Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@07:17:48 GMT

هنرمندی که عزت‌مندانه نقش‌آفرینی می‌کرد/ رفت و ماند

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۸۵۶۲۶

هنرمندی که عزت‌مندانه نقش‌آفرینی می‌کرد/ رفت و ماند

به گزارش خبرنگار مهر، در پی درگذشت عزت‌الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون مدیران و مسئولان حوزه سینما و تئاتر در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این هنرمند گرانقدر را به جامعه هنری تسلیت گفتند.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، در پیام خود آورده است: «در نهایت تالم و اندوه فراوان، یکی دیگر از مردمی‌ترین هنرمندان این سرزمین، دعوت حضرت حق را لبیک گفت و آخرین نقش ماندگار خود را در تاریخ هنرهای نمایشی این مرز و بوم به یادگار گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچو نامش، عزت مندانه، سالیان سال، با نقش‌ها و آثاری جاودان برای هنر و فرهنگ این مملکت، افتخار و اعتبار بجا گذاشت و همیشه برای مردم شادی آفرید. هنردوستان ایرانی هیچگاه کلام و اشارات نافذ «آقای بازیگر» را در حمایت از نیازمندان فراموش نخواهند کرد چرا که باور داشتند و دارند واژه هنرمند، یگانه عیار عیان او بود.

مصیبت فقدان استاد عزت الله انتظامی را به خانواده محترم و دوستداران و اهالی شریف سینمای ایران تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه پروردگار لطیف، علو درجات و آرامش ابدی مسئلت می‌نمایم.»

سازندگان راستین هنر در برابر فراموشی‌ ایمن‌اند

سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر هم ضمن تسلیت این فقدان،‌ در پیامی نوشت: «هنر ساخته‌ی آدمی است و سازندگان راستین هنر خود را با آن در برابر زوال، مرگ و فراموشی ایمن می کنند. تن هنرمند در آنچه که مرگش می خوانند آرام می گیرد اما، روح او با شمایل زیبای زندگی در خیال و خاطره و فرهنگ مردم جاری می ماند. در گذشت آقای عزت الله انتظامی برای ما ناگوار است، چرا که دیگر آن نوعِ نگاه و زنگِ صدا و حضور دلنشینش‌ را بار دیگر بر صحنه تئاتر تجربه نخواهیم کرد، اما بر آنچه که از خود برای افتخار تئاتر ایران به جای گذاشته می بالیم و به نام بزرگ او و هنرش به خود و همه‌ی دوست دارانش تسلی می دهیم. مجموعه تئاترشهر به خانواده گرامی استاد انتطامی و جامعه تئاتر کشور این رخداد تلخ را تسلیت می گوید و برای روان بزرگ ایشان آمرزش و آرامش ابدی آرزو می کند.»

هنوز جلوی چشم مخاطبان سینما است

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر هم در پیام تسلیت خود آورده است: «به آقای بازیگر معروف بود، همان که با چشم‌های نابش زل می‌زد توی دوربین و چنان حرف می‌زد که کلماتش در ذهن مخاطبان حک می‌شد. هنوز مش حسن فیلم گاو، ناصرالدین شاه فیلم کمال الملک، حسین قلی‌خان فیلم حاجی واشنگتن و... جلوی چشم مخاطبان است و کلماتش در گوش همه زنگ می‌زند. او در کنار کارگردانان بزرگی هم‌چون زنده‌یاد علی حاتمی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و... ماندگارترین آثار سینمایی ایران را خلق کردند. خانه‌ی هنرمندان ایران نیز در طی این سال‌ها همیشه مورد الطاف استاد بوده است. مجسمه‌ی استاد، دوستداران تئاتر را به سالن تئاتری که به نام ایشان مزین است، راهنمایی می‌کند. چند سال پیش استاد در مورد زنده‌یاد علی حاتمی گفته بودند: «نمی‌توانم تنها یک یا چند جمله در بیان شخصیت علی حاتمی بگویم، باید ساعت‌ها در مورد حاتمی صحبت کرد تا بتوان حق مطلب را ادا کرد». حال که استاد از میان ما به سفر رفته، من هم نمی‌توانم در چند جمله، حق مطلب را در مورد ایشان بیان کنم. تنها به تسلیتی بسنده می‌کنم، و جمله‌ی ماندگار خودش در فیلم حاجی واشنگتن را تکرار می‌کنم: «آیین چراغ خاموشی نیست». نور راهنمای آقای بازیگر، تا سال‌ها بر سینمای ایران تابان است.»

اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران نیز در پیامی درگذشت استاد عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفتند؛ «خبر درگذشت آقای بازیگر، کوتاه اما غم‌انگیز و دردناک بود. تاریخ سینما و تئاتر ایران را نمی‌توان بدون ذکر نام استاد عزت‌الله انتظامی به رشته تحریر درآورد. استاد انتظامی با نقش‌آفرینی در صحنه تئاتر و ایفای نقش در برجسته‌ترین آثار سینمایی و تلویزیونی برای همیشه در اذهان مردم ایران جاویدان خواهد ماند. استاد انتظامی در کنار خلاقیت و توانایی هنری که به‌کرات در صحنه هنرهای نمایشی برای همگان ثابت شد، انسانی شریف و دوست‌داشتنی بود که همواره می‌کوشید نسل جوان را به امید و تلاش برای بهبود هنر این سرزمین تشویق نماید. انتظامی در مقام یک هنرمند مردمی با بیش از نیم قرن فعالیت هنری، کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشت که با درگذشت او این کارنامه به فراموشی سپرده نخواهد شد. لازم می‌دانیم درگذشت این هنرمند عزیز را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری تسلیت عرض نماییم و از خداوند متعال برای آن مرحوم روحی شاد و آرام طلب داریم.»

رفت و ماند...

 محمد کیاسالار دبیر سومین جشنواره فیلم سلامت هم در پیامی با عنوان «رفت و ماند...» نوشت: «آقای بازیگر که آخرین جمعه مرداد ۹۷ را برای خداحافظی انتخاب کرد، سال‌هاست که سلام و سلامتش را بر خاطره‌هامان نشانده است. او با نقش‌آفرینی‌های هنرمندانه‌اش در ذهن و زمانه ما ماندگار شد.  جشنواره فیلم سلامت در سوگ عزت‌الله انتظامی با همه اهالی سینما و سلامت ایران همدرد است. غیر از هنر که تاج سر آفرینش است/ دوران هیچ منزلتی پایدار نیست...یادش گرامی و روحش شاد.»

کد خبر 4376899 محمد صابری

منبع: مهر

کلیدواژه: بنیاد سینمایی فارابی پیام تسلیت خانه هنرمندان ایران عزت الله انتظامی مردم علیه احتکار تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه سینمای مستند سریال ایرانی کنسرت موسیقی برنامه رادیویی موسیقی پاپ انیمیشن آلبوم موسیقی موسیقی کلاسیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصغر همت با «گنجشک مفرغی» شهرام مکری به تئاتر برمی‌گردد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «گنجشک مفرغی» روایتی درباره‌ی عشق و آرزو در فضایی میان خیال و واقعیت است. این نمایش‌نامه‌ که تازه‌ترین نوشته‌ی شهرام‌ کرمی‌ به حساب می‌آید؛ به‌زودی با بازی اصغر همت در تماشاخانه‌ی ایران‌شهر اجرا می‌شود.

تمرینات این نمایش از سال گذشته آغاز شده است و مراحل آماده‌سازی آن طی می‌شود. و سایر بازی‌گران و طراحان نمایش نیز به‌زودی‌ معرفی خواهند شد.


آخرین نمایشی که به نویسندگی‌ و کارگردانی شهرام‌ کرمی و توسط گروه تئاتر شایا اجرا شده‌ است به شش سال پیش و اجرای نمایش « چه کسی سهراب را کشت؟» در مجموعه تئاتر شهر برمی‌گردد. این کارگردان پیش از این هم نمایش خروس می‌خواند را در تماشاخانه‌ی ایران‌شهر به صحنه برده است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898230

دیگر خبرها

  • هنرمندی که برای صهیونیست‌ها خط و نشان کشید/ پرچم‌دار هنر انقلاب
  • اصغر همت با «گنجشک مفرغی» شهرام مکری به تئاتر برمی‌گردد
  • هنرمندی که در ونیز حضور ندارد/ کودکان و مادران غزه در قاب هنرمند
  • نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت درگذشت استاد برجسته جودو
  • پدر جدوی خراسان رضوی درگذشت/ پیام تسلیت فرمانده سپاه
  • فرمانده سپاه امام رضا (ع) درگذشت استاد جودوی خراسان رضوی را تسلیت گفت 
  • درگذشت پدر علم قنات ایران
  • نقش‌آفرینی حماسی سپاه منشا قدرت برای مقابله با تهدیدات نظام سلطه است
  • پیام تسلیت رئیس دانشگاه چمران اهواز