Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرهنگ اعظم وقتی متوجه شد از سه بالگرد ارتش برای نجات داعشی‌ها استفاده شده، بسیار عصبانی شده بود. در حالی که یک روز پس از این رویداد یک بالگرد ارتش تمام چیزی که برای ۱۰۰ نفر در پایگاهی موسوم به چینی‌ها آورد، فقط سه کیسه برنج بود. ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پایگاه نیروهای ارتش در شهرستان «قورماچ» ولایت «فاریاب» موسوم به پایگاه «چینی‌ها» پیش از سقوط توسط طالبان سه شب متعدد مقابل حملات سنگین حدود نیمی از نظامیان خود را دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «نیویورک تایمز»، افسران این پایگاه اظهار کردند که از 106 نیروی ارتش مستقر در این پایگاه 21 نفر از جمله فرمانده این پایگاه کشته و 33 نظامی دیگر نیز زخمی شدند. همچنین 15 نیروی پلیس مرزی که در پایگاه حضور داشتند نیز در پی این حملات پی در پی جان باختند.

روزنامه آمریکایی، مقاومت نیروهای ارتش در پایگاه چینی‌ها نشان دهنده شرایط سخت جنگی نظامیان افغان و ناتوانی ارتش برای حمایت و تامین تدارکاتی آن‌ها دانست؛ بویژه زمانی که درگیری بزرگی با طالبان در دیگر مناطق جریان داشته باشد.

این پایگاه در حالی هدف حملات گسترده طالبان قرار گرفت که بیش از 10 هزار عضو این گروه در 480 کیلومتری آن شهر استراتژیک «غزنی» در جنوب شرق افغانستان را نیز مورد حمله قرار داده بودند.

شدیدترین حملات بر پایگاه چینی‌ها در روز شنبه و یکشنبه هفته جاری در حالی رخ داد که درگیری‌ها در غزنی نیز در شدیدترین وضع خود قرار داشت و به گفته افسران این پایگاه طالبان نیروهای خود در فاریاب را متمرکز کرده و در طول این دو شب به این پایگاه حمله کردند.

نیروهای مستقر در پایگاه از فرماندهی منطقه در «مزارشریف» برای دریافت پشتیبانی هوایی و دریافت تدارکات توسط بالگرد التماس می‌کردند و مهمات و مواد غذایی نیز بشدت کم بود.

ستوان «رضا» از افسران این پایگاه گفت: «بارها به ما گفتند که یک ساعت دیگر به آنجا می‌رسیم و وقتی دوباره با آن‌ها تماس گرفتیم گفتند که تا نیم ساعت دیگر آنجا خواهند بود اما به ما خیانت کردند و هرگز به کمک ما نیامدند.»

رضا ادامه داد که شمار اعضای طالبان به حدود هزار نفر می‌رسید و ظاهرا برای تامین تدارکات خود نیز مشکلی نداشتند.

این نیروی ارتش افغان اظهار داشت: وقتی صبح روز دوشنبه به سمت دیوار خارجی پایگاه آمدم هیچکس در برج دیدبانی حضور نداشت حتی سرباز مسئول نگهبانی فرار کرده بود تا به طالبان تسلیم شود.

این پایگاه توسط قرارگاه‌هایی در اطراف آن محافظت می‌شد و لایه دفاعی دیگری نیز در نزدیکی آن قرار داشت، طالبان نیز در تپه‌های اطراف قرار داشتند و در طول روز پایگاه را از دور و در طی شب نیز از نزدیک این پایگاه را مورد حمله قرار دادند.

ستوان افغان ادامه داد که اجساد نیروهای امنیتی در زیر آفتاب متعفن شده بودند اما «کاری درباره آن نمی‌توانستیم انجام دهیم زیرا جابجایی اجساد آن‌ها بسیار خطرناک بود».

رضا افزود که ستوان «فهیم» از دیگر مدافعان پایگاه به همراه یک جوخه پنج نفره به یکی از قرارگاه‌ها در نزدیکی پایگاه اعزام کردند اما صبح روز دوشنبه همه آن‌ها به طالبان تسلیم شدند.

وی افزود که این نیروها از ما نیز می‌خواستند تا همراه آن‌ها به طالبان تسلیم شویم.

در صبح روز دوشنبه گروه‌های پنج تا شش نفره پایگاه و قرارگاه‌های نزدیک آن را ترک کردند و در نهایت تنها 40 نفر از نیروها در پایگاه باقی ماندند.

سرهنگ «سید اعظم» فرمانده پایگاه نیز پیش از آنکه کشته شود حتی بدون در نظر گرفتن درگیری‌ها در غزنی از عدم تامین تدارکاتی پایگاه ابراز نگرانی کرده بود زیرا در حالی که پایگاه‌ها از بالگرد برای تامین تدارکاتی نیاز دارند سیاستمداران از بالگردها برای استفاده شخصی خود بهره می‌گیرفتند.

سرهنگ اعظم وقتی متوجه شد که از سه بالگرد ارتش برای نجات داعشی‌هایی استفاده شده که به دولت تسلیم شدند  ت ااین تروریست‌ها  از مسیر پر خطر بزرگراه عبور نکنند، بسیار عصبانی شده بود. این سرهنگ افغان روز پس از این رویداد گفته بود که ارتش یک بالگرد را برای تامین نیروهای پایگاه چینی‌ها فرستاده بود اما «تمام چیزی که به ما دادند سه کیسه برنج بود. می‌توانید تصور آن را کنید؟ سه کیسه برای 100 نفر نیرو؟».

 این سرهنگ افغان افزود که حقوق نیروهایش از 10 ماه گذشته پرداخت نشده بود و ارتش «نگران بود وقتی حقوق آن‌ها را بپردازد نیروها دیگر به پایگاه باز نمی‌گردند».

سرهنگ اعظم چهار روز پیش از آنکه کشته شود در گفت‌وگوی تلفنی گفت: همه ما فکر می‌کنیم که ما را به دشمن فروختند.

ستوان رضا نیز اظهار داشت : روز دوشنبه 40 نیروی باقی مانده در پایگاه چینی‌ها با بالا بردن سلاح‌هایشان به طالبان تسلیم شدند و آن‌ها نیز نیروهای ارتش را به صف کرده و سلاح‌ها و جلیقه‌های ضد گلوله آن‌ها را گرفتند اما اجازه دادند تا تلفن‌های همراه و دیگر وسایل شخصی خود را به همراه داشته باشند.

طالبان سپس دو اتوبوس حامل مهاجران افغان بازگشته از ایران را متوقف کردند تا از آن برای انتقال نظامیان استفاده کنند؛ به گفته مقامات ارشد نظامی تمام 106 نظامی این پایگاه یا توسط طالبان کشته شده و یا توسط این گروه اسیر شده بودند؛ همه بجز ستوان رضا.

در زمانی که طالبان نظامیان را سوار بر اتوبوس‌ می‌کردند، رضا خود را میان غیرنظامیان مخفی کرد و در حالی که زیر یونیفورم خود لباس شخصی بر تن داشت یونیفورم خود را درآورد و میان آنها باقی ماند. زمانی که طالبان با اتوبوس حامل اسیران منطقه را ترک کردند وی نیز همراه غیرنظامیان شروع به حرکت کرد.

پس از آن نیز وقتی طالبان متوجه شدند که یکی از افسران افغان میان اسیران نیست به سرعت بازگشتند اما هیچکدام از مهاجران بازگشتی درباره حضور رضا در میان خود به طالبان چیزی نگفتند و طالبان نیز منطقه را ترک کردند.

این غیرنظامیان از افسر ارتش خواستند تا پیش از اینکه طالبان بازگردند آن‌ها را ترک کند و ستوان رضا نیز در مسیر دیگر شروع به گام برداشتن کرد.

بزودی هوا تاریک شد و و رضا تمام مدت شب را پیاده طی کرد و در صبح زود روز آینده خود را به نزدیکترین پایگاه ارتش در ولایت «فاریاب» رساند.

رضا در یک تماس تلفنی از سرنوشت نیروهای اسیر شده به دست طالبان اظهار بی اطلاعی کرد.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

R36461/P36447/S8,87,1413/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۴۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش صهیونیستی کشته شدن ۳ نظامی خود را تائید کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، کشته شدن ۳ نظامی اسرائیلی در پایگاه کرم ابو سالم تائید شد.

ارتش رژیم صهیونیستی رسماً اذعان کرد که در حمله موشکی گردان‌های قسام به پایگاه نظامی اسرائیلی در منطقه کرم ابو سالم در جنوب فلسطین اشغالی، ۳ نظامی این رژیم کشته شدند.

ارتش صهیونیستی گفته این ۳ نظامی از نیروهای تیپ گعفاتی و ناحال بودند و علاوه بر آن، ۹ نظامی دیگر نیز در این حمله زخمی شدند.

همچنین کیبوتس «کفار گلعادی» به صورت رسمی کشته شدن «تل شاویت» نظامی اسرائیلی از گردان ۹۳۱ تیپ ناحال در حمله موشکی امروز مقاومت به پایگاه نظامیان صهیونیست در منطقه کرم ابو سالم را تأیید کرد.

گردان‌های قسام ساعتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نظامیان اشغالگر صهیونیست را در پایگاه نظامی کرم ابو سالم و اطراف آن با موشک‌های کوتاه برد ۱۱۴ میلیمتری رجوم هدف قرار داده است.

گردان‌های قسام اعلام کرده است که در عملیاتی مشترک با گروهان‌های قدس پایگاه اسرائیلی کرم ابو سالم را هدف حمله موشکی قرار داده است.

بنابر اذعان منابع عبری در این حمله تاکنون دو نظامی صهیونیست کشته و دستکم ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

ساعاتی پیش نیز منابع عبری گزارش دادند که این رخداد در جریان نبرد زمینی غزه، رخدادی غیر عادی بوده و در پی آن بالگردهای متعددی برای انتقال مجروحان به پایگاه کرم ابوسالم اعزام شده‌اند.

یدیعوت آحارونوت نیز در این باره گزارش داد که این حادثه، رخدادی خطرناک بوده و مقامات درباره انتشار جزئیات آن و همچنین شمار کشته شدگان و مجروحان سیاست سانسور را اجرایی کرده‌اند.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داد که ۷ زخمی در این عملیات به بیمارستان سوروکا در داخل اراضی اشغالی منتقل شده‌اند که وضعیت سه نفر از آنها وخیم است.

بنابر اعلام یک منبع عبری، این عملیات با پرتاب ده‌ها راکت از سوی مقاومت فلسطین به مکان تجمع نظامیان صهیونیست انجام شده است که در همان هنگام وقوع تلفاتی بر جا گذاشته است.

در مرحله دوم این عملیات پس از ورود یگان‌های نظامی به محل رخداد، بار دیگر این منطقه هدف حمله راکتی قرار گرفت که در نتیجه آن تلفات بالاتر رفت.

این منبع عبری گزارش داد که در این عملیات شمار زیادی از صهیونیست‌ها کشته و زخمی شده‌اند، امری که تصاویر منتشر شده از چادرهای محل حضور نظامیان صهیونیست نیز موید آن است.

کد خبر 6097724

دیگر خبرها

  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • فرمانده اروپایی: مدرن‌ترین سامانه‌ها، در برابر یمن عاجز است
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • ارتش صهیونیستی کشته شدن ۳ نظامی خود را تائید کرد
  • سردار رشید: در عملیات وعده صادق، 240 جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند/ اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد/ آمریکا و اروپا رایگان هر امکانی را که رژیم صهیونیستی نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی بمب اتم!
  • ناگفته هایی از عملیات حماس و عملیات وعده صادق: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • سردار رشید: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس