Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- وزير دارايي ترکيه مي گويد کشورش مشکل جدي ارزي ندارد و نوسان اخير در بازار ارز گذرا است.
«برات آلبايراک» دراجلاس مشترک با شش هزار 100 سرمايه‌گذار خارجي گفت؛ ترکيه هيچ تماسي با صندوق بين‌المللي پول براي تامين نياز ارزي ندارد و از اين پس هم نياز ارزي خود را از بازارهاي بين‌المللي تامين خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با ابراز اميدواري درباره حل زود هنگام بحران ارزي در ترکيه به مشکل تورم نيز اشاره کرد و افزود کاهش نرخ تورم از مهمترين اولويت اقتصادي دولت ترکيه است و آنکارا در اسرع وقت نرخ تورم را تک رقمي خواهد کرد.
کاهش ارزش پول ملي ترکيه و افزايش نرخ ارزهاي خارجي درپي تنش به وجود آمده بين آنکارا- واشنگتن تشديد شده است.
با بازداشت کشيش آمريکايي تيرگي روابط آنکارا و واشنگتن همچنان ادامه دارد و اين موضوع از سوي مقام‌هاي آنکارا اصلي‌ترين دليل افزايش نرخ ارزهاي خارجي در بازار اين کشور معرفي شده است.
هم اکنون ارزش هر دلار آمريکا به بيش از شش لير ترکيه رسيده است.
روابط آمريکا و ترکيه بيش از يک سال است که در وضعيت بحراني است، به صورتي که اکنون روابط اين دو متحد پيشين بيشتر شبيه به دو دشمن خجالتي است. در دوره جديد از روابط دو کشور و خصوصا پس از بازداشت «برانسون» کشيش آمريکايي، ايالات متحده آمريکا تلاش کرده است تا با تاثيرگذاري بر اقتصاد ترکيه از طريق تحريم‌ها و همچنين سياست‌هاي تعرفه‌اي، اين کشور را وادار به تغيير رفتار خود کند.
امري که از سوي مقامات ترکيه، به عنوان يک جنگ تجاري عليه ترکيه قلمداد شده است و مقامات ترکيه در اين جنگ بارها از شهروندان خود خواسته‌اند تا با فروش دلار و خريد لير به حفظ ارزش ارز ملي خود کمک کنند.
اما با اين حال اين تنها دليل کاهش ارزش لير نيست و تحليل‌گران بين‌المللي دلايل متفاوتي را براي اين امر ذکر کرده‌اند.
«سوزان فريزر» کارشناس اقتصادي در اين زمينه مي‌نويسد: «دلايل متنوعي براي مسئله ارزي ترکيه وجود دارد. يکي از اين دلايل تمايل فعالان اقتصادي و نياز آنها به استفاده از ارزها و کشش آنها به بازارهاي اروپايي و آمريکايي است. با افزايش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو آمريکا، شرکت‌هاي ترکيه‌اي که داراي بدهي‌هاي ارزي بودند با افزايش بدهي خود و نياز بيشتر به ارز رو به رو شدند.»
در کنار اين عامل، مسائلي همچون تورم بالا در ترکيه، نبود توازن تجاري اين کشور که همواره منفي بوده و وابستگي آن به سرمايه‌گذاري خارجي، از جمله مسائلي است که تاثير منفي بر روي وضعيت ارزي ترکيه داشته است. 139/120
نويسنده: منوچهر شفيعي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۸۸۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات جهانی به سود ایران است

سعید لیلاز: غربی‌ها متوجه شدند که قسمت کوچکی از بحران میان فلسطین و اسرائیل، تحت تاثیر ایران است.

به گزارش مشرق، یک فعال سیاسی اصلاح طلب بر این باور است که تحولات جهانی چند سال گذشته به سود جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سعید لیلاز طی گفتگویی با یورونیوز تاکید با بیان اینکه در سه سال گذشته همه تحولات بین‌المللی، کم یا زیاد، به سود جمهوری اسلامی بوده، تصریح می کند، از جمله بحران غزه که باعث شده توجه غرب همان قدر که از اوکراین منحرف شده، از روابط ایران و چین هم منحرف شود به سمت حل و فصل بحران غزه. بویژه که غربی‌ها در این فاصله متوجه شدند که قسمت کوچکی از بحران میان فلسطین و اسرائیل، تحت تاثیر ایران است.

وی همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به اینکه تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران بیشتر اثر سیاسی و سمبلیک دارد و بر زندگی مردم و اقتصاد ایران تاثیر عمیقی نخواهد داشت، می گوید: او درباره تاثیر تحریم‌ها بر روابط ایران و اروپا گفت: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نقار و شکاف بین ایران و این اتحادیه را بیشتر خواهد کرد. اتحادیه اروپا در گذشته میانجی بین ایران و آمریکا بود، ولی الان کشورهای عربی این نقش را بر عهده دارند.

دیگر خبرها

  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود