Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@08:29:51 GMT

تهدید رییس‌جمهور در قم

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۲۷۰۲

تهدید رییس‌جمهور در قم

همزمان با روی کارآمدن حسن روحانی در دولت یازدهم فضای انتقاد بار دیگر در کشور احیا شده و اصناف، تشکل‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی از هر فرصتی برای بیان انتقادات خود نسبت به مسوولان و سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت استفاده می‌کنند.

فضایی که از سال ٨٤ به واسطه روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم به دست فراموشی سپرده شد اما با روی کارآمدن دولت اعتدال و سعه صدر رییس‌جمهور منتقدان باردیگر فرصت عرض اندام پیدا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتقادات با آغاز به کار دولت دوازدهم شیب تند‌تری به خود گرفت تا جایی که توپخانه رسانه‌های منتقد دولت روزی نیست تیتر و گزارشی علیه دولت نزنند؛ اتفاقی که در زمان دولت‌های نهم و دهم برای رسانه‌های اصلاح‌طلب شبیه به رویا بود.

دامنه انتقادات روز پنجشنبه هفته گذشته به شهر قم، حوزه علمیه و طلاب رسید. طلاب قم با برگزاری تجمع و در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعار‌هایی نسبت به دولت و وقوع فساد در کشور واکنش نشان دادند. تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی از جمله «حوزویان بیدارند از مفسدان بیزارند»، «امت ما بیدارند از مفسدان بیزارند» و «سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن» اعتراض خود را به برخی مسوولان که نسبت به عدالت اقتصادی در کشور بی‌اعتنا هستند اعلام کردند.

سخنران این تجمع رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. پورازغدی در این مراسم با بیان اینکه حوزه و روحانیت همواره یکپارچه در کنار مردم ایستاده است، گفت: «طلاب که در زمان جنگ تحمیلی با حضور گسترده در جبهه‌های حق علیه باطل پیشرو بودند، امروز نیز از وضعیت اقتصادی و بی‌کفایتی برخی مسوولان ناراضی‌اند و در کنار مردم کم‌درآمد ایستاده‌اند.» وی به نامه اخیر رییس قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب در خصوص تشکیل دادگاه‌های خاص مفسدان اقتصادی افزود: قوه قضاییه باید ضربه اصلی را به مفسدان داخلی وارد کند که به مردم در این شرایط بد اقتصادی خیانت می‌کنند.

متاسفانه برخی هنوز چشم به خارج از کشور دارند و اعتقادی به ملت و ظرفیت‌های داخلی ندارند، در حالی که ما اقتصاد برجامی و مذاکره با امریکا را تجربه کردیم و ضرر و زیان‌های ناشی از آن را که بیشتر شدن توطئه امریکایی‌ها بود، دیدیم. وی برنامه‌ریزی در جهت استفاده از ظرفیت‌های داخلی و به کار گرفتن مدیران لایق و با انگیزه در امور اقتصادی را موجب پیشرفت کشور و خنثی شدن تحریم‌های اقتصادی دشمنان دانست و گفت: نباید اقتصادمان طوری باشد که با سخنرانی یک مردک به نام ترامپ دچار نوسان شود.

انتشار تصاویری از تجمع طلاب در خبرگزاری‌های رسمی حاشیه‌ها و واکنش‌هایی در فضای مجازی به همراه داشت. در پایان این مراسم یکی از طلاب با به آتش کشیدن نمادین یک اسکناس ١٠٠دلاری، تلاش داشت اعتراض خود نسبت به افزایش قیمت ارز را به تصویر بکشد.

حجت‌الاسلام احمدی طلبه معترض با آتش زدن این ١٠٠ دلار گفت با این حرکت می‌خواهم به مسوولان بگویم، چرا با وجود منویات رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی، چشم به خارج کشور دوختند و منتظرند امریکایی‌ها برای اقتصاد کشور ما تصمیم‌گیری کنند. اما آتش زدن اسکناس ١٠٠دلاری توسط این طلبه جوان از آن جهت نمادین بود که این طلبه با چاپ عکس اسکناس ١٠٠ دلاری روی یک کاغذ به جای آتش زدن اسکناس اصلی، یک کاغذ چاپی را به آتش کشید که این اقدام نمادین مورد انتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

آتش زدن دلار از ترکیه شروع شد. مردم ترکیه وقتی شاهد کاهش ارزش پول ملی خود در برابر دلار شدند، با به آتش کشیدن اسکناس‌های دلار خود نسبت به کاهش ارزش پول ملی اعتراض خود را نشان دادند. اما این تنها اقدام مردم ترکیه در شرایط بحرانی نبود؛ دولت ترکیه از مردم این کشور خواست تا با ارایه ارز‌های خانگی خود به صرافی‌ها دولت را در کنترل این بحران همراهی کنند. اتفاق مشابه در ایران نیز رخ داد و در روز‌های نخستی که قیمت ارز سیر صعودی به خود گرفت دولت از مردم خواست تا در حل این بحران به کمک دولت بیایند اما این اتفاق آنطور که باید در ایران رخ نداد. اما حاشیه اصلی این تجمع مربوط به عکس یک پلاکارد در دستان یک طلبه بود. در این تصویر یک طلبه جوان پلاکاردی با شعاری بسیار عجیب در دست داشت.

روی این پلاکارد نوشته شده بود: «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت». مقصود از این شعار معمای پیچیده‌ای نیست که نتوان منظور آن را متوجه شد اما سوال این است، در شرایط کنونی که تمامی مسوولان کشور بر حمایت از دولت تاکید دارند استفاده از چنین شعار‌هایی چه معنایی می‌دهد؟ در این شعار مقصود از فردی که شعارش مذاکره عنوان شده، حسن روحانی رییس‌جمهور قانونی ایران است اما نکته مهم این پلاکارد مصرع دوم شعار است؛ جایی که عنوان شده استخر فرح در انتظار رییس‌جمهور است و سرگذشتی شبیه به مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی.

در روزهای نخستین فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رسانه‌های بیگانه تلاش داشتند فوت مرحوم هاشمی را مشکوک جلوه دهند و سناریو‌هایی در این باره مطرح کردند. سناریو‌هایی که خالی از واقعیت بود اما متاسفانه این پلاکارد در راستای همان سناریو‌ها طراحی شده و طراح آن به عواقب این موضوع فکر نکرده است. انتظار تفکر از طراح این پلاکارد کار دشواری است زیرا او حتی نمی‌داند استخری که مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در آن رحلت کرد، مربوط به فرح نبوده و صرفا برای آنکه قافیه شعار خود را تکمیل کند چنین شعاری ساخته است. مرحوم رفسنجانی در استخری فوت کردند که پس از انقلاب ساخته شد و محل آن متعلق به لیلا امامی همسر امیر‌عباس هویدا بود نه فرح پهلوی.

قسمت مهم ماجرا نوشته ریز روی دسته پلاکارد بود. اگر روی عکس منتشر‌شده زوم کرده و دقت کنید متوجه نوشته‌ای می‌شوید که از دید کاربران فضای مجازی دور نماند. روی دسته پلاکارد نوشته شده بود: «لطفا تابلوها را پس از پایان مراسم تحویل دهید.» این جمله حاکی از وجود یک ستاد یا شورای هماهنگی برای برگزاری این تجمع است حال سوال آن است که چه کسانی این تجمع را هماهنگ و شعار‌های آن را طراحی کرده‌اند؟

آیا سردادن شعار و در دست گرفتن پلاکاردهایی از این دست آب ریختن به آسیاب دشمن نیست؟ در شرایطی که مقام معظم رهبری گفته‌اند آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش‌آفرین هستند، سردادن چنین شعار‌هایی چه پیامی دارد؟ بیش از یک سال از درگذشت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی گذشته و همچنان رسانه‌های بیگانه تلاش دارند تا مرگ او را مشکوک جلوه دهند، آیا تهدید رییس‌جمهور به وقوع اتفاقی در استخر صحه گذاشتن بر این ادعای کذب نیست؟

کشور در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به وحدت و همدلی نیازمند است اما عده‌ای بر‌خلاف این موضوع در حال حرکت بوده و با سوءاستفاده از گشایش‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین سوءاستفاده از حق اعتراض سعی در بازی در زمین دشمن و تخریب دولت دارند.

اگر دولتی نزدیک به جریان اصولگرایی بر مسند امور قرار داشت و افرادی از طرف جریان اصلاحات و اعتدال چنین مواضعی اتخاذ می‌کردند چه برخوردی با آنها صورت می‌گرفت؟ پاسخ روشن است زیرا تجربه ٨ ساله دولت‌های نهم و دهم واکنش‌های احتمالی به این اتفاق را به وضوح به تصویر می‌کشد. حال باید منتظر ماند و به نظاره نشست که آیا نهاد‌های نظارتی به اتفاقات قم ورود می‌کنند یا خیر.

منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397،5،27
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد تخريب دولت ضرورت وحدت و انسجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۲۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین در انتخابات پیروز شد و غرب را تهدید کرد

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، مراکز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری روسیه شب گذشته در سراسر این کشور بسته شدند و شمار آرا توسط کمیته انتخابات در همه مراکز و ارسال آنها به مسکو پایتخت آغاز شد.

کمیته مرکزی انتخابات ریاست جمهوی روسیه اعلام کرد که بعد از شمارش 100 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سراسر کشور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور کنونی روسیه با کسب85.13 درصد آرا پیروز شد.

 پس از پوتین«نیکولای خارتونوف» 4.31 درصد آرا و «ولادیسلاو داوانکوف» 3.79 درصد و لیونید سلوتسکی 3.19 درصد آرا را از آن خود کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در بازدید از ستاد انتخاباتی خود پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در مسکو، سخنرانی می‌کند.

پیش از این اعلام شده بود که براساس اعلام کمیسیون انتخابات روسیه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری فعلی روسیه ۸۷ درصد از آرا را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور کسب کرده است. این نتیجه براساس شمارش ۶۰ درصد از صندوق‌های حوزه‌های رای‌گیری به دست آمده است.

پس از پیروزی پوتین در انتخابات، او به خبرنگاران گفت که «روسیه باید ارتش خود را قوی‌تر کند وهر کاری که از دستش برمی‌آید برای حل مسایل مربوط به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین انجام دهد.» 

پوتین همچنین گفت که نیروهای مسلح روسیه هر روز در اوکراین در حال پیشروی هستند و نیروهای مسکو ابتکار عمل را در میدان نبرد در دست دارند. 

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت که تظاهراتی که به دلیل فراخوان هواداران الکسی ناوالنی علیه‌ او برپا شده، تاثیری در نتیجه انتخابات نداشته است. او همچنین تهدید کرد که کسانی که آرای مخدوش در صندوق رای انداخته‌اند باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند. 

پوتین در بخش دیگر از صحبت‌هایش به مرگ ناوالنی اشاره کرد و گفت که مرگ او غم‌انگیز بود و او نباید از آلمان به روسیه بازمی‌گشت. 

رییس جمهوری روسیه گفت قبل از مرگ ناوالنی، روسیه با مبادله او با چند زندانی روس در کشورهای غربی موافقت کرده بود. 

او گفت که اعتراضات مخالفانش هیچ تاثیری نداشته است، اما افرادی که با اعمال خرابکارانه مانع از رای دادن دیگران شده‌اند باید مجازات شوند. پوتین در سخنرانی خود در جمع هوادارانش از رای دهندگان تشکر کرد و گفت که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری به جامعه روسیه امکان تحکیم و قوی‌تر شدن می‌دهد.

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت که در غرب از جمله در آمریکا، دموکراسی وجود ندارد. او ادامه داد که سیستم انتخاباتی در روسیه شفاف‌تر از ایالات متحده است. 

پوتین همچنین گفت که حضور نیروهای غرب در اوکراین می‌تواند جهان را به جنگ جهانی سوم بکشاند. 

به نظر می‌آید این میزان رای یک رکورد و همه‌پرسی برای کسی باشد که همیشه در انتخابات قبلی بین ۶۴ تا ۶۸ درصد از آرا را به دست می‌آورد. قبل از انتخابات، مقامات اصرار داشتند که مردم روسیه باید از رهبر خود حمایت کنند و با او «متحد» شوند. آنها همچنین حمله 

به اوکراین را به عنوان «جنگی طرح‌ریزی شده توسط غرب برای نابودی روسیه معرفی کرده‌اند». 

حمله به اوکراین که به دستور مستقیم شخص پوتین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد تاکنون ده‌ها هزار کشته و زخمی برجای گذاشته و پایانی برای آن دیده نمی‌شود؛ به ویژه اینکه حملات به خاک روسیه در این هفته نیز افزایش یافته است. 

ولودیمیر زلسنکی، رییس جمهوری اوکراین در رابطه با انتخابات روسیه گفت که پوتین مردی «مست قدرت» است که می‌خواهد «برای همیشه سلطنت کند». او در پیامی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری روسیه «مشروعیت ندارد». او ادامه داد: «برای همه روشن است که این شخصیت، همانطور که اغلب در تاریخ اتفاق افتاده، مست قدرت است و هرکاری می‌کند تا برای همیشه سلطنت کند.»

هیچ جای شکی نیست

در روسیه، مقامات جایی برای مخالفان قدرت باقی نگذاشته‌اند: سه نامزد دیگر همگی همسو با کرملین هستند. در این میان، یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، یکی از مخالفان پوتین که چندی پیش در زندان درگذشت، از هواداران خود خواست تا ظهر روز یکشنبه علیه رییس جمهوری روسیه تجمع کنند. او خودش پس از چند ساعت تاخیر، در میان جمعیت زیادی در سفارت روسیه در برلین رای داد. 

روز یکشنبه مقابل سفارت‌خانه‌های روسیه در شهرهای مختلف دنیا، صف‌های طولانی برای انتخابات شکل گرفت. بیشتر این افراد، 

روس‌هایی هستند که از زمان شروع حمله مسکو به اوکراین به دلیل سرکوب و ترس از رفتن به ارتش، کشورشان را ترک کرده‌اند. 

هواداران الکسی ناوالنی اعلام کردند که میزان آرای اعلام شده برای ولادیمیر پوتین واقعی نیست. در مقابل اما ‫ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارج روسیه حضور رای‌دهندگان بی‌شمار در سفارت‌خانه‌های روسیه در خارج از این کشور را تایید کرد و در کانال تلگرامش نوشت: «آنها برای رای دادن آمده‌اند و از فرصتی که کشورشان، روسیه با وجود همه تهدید‌های غرب به آنها ارائه داده، استفاده کردند.»

 

دیگر خبرها

  • ادعای عجیب ترامپ برای ایجاد صلح میان ایران و اسرائیل
  • پوتین: همکاری با پارلمان برای توسعه روسیه را ادامه می‌دهیم
  • پیروزی پوتین در انتخابات نقشه‌های کشورهای غربی را خنثی کرد
  • دولت حوزه‌های علمیه را اتاق‌های اندیشه‌ورزی و پشتیبان خود می‌داند
  • پوتین در انتخابات پیروز شد و غرب را تهدید کرد
  • پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد
  • ترامپ: در انتخابات برنده نشوم، حمام خون به‌ راه خواهد افتاد
  • ترامپ: زلنسکی بهترین فروشنده تاریخ است
  • ترامپ به «سیا» برای بی‌اعتبار کردن چین مجوز داد
  • در دیدار رییس جمهور با هنرمندان چه گذشت؟/ طرح چند نکته مهم