Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، تجمع حوزویان قم با موضوع مطالبه عدالت اقتصادی با حضور علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد.

طلاب حوزه علمیه قم با در دست گرفتن دست‌نوشته‌هایی و سردادن شعارهایی، اعتراض خود را نسبت به وضعیت عدالت اقتصادی کشور نشان دادند و خواستار رفع تبعیض، بهبود وضع اقتصادی و مجازات مفسدان اقتصادی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حسن رحیم پور ازغدی در این تجمع با اشاره به ضرورت معرفی افراد فاسد در سه قوه اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه گفته بود که قضات فاسد معرفی می‌شوند، اما چرا این کار تاکنون صورت نگرفته است، باید برخورد علنی با مفسدان صورت بگیرد تا مردم به عملکرد قوه قضائیه شک پیدا نکنند.

وی ادامه داد: زمانی که مردم با برخورد قاطع با مفسدان مواجه نشوند، در فضای مجازی و در مواجهه با سوالات بی جواب به مدیران کشور بدبین می‌شوند و این گونه خشم عمومی در جامعه به وجود می‌آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نمی‌شود مدیری در این کشور شعار مرگ بر آمریکا سر بدهد، اما فرزند او به خوشگذرانی و تحصیل در آمریکا بپردازد، اگر اشرافیت مذهبی در کشور شکل گرفت، باید از بین برود.

رحیم پور ازغدی با اشاره به عاقبت عقب نشینی از مواضع انقلابی در کشور اظهار کرد: هر زمان که از مواضع انقلابی در کشورمان عقب نشینی کردیم، شاهد شدت گرفتن توهین آمریکا به کشورمان بودیم، این اتفاق هم در زمان طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها و هم در قضیه برجام رخ داد.

وی ادامه داد: اخیرا شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند در جریان مذاکره با آمریکا اشتباهاتی صورت گرفت، با این وجود باز دوباره عده‌ای در کشور به وعده‌های کشور‌های اروپایی دل خوش کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نتیجه اقتصاد برجامی را یاس مردم دانست و تصریح کرد: کسانی باید پاسخگوی اوضاع اقتصادی و قیمت ارز و طلا در کشور باشند که وعده‌های خوش به مردم دادند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به ضرورت مبارزه با اشرافیت مذهبی اظهار کرد: اگر کسی در حکومت اسلامی به گونه‌ای رفتار کند که نسل جوان به این نتیجه برسد که شکاف طبقاتی عادی سازی و یک طبقه اشراف مذهبی در داخل حکومت تشکیل شده، در مسیر تعیین شده از طرف دشمن حرکت کرده است.

وی ادامه داد: ملاک عمل باید این باشد که مردم از نظام اسلامی مایوس نشوند، اولویت برخورد با کسانی است که وام‌های کلان و سکه‌ها را به محتکرین دادند، اگر به مدیری اتهام مالی زده می‌شود، باید او به ملت پاسخگو باشد تا شاهد بدبینی مردم به نظام اسلامی نباشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مشروعیت نظام اسلامی از ابتدا برپایه عدالت بود، اما اکنون دشمن به دنبال ضربه زدن به بنیان این نظام است و تلاش می‌کند که ذهنیت جوانان نسبت به اصول انقلاب اسلامی را به هم بزند.

رحیم پور ازغدی با انتقاد از مفاسد اقتصادی در بین مدیران اظهار کرد: بعد از ۴۰ سال شاهد هستیم که وزیری می‌گوید من هزار میلیارد تومان ثروت دارد، در حالی که در ابتدای انقلاب کسی جرات این گونه سخن گفتن را نداشت، بدبین کردن مردم به اسلام سیاسی نقشه دشمن است.

وی ادامه داد: بیشتر روحانیون بخشی از طبقه مستضعف هستند و حوزه و روحانیت خود را از طبقه محروم و مستضعف جدا نمی‌داند، وجدان عمومی حوزه قم در کنار فقرا است و این حوزه در صورت مشاهده تخلف در قوای سه گانه در مقابل این تخلف می‌ایستد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: رهبر معظم انقلاب در فرمان خود برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال ۸۰ نوشتند که هیچ نهاد و شخصی در این برخورد نباید استثنا باشد، همچنین پوشش اطلاعاتی نقاط آسیب پذیر در اقتصاد بخش دیگر این فرمان بود که باید وزیر اطلاعات در خصوص عمل به این بخش پاسخگو باشد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به ضرورت توجه به بخش تولید اظهار کرد: کشورمان نیازمند فعالیت اقتصادی سالم و سرمایه گذاری است، مردم باید احساس آرامش و امنیت پیدا کنند، مبارزه با مفسدان اقتصادی موجب امنیت اقتصادی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تسامح در مبارزه با فساد اقتصادی هم دستی با مفسدان است، بزرگ‌ترین خیانت به امر به معروف و نهی از منکر این است که برای طلبه یا دانشجو پرونده قضایی به دلیل مطالبه عدالت ایجاد شود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۱۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مودی چگونه هند را از تله فقر نجات داد؟ | تبدیل هند به پنجمین قدرت اقتصادی جهان

به گزارش همشهری آنلاین، اقتصاد هند از سال ۲۰۱۴ و پس از انتخاب نارندرا مودی به‌عنوان نخست‌وزیر، وارد دوران تازه‌ای شد. این کشور که با یک میلیارد و ۳۷۳میلیون نفر جمعیت بعد از چین دومین کشور پرجمعیت جهان است، سال‌ها با مشکلات بزرگ اقتصادی و فقر فراگیر مواجه بود اما با انتخاب مودی به ‌عنوان نخست‌وزیر، سیاست‌های اقتصادی این کشور تغییر کرد و منجر به کاهش فقر و افزایش درآمد سرانه هندی‌ها شد.

نارندا مودی که در سال ۱۹۵۰به دنیا آمده اکنون ۷۴ساله است و سیاست‌های مختلفی را برای افزایش رشد اقتصادی هند به اجرا درآورده است. او در یک خانواده بسیار فقیر در ایالت گجرات متولد شد و در کودکی به پدرش در فروش چای در ایستگاه راه‌آهن این شهر کمک می‌کرد و بعدها همراه با برادرش یک دکه چای فروشی در یک ایستگاه اتوبوس راه انداخت. سال‌ها بعد او در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان نخست‌وزیر هند انتخاب شد. اما سیاست‌های اقتصادی مودی که منجر شد هند به پنجمین قدرت اقتصادی دنیا تبدیل شود چه بود؟

بیشتر بخوانید

طلای جهانی در آستانه ثبت رکوردهای جدید خبر خوش دولت برای بورس | اعلام جزئیات افزایش سرمایه‌های بزرگ نمادهای شاخص‌ساز سیاست‌های اقتصادی تازه

اقتصاد هند در گذشته یک اقتصاد صنعتی نبود و نرخ رشد اقتصادی در این کشور کمتر از سایر کشورهای جهان بود. برای سال‌ها مجوزهای محدودی برای فعالیت‌های صنعتی ازجمله تولید برق، فولاد و ارتباطات به برخی افراد خاص اعطا می‌شد و همین موضوع منجر شده بود صاحبان مجوز، امپراتوری‌های قدرتمند و بزرگی برای خود بسازند و یک طبقه ثروتمند در برابر یک جمعیت فقیر در هند شکل بگیرد.

اقتصاد هند سال‌ها گرفتار شرکت‌های دولتی زیان ده بود که چالش‌های بزرگی را برای اقتصاد هند به‌وجود آورده بودند. همچنین سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها به‌دلیل انحصار بخش دولتی بسیار ضعیف بود.

اما از زمان آغاز نخست‌وزیری مودی، سیاست‌های اقتصادی هند به سمت افزایش مشارکت بخش خصوصی، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه روابط با کشورهای جهان و مدرن‌سازی‌ صنایع هند پیش رفت و همین موضوع منجر به افزایش رشد اقتصادی هند و کاهش سطح فقر در اقتصاد هند شد. راهبرد اصلی دولت مودی این است که سرمایه خصوصی در همه بخش‌های اقتصادی ازجمله در بخش کشاورزی به جریان بیفتد.

مودی در یک دهه گذشته زیرساخت‌های هند را متحول کرده و جاده‌ها، پل‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها و شبکه‌های دیجیتال را با سرعتی خیره‌کننده ساخت. کشوری که زمانی به‌خاطر چاله‌ها، ساختمان‌های در حال فروریختن و غوغای ترافیک ناشی از حرکت گاوها شهرت بدی داشت، اکنون در بسیاری از عرصه‌ها با بهترین‌های جهان رقابت می‌کند. بنادر هند کارآمدتر از آمریکا یا سنگاپور هستند و زمان گردش کشتی‌ها کمتر از یک روز است. هند به‌زودی سومین شبکه متروی بزرگ جهان را پس از چین و بریتانیا خواهد داشت.

صنایع هند درحال اتصال به زنجیره‌های تأمین جهانی هستند و بخش بزرگ خدمات فناوری این کشور امیدوار است با استفاده از هوش مصنوعی، درآمد بالایی در جهان کسب کند.

البته کارنامه اقتصادی مودی هنوز کامل نیست. نرخ رسمی اشتغال‌زایی هنوز مطلوب نیست و این کشور تاکنون نتوانسته به خوبی سرمایه انسانی را توسعه دهد؛ ضمن اینکه سیستم آموزشی این کشور هنوز با استانداردهای مطلوب جهانی فاصله دارد.

با این حال طبق آمارهای موجود در سال ۲۰۱۴ که مودی قدرت را در دست گرفت، نرخ بیکاری حدود ۸درصد بود اما این نرخ در سال ۲۰۲۳ به ۴.۷درصد کاهش یافت.

اگر هند به رشد اقتصادی خود ادامه دهد، به‌احتمال زیاد جنوب آن که صنعتی و ثروتمند بوده و از نظر توسعه فناوری پیشرفته‌تر است، شاهد پیشرفت بیشتری خواهد بود و نیروی کار را از شمال جذب خواهد کرد.

نارندرا مودی خود درباره رشد اقتصادی هند می‌گوید: هند بزرگ‌ترین برنامه ریشه کنی فقر در جهان را در ۱۰سال گذشته اجرا و ۲۵۰میلیون نفر را از فقر خارج کرده است. اگرچه این عدد چشمگیر است، اما بی‌سابقه نیست. چین در ۳ دهه قبل حدود ۸۰۰میلیون نفر را از فقر نجات داد.

آینده اقتصاد هند چه خواهد شد؟

آن طور که آمارها نشان می‌دهد هند اکنون سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان را تجربه می‌کند؛ به‌طوری که میزان رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته میلادی بالغ بر ۷.۲درصد بود. اقتصاد هند به لطف اصلاحات انجام شده اکنون پنجمین اقتصاد بزرگ جهان بعد از آمریکا، چین، ژاپن و آلمان است.

تولید ناخالص داخلی هند در حال حاضر ۳.۴تریلیون دلار است و به‌گفته وزارت دارایی هند، این کشور تا سال ۲۰۲۸-۲۰۲۷ با تولید ناخالص داخلی حدود ۵.۹تریلیون دلار به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. انتظار می‌رود رشد اقتصادی هند در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۷.۳درصد برسد که بیشترین رشد اقتصادی جهان است.

گزارش اخیر وزارت دارایی هند حاکی از آن است که رشد اقتصادی این کشور با حمایت از اصلاحاتی که در ۱۰سال گذشته انجام شد و همچنین اصلاحات جدیدی که در دستور کار قرار دارد، در سال ۲۰۲۴ برای چهارمین سال متوالی به بیش از ۷‌درصد خواهد رسید.

برآورد بانک جهانی هم نشان می‌دهد که رشد اقتصادی هند در سال ۲۰۲۴، بیش از ۲برابر میانگین رشد جهانی است. پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس نیز نشان می‌دهد که اندازه اقتصاد ایالات متحده تا سال ۲۰۷۵ دو برابر و چین ۳ برابر می‌شود اما اندازه اقتصاد هند ۱۵برابر خواهد شد.

در همین حال سرانه درآمد هر هندی از ۱۵۹۰دلار در ۲۰۱۵ به ۲۴۱۰دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این رشد سریع که فقرزدایی گسترده و نرخ بیکاری پایین‌تری را رقم زده است، می‌تواند الگوی مناسبی برای کشورهایی باشد که با بخش خصوصی مخالفت‌اند؛ در واقع دولت مودی با مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی هند را از تله فقر نجات داد.

کد خبر 844017 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها جهش تولید رشد اقتصادی خبر مهم هند اقتصاد

دیگر خبرها

  • چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟
  • ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • مودی چگونه هند را از تله فقر نجات داد؟ | تبدیل هند به پنجمین قدرت اقتصادی جهان
  • توجه به تعاونی‌ها و مبارزه با انحصارگرایی در مازندران؛ راهکار اجرایی شدن شعار سال
  • توجه به تعاونی ها و تولید آزاد راهکار تحقق شعار سال است
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • مردمی‌کردن اقتصاد با شعار و حرف به نتیجه نمی‌رسد
  • مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد
  • هر دستی که به سمت کشور دراز شود قطع می‌شود