Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش نسبی قیمت نفت، سقوط بیش از ۶ درصدی لیر ترکیه، افزایش جهانی قیمت طلا، افت هفتگی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، ممنوعیت برای بنز و پورشه در سوئیس، علیرغم آب‌بری بالا؛ صادرات هندوانه ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ دلاری شد، صنعت نفت روسیه می‌تواند از پس تحریم‌های آمریکا بربیاید و معامله ۱۲۶ میلیارد سهم در بورس را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت نفت افزایش نسبی را تجربه کرد؛ هر بشکه نفت برنت ۷۱.۶۹ دلار

در معاملات دیروز بازار جهانی انرژی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال 71.69 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه 26 سنت افزایش داشت. هر بشکه نفت آمریکا نیز 17 سنت گران شد و 65.63 دلار به فروش رسید. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات روز پنج شنبه بازار جهانی انرژی 69.77 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز قبل از آن 1.5 دلار کاهش داشته است.  به گزارش رویترز، در حالی که صنعت نفت آمریکا هفتمین هفته پیاپی کاهش قیمت را تجربه می‌کند. به طور کلی، افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه کاهش تقاضا برای حامل‌های انرژی از افزایش بیشتر قیمت نفت در بازار جلوگیری می‌کند. قیمت نفت برنت هم طی هفته جاری دو درصد کاهش یافته است.  سومین هفته پیاپی کاهش قیمت این نفت محسوب می‌شود. قیمت نفت آمریکا نیز طی هفت جاری برای هفتمین هفته متوالی کاهش یافت و سه درصد ارزان شد. 

سقوط بیش از ۶ درصدی لیر ترکیه

روز جمعه پس از این که آمریکا تهدید کرد در صورتی که آنکارا، کشیش آمریکایی دستگیر شده را تحویل ندهد، باید منتظر تحریم‌های بیشتری باشد، لیر ترکیه بیش از ۶ درصد سقوط کرد. در ساعت ۱۴:۳۷ به وقت تهران، نرخ برابری لیر ترکیه با دلار، نزدیک به ۷ درصد سقوط کرد و به ۶.۲۴۹۹ رسید. وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین، پنج‌شنبه شب در اجلاس کابینه، به رییس‌جمهور امریکا گفت: درصورتی که برونسون که به اتهامات تروریستی در ترکیه دستگیر شده است، آزاد نشود، تحریم‌هایی بر ضد این کشور آماده شده‌اند که اجرایی خواهند شد. ترامپ هم پس از آن در توییتی نوشت که ایالات‌متحده، برای آزادسازی برونسون چیزی پرداخت نخواهد کرد؛ اما به ترکیه ضرر خواهد رساند. او برونسون را یک گروگان وطن‌پرست بزرگ خواند.

تاثیر تحریم ایران بر اقتصاد اروپا از نگاه رسانه های آلمان

کارشناسان اقتصادی معتقدند که اعمال تحریم علیه ایران، اقتصاد جهان بویژه اروپا را آسیب پذیر می کند و موجب افزایش قیمت انرژی فسیلی از جمله بنزین می شود. گزارش رسانه های آلمان نشان می دهد که بهای بنزین در این کشور در مقایسه با سه سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. کلوب رانندگان خودروی آلمان' ADAC در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده است که نرخ بنزین و گازوئیل نسبت به ماه‌ها و سال‌های پیش در آلمان افزایش پیدا کرده است. دویچه وله در گزارش خود نوشت : میانگین قیمت یک لیتر گازوئیل در هفته گذشته به یک یورو و 29 سنت رسید. طبق این آمار قیمت بنزین بعد از سال 2015 به بالاترین نرخ خود رسیده است. روزنامه بیلد نوشت : قمیت بنزین در 4 نوامبر 2018 با اعلام تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران می‌تواند حتی بیشتر از این هم افزایش پیدا کند و رانندگان آلمانی به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید بیشتر بپردازند.روزنامه بیلد نوشت: تحریم‌ها فشار را بر رانندگان آلمانی هم بیشتر کرده است. عدم اطمینان به بازار نفت خام هم بر روند افزایش قیمت بنزین در آلمان تأثیر گذاشته است. اشپیگل آنلاین با اشاره به وضعیت سیاسی آشفته ونزوئلا تاکید می‌کند که قیمت یک بشکه نفت خام برنت طی 12 ماه گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته است. /ایرنا

افزایش جهانی قیمت طلا

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا 1177.1 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه 3.4 دلار بالاتر بوده است. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 50 دلار و در مقایسه به متوسط قیمت یک سال گذشته آن 110.4 دلار پایین‌تر بوده است. نقره نیز 2 سنت افزایش قیمت را تجربه کرد و 14.64 دلار در هر اونس به فروش رسید. پلاتین 2 دلار ارزان شد و 776 دلار در هر اونس معامله شد. پالادیوم با افزایش 2 دلاری قیمت 864 دلار در هر اونس دادوستد شد. به گزارش رویترز، طی هفته جاری طلا 3 درصد از قیمت خود را از دست داد و در این 7 روز بیشترین افت هفتگی قیمت را در 15 ماه گذشته تجربه کرد.

افت هفتگی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت هفتگی 7/ 1 درصدی مواجه شدند. با وجود رشد 8 درصدی قیمت «تسه»ها در دو ماه اردیبهشت و تیر (پس از 6 ماه نزولی)، از تیر مجددا افت 3/ 3 درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. در مرداد نیز کم‌نوسانی «تسه»ها در میانگین 65 هزار و 800 تومانی را شاهد بودیم. پس از جهش 287 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت، در خرداد افت ۲۲ درصدی و کاهش ۹ درصدی در تیر رقم خورد. بخشی از کاهش تقاضا با کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری به دلیل جهش بازارهای موازی، ارز و سکه، رقم خورد. اما همچنان رشد تدریجی تقاضا، مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است. با وجود رشد ۵۴ درصدی قیمت مسکن (سالانه در تیر)، همچنان دورنمای تورمی و جهش قیمت نهاده‌های تولید، با احتمال تداوم روند صعودی قیمت، فشار را بر تقاضای مصرفی مسکن حفظ کرده است.

ممنوعیت برای بنز و پورشه در سوئیس

مراجع سوئیسی روند ثبت‌نام برای دریافت برخی از خودروهای مرسدس بنز از جمله مدل‌های ون این شرکت و نیز برخی خودروهای شاسی‌بلند پورشه مانند کاین و ماکان را متوقف ساخته‌اند. این اقدام در پی استفاده از موتور‌های دیزلی در این محصولات و عبور از محدودیت میزان آلایندگی‌ها انجام شده است. به نقل از دنیای اقتصاد، ممنوعیت‌ها، خودروهایی را که از ۱۷ اگوست وارد سوئیس شده‌اند شامل خواهد شد. خودروهای مذکور که وارد بازار سوئیس شده‌اند می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند اما باید میزان تولید آلایندگی‌های آنها کاهش یابد. شرکت خودروسازی دایملر اعلام کرده ‌است که پس از فراخوان مراجع آلمانی و توقف ثبت‌نام برای محصول ویتوس صادرات آن را متوقف کرده است. هم‌اکنون ۲۴ خودرو ویتوس که در سوئیس ثبت‌نام شده‌اند مشمول این طرح خواهند شد.ممنوعیت خودروهایی که در این طرح قرار می‌گیرند شامل ویتوس مرسدس‌بنز با موتور دیزلی ۶/ ۱ لیتری، پورشه ماکان با موتور دیزلی ۳ لیتری و پورشه کاین با موتور دیزلی ۲/ ۴ لیتری است.

علیرغم آب‌بری بالا؛ صادرات هندوانه ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ دلاری شد

بر اساس آمار گمرک از تجارت خارجی ایران، تا پایان تیرماه سال جاری، ۵۳۶ هزار و ۵۴۹ تن هندوانه از ایران به کشورهای دیگر صادر شده است که ارزش آن به حدود ۹۸ میلیون و ۹۷۲ هزار دلار می‌رسد. هندوانه ایران در این مدت به ۳۲ کشور صادر شده است که البته بخش دیگری از آن نیز از طریق مناطق آزاد و ویژه صادر شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات هندوانه ۴۰۰ هزار و ۶۰ تن بوده است که ارزشی برابر ۷۷ میلیون و ۵۸۴ هزار دلار داشته است. به این ترتیب مقایسه این آمار نشان می‌دهد که صادرات هندوانه در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش یافته که ارزآوری آن نیز با رشد ۲۷ درصدی همراه بوده است. به نقل از ایسنا، از سوی دیگر با توجه به ارزش ریالی صادرات هندوانه در سال جاری و سال قبل، قیمت هر کیلو هندوانه صادراتی ایران در سال جاری ۷۵۷ تومان و در مدت مشابه سال گذشته ۶۲۹ تومان بوده است. این در حالی است که در حال حاضر قیمت هندوانه در میوه‌فروشی‌ها کیلویی ۲۰۰۰ تومان است.

صنعت نفت روسیه می‌تواند از پس تحریم‌های آمریکا بربیاید

رویترز نوشت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه تأثیر محدودی را بر صنعت نفت این کشور خواهد داشت. اصلی‌ترین دلیل این مسأله این است که روسیه وابستگی خود به ورود به سرمایه از غرب و همچنین شراکت با شرکت‌های غربی را کاهش داده است و از طرفی در حال کنار گذاشتن وابستگی خود به واردات تکنولوژی است. باید گفت که تحریم‌های غرب که در سال 2014 علیه روسیه و در پی جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه علیه مسکو اعمال شد، شرایط شرکت‌های نفتی و گازی روسیه برای دریافت استفاده از منابع مالی غربی و یا تکنولوژی را به شدت محدود کرده بود. علی رغم آنکه این تحریم‌ها اجرای برخی پروژه‌های نفتی روسیه را دچار تأخیر کرد، اما نتوانست جلوی رشد تولید نفت در این کشور را گرفته، چرا که شاهد آن بودیم که تولید نفت این کشور در ماه جولای سال جاری به رکورد 11.2 میلیون بشکه درست یافت.

معامله ۱۲۶ میلیارد سهم در بورس

از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۹۴روز معاملاتی تعداد ۱۲۶ میلیارد و ۹۹۰ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۳۶۲ هزار و ۹۸۸ میلیارد ریال در ۷ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۷۸۰ دفعه مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می دهد در این مدت ۸۳ میلیارد و ۶۳۰ میلیون سهم به ارزش ۱۸۴ هزار و ۴۷ میلیارد ریال در ۳ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۶۷۴ نوبت در بازار اول؛ ۴۱ میلیارد و ۷۰۱ میلیون سهم به ارزش ۱۲۲ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال در ۳ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۵۱۴ نوبت در بازار دوم؛ ۴۱ میلیون سهم به ارزش ۳۹ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال در ۱۵ هزار و ۸۴۸ نوبت در بازار بدهی؛ ۳۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۷ میلیارد ریال در ۷۱۶ نوبت در بازار مشتقه و یک میلیارد و ۶۱۸ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۶ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال در ۸۰ هزار و ۲۸ نوبت مورد معامله قرار گرفته است. این گزارش می افزاید: شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۳۴ هزار و ۱۸۷ واحد افزایش معادل ۳۵.۵ درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۱۳۰ هزار و ۴۷۶ واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۲۷ هزار و ۱۴۵ واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۵۷ هزار و ۴۵۱ واحد افزایش مواجه شده‌اند. /پژوهشکده پولی و بانکی

برنامه ترکیه به منظور فاصله گرفتن از دلار چیست؟

راشاتودی نوشت: در دو ماه می و ژوئن سال جاری دولت ترکیه 12 درصد از کل اوراق بدهی دولتی دلاری آمریکا تحت تملک خود را عرضه کرده است، چرا که در سایه تشدید تنش‌های دیپلماتیک بین آنکارا و واشنگتن دولت ترکیه در تلاش است، تا هر چه بیشتر از دلار فاصله بگیرد. در ماه ژوئن سهم ترکیه از اوراق خزانه‌داری آمریکا از 32.6 میلیارد دلار در ماه قبل به 28.8 میلیارد دلار رسید. به طور کلی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دولت ترکیه حجم اوراق دارایی و اوراق بدهی دلاری دولت آمریکا تحت تملک خود را 52 درصد کاهش داده است. پیشتر نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا طی گزارشی اعلام کرد که بانک مرکزی روسیه حجم دارایی‌های دلاری خود را به شدت کاهش داده است. دولت روسیه در ماه می حجم دارایی‌های دلاری خود شامل اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا را به کمترین میزان در 11 سال گذشته رساند و با رساندن آنها به 14.9 میلیارد دلار حتی از فهرست 30 کشور با بیشترین اوراق دارایی آمریکا نیز خارج شد. واشنگتن اخیراً دو وزیر بلند پایه ترک را تحریم کرد و تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرد. ترکیه نیز با اعمال تعرفه بر برخی کالاهای وارداتی نظیر تنباکو و خودرو به اقدام واشنگتن پاسخ داد. /فارس

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۱۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت نزولی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کاهش تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی و تمرکز بازار بر عوامل بنیادین سبب شد قیمت نفت روز دوشنبه (سوم اردیبهشت‌) بیش از یک‌درصد کاهش یابد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۵۵ دقیقه به وقت گرینویچ با یک دلار و ۲۱ سنت یا ۱.۴ درصد کاهش به ۸۶ دلار و ۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا برای تحویل در ماه مه نیز روز دوشنبه با ۹۷ سنت یا ۱.۲ درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۱۷ سنت برای هر بشکه معامله شد. این در حالی است که برای تحویل در ماه ژوئن با یک دلار و ۲۳ سنت افت به ۸۰ دلار و ۹۹ سنت برای هر بشکه رسید.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی، گفت: با پیش‌بینی‌های گسترده مبنی بر فروکش‌کردن تنش‌های ژئوپلیتیک بین ایران و رژیم صهیونیستی، قیمت نفت خام برنت نتوانست افزایش اولیه خود را حفظ کند.

وی افزود: به همین دلیل بازارها ریسک ژئوپلیتیک مرتبط با اختلال احتمالی در عرضه نفت را همچنان کاهش می‌دهند. اختلال در عرضه، در زمان کنونی بعید به نظر می‌رسد.

به‌گفته ییپ، افزایش ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا نیز به فروش نفت فشار بیشتری وارد کرده است.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یافت که حدود دو برابر پیش‌بینی تحلیلگران بود. تحلیلگران افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای را برای ذخیره‌سازی آمریکا پیش‌بینی کرده بودند.

تینا تانگ، تحلیلگر مستقل بازار نیز اعلام کرد: نگرانی‌های اقتصادی بار دیگر به عامل کاهشی در بازار نفت تبدیل می‌شود و افزایش ذخیره‌سازی ایالات‌متحده و تندروی بانک مرکزی آمریکا و درنتیجه افزایش ارزش دلار، قیمت نفت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. افزایش ارزش دلار سبب بالارفتن قیمت نفت برای دارندگان ارزهای دیگر می‌شود.

کد خبر 6085654 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • پیش‌بینی قیمت دلار برای فردا
  • قیمت نفت نزولی شد