Web Analytics Made Easy - Statcounter

توافق ها شش بند اصلی دارد که شامل آتش بس کامل، بازگشایی گذرگاه ها، توسعه مناطق ماهیگیری، تامین نیازهای انسانی و بهداشتی، حل موضوع اسرا و مفقودان و بازسازی ساختارهای زیربنایی در نوار غزه با حمایت مالی خارجی و نیز مذاکره درباره یک اسکله دریایی می شود.
در اینکه مردم تحت محاصره غزه به ایجاد گشایش هایی جهت کاهش فشارها نیاز دارند هیچ تردیدی نیست اما متاسفانه این توافق به گونه ای مهندسی شده که در ازای کاهش نسبی و مقطعی فشارها بر حدود دو میلیون فلسطینی ساکن  غزه ، فشارها را بر نزدیک به دو میلیون فلسطینی ساکن اراضی اشغالی سال 1948 موسوم به اسرائیل و یا بیش از سه میلیون فلسطینی ساکن کرانه باختری در راستای مصوبه جدید پارلمان صهیونیستی مبنی بر تشکیل دولت خالص یهودی و گسترش مرزهای آن به داخل اراضی اشغالی سال 1967 از جمله کرانه باختری افزایش می دهد و از این دید توافق و یا تفاهم اخیرحماس با تل آویو بر خلاف منافع کلان مردم فلسطین است و بر همین اساس حتی امکان دارد حماس از سوی فلسطینی های اراضی 48 و 67 به خیانت متهم شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  از این رو امکان دارد این توافق در مقطع کنونی که راستگرایان حاکم بر تل آویو و کاخ سفید پروژه هایی چون تشکیل دولت خالص یهودی و یا معامله قرن را در سر دارند به نفع سیاست های این راستگرایان افراطی تمام شود.
از طرف دیگراین توافق به گونه ای طراحی و مهندسی شده که حامیان منطقه ای حماس  از جمله قطر و ترکیه  را (که پیش از این در پروژه ناکام اخوانی کردن منطقه مشارکت داشتند ) به نوعی زیر چتر طراحان معامله قرن قرار دهد و آنها را با خود در این پروژه همراه سازند.
تعهد قطر به تامین مالی پروژه بازسازی غزه می تواند سرآغازی برای این حرکت باشد. پیش از این کشورهایی مانند عربستان و امارات در پروژه  معامله قرن بکار گرفته شده بودند اکنون برای ورود قطر نیز به این طرح زمینه چینی می شود و به نظر می رسد در گام بعدی برای ورود ترکیه بستر سازی خواهد شد و این احتمال وجود دارد که اساسا  افزایش فشارهای اقتصادی اخیر بر ترکیه  با تعقیب چنین هدفی همراه باشد که در چند روز اخیر با کاهش بی سابقه ارزش پول ملی این کشور همراه شده و در نهایت با اعلام  آمادگی قطر برای سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری جلوی سقوط ارزش لیر ترکیه گرفته شد و ثبات نسبی یافت .  

-------------------------
احمد کاظم زاده 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: حماس توافق قرن دولت يهودي کرانه باختري نوار غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۴۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطر و ترکیه گزارش‌هایی مبنی بر اخراج رهبران حماس از دوحه را رد کردند

ترکیه و قطر گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دوحه قصد دارد رهبران حماس را اخراج کند، رد کرده‌اند.

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان پس از بازگشت از عراق در گفتگو با خبرنگاران گفت که معتقد است قطر دست به چنین اقدامی نمی‌زند و افزود که تمرکز باید بر وضعیت غزه باشد تا محل استقرار رهبران حماس.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه هیچ اطلاعاتی مبنی بر اخراج رهبران حماس از قطر دریافت نکرده است، افزود که از شیخ تمیم آل ثانی، امیر قطر نشنیده است که چنین اقدامی را مطرح کند.

او گفت: نگرش او نسبت به آنها همیشه مانند یکی از اعضای خانواده است و فکر نمی‌کنم این موضع در آینده تغییر کند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز دیروز گفت که در حالی که تلاش‌های میانجی‌گری ادامه دارد، اخراج سران حماس از دوحه بی‌فایده است. 

شنبه گذشته، رسانه‌های آمریکایی اخباری را مبنی بر نقل مکان احتمالی رهبران حماس از قطر به کشور دیگری منتشر کردند. حماس این خبر را تکذیب کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بیانیه مشترک آمریکا و ۱۷ کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم
  • بیانیه مشترک آمریکا و 17 کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • قطر و ترکیه گزارش‌هایی مبنی بر اخراج رهبران حماس از دوحه را رد کردند
  • سفر به عتبات گران‌تر از سفر به ترکیه
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق