Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@03:05:32 GMT

جشنواره آش دورهمی به گستردگی ایران/شادی با طمع آش

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۸۳۷۰۷

جشنواره آش دورهمی به گستردگی ایران/شادی با طمع آش

خبرگزاری مهر-گروه استانها: تابستان سال ۸۴ زمانی که اولین دیگ‌های آش در منطقه تفریحی و گردشگری گاوازنگ زنجان برپا شد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که گرمای این اجاق زیر دیگ‌های آش، فضای جشنواره‌های استان زنجان را گرم خواهد کردو از دل جشنواره آش جشنواره‌های دیگری نیز پدید خواهد آمد.

جشنواره آش ایرانی امروز در حالی سیزدهمین سال برگزاری خود را سپری می‌کند که طی ۱۲ دوره گذشت با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات این جشنواره تنها با اراده و تلاش دست‌اندرکاران جشنواره آش ایرانی تداوم یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر آش را می‌توان طبیعت و تنوع زیستی آن منطقه لحاظ کرد

جشنواره‌ای با طمع دلپذیر آش و آشپزانی ماهر که تنوع در آش‌های پخته شده به عینه خود را نشان می‌دهد. تنوعی که ریشه در آداب، روسوم و علایق مردمان ایران زمین دارد. هر آش را می‌توان طبیعت و تنوع زیستی آن منطقه لحاظ کرد.

این روزها شهروندان زنجانی برای عصرها و شب‌های خنکشان برنامه دارند، قرارهایی که در میعادگاه «ائل داغی» داغ داغ می‌شود. امسال دوازدهمین سالی است که آش، زنجانی‌ها را دور هم جمع می‌کند، نه تنها زنجانی‌ها را بلکه ایرانی‌ها را با هم مأنوس می‌کند.

جشنواره آش می‌تواند با احیای فرهنگ‌ها، گردهم آوردن اقوام،رنگ‌ها و سنت‌ها موجب تقویت ارتباطات بین فرهنگی، تفاهم و همدلی شود. همچنین در تقویت و توسعه نشاط اجتماعی نیز مفید واقع شده است.

با توجه به اینکه در استان زنجان نیازمند تقویت اشتغال حوزه خدمات هستیم گردشگری و جشنواره‌های غذایی می‌تواند بهترین مسیر در تحقق این هدف‌گذاری باشد.

تهیه و توزیع غذا مستلزم تأمین مواد اولیه، فرآوری، طبخ، تزیین و توزیع است و هرکدام از این مراحل نیروی انسانی بسیار و محل‌های سرو و واحدهای تجاری را درگیر می‌کند.

آش در نذورات،جشن‌ها و عزاداری‌ها از تولد تا بدرقه مسافر و... در بین مردم ارزشمند است. برگزاری این جشنواره‌ها هم نیازمند بسترهای مناسب تفریحی، گردشگری و اقامتی است و هم مسبب ایجاد این بسترها همان‌طور که در جشنواره آَش زنجان به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره غذایی کشور می‌بینیم با گذر زمان، افزایش استقبال مردم و تقویت بنیه‌های جشنواره ناگزیر زیرساخت‌هایی در این منطقه تفریحی گردشگری نیز ایجاد شد که به نفع شهروندان است.

همان‌طور که آغاز به کار این جشنواره عظیم و مورد استقبال حاصل اراده و خلاقیت دست اندارکاران و بانیان آن بوده است استمرار آن نیز مستلزم هماهنگی همه دستگاه‌های خدماتی، فرهنگی و اجتماعی است.

زنجانی‌ها حالا نه تنها خود و خانواده‌هایشان راهی ایل داغی در شمال شهر می‌شوند تا از نوای سازها و آوای خوش حنجره‌های آواز خوانان با ذوق این سرزمین لذت ببرندزنجانی‌ها حالا نه تنها خود و خانواده‌هایشان راهی ایل داغی در شمال شهر می‌شوند تا از نوای سازها و آوای خوش حنجره‌های آواز خوانان با ذوق این سرزمین لذت ببرند بلکه فرصت را غنیمت شمرده و بستگان خود را نیز از دور و نزدیک برای حضور در این جشنواره خوش طعم دعوت می‌کنند.

چشاندن طعم آش‌های استان‌های مختلف به یکدیگر، گپ و گفت در رابطه با طعم و طبخ آن شور و شعفی در بین بازدید کنندگان برانگیخته است.

در روزگاری که غذاهای فست فودی ذائقه برخی‌ها را به سمت خود کشانده، جشنواره آش بهانه‌ای لذیذ و خوشمزه برای یادآوری روزگار دیگ‌های مسی و آشی‌های که در این دیگ‌ها طبخ می‌شد، آش‌های که هر یک دارای خواص خاص و و ویژه‌ای هستند.

هر منطقه‌ای با توجه به خصوصیات و ذائقه‌های مرمانش و با توجه به طبیعت مناطق دارای مواد تشکیل دهنده متنوعی هستند از آش رشته تهرانی‌ها تا آش‌های تند و خوشمزه جنوبی‌ها، از آش‌ترش زنجان تا آش سبزی شیرازی و آش شعله قلمکار لرستان و آش مخصوص «سه نگه سیر» و آش سایر نقاط ایران همه برگرفته از نوع اقلیمی و طبعت و آداب و رسوم نواحی دارد.

فرهنگ، آداب و رسوم اقوام ایرانی این روزها در محدوده های به نام گاوازنگ جمع شده است

فرهنگ، آداب و رسوم اقوام ایرانی این روزها در محدوده های به نام گاوازنگ جمع شده و شهروندان زنجانی آش به عنوان ذائقه غذایی مشترک بین اقوام و فرهنگ‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای در بین اغذیه دارد.

۳۵ درصد هزینه‌های سفر را غذا تشکیل می‌دهد بنابراین در رونق اقتصادی و پویایی بخش خدمات مؤثر واقع خواهد شد با چنین برنامه‌های متنوع و فراگیری می‌تواند برند سازی را برای استان محقق کرد و گردشگران داخلی و خارجی را جذب و به ماندگاری آن‌ها افزود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به سرو ۴۵ نوع آش ایرانی در سیزدهمین جشنواره ملی آش در زنجان، گفت: با تلاش دبیرخانه مرکزی کمیته‌های هفت‌گانه و همراهی همیشگی مجموعه شهرداری زنجان، امسال شاهد برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی در محل تفریحی گاوا زنگ زنجان هستیم.

برای برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان، تلاش‌های وافری نسبت به ادوار گذشته به‌ویژه درزمینهٔ اطلاع‌رسانی شهری با همراهی مجموعه شهرداری زنجان صورت گرفته و در این زمینه شاهد افزایش ۵۰ درصد اطلاع‌رسانی‌ها هستیموی با اشاره به اینکه امروز بعد از گذشت بیش از یک دهه از برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان، این جشنواره به یک برند در سطح کشور در حوزه غذا تبدیل‌شده است، افزود: خوشبختانه برای برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان، تلاش‌های وافری نسبت به ادوار گذشته به‌ویژه درزمینهٔ اطلاع‌رسانی شهری با همراهی مجموعه شهرداری زنجان صورت گرفته و در این زمینه شاهد افزایش ۵۰ درصد اطلاع‌رسانی‌ها هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در ادامه از قطعی شدن حضور ۲۲ استان در سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان تا به امروز خبر داد و تصریح کرد: جشنواره ملی آش ایرانی، امروز بعد از پشت سر گذاشتن دوازده دوره به یک برند در سطح کشور در حوزه جشنواره‌های غذایی تبدیل‌شده است و همین امر باعث می‌شود تا هر سال با دلگرمی و انگیزه بیشتری نسبت به برگزاری هر چه‌بهتر این جشنواره اقدام کنیم که خوشبختانه استقبال بیش‌ازپیش علاقه‌مندان برای حضور در این جشنواره، مهر تأییدی بر این ادعا است.

رحمتی ظهر پنجشنبه با یادآوری اینکه اولین جشنواره آش در سال ۱۳۸۴ در استان زنجان برگزار شد، اظهار کرد: امروز این جشنواره در حال برگزاری است چرا که آش یک غذای قدیمی ایرانی است و ایرانی‌ها برای همه مراسم‌های سنتی خود آش درست می‌کنند.

وی با بیان اینکه احیای سنن ایرانی در حوزه غذا یکی از دستاوردهای مهم جشنواره آش است و رویکرد اصلی که این جشنواره در پیش گرفته، ادامه داد: احیای سفره‌های ایرانی است به دلیل اینکه در جامعه صنعتی و گرایش افراد به فست‌فودها، فرهنگ سفره‌های ایرانی کم‌کم دارد از بین می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: استقبال مردم از جشنواره آش در استان زنجان بسیار خوب است و بازدیدها به صورت روزانه از مرز ۱۲۰ هزار نفر می‌گذرد.

رکورد زنی بازدید از جشنواره آش ایرانی

رحمتی با بیان اینکه  استقبال مردم از جشنواره آش در استان زنجان بسیار خوب است و به صورت روزانه بازدید از مرز ۱۲۰ هزار نفر می‌گذرد، ابراز کرد: ۱۳۰ غرفه صنایع دستی در این جشنواره دایر شده است و برگزاری جشنواره آش موجب تبادل فرهنگ‌ها بین استان‌های مختلف شده است.

وی تصریح کرد: در این جشنواره نمایش‌های آئینی هنرمندان اردبیل، بوشهر، کردستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بوده و سیاه‌چادر عشایری از استان‌های زنجان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، کرمانشاه، ایلام و خراسان شمالی در این جشنواره نمایش می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: در سیزدهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی ۴۵ نوع آش از سراسر کشور در استان زنجان طبخ می‌شود.

جشنواره ملی آش، قدیمی‌ترین جشنواره غذای ایران است

رحمتی گفت: جشنواره ملی آش، قدیمی‌ترین جشنواره غذای ایران است و در این جشنواره اقوام ایرانی از تمامی مراکز استان‌های کشور ایران به دعوت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان حضور دارند.

بتول نقی زاده کاخی از استان خراسان جنوبی که چهارمین سال متوالی است در جشنواره آش ایرانی شرکت مکی کند توانسته در دو دوره گذشته عنوان نخست را کسب کند برگزاری جشنواره آش ایرانی را امری تأثیرگذار در زمینه تعامل و آشنایی با آداب و رسوم اقوام مختلف کشور عنوان می‌کند.

امسال استقبال بیش از سال‌های گذشته بود و شهرودان زنجانی و همچنین گردشگران زادی از نقاط مختلف ایران برای بازدید جشنواره می آیندکاخی آش‌های عرضه شده در غرفه خراسان جنوبی را آش رشته بیرجند، آش لاخشک و آش چوش پره عنوان کرد و افزود: امسال استقبال بیش از سال‌های گذشته بود و شهرودان زنجانی و همچنین گردشگران زادی از نقاط مختلف ایران برای بازدید جشنواره می آیند.

وی بابیان اینکه غذا نشان دهند فرهنگ و آداب‌ورسوم اقوام مختلف است، ادامه داد: با توجه به اینکه در جشنواره آش ایرانی شرکت‌کنندگان از نقاط مختلف می‌آیند به همین دلیل مردم با آداب و روسم آق. وام مختلف آشنا می شوند.

این شرکت‌کننده از شهرستان بیرجند بابیان اینکه از فاصله هزار و ۶۰۰ کیلومتری برای شرکت در جشنواره آش به شهر زنجان سفرکرده است، ابراز امیدواری کرد بتواند در جشنواره آینده نیز کند.

سیده لیلا موسوی شرکننده ای از زنجان با اشاره به استقبال گسترده از سیزدهمین جشنواره آش ایرانی، گفت: استقبال نسبت به دوره‌های گذشته غیرقابل مقایسه است.



وی ادامه داد: امسال شرکت کنندگان در جشنواره افزایش یافته و استان‌های مختلف از نقاط مختلف کشور در این جشنواره حاضر هستند.

بی شک برگزاری جشنواره‌ها نقش مهمی در بخش‌های مختلف جامعه می‌تواند داشته باشد، جشنواره آش در کنار بالا بردن سطح نشاط و شادی در بین مردم زنجان، در زمینه تعداد آمار گردشگران و اقتصاد این استان مؤثر واقع شده است.

بالا رفتن سطح آشغال تخت‌های هتل‌ها و همچنین فروش صنایع دستی استان و سایر استانها که به عنوان بخش جنبی جشنواره آش فعال است، تاکنون توانسته از این جشنواره به عنوان یک جشنواره با مزیت بالای اقتصادی نام برده شود.

در این میان صنایع دستی هم جایگاه خوبی در این جشنواره دارند و غرفه‌های صنایع دستی استان‌های مختلف برپا شده است.

برپایی ۱۳۰ غرفه صنایع دستی در مجموعه گاوازنگ زنجان

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به برپایی ۱۳۰ غرفه صنایع دستی در مجموعه گاوازنگ زنجان گفت: این نمایشگاه؛ دومین نمایشگاه بزرگ صنایع دستی کشور است.

 الناز خدایی‌فرد با بیان اینکه  امسال در قالب یک اقدام جدید نمایشگاه بزرگ صنایع دستی در جوار جشنواره آش دایر شده است، افزود:  امسال ۱۳۰ غرفه صنایع دستی در حاشیه جشنواره آش دایر شده است که خود ظرفیت بزرگی برای استان محسوب می‌شود که با حضور هنرمندانی از ۳۱ استان کشور به همراه منطقه آزاد تجاری قشم همراه است.

وی ادامه داد: دومین نمایشگاه بزرگ در سطح کشور در حوزه صنایع دستی است و به لحاظ گردش مالی بالایی که دارد؛ بسیاری از هنرمندان خواستار حضور در آن هستند.

در حوزه سنگ‌های قیمتی؛ بافته‌های داری؛ رودوزی‌های سنتی؛ ملیله زنجان در قالب یک راسته؛ زیورآلات سنتی؛ چوب؛ تراش شیشه؛ شیشه فوتی و پاپیه ماشه نیز که برای نخستین بار در این نمایشگاه عرضه می‌شودخدایی فرد گفت: در حوزه سنگ‌های قیمتی، بافته‌های داری، رودوزی‌های سنتی، ملیله زنجان در قالب یک راسته، زیورآلات سنتی، چوب، تراش شیشه، شیشه فوتی و پاپیه ماشه نیز که برای نخستین بار در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

یک شرکت کننده از یاسوج در خصوص نمایشگاه صنایع دستی می گوید: امسال استقبال خوبی از طرف مردم از نمایشگاه صنایع دستی ویزه جشنواره آش صورت گرفته و فروش محصولات صنایع دستی فراتر از انتظار است.

خانم محمدی می‌گوید: قبل این نمایشگاه در نمایشگاهی دیگر شرکت کرده بودم که استقبال خوبی از صنایع دستی صورت نگرفت.

انتظار می رود که سهم مستقیم گردشگری در تولید ناخالص داخلی در طی ده سال آینده به طور متوسط ۳.۹ درصد در سال باشد.

قابل پیش بینی است که این بخش بیش از ۳۸۰ میلیون شغل را حمایت خواهد کرد یعنی از هر ۹ شغل یکی از آنها مربوط به بخش گردشگری خواهد بود و ۲۳ درصد از کل ایجاد اشتغال جهانی را در دهه های آینده در بر خواهد گرفت. همین طور انتظار می رود تولید ناخالص جهانی گردشگری ۱۱.۴ درصد از تولید ناخالص جهانی و ۷.۱ درصد از کل صادرات جهانی را تشکیل دهد.

کد خبر 4376671

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره غذا میراث فرهنگی زنجان یحیی رحمتی مردم علیه احتکار روز خبرنگار خبرگزاری مهر کرمانشاه بوشهر گرگان شهرکرد احتکار مشهد شیراز بیرجند یاسوج مجلس شورای اسلامی سانحه تصادف استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۳۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با امیر کرم‌زاده مدیرکل و شورای مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراث‌فرهنگی گفت: بی‌تردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراث‌فرهنگی است، زیرا میراث‌فرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراث‌فرهنگی می‌توانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد  تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.

او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراث‌فرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیاز‌های روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد می‌کنم با تلفیق مناسب میراث‌فرهنگی و هنر‌های سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانه‌های تاریخی فراهم آورید.

آیت‌الله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همان‌گونه که به هنر می‌پردازید، هنرمندان به‌ویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند. 

در این دیدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز گفت:  بی‌تردید توجه به زنده نگه‌داشتن میراث‌فرهنگی به‌ویژه میراث‌فرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کرم زاده  افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشته‌اند این بنا‌ها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کرده‌اند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.

او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ،  تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکت‌های بزرگ همچون ذوب‌آهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیت‌های اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم