Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پژوهشگر مسائل یمن و امارات در سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مصاحبه‌ای روز جمعه گفته این سازمان توانسته است۹۰ مورد از حملات غیرقانونی ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی به یمن که اکثر آن‌ها مصداق جنایت جنگی هستند را مستند کند و ۲۴ مورد از این حملات با بمب‌های آمریکایی انجام شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ائتلاف تحت رهبری عربستان پنجشنبه ۱۸ مردادماه به بازار شهر «ضحیان»، واقع در استان شمالی «صعده» و اتوبوس حامل دانش‌آموزان حمله کرد که بر اثر آن دست‌کم ۵۰ نفر شهید و ۷۷ نفر دیگر زخمی شدند. شمار زیادی از شهدا کودکان هستند.

«کریستین بکرلی»، محقق سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مصاحبه‌ای در همین باره، در خصوص نقش آمریکا در این حملات گفت: «من فکر می‌کنم موضوعی که بایستی واقعاً روی آن تأکید کرد این است که از منظر حقوق بین‌الملل، آمریکا با توجه به میزان حمایتی که از ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها می‌کند، یکی از طرف‌های این جنگ محسوب می‌شود.»

او یادآوری کرد آمریکا از زمان آغاز حملات ائتلاف، علاوه بر میلیارد‌ها دلار کمک تسلیحاتی به این ائتلاف با کمک به سوخت‌گیری هواپیما‌ها و حمایت‌های لوجستیکی و عملیاتی از سعودی‌ها حمایت کرده است.

بیشتر بخوانید:۳ سال تجاوز نظامی ائتلاف سعودی چه بلایی بر سر مردم یمن آورده است؟ + آمار، تصاویر و نقشه میدانی 

بکرلی گفت: «بنابراین، وقتی که ما پرسیم که آمریکا در تخلفاتی که ائتلاف در یمن داشته چه نقشی داشته، مشکل این است که آمریکا بار‌ها و بار‌ها در تلاش‌ها برای پاسخ دادن به این سوالات مانع‌تراشی کرده است.»

محقق دیده‌بان حقوق‌بشر در ادامه تصریح کرد این سازمان تا کنون توانسته حدود ۹۰ مورد از حملات غیرقانونی ائتلاف سعودی که اکثر آن‌ها مصداق جنایت جنگی بوده‌اند را ثبت کند.

وی گفت: «چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که دیده‌بان حقوق بشر تا اینجای کار حدود ۹۰ مورد از حملات غیرقانونی ائتلاف که بسیاری از آن‌ها جنایت جنگی به نظر می‌رسند را ثبت کرده است.»

بکرلی اضافه کرد: «در ۲۴ مورد [از این حملات]ما در محل حملات بمب‌های ساخت آمریکا و سلاح‌های آمریکا را شناسایی کرده‌ایم؛ بنابراین ما می‌دانیم که در از سلاح‌های آمریکایی به طور مکرر در حملات غیرقانونی ائتلاف استفاده می‌شود.»

محقق دیده‌بان حقوق بشر لفاظی‌های مقام‌های سعودی درباره اینکه درباره تحقیق در خصوص حملات غیرقانونی‌اش در یمن را «بی‌اعتبار» توصیف و تأکید کرد: «ما واقعا شاهد مسئولیت‌پذیری یا جبران خسارت برای یمنی‌هایی که در این سه سال و نیم قربانی این حملات غیرقانونی شده‌اند نبوده‌ایم.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند. روزنامه واشنگتن‌پست به تازگی شمار افراد کشته‌شده در این جنگ را نزدیک به ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

منبع:میزان

انتهای پیام/

۲۴ مورد از  حملات عربستان  با بمب‌های آمریکایی بوده است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۳۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد

عربستان سعودی ابعاد گسترده پروژه بلندپروازانه ۵۰۰ میلیارد دلاری شهر لاین در شهر هوشمند نئوم را که در ابتدا قرار بود ۱۷۰ کیلومتر طول داشته باشد، تا ۹۸.۶ درصد کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عربستان سعودی از کاهش ۹۸.۶ درصدی ابعاد شهر لاین در نئوم خبر داد و اعلام کرد طرح اولیه برای پوشش منطقه‌ای به وسعت ۱۷۰ کیلومتر و پذیرایی از ۱.۵ میلیون نفر با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ترسیم شده بود، اما پروژه لاین اکنون تنها ۲.۴ کیلومتر برای جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر وسعت خواهد داشت.

لاین بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد عربستان سعودی برای مقابله با چالش‌های زندگی شهری و ترویج روش‌های جایگزین زندگی، همچنین بلندپروازانه‌ترین پروژه در میان انبوهی از پروژه‌های بزرگ در سرتاسر عربستان سعودی بود که در میان چندین پروژه نئوم قرار دارد. بر اساس طرح‌های اولیه این شهر با دیوارهای شیشه‌ای با عرض چند صد متر، مساحتی معادل ۱۳ مایل مربع را اشغال می‌کند و با یک خط ریلی پرسرعت به‌هم متصل می‌شود.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد این پروژه بزرگ به دلیل محدودیت‌های مالی باید کوچک شود. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که صندوق دارایی مستقل پادشاهی هنوز بودجه کلی سال ۲۰۲۴ را برای منطقه اقتصادی نئوم تصویب نکرده است.

به این ترتیب در حالی که از ابتدا قرار بود لاین به‌صورت مرحله‌ای ساخته شود، هدف فعلی نشان‌دهنده عقب‌نشینی از برنامه‌های اولیه است و با انتشار اخباری مبنی بر کاهش احتمالی پروژه، حداقل یک پیمانکار شروع به اخراج کارگران از پروژه کرده است.

کاهش ابعاد لاین نشان می‌دهد که واقعیت‌های مالی تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر هوشمند عربستان که در قالب طرحی ابتکاری و فراگیر برای متنوع‌سازی اقتصاد پادشاهی عربستان معرفی شده، در حال ایجاد نگرانی‌هایی در بالاترین سطوح دولت سعودی است که تلاش دارد برنامه بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود را محقق کند.

پروژه لاین همچنین با نگرانی‌های حقوق بشری روبه‌رو شده است، زیرا ساخت‌وساز آن مستلزم اخراج قبیله حویطات از سرزمین‌های مادری خود در منطقه تبوک است.

کد خبر 746893

دیگر خبرها

  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • هشدار درباره خطر حملات پهپادی برای امنیت ملی آمریکا
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • تکذیب بیانیه منسوب به حزب‌الله عراق درمورد ازسرگیری حملات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • حملات پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در سوریه