Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@11:01:41 GMT

ارائه دستورالعمل احیای حقوق عامه به رئیس قوه‌قضائیه

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۱۵۱۸

ارائه دستورالعمل احیای حقوق عامه به رئیس قوه‌قضائیه

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور از ارائه پیش‌نویس دستورالعمل احیای حقوق عامه به رئیس دستگاه قضا خبر داد. ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۸ اجتماعی حقوقی و قضایی نظرات

محمدجواد حشمتی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر گفت که در صورت تأیید و تصویب دستورالعمل مزبور از سوی آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، برای اجرا به دادستان‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسئول در دادستانی کل کشور افزود: مصادیق عمده حقوق عامه که تحت نظارت و بررسی دادستان‌ها قرار دارد، مربوط به حوزه‌های محیط زیست، امور اراضی و منابع طبیعی و آب و هوا است.

به گزارش تسنیم، چندی پیش رئیس قوه‌قضائیه دستور داد تا کمیته‌ای زیر نظر دادستان کل کشور تشکیل و دستورالعمل احیای حقوق عامه تدوین شود تا محدوده کار دادستان‌ها در مباحث مربوط به حقوق عامه مشخص باشد و با اقدامات وزارتخانه‌ها و سایر نهادها تداخل پیدا نکند.

هفتم اردیبهشت امسال هم، حشمتی معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور از تعیین معاون ویژه در دادسراهای سراسر کشور برای پیگیری مباحث مرتبط با حقوق عامه خبر داد.

او همچنین گفته که در سال 96، دادستان‌های کشور در 200 مورد و مسئله مربوط به حقوق عامه ورود کردند.

برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، ورود دادستان‌ها در مسائل حقوق عامه را دخالت در اقدامات قوه مجریه کشور می‌دانند و همین موضوع، موجب اختلاف شده است اما در صورتی که دستورالعمل احیای حقوق عامه به تصویب برسد، بخش عمده‌ای از این اختلافات برطرف می‌شود.

انتهای پیام/

R1332/P1361/S2,20/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۱۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سارقان زندانی به مرخصی نمی‌روند

رئیس کل دادگستری استان البرز در تشریح اقدامات برای کنترل سرقت در ایام تعطیلات نوروز در استان گفت: از هفته‌های گذشته اعطای مرخصی و هرگونه نهادهای ارفاقی به زندانیان جرایم سرقت، متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در البرز و به نقل از پایگاه خبری دادگستری استان البرز، آخرین نشست شورای قضائی و شورای اطلاع رسانی استان البرز با حضور اعضا و مدیران کل دستگاه‌های تابعه قوه قضائیه با محوریت «گزارش دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، دبیر کمیته نظارت بر نهادهای شبه قضائی و دبیر شورای معاونین دادگستری کل استان البرز در خصوص مصوبات جلسه پیشین»، «اتخاذ تدابیر لازم در خصوص تنظیم بازار شب عید» و «طرح سیاست‌های جاری رسانه‌ای و اطلاع رسانی توسط دبیر شورای اطلاع رسانی»، در محل جلسات حوزه ریاست دادگستری کل استان البرز برگزار شد.

حسین فاضلی هریکندی، رئیس شورای قضائی استان البرز در این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تبریک پیشاپیش سال نو شمسی، از یک سال تلاش مدیران و کارکنان دستگاه‌های وابسته به قوه قضائیه در استان البرز تقدیر کرد.

تعیین شعب ویژه رسیدگی به تظاهر به روزه خواری

وی با اشاره به طرح‌های انتظامی و قضائی در ایام ماه مبارک رمضان در خصوص حفظ شعاِئر این ماه گفت: با توجه به اینکه شرع و قانون مجازات اسلامی تظاهر به روزه خواری را حرام و جرم دانسته است به روال سال‌های گذشته در همه حوزه‌های قضائی شعب ویژه برای رسیدگی به این نوع جرایم تخصیص یافته است.

رئیس شورای قضائی استان البرز با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان جرایم خاص از جمله سرقت، تاکید کرد: از هفته‌های گذشته اعطای مرخصی و هرگونه نهادهای ارفاقی به زندانیان جرایم سرقت متوقف شده است.

مقابله با تغییر کاربری در ایام تعطیلات نوروز

فاضلی هریکندی تشکیل کشیک‌های قضائی و انتظامی و مأموریت به دستگاه‌های متولی برای نظارت در تعطیلات نوروزی بر مقابله با تغییر کاربری توسط سودجویان، تصریح کرد: تغییر کاربری یکی از مشکلات خاص استان است که نزدیکی به پایتخت و خوش آب و هوا بودن آن، دو عامل تشدید کننده هستند، اما در راستای اجرای دستورات رئیس قوه قضائیه دو هدف برخورد با تغییر کاربری‌ها و پیشگیری از وقوع آن مورد پیگیری دادگستری کل استان البرز است که در نتیجه اقدامات انجام شده از سرعت تغییر کاربری در استان کاسته شده است، اما این موضوع همچنان از مشکلات استان است.

وی با بیان اینکه تعامل با دستگاه‌های دیگر از جمله دستگاه اجرایی یکی از موضوعات مورد تاکید رئیس قوه قضائیه است تا آن دستگاه‌ها بتوانند به مأموریت‌های خود عمل کنند ادامه داد: البته باید توجه داشت که بنا نیست دستگاه قضا در حوزه مأموریت دستگاه‌های متولی به جای آنها اقدام کند بلکه باید انجام مأموریت‌ها توسط دستگاه‌های متولی مطالبه شود.

فعالیت ۵۱ اکیپ نظارتی توسط تعزیرات استان البرز

یکی دیگر از موضوعات طرح شده در این نشست گزارش «اتخاذ تدابیر لازم در خصوص تنظیم بازار شب عید» توسط مدیر کل تعزیرات حکومتی استان بود که رئیس شورای قضائی استان از اقدامات انجام شده از جمله انجام گشت‌های منظم نظارت بر واحدهای صنفی و فعالیت ۵۱ اکیپ در این راستا و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد تقدیر کرد و در عین حال خواستار تشدید نظارت بر اماکن رفاهی و اقلام خوراکی شد.

حد نگاری اراضی کشاورزی، آخرین وضعیت صدور سند اراضی قولنامه‌ای، بازداشت‌های موقت، استفاده از نهادهای ارفاقی، استقرار کشیک ثبت در تعطیلات نوروز از دیگر مباحث مطروحه توسط رئیس شورای قضائی استان البرز در این نشست بود.

تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های موجود در مراجع شبه قضائی و احصای وظایف و تکالیف هر یک از بخش‌ها در برنامه هفتم توسعه قضائی توسط معاون قضائی رئیس کل و دبیر کمیته نظارت بر نهادهای شبه قضائی دادگستری کل استان البرز، تبیین محورهای انتظارات رئیس قوه قضائیه در خصوص اطلاع رسانی و رعایت چارچوب‌های مدون در این خصوص توسط سرپرست مدیریت رسانه و روابط عمومی دادگستری کل استان، تشریح آخرین وضعیت صدور اسناد اراضی کشاورزی توسط مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان البرز، تشریح عملکرد اداره کل بازرسی استان در خصوص اقدامات انجام شده در نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و تاکید بر رعایت قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد از مباحث مطرح شده در این نشست بود.

کد خبر 737238

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کشور : داعش دستورالعمل داده بود که به رأی‌دهنده‌ها در ایران حمله کنند؛ ما پیش از انتخابات اعلام نکردیم تا مردم نگران نشوند
  • همکاری وتعامل دستگاه‌ها برای حفاظت انفال و حقوق عامه
  • سارقان زندانی به مرخصی نمی‌روند
  • احیای حقوق عامه تبدیل به مطالبه مردمی شده است
  • عارف به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت/ فیلم برداری از زنان و دختران به بهانه مبارزه با بی حجابی هیچگونه توجیه عقلانی، شرعی و اخلاقی ندارد
  • تشکیل ۲۴ پرونده علیه مدیرانی که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند
  • لزوم حفظ حریم بی خطری پرواز و کنترل ساخت و سازها در فرودگاه رشت
  • مهلت یک هفته‌ای دستگاه قضایی برای جمع‌آوری زباله‌های جزیره هرمز
  • نرخ دیه سال ۱۴۰۳ اعلام شد +جدول
  • مازندران پتانسیل خوبی برای تامین گوشت کشور دارد