Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛هر جامعه‌ای متناسب با شرایط، فرهنگ، رشد و انحطاط خود با انواعی از انحرافات و مشکلات روبرو است که تاثیر مخربی بر روی فرآیند ترقی آن جامعه دارد و عوامل متعددی مانند فردی، روانی، محیطی و اجتماعی موجب بروز انواع و اقسام آسیبهای اجتماعی در جامعه می‌شود.

امروز آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق موجب افزایش خشونت‌های خانگی، همسرآزاری و کودک آزاری در جامعه و به ویژه در مناطق حاشیه ‌ نشین شده که به عنوان بحران اجتماعی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها نشان می ‌ دهد کودک‌آزاری و همسرآزاری در صدر آسیب ‌ هایی است که با اورژانس اجتماعی تماس گرفته می ‌ شود، لذا ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی مرتبط نسبت به آسیب ‌ های اجتماعی حساسیت بیشتری داشته باشند.

پدیده کودک‌آزاری نیز به معضلی تبدیل شده که گاهی مواقع توسط نزدیکان کودک رخ می‌دهد و با توجه به اینکه کودکی سن رشد و تکامل است این آزار و اذیت میتواند صدمات روحی و روانی جبران‌ناپذیر را به کودکان وارد کند.

تعداد مراکز مشاوره فعلی جوابگوی نیاز مردم نیست

فرزانه احمدی یک شهروند بیرجندی در اینباره می‌گوید: فقر در خانواده‌ها، عدم تامین نیازهای اساسی خانواده‌ها، دوستان ناباب و محیط آلوده از جمله عوامل روی آوردن افراد به سمت بزهکاری است.

احمدی گفت: در حال حاضر اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی روز جامعه کنونی است که در واقع پیش زمینه سایر آسیب ‌ های اجتماعی نیز است.

وی بیان کرد: در جهت کنترل آسیب ‌ های اجتماعی می‌توان به مواردی مانند آگاهی دادن به خانواده‌ها برای نظارت و کنترل بیشتر بر فرزندان، اتخاذ تدابیر امنیتی بیشتر توسط دولت در محل‌های جرم خیز، اطلاع‌رسانی شفاف رسانه‌های جمعی برای تشویق جوانان در مورد تسهیلات و فرصت‌هایی که جامعه برای آنها قرار داده، آموزش و پرورش، شهرداری و شوراها و بهزیستی اشاره کرد.

این شهروند ادامه داد: تاکنون برای یک مشکل خانوادگی به دفتر مشاوره مراجعه داشته‌ام و از مشاوره نیز راضی هستم و امیدوارم که با توجه به اینکه در جامعه صنعتی امروزی که افراد با افزایش انواع آسیب ‌ های اجتماعی و مشکلات مواجه هستند، مراکز مشاوره بیشتری به فعالیت بپردازند چرا که تعداد مراکز مشاوره فعلی جوابگوی نیاز مردم این استان در حال حاضر نیست.

مسئولان برای مقابله با آسیبهای اجتماعی چاره‌اندیشی کنند

حمیده هشیار دانشجوی رشته روانشناسی نیز به ایسنا گفت: بیشترین آسیب ‌ های اجتماعی اعتیاد و فرار از خانواده است که مسئولان باید برای مقابله با آن چاره‌اندیشی کنند.

هشیار افزود: خانواده‌ها با نظارت بر فرزندان تا حدودی می ‌ توانند در کنترل آسیب ‌ های اجتماعی نقش داشته باشند.

وی بیان کرد: تاکنون به مشاوره مراجعه نداشتم اما آنطور که شنیدم این مشاوره‌ها تاثیر بسزایی در حل مسائل روحی و روانی مردم دارند.

کودک ‌ آزاری در رشد کودکان تاثیر منفی دارد

طاهره مؤیدی مقدم مدیر اورژانس اجتماعی بیرجند نیز به ایسنا گفت: هرگونه رفتار و کوتاهی که به سلامتی و رشد جسمی کودکان تاثیر بگذارد را کودک‌آزاری می ‌ گوییم.

وی افزود: کودک‌آزاری شامل آزار و اذیت جسمی و روحی و روانی مانند کتک زدن و تهدید کردن است و برخی از خانواده‌ها نیز با مشکل اقتصادی روبرو هستند و کودکان را به کار اجبار می ‌ کنند.

وی عنوان کرد: کودک‌آزاری توسط ادارات، خانواده‌ها، همسایه ‌ ها و حتی خود کودک به اورژانس اعلام می ‌ شود، این کودک‌آزاری می ‌ تواند در رشد کودکان تاثیر منفی داشته باشد.

مدیر اورژانس اجتماعی بیرجند گفت: همسرآزاری نیز می‌تواند از نوع جسمی، روحی و روانی وغفلت باشد و اختلافات خانوادگی سبب همسرآزاری و بالطبع تقابل آن کودک‌آزاری می‌شود.

زنگ خطر افزایش همسرآزاری و کودک‌آزاری

مؤیدی مقدم یکی از اهداف اورژانس اجتماعی را کاهش آسیب ‌ های اجتماعی دانست و افزود: وقتی همکاران اورژانس تماس‌های همسرآزاری و کودک آزاری را دریافت می‌کنند به عوامل سیار اورژانس ارجاع می ‌ دهند و اگر نیاز به مداخلات تخصصی باشد نیز افراد آسیب دیده را به مراکز مداخله در اورژانس اجتماعی ارجاع داده میشوند تا از خدمات تخصصی‌تر بهره‌مند شوند.

وی گفت: اورژانس اجتماعی به صورت شبانه روزی فعال است و مرکز مداخله در بحران اورژانس نیز از ساعت 7:30 تا 21 فعالیت میکند و تمام خدمات آن نیز رایگان است.

مدیر اورژانس اجتماعی بیرجند از افزایش همسرآزاری و کودک‌آزاری در جامعه و استان خبر داد و بیان کرد: اما گاهی مواقع نیز این آمار به دلیل تبلیغات که توسط رسانه‌ها انجام میشود کاهش پیدا می‌کند.

مؤیدی مقدم با بیان اینکه فقر اقتصادی، اعتیاد و حاشیه نشینی یکی از دلایل آسیب‌های اجتماعی است، افزود: آشنایی خانواده با سبک زندگی سبب کاهش همسرآزاری و کودک‌آزاری می ‌ شود.

وی یکی از اهداف مهم سازمان را بحث توانمندسازی افراد دانست و تصریح کرد: ارتقای دانش والدین و توانمندسازی از طریق اورژانس اجتماعی صورت می ‌ گیرد.

فقر اقتصادی و عدم مهارت‌های اجتماعی از عوامل کودک‌آزاری

حسین اردنی رئیس اورژانس اجتماعی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: کودک‌آزاری و همسرآزاری را در صدر آسیب ‌ های اجتماعی دانست که بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی استان دارد.

وی تصریح کرد: اعتیاد والدین، فقر اقتصادی و عدم مهارت‌های اجتماعی یکی از عوامل اصلی کودک‌آزاری و همسرآزاری است.

وی با بیان اینکه بیکاری و مشکلات اقتصادی در افزایش آسیب ‌ های اجتماعی تاثیرگذار است، افزود: گسترش جمعیت و حاشیه‌نشینی در شهرهایی مانند بیرجند نیز سبب افزایش آسیب ‌ های اجتماعی می‌شود.

رئیس اورژانس اجتماعی خراسان جنوبی یادآورشد: تاکنون کودک‌آزاری در مدارس را شاهد نبودیم و از مهرماه امسال هم تیم ‌ های اورژانس وارد مدارس می‌شوند و کلاس‌های آموزشی با حضور دانش‌آموزان و مدیران مدارس برگزار می‌شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تربیت کودکان دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۵۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مشهد مهربان»؛ ظرفیتی ارزشمند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و پویش «مشهد مهربان»، ظرفیت‌ ارزشمندی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی، سومین دوره پویش «مشهد مهربان» با هدف آزادسازی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد، شب گذشته با اجرای مراسم سنتی گلریزان در گود زورخانه ورزش‌های باستانی مجموعه کارگران مشهد آغاز شد.

در ابتدای این مراسم، ورزشکاران باستانی با توسل به اهل‌بیت (ع) به اجرای ورزش‌های باستانی پرداختند و پس از آن نیز بنا به یک سنت دیرین، مراسم گلریزان به نیت آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد برگزار شد.

هدف اصلی این پویش، همراه‌سازی مردم و فرهنگ‌سازی در سطح جامعه است

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد در ابتدای این مراسم، اظهار کرد: همت شورای اجتماعی محلات مشهد و همراهی استانداری خراسان‌رضوی، دادگستری استان و فرمانداری مشهد برای حمایت از این حرکت، بسیار قابل تقدیر است.

وی افزود: مدیریت شهری تلاش می‌کند با بهره‌گیری از ظرفیت شورای اجتماعی محلات، زمینه آزادی تعدادی از زندانیان غیرعمد را توسط خود مردم فراهم کند.

قلندرشریف خاطرنشان کرد: این پویش، یک بار قبل از آغاز سال تحصیلی به منظور تأمین هزینه افرادی که به دلیل مشکلات مالی از تحصیل بازمانده‌اند، برگزار می‌شود، دومین پویش نیز مربوط به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد است که از میلاد امام حسن مجتبی (ع) آغاز شده است و تا میلاد امام رضا (ع) ادامه دارد.

وی افزود: در سال اول برگزاری این پویش، چهار هزار نفر مشارکت کردند که این تعداد در سال گذشته به ۲۲ هزار نفر رسید و امیدواریم در سال‌جاری نیز تا ۱۰۰ هزار نفر را پای کار این پویش مردمی بیاوریم.

شهردار مشهد تاکید کرد: هدف اصلی این پویش، همراه‌سازی مردم و فرهنگ‌سازی در سطح جامعه است.

بازگشت ۷۰۰ کودک بازمانده از تحصیل به مدرسه

حجت‌الاسلام حسن منصوریان، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این مراسم گفت: در حکمت ۱۳۸ نهج‌البلاغه، امام‌علی (ع) می‌فرمایند: «کسی که یقین به پاداش و عوض داشته باشد، در بخشش سخاوت به خرج می‌دهد»

وی افزود: بر اساس این فرمایش، اگر به روز جزاء ایمان داریم، در بخشش هم باید رفتار کریمانه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام منصوریان با بیان اینکه شورای ششم، در ابتدای فعالیت خود، آمار و ارقام آسیب‌های اجتماعی در مشهد مقدس را نگران‌کننده دید، تصریح کرد: برهمین اساس، جلسات متعددی با حضور نخبگان برگزار کردیم تا این آمار به حداقل برسد، با این نگاه، باشگاه‌های مختلف را تشکیل دادیم و از ظرفیت‌های مردمی بهره گرفتیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی و شوراهای اجتماعی محلات، ۷۰۰ کودک بازمانده از تحصیل به مدرسه بازگشتند.

حجت‌الاسلام منصوریان گفت: بازگشت ۷۰۰ کودک به مدرسه یعنی کاهش کودکان کار، کاهش زباله‌گردی و خشونت در شهر.

وی با اشاره به آغاز پویش «مشهد مهربان»، افزود: باید توجه داشته باشیم که فقرا از مال و اندوخته ما، سهم دارند، از اعضای شورای اجتماعی محلات تقدیر و تشکر می‌کنم که بدون بهره‌گیری از بودجه‌های دولتی، اتفاقات ارزشمندی رقم زدند.

به گزارش ایمنا در سال گذشته، پویش مشهد مهربان با انجام بیش از ۲۲ هزار تراکنش و آزادی ۴۰ زندانی جرایم غیرعمد و مالی پایان پیدا کرد.

کد خبر 739825

دیگر خبرها

  • فریاد اعتراض مردم اصفهان بر سر رژیم کودک کش صهیونیستی +عکس و فیلم
  • کاهش ۵۳ درصدی سرقت در آبادان
  • سکوت وزارت بهداشت مایه شرمساری است
  • «مشهد مهربان»؛ ظرفیتی ارزشمند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • خدمات دهی اورژانس اجتماعی بهزیستی خوزستان به مردم و مسافران
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • اثرگذاری خدمات شهرداری قم در کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • مرگ ۵ کودک به دلیل غرق شدن در باتلاق
  • استان فارس / مرگ 5 کودک به دلیل غرق شدن در باتلاق