Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@18:27:34 GMT

علت گرایش برخی جوانان به اعتیاد چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۰۷۳۶

علت گرایش برخی جوانان به اعتیاد چیست؟

محمد روزبهانی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اعتیاد جوانان اظهار کرد: جوانی دوره مهم و اثر گذاری در زندگی است. اگر فردی در این دوره به مواد مخدر اعتیاد پیدا کند، در زندگی پیش رو دچار مشکلات و چالش های بیشتری نسبت به یک فرد میانسالی معتاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین دوره های نوجوانی و جوانی به دلیل شرایط روحی، روانی و جسمانی دوره پر خطری در گرایش به اعتیاد هستند.

این جامعه شناس با اشاره به دلایل جوانان برای روی آوردن اعتیاد بیان کرد: دلایل متعددی وجود دارد که باعث روی آوردن جوانان به اعتیاد می شود؛ دلایل فردی که  به تفاوتهای شخصی افراد اشاره دارد. روانشناسان بیشترین دلیل اعتیاد را رشد روانی فرد می دانند؛ وقتی فرد از نظر ابعاد شخصیتی رشد متوازن نداشته باشد، بیشتر در معرض خطر و اعتیاد به مواد مخدر قرار می گیرد و برای رهایی از تنشهای حاصل از عدم تعادل  به مواد مخدر روی می آورد.

روزبهانی عنوان کرد: جامعه شناسان بیشتر بر تاثیرات موضوعات اجتماعی بر گسترش اعتیاد در بین جوانان تاکید دارند. رشد جمعیت، شهرنشینی، بیکاری، و این نوع مشکلات و معضلات اجتماعی مشابه نیز گاهی اوقات از جمله ریشه های اعتیاد هستند.

وی تصریح کرد: علاوه بر عوامل فردی که تاثیر گذار هستند، عوامل دیگری از جمله  عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی مثل محبت زیاد به فرزند، اعتیاد یکی از اعضای خانواده، تبعیض بین فرزندان، درگیری بین والدین، بی اطلاعی خانواده از دوستان فرزندان و سایر موارد مشابه نیز بر پدیده اعتیاد تاثیر گذار هستند.

روزبهانی با اشاره عوامل اجتماعی موثر در گرایش جوانان به اعتیاد افزود: از جمله عوامل اجتماعی موثر بر افزایش میزان اعتیاد در بین جوانان می توان به: دسترسی آسان به مواد مخدر، نابرابری های اقتصادی و اجتماعی، محل سكونت، گروه دوستان، مهاجرت و حاشيه نشينی اشاره کرد. بنابراین به طور قطع نمی توان عوامل فردی یا خانوادگی و اجتماعی را عامل اعتیاد جوانان دانست.

چرا کنار گذاشتن مواد مخدر برای افراد معتاد سخت است؟

 این جامعه شناس مطرح کرد: اعتیاد  یک بیماری جسمی ، فکری، روانی ، عاطفی و اجتماعی است. وقتی که فرد شروع به مصرف مواد مخدر می کند به مرور هم از نظر جسمی هم فکری و روحی دچار وابستگی می شود. این وابستگی به مرور عمیق تر می شود، به طوری که اگر فرد برای مدت چند ماه به صورت روزانه و  مکرر مواد مصرف کند  نمی تواند آن را ترک کند یا برای قطع مصرف دچار عوارض جسمی و یا روحی روانی می شود و می توان گفت  فرد معتاد شده است.

 روزبهانی تصریح کرد: اصولا مواد اعتیاد آور از هر نوعی اینگونه است که در ابتدای مصرف فرد را دچار سرخوشی می کند و فرد احساس خوبی به زندگی دارد. اما پس از مصرف متوالی و وابستگی دیگر فرد برای سرخوشی و احساس خوب داشتن مصرف نمی کند، بلکه برای جلوگیری از تنش های دیر مصرف کردن و رسیدن به یک تعادل معمولی جسمی و روانی اقدام به مصرف می نماید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اعتیاد جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۰۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، هدی ابوالحسنی در گفت‌وگویی خبری با اشاره به مثبت شدن آزمایش اعتیاد دو جوان مصرف کننده داروی لاغری گفت: این دو جوان که هیچ سابقه مصرف مواد مخدر ندارند در هنگام استخدام با آزمایش مثبت اعتیاد روبه رو شدند.وی با اشاره به رهگیری تولید و توزیع غیر قانونی این داروی لاغری در یکی از عطاری‌های مرکز شهر از شهروندان خواست؛ به هیچ عنوان داروها و مکمل‌ها را از عطاری ها، فضای مجازی و باشگاه‌های ورزشی تهیه نکنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم، تنها مرکز قانونی تهیه دارو را داروخانه‌های مجاز دانست و با بیان اینکه فروشندگان عطاری مجاز به تجویز گیاهان دارویی با هدف درمان نیستند تاکید کرد: عطاری‌ها فقط مجاز به فروش گیاه دارویی هستند و نه داروی گیاهی.

ابوالحسنی، با اشاره به بازرسی بیش از ۳۰۰ عطاری استان در یک سال گذشته از پلمپ ۲۲ عطاری متخلف خبر داد و گفت: داشتن برچسب اصالت و سیب سلامت از الزامات اقلام دارویی و بهداشتی است.

کد خبر 6086011

دیگر خبرها

  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • ۲۲ عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • استفاده از ظرفیت هنر و موسیقی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است
  • تأکید رئیسی بر جلوگیری از عادی شدن مبارزه با قاچاق و اعتیاد