Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@22:34:23 GMT

سرعت باد‌های زابل در ۳۳ سال اخیر بی‌سابقه بود

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۸۱۹۶۰

سرعت باد‌های زابل در ۳۳ سال اخیر بی‌سابقه بود

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای امسال تا کنون حدود ۱۹ بار سرعت وزش باد‌های منطقه‌ای زابل به بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید که در ۳۳ سال اخیر بی سابقه است.

خبرگزاری ایسنا، محمود دیانتی اظهار کرد: بررسی داده‌های بلندمدت آماری نشان می‌دهد سال جاری میلادی، دومین سال وزش باد‌های با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۵ سال اخیر در زابل است که برخلاف میانگین بلند مدت که حدودا سالی دو بار این شهر را فرا می‌گیرد، امسال ۱۹ بار زابل را در نوردید و موجب کاهش دید و کیفیت هوا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امسال وزش باد‌های با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زابل ۹۵۰ درصد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته است، افزود: در ۳۳ سال اخیر هیچ گاه تعداد روز‌های همراه با باد با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زابل از ۶ روز تجاوز نکرده است.

وی ادامه داد: در برخی روز‌های امسال سرعت وزش باد در چند سال اخیر بی سابقه بوده است برای نمونه طوفان ۱۱۹ کیلومتری ۲۱ و ۲۲ مرداد امسال در هفت سال اخیر بی سابقه بود و جزو سریع‌ترین باد‌های رخ داده در ۵۵ سال اخیر به شمار می‌رود.

دیانتی با اشاره به موفقیت‌های هواشناسی در پیش بینی بهنگام پدیده‌های جوی استان، گفت: در همین طوفان ۲۱ و ۲۲ مرداد بر اساس اخطاریه جوی شماره ۲۰ و توصیه‌های هواشناسی، ستاد مدیریت بحران استانداری و فرمانداری‌های پنج شهرستان شمال استان اقدام به تعطیلی ادارات و نهاد‌های دولتی کردند.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس انتظار ما بی سابقه‌ترین طوفان سال جاری و حتی هفت سال اخیر در شمال استان رقم خورد و برای نخستین بار از سال ۹۱ تا کنون سرعت باد در زابل به مرز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: زابل سیستان و بلوچستان وزش باد توفان شن سرعت باد بی سابقه مدیریت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۱۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جو پایداری بر استان بوشهرحاکم است/ افزایش پوشش ابر از شنبه

طلیعه محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، تا پایان هفته جو نسبتاً پایداری بر استان بوشهر حاکم است و طی این مدت، غبار محلی و در برخی ساعات وزش باد، از پدیده‌های غالب در سطح استان است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر افزود: روزهای شنبه و یکشنبه به‌سبب عبور موجی کوتاه و کم‌دامنه، ضمن افزایش پوشش ابر، احتمال بارش پراکنده و خفیف باران در برخی نقاط دور از انتظار نیست.

وی گفت: همچنین با تداوم وزش بادهای شمالی روی دریا، سواحل و فراساحل استان نیز تا پایان روز جمعه به‌ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی، مواج پیش‌بینی می‌شوند

محمدی تصریح کرد: آسمان استان بوشهر در ساعت‌های آینده صاف تا کمی ابری همراه با غبار محلی، گاهی وزش باد، در شب افزایش ابر و فردا در برخی نقاط مه صبحگاهی خواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر ادامه داد: جهت وزش باد غالباً شمال غربی گاهی غربی با سرعت ۸ تا ۳۲ گاهی ۴۰ کیلومتر در ساعت، در سواحل جنوبی استان ۱۲ تا ۴۲ گاهی تا ۵۰ کیلومتر در ساعت و در فراساحل جنوبی گاهی تا ۶۰ کیلومتر در ساعت پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: ارتفاع موج دریا سواحل شمالی ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر، در سواحل جنوبی ۹۰ تا ۱۸۰ گاهی تا ۲۴۰ سانتی‌متر خواهد بود.

کد خبر 6063504

دیگر خبرها

  • آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم/ مهمترین تغییر آزمون امسال
  • وزش باد با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت در خلیج فارس، ۹ فروردین
  • جو پایداری بر استان بوشهرحاکم است/ افزایش پوشش ابر از شنبه
  • پایداری شرایط جوی تا پایان هفته
  • احداث ۱۵ کیلومتر دیواره ساحلی در محور پلدختر به خرم آباد
  • رونالدو با سفینه فضایی‌اش پز داد! (عکس)‏
  • مقایسه دو جنگنده قدرتمند آمریکا/ عکس
  • سواحل استان بوشهر متلاطم است
  • قطار هیدروژنی چینی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت آزمایش شد
  • سرعت باد در شهربابک به ۷۲ کیلومتر بر ساعت رسید