Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته مشهد گفت:‌ جریان ۲۸ مرداد دو نکته عبرت‌آموز دارد. نکته نخست این است که بعد از قرن‌ها زندگی مردم در حاکمیت‌های استبدادی و استعماری در دوران قاچار و دوران رضاخانی - که فاقد یک نظام مردمی بودند و مردم خودشان برای خودشان تصمیم نمی‌گرفتند - در سال ۱۳۳۰ نهضتی از سوی آیت‌الله کاشانی با هماهنگی با قدرت‌های سیاسی ملی مانند نهضت آزادی و جبهه ملی تشکیل شد و حکومتی مردمی تشکیل شد که خود مردم این حکومت را تشکیل دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جریان‌های ملی در نهضت ملی شدن صنعت نفت اعتقادی به دین نداشتند

وی با بیان اینکه جریان‌های ملی که با نهضت دینی یک روحانی هماهنگ شدند، اعتقادی به دین نداشتند و می‌خواستند از دین به عنوان ابزار قدرت و سکوی پرش استفاده کنند، اظهار داشت: در بحبوبه این حکومت، آنها در مجلات و جرایدشان علیه میرزای شیرزای و شیخ فضل‌الله نوری مطلب نمی‌نوشتند و به ارزش‌های دینی اهانت می‌کردند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: چون آنها به دین اعتقاد نداشتند به پای دین در امتداد استقلال نایستادند که این مایه عبرت است. اگر کسی در سیاست به پای دین آمد، باید دین را قبول داشته باشد یعنی سیاست فرع دین است. باید به عنوان تکلیف دینی وارد سیاست شود و نه آنکه دین ابزار ورود به قدرت شود.

وقتی انگلیسی‌ها را بیرون کردیم، مصدق امریکا را وارد کشور کرد

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه در انقلاب اسلامی نیز ملی‌گرایان همین انحراف را داشتند ولی دینداری مردم آنها را عقب زد، تصریح کرد: آیت‌الله مهدوی کنی می‌فرمودند در جلسه شورای انقلاب، مهندس بازرگان گفت علما شما قیام کردید و انقلاب پیروز شد ولی الان به مسجدها و منابر خود بازگردید و مملکت را به ما بدهید تا اداره کنیم. ایشان می‌گفت من به مهندس بازرگان گفتم یادتان می‌آید در مسجد آیت‌الله طالقانی که آمدید، در سخنرانی خود گفتید اسلام مدیریت،‌ اقتصاد، حقوق و سیاست دارد و همه مسائل اسلام روزه و نماز نیست. خب ما راه افتادیم و نظام ستمشاهی را ساقط کردیم و الان می‌خواهیم حکومت کنیم.

وی افزود: نکته دوم این است که زمانی که می‌خواستند نفت را ملی کنند، مصدق فکر می‌کرد بدون وابستگی به قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم. برحسب این اشتباه بزرگ، وقتی انگلیسی‌ها را بیرون کردیم، مصدق با امریکایی‌ها دست داد و امریکا را وارد کشور کرد. نمی‌دانست هر دو یک جنس بوده و هر دو عامل شیطان هستند.

اینکه امریکا هم‌پیمان نمی‌خواهد بلکه نوکر می‌خواهد

امام جمعه مشهد با بیان اینکه امریکا هم‌پیمان نمی‌خواهد بلکه نوکر می‌خواهد، خاطرنشان کرد: امریکا دید مصدق دین ندارد ولی ملیت و هویت دارد ولی شاه نه دین، نه ملیت و نه هویت ندارد. دید مصدق دین ندارد و هم‌پیمان می‌شود ولی نوکر نمی‌شود ولی شاه نوکر می‌شود. مصدق را برکنار کردند و ۲۵ سال این ملت در زیر اسارت امریکا و چکمه‌های امریکایی‌ها درآمدند. این عبرت دوم بود.

علم‌الهدی خطاب به مسئولان کشور ابراز داشت: فکر غلط مصدق مبنی بر اینکه بدون وابستگی به قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم، به قیمت یک ربع قرن اسارت ملت تمام شد. این پندار غلط را از سرخود بیرون کنید. اگر بنا شد امریکا نباشد، اروپا هم نباشد.

ادامه دارد..

منبع: ایلنا

کلیدواژه: علم الهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۵۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی

سریال افعی تهران در ژانر خانوادگی، درام می‌باشد و به کارگردانی سامان مقدم در سال ۱۴۰۳ ساخته شده است. در سریال افعی تهران بازیگرانی، چون آزاده صمدی، مریلا زارعی، پیمان معادی، پژمان جمشیدی، سحر دولتشاهی، و... به ایفای نقش پرداخته اند.

سریال افعی تهران به ماجرا‌های یک کارگردان سینما است که درگیر پرونده قتلی می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: چندثانیه

tags # سریال افعی تهران سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • امروز با فردوسی:  چـو ایـران نباشد  تن  من مـبـاد
  • تجدید پیمان با آرمان شهدا
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • انتصاب معاون اول قوه قضاییه پس از استعفای مصدق
  • "مجنون آن لیلی" به تالار حافظ می‌آید
  • مجنون آن لیلی به تالار حافظ می‌آید
  • معاون قوه قضاییه منصوب شد | معرفی جانشین محمد مصدق از سوی اژه‌ای
  • امیدیان: سپاهان در مسیر درستی حرکت می‌کند
  • (ویدئو) شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی
  • (عکس) مالک جدید پرسپولیس از استقلال پولدارتر است!