Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعلام آمادگی آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ترکیه، احداث و توسعه پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال سوریه، حمایت قطر، کویت و عراق از ترکیه در برابر تحریم آمریکا و تلاش کره جنوبی برای معاف شدن از تحریم های ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جزئیات سفر رئیس سازمان اطلاعات مصر به تل‌آویو و دیدار او با نتانیاهو نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، رسانه‌های صهیونیستی روز پنج‌شنبه اعلام کردند که عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر روز چهارشنبه به تل‌آویو سفر کرده است.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان اطلاعات مصر با بنیامین نتانیاهو  دیدار کرد. این دیدار در راستای تلاش‌های مصر برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس و همچنین ارائه برخی گزارش‌ها در خصوص روند آشتی فلسطین برگزار شده است.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت که سفر عباس کامل به مصر به دعوت "مئیر بن شبات" رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل صورت گرفته است.

رئیس سازمان اطلاعات مصر در این دیدار با مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی درباره قرارداد احتمالی تبادل اسرا در آینده گفت‌وگو کرد و آنها را در جریان مذاکرات بین دو جنبش حماس و جهاد اسلامی درباره آشتی قرار داد.

این مقام مصری همچنین درباره اجرای طرح‌های انسان دوستانه در غزه و امکان گفت‌وگو درباره تبادل اسرا با حماس در مراحل بعدی بحث و تبادل نظر کرد.

وی افزود که آشتی فلسطین که گروه‌های فلسطینی در نشست‌های خود در قاهره برای تحقق آن تلاش می‌کنند باید موافقت اسرائیل را در برداشته باشد.

از سوی دیگر شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عباس کامل قصد داشت که با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند اما عباس به بهانه حضور در نشست شورای مرکزی فلسطین دیدار با او را نپذیرفت.

به نوشته جروزالم پست، این نشست‌ها در اسرائیل پس از نشست‌های سری قبلی مقامات اسرائیلی با مسئولان مصری صورت گرفته است.

اعلام آمادگی آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ترکیه

وزیر خزانه داری آمریکا گفت که در صورت تداوم بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، واشنگتن آماده تحریم های بیشتر علیه آنکاراست.

استیو منوچین گفت: در صورتی که ترکیه به بازداشت «اندرو برونسون» کشیش آمریکایی متهم به جاسوسی ادامه دهد، آمریکا تحریم های بیشتری علیه آنکارا اعمال خواهد کرد.

تنش میان آنکارا و واشنگتن پیرامون این موضوع زمانی به اوج رسید که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ضمن انتقاد شدید از این اقدام ترکیه، تحریم هایی را علیه دو وزیر این کشور اعمال و تعرفه های واردات فلزات تولید ترکیه به آمریکا را دو برابر کرد.

به نوشته بلومبرگ، ترامپ در دیدار با اعضای کابینه خود با بیان اینکه ترکیه «دوست خوبی» برای آمریکا نبوده، افزود که واشنگتن یک تبعه ترک در کشوری دیگر را به تقاضای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه آزاد کرده اما آنکارا برای آزادی برونسون همکاری نمی کند.

ترامپ ضمن این گفته ها از وزیر خزانه داری خود خواست که تحریم های بیشتر ترکیه را بررسی کند. منوچین پس از اظهارات ترامپ گفت که چندین عضو دیگر کابینه دولت ترکیه را تحریم خواهد کرد.

برونسون که به اتهام همکاری با گروه های تروریستی و جاسوسی به نفع آمریکا در شهر ازمیر ترکیه تحت محاکمه‌ است، از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.

احداث و توسعه پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال سوریه

نیروهای آمریکایی به احداث و توسعه پایگاه‌های نظامی خود در مناطق تحت کنترل گروه مسلح موسوم به "نیروهایی دموکراتیک سوریه " (قسد) درشمال و شمال شرق سوریه ادامه می دهند.

روزنامه الوطن سوریه نوشت: نیروهای موسوم به ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی آمریکا به توسعه فرودگاه الشدادی در ریف جنوبی شهر الحسکه که در کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک است، ادامه می دهند. این امر درپی ورود حدود 150 کامیون و تریلر حاوی تجهیزات و سلاح و مصالح ساختمانی برای توسعه فرودگاه و مجهز کردن آن و افزایش تجهیزات نظامی آن آغاز شده است.

این روزنامه افزود: نیروهای ائتلاف همچنین توسعه فرودگاه عین العرب در حومه شمال شرقی شهر حلب و پایگاه نظامی خود در منطقه تل تمر در حومه شمال غربی الحسکه را نیز آغاز کرده اند.

به نوشته الوطن، ائتلاف آمریکایی قصد احداث یک پایگاه بزرگ نظامی برای خود در نطقه منبج در غرب رودخانه فرات در ریف شمال شرقی استان حلب را دارد.

برپایه این گزارش، ائتلاف آمریکایی تلاش خود را بر فرودگاه الشدادی در حال حاضر متمرکز کرده است و این درحالی است که پایگاهای نظامی دیگر و فرودگاه هایی نظیر پایگاه الهول و البحره واقع در مناطق کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک در استان الحسکه و شرق رودخانه فرات وجود دارد.

بیش از 250 دستگاه کامیون و تریلر حاوی سلاح، تجهیزات، نفربرهای زرهی و خودرو از مرز سوره و عراق وارد پایگاه های نظامی نیروهای آمریکایی و غربی در چند منطقه در شرق رودخانه فرات شده است.

از سوی دیگر، نیروهای سوریه دموکراتیک اجازه ورود شمار زیادی کامیون مواد غذایی به مناطق باقی مانده در کنترل گروه تروریستی داعش در حومه جنوب شرقی استان دیرالزور سوریه را به بهانه اینکه این مواد غذایی مختص غیرنظامیان است، دادند.

حمایت قطر، کویت و عراق از ترکیه در برابر تحریم آمریکا

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در دیدار حضوری با حیدر العبادی نخست وزیر عراق و نیز شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در آنکارا و تماس تلفنی با امیر کویت، حمایت این کشورها را در برابر تحریم و فشار آمریکا جلب کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز گذشته طی سفری رسمی به آنکارا، با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیدار کرد و رسانه ها پس از دیدار آنها اعلام کردند که قطر به منظور حمایت از اقتصاد ترکیه، 15 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری می کند.

دو روز نیز پیش حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در اوج تنش ترکیه ـ آمریکا در سفر به آنکارا مذاکره ای مفصل با اردوغان داشت و در نشست مشترک با رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که در موضوع بحران ارزی و مساله ایجاد شده برای لیر ترک و کاهش ارزش آن، در کنار ترکیه هستیم و از هر گونه اقدام ترکیه در این مورد حمایت می کنیم.

پیش از سفر این دو مقام عربی به آنکارا، چهار روز قبل رسانه ها از تماس تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با شیخ صباح جابر الصباح امیر کویت خبر داده و نوشتند که دو مقام رسمی به بررسی روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای پرداخته و بر لزوم اهمیت هر چه بیشتر توسعه و تقویت روابط دوجانبه در وضعیت کنونی تاکید کردند.
برخی از منابع خبری ترک نوشتند که رییس جمهوری ترکیه در این تماس تلفنی خواستار حمایت بیشتر کویت از ترکیه در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا و سرمایه گذاری کویت در ترکیه برای جلوگیری از افت ارزش پول ملی این کشور شده است.
برخی رسانه ها نیز از دعوت اردوغان از امیر کویت برای سفر به آنکارا خبر داده و نوشتند که اگر این سفر انجام شود، به معنای حمایت کویت از دولت آنکارا خواهد بود ولی ممکن است دولت کویت برای مصون ماندن از تبعات همراهی با ترکیه، به صورت غیررسمی از ترکیه در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا و تقویت ارزش لیر ترک حمایت کند.

دیدار نماینده قطر و وزیر جنگ اسرائیل در قبرس

«آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «محمد العمادی»،‌ نماینده دولت قطر شامگاه پنج‌شنبه دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش شبکه سعودی العربیه، این دیدار در قبرس صورت گرفته و دو طرف حول محور تدابیر مربوط به نوار غزه و حمایت مالی دوحه از این منطقه گفت‌و‌گو کردند.

این شبکه گزارش داد که این دیدار به صورت مخفیانه صورت گرفته است.

هنوز دوحه به این خبر واکنشی نشان نداده است با این حال برخی منابع پیشتر از احتمال اینکه تل‌آویو برای توافق آتش‌بس با حماس در نوار غزه به قطر متوسل شود، خبر داده بودند.

تلاش کره جنوبی برای معاف شدن از تحریم های ایران

دولت کره جنوبی تلاش‌های خود را برای معاف شدن از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران افزایش داده است.

دولت آمریکا قصد دارد از ماه نوامبر دور دوم تحریم ها علیه ایران را اعمال کند که صنعت نفت و مبادلات مالی را هدف قرار خواهد داد.

تحریم های نوامبر موجب تشدید نگرانی صنعت نفت کره جنوبی شده است که 13 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند. شرکت های ساختمانی کره جنوبی نیز که سال گذشته مهمترین بخش از قراردادهای خود را با ایران نهایی کرده اند، از اعمال مجدد تحریم ها به شدت نگران هستند.

کانگ سونگ چون معاون وزیر بازرگانی کره جنوبی امروز پنجشنبه با مقام های وزارتخانه های دارایی، حمل و نقل و خارجه و همین طور مدیران شرکت های نفتی، پالایشگاهی دیدار کرده تا درباره نگرانی های روزافزون این صنایع نسبت به تحریم های ایران مذاکره کنند.

کانگ در این باره گفت: گرچه مبادلات مربوط به نفت و تامین مالی با ایران از نوامبر ممنوع خواهد بود ولی اگر آمریکا با معافیت سئول موافقت کند، بخش مشخصی از واردات نفت خام و مبادلات مالی برای تجارت کالاهای غیر ممنوع ادامه خواهد یافت.

کره جنوبی در دور قبلی اعمال تحریم ها علیه ایران در سال 2012 میلادی با معافیت هایی روبرو شد و اجازه یافت تا واردات نفت خود از ایران را 20 درصد کاهش دهد.

وزارت بازرگانی کره جنوبی اکنون به دنبال دستیابی به معافیت های مشابه است و تاکنون 2 بار با مقام های آمریکایی گفتگو کرده است. این مذاکرات طی ماه های جولای و ژوئن در سئول و واشنگتن انجام شده است.

با این حال اگر کره جنوبی از تحریم ها معاف نشود، صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی به شدت متضرر خواهند شد. ایران سومین صادر کننده بزرگ نفت به کره جنوبی پس از عربستان سعودی و کویت در سال 2017 بوده است. کره جنوبی سال گذشته 147 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

یک مقام رسمی در یکی از شرکت های پتروشیمی کره جنوبی گفت: اگر صادرات میعانات ایران محدود شود، افزایش قیمت اجتناب ناپذیر خواهد بود و ما قدرت خرید را از دست خواهیم داد.

علاوه بر شرکت های پتروشیمی، شرکت های ساختمانی و عمرانی کره جنوبی نیز بزرگترین مقصد صادراتی خود را از دست خواهند داد. سال گذشته شرکت های ساختمانی کره جنوبی موفق به عقد قراردادهایی به ارزش 5.2 میلیارد دلار با ایران شدند.

خبر دیگر اینکه کره جنوبی قصد دارد حمایت مالی از شرکت هایی را که از اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران متضرر می شوند، افزایش دهد. این مطلب را وزارت بازرگانی کره جنوبی اعلام کرده است. سئول قصد دارد فرصت های تجاری در بازارهای جایگزین را به این شرکت ها معرفی کند تا زیان و ضرر آنها کاهش یابد.

وزارت صنعت، تجارت و انرژی کره جنوبی نشستی را با نهادهای فعال در زمینه گسترش تجارت و بانک ها و همین طور خودروسازان و شرکت های پالایشگاهی فعال با ایران برگزار کرده است، تا راهکارهایی را برای حمایت از این شرکت ها بررسی کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه عراق ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۱۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهورترکیه گفت که نباید به اسرائیل فرصت داد تا با فرافکنی، بر وحشی‌گری خود در نوار غزه سرپوش بگذارد.

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان در نشست خبری مشترک با همتای تانزانیایی خود در آنکارا افزود: یکی از بزرگترین کشتارهای قرن گذشته، ۱۹۵ روز است که در غزه ادامه دارد و ما باید برای توقف این کشتارها تلاش بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: ما دیدیم که کشورهای غربی یک‌صدا به پاسخ ایران (به حمله اسرائیل در دمشق) اعتراض کردند و همین کشورها اکنون باید یک صدا به اسرائیل بگویند: بس کن.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین بر ضرورت دستیابی به آتش بس فوری و دائمی در غزه و برداشتن گام های فوری پس از آن برای اجرای راه حل دو دولتی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور تانزانیا هم گفت که این کشور از تلاش های ترکیه برای یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای درگیری های بین المللی حمایت می کند و خواستار آتش‌بس فوری در غزه است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • اردوغان: کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • تشکر نتانیاهو از انگلیس و آلمان بابت «حمایت‌های بی‌چون و چرا»
  • ترکیه: نتانیاهو با هدف ماندن در قدرت به دنبال جنگ با ایران است
  • نتانیاهو تلاش دارد برای بقا در قدرت منطقه را به جنگ بکشاند
  • نتانیاهو : تل‌آویو خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد
  • تلاش آمریکا و متحدانش برای ارزیابی تحریم‌ها علیه کره شمالی
  • لفاظی تازه یک اسرائیلی؛ تل‌آویو دنبال حمله دیپلماتیک به ایران؟
  • نتانیاهو و سرکردگان اسراییل مسوول تنش اخیر در خاورمیانه هستند
  • پاسخ ایران، بزرگ و بی‌نظیر بود/ تل‌آویو قادر به ادامه جنگ نیست