاهیم روانشناسی مختص کودکان توجه می شود، گفت: بخش عمده از مفاهیمی که مربوط به کودک است، مربوط به مهارت های زندگی است و می توان آنها را در برنامه های مربوط به کودکان گنجاند. الزامی هم نیست که حتما به صورت آموزش مستقیم باشد، بلکه می توان سبک زندگی متعادلی را در شخصیت یک داستان گنجاند و آن شخصیت را برای مخاطب کودک الگوسازی کرد.
فراهنگ**9246** 1418

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سينما كودك روانشناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۱۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ بستنی یکی از خوراکی‌های پر طرفدار، لذیذ، خوشمزه و هوس انگیز در بین بزرگسالان و کودکان است که کمتر کسی تمایلی به خوردن آن ندارد و می‌تواند از این خوشمزه، دوست داشتنی دل بکند. برخی از کودکان و حتی بزرگسالان میل و علاقه به بستنی با طعم‌های مختلف وانیلی، شکلاتی، توت فرنگی و ... دارند تا حدی که تمام طول روز حاضرند به جای انواع غذا بستنی بخورند.
بسیاری از مادران انواع و اقسام مختلف بستنی را در روز‌های گرم تابستان برای رفع عطش و کاهش حرارت درونی بدن کودک جزء برنامه غذایی کودکان در نظر می‌گیرند، اما آیا مصرف بستنی برای کودک مفید است؟ 

ذائقه کودکتان را به بستنی عادت ندهید
همه‌ بچه‌ها به خوردن بستنی و یخمک‌های رنگی علاقمند هستند، اما بهتر است خانواده‌ها به کودک خود بیش از حد بستنی ندهند، زیرا خوردن زیاد بستنی می‌تواند سلامتی اطفال را در معرض خطر قرار دهد و موجب بروز اضافه وزن در بدن آن‌ها شوند پس بهتر است والدین بیشتر مراقب تغذیه آن‌ها باشند.

خطرات مصرف زیاد بستنی در کودکان:

ابتلا به بیماری‌ کبد چرب
مواد مورد استفاده در بستنی، نوشابه، کیک و بیسکویت سبب ایجاد بیماری کبد کشنده‌ای در کودکان می‌شود. بنظر می‌رسد فروکتوز به مراتب بیشتر از گلوکز به سلامتی آسیب می‌رساند. به گفته دانشمندان بستنی و فروکتوز سبب بروز ابتلا به بیماری‌های کبد چرب در جوانان شده است، دقیقا چیزی مشابه مصرف الکل که سبب سرطان، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی می‌شود. براساس مطالعه‌ای جدید یک چهارم از کودکان در زمان نوجوانی از نظر بالینی چاق هستند.
شربت ذرت با فروکتوز بالا در نوشیدنی‌های شیرین شده و بسیاری از غذا‌های فرآوری شده یافت می‌شود. این ماده بطور طبیعی در میوه‌ها وجود دارد، اما تولید کنندگان فیبر و مواد مغذی را حذف و قند را به آن‌ها اضافه می‌کنند.
در طول این مطالعه، محققان همچنین دریافتند آنزیمی به نام khk که برای اولین مرحله از متابولیسم فروکتوز مورد نیاز است در کبد موش‌هایی که فروکتوز می‌نوشند افزایش یافته است به همین دلیل پس از آن دانشمندان نمونه‌های کبدی را از نوجوانان چاق با بیماری کبد چرب بررسی کردند و سطح بالایی از آنزیم khk را یافتند. براساس این تحقیقات کبدی سالم است که بدون هیچ گونه چربی باشد.

ابتلا به دیابت
والدین نباید ذائقه کودکانشان را به بستنی عادت دهند، زیرا محتوای بستنی، قند و نشاسته است و در کودکان علاوه بر چاقی، موجب ابتلا کودک به بیماری دیابت نیز می‌شود. کودکان می‌توانند یک بار در هفته بستنی بخورند و مصرف بیش از این مقدار توصیه نمی‌شود. برای وزن گیری کودکان می‌توانید روزانه چند قاشق بستنی را بعد از غذا به کودک بدهید. سردی بیش از حد بستنی برای دستگاه گوارش مناسب نیست پس ابتدا بستنی را از فریزر خارج کنید و پس از گذشت دقایقی که از سردی بستنی کاسته شد، آن را به کودک بدهید.

 

دیگر خبرها

  • کیومرث پوراحمد پرچمدار سینمای کودک بود
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • دلیل پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • لزوم راه اندازی مرکز شوق زندگی در کرمان/ انسجام بخشی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان
  • درآمد ۶۰ میلیون تومانی کودکان کار!