Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از بزرگترین ماموریت های دولت اجرای طرح باز آفرینی شهری به منظور کاهش بحران های بافت های فرسوده و ارتقای سطح زندگی در آنهاست.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی روز جمعه در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری افزود: یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند و این طرح به عنوان طرح اولویت دار در بیست ساله آینده کشور مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آخوندی با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری بسیار پیچیده است و باید ابعاد اقتصای، مالی، اجتماعی و فرهنگی آن را در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح ، باید تفکر محله محور داشت و این اصل که محله به انسان هویت می بخشد را لحاظ کرد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: زندگی مردم در شهرها باید با رویکرد بازآفرینی شهری ادامه یابد، براساس آمار ، میزان بزهکاری اجتماعی در بافت های بی اصالت زیاد است و رفع بحران های بافت های فرسوده، چهره شهرها را امن تر خواهد کرد.
وی افزود: توسعه شهری باید در ابعاد مختلف اعمال شود، به طوری که مردم کیفیت زندگی را لمس کنند و سرمایه گذاری ها طوری برنامه ریزی نشود که حاشیه نشینی تشدید شود.
آخوندی ادامه داد: در مباحث توسعه شهر و جمعیت، باید به مساله بازآفرینی شهری توجه ویژه شود و بزرگترین ماموریت دولت بازآفرینی شهری است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، برای اجرای طرح بازآفرینی شهری باید رویکردهای مختلف مورد توجه قرار گیرد و حداقل و حداکثر امکانات مدنظر نهاد های اجرایی باشد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در‌گیر کردن دولت، در مناطقی که خود مردم می توانند کاری انجام دهند سودی ندارد و باید آحاد جامعه در بخش هایی که برنامه هایی به آن واگذار می شود خوب اقدام کند.
آخوندی گفت: به هیچ عنوان نباید دولت درگیر مسکن سازی شود و باید نهادهای خدمات رسان در بحث بازآفرینی شهری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه حضور هماهنگ می تواند کیفیت زندگی شهروندان در بافت را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: مردم اگر متوجه شوند مسوولان اراده خوبی در اجرای طرح باز آفرینی شهری دارند، هماهنگ با دولت حرکت خواهند کرد.
آخوندی گفت: هزینه کرد دولت و شهرداری ها برای بازآفرینی شهری باید در بحث تامین خدمات زیربنایی باشد و شهروندان نیز با دریافت تسهیلات بانکی باید در احیای بافت فرسوده همراهی کنند.
وی با بیان اینکه تمام شهرهای استان سمنان از بافت تاریخی برخوردار هستند که باید نگاه ویژه ای برای نوسازی این طرح ها اتخاذ شود، بیان کرد: به گفته مدیرکل مسکن و شهرسازی سمنان دستکم 34 درصد جمعیت استان در بافت فرسوده زندگی می کنند.
وی خاطرنشان کرد: مشکل شهرهای استان سمنان تنها با نوسازی خانه ها و ساخت مسکن جدید برطرف نمی شود و برای رفع چالش بافت های فرسوده ، رویکرد اصولی و هدفمند نیاز است.
آخوندی ادامه داد: تمام هویت شهرسمنان در بافت تاریخی است و مسوولان به جای تفکر مسکن سازی، باید برای ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق اقدام کنند.
در این نشست سید شهاب الدین چاوشی استاندار، احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه و ابوالفضل حسن بیکی نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی، معاونان استانداری و جمعی از مسوولان دستگاه های اجرایی استان سمنان حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، بازدید از فرودگاه سمنان، بازدید از بیمارستان مهدیشهر، افتتاح تقاطع غیرهمسطح مومن آباد، بازدید از محور دوم بزرگراه سمنان- فیروزکوه از جمله برنامه روز دوم وزیر راه و شهرسازی در استان سمنان است، عباس آخوندی دیروز از طرح های حوزه راه در شهرستان های دامغان و شاهرود بازدید کرد.
سه هزار و 784 کیلومتر راهِ استان سمنان که 600 کیلومتر از مسیر اصلی تهران- مشهد بخش مهمی از آن است، 2.1 درصد از راه های کشور را شامل می شود.
7339/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد وزير راه بازآفريني شهري كيفيت زندگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۴۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، «محمد آیینی» افزود: برنامه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده در سال جاری آغاز شده است و مطابق برنامه ریزی انجام شده، دست‌کم ۱۰۰ هزار واحد تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان‌کرد: اکنون ۲۵ هزار واحد از واحدهای نوسازی شده در سراسر کشور آماده بهره‌برداری است که به‌تدریج افتتاح خواهند شد.

گفتنی است؛ دولت مردمی سیزدهم رکورددار نوسازی مسکن در بافت فرسوده است. در حالی که در نخستین جلسه قرارگاه مسکن با حضور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، آمار صدور پروانه ساخت در این بافت‌ها ۱۲۳ هزار واحد اعلام شده بود، تا پایان سال ۱۴۰۲ این آمار از مرز ۲۵۰ هزار واحد عبور کرد که در ۷۳ هزار نقطه واقع شده ‌است.

در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز بیش از ۷۱ درصد از برنامه بازآفرینی شهری محقق شده ‌است. فقط در اسفند ماه گذشته ۲۲ هزار واحد پروانه صادر شد و به گفته مسوولان چنانچه هر ماه ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد صدور پروانه ثبت شود، برنامه ساخت ۱۵۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده محقق می‌شود.

همچنین، سند دار کردن اراضی تصرف سکونتگاه‌های غیررسمی بزرگ‌ترین خدمت به ساکنان این بافت‌ها است و تاکنون ۲۵ هزار نفر متقاضی دریافت سند در اراضی تصرف ثبت نام کرده‌اند.

 تاکنون بسته‌های تشویقی احیای بافت‌های فرسوده در ۴۴۴ شهر اجرایی شده است که از این تعداد شهر ۱۹۴ شهر بسته بومی را تصویب و اجرایی کرده‌اند.

۴۴۴ شهری که بسته تشویقی نوسازی در آنها در حال اجرا است، ۷۹ درصد جمعیت شهری و ۷۸ درصد سطح شهرهای دارای بافت فرسوده را در بر می‌گیرند؛ بسته‌هایی که باید توسط شهرداری‌های همه شهرها اجرایی شود.

در دولت سیزدهم تسهیلات خوب مالی، اداری و شهرسازانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که بسته تشویقی ۱۹بندی کالبدی مهم‌ترین آن‌هاست.

برپایه این گزارش، صدور پروانه ساختمانی در کمترین زمان، ارائه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف در هزینه‌های صدور پروانه (الزام قانونی تخفیف ۵۰ درصد)، حفظ انشعابات قبلی و ارائه انشعابات جدید خارج از نوبت توسط اداره‌های آب، برق، گاز، مخابرات و غیره و صدور پایان کار در کمترین زمان از جمله این مشوق‌هاست.

اعطای طبقه تشویقی، تغییر کاربری ارزش‏‌افزا، پارکینگ راحت‏‌تر (درب اضافی)، زمین و واحد معوض در این بسته پیش‌بینی شده است.

استان‌ها می‌توانند بر اساس ضوابط بالادستی و طرح‌های جامع و تفصیلی، بسته تشویقی جداگانه‌ای را تدوین و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند. در این زمینه تاکنون ۳۶۰ شهر اقدام کرده و بسته تشویقی خودشان را تدوین و اجرایی کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رفع دائم مشکل کم‌آبی به تدبیر دولت انقلابی نیاز دارد
  • ارتقای کیفیت زندگی شهری به کمک رشد هوشمند
  • بازآفرینی ۵۰۰۰ مترمربع از میدان ساعت تبریز
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • اجرای ۳۰ پروژه بازآفرینی شهری در شهرکرد
  • بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت به کجا رسید؟
  • سرنوشت بلدیه تهران | آیا این بنا امسال افتتاح می شود؟
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت
  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور