Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@13:36:35 GMT

چل سه توین، غاری زیبا و ناشناخته برای گردشگران

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۹۵۰۴۸

چل سه توین، غاری زیبا و ناشناخته برای گردشگران

غار چل سه‌ توین، از غارهای قدیمی استان ایلام است که هنوز برای بسیاری از گردشگران ناشناخته باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، استان ایلام به واسطه آب‌وهوا و اقلیم جغرافیایی که دارد از مناطق خوش آب‌و‌هوا در فصل تابستان است. محاصره‌ شدن این استان در میان کوه‌ها اگرچه ورود گردشگران را به خاطر پیچ‌های پی‌در‌پی تا حدی سخت کرده، اما وجود دشت‌های زیبا و مناظر بکر، قطعاً خستگی راه را از تن بیرون می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود، بر اساس کتیبه‌های باستانی بابلی و اسناد به دست آمده، ایلام بخشی از کشور عیلام باستان بوده که در 640 سال پیش از میلاد به دست آشور بانی پال تصرف شد. همچنین نام اولیه شهر ایلام، آلامتو یا الام بوده که به معنای کوهستان یا کشور طلوع خورشید است، اما بعدها با بنا شدن در منطقه حسین‌آباد تغییر پیدا کرده است.

این استان از جاذبه‌های طبیعی زیادی برخوردار است، به طوری که زمان‌ گذاشتن دو یا سه روزه برای بازدید از تمامی مناطق دیدنی استان، کافی نیست.

در این میان غار چهل‌ستون که بومیان منطقه چل سه توین تلفظش می‌کنند تنها یکی از جذابیت‌های این خطه از کشور به شمار می‌رود. این غار در شهرک شباب، شهرستان سیروان واقع شده است. با توجه به مسیر سختی که برای رسیدن به این غار وجود دارد، عبور و مرور به این غار راحت نیست و شادی به همین دلیل هم باشد که این غار زیبا برای بسیاری از گردشگران ناشناخته باقی مانده است.

این غار با مساحت ۱۴۴ مترمربعی و ارتفاعش ۹ متری‌اش دارای حوضچه‌ای زیباست که آب شیرینی دارد. نام چهل‌ستون از این بابت برای این غار در نظر گرفته شده که غار از چهل‌ستون برخوردار بوده است، اگرچه بیشتر ستون‌های طبیعی این غار به مرور زمان تخریب شده‌اند.

قندیل‌های سنگی زیبا و نقش‌های طبیعی که در درون غار به چشم می‌خورد، قطعاً سندی بر بخشی مغفول مانده از تاریخ این خطه است که نقاط مبهم و نامشخصی از تاریخ منطقه را روشن می‌کند. آنچه در این بین به این غار قدیمی جذابیت ویژه‌ای بخشیده و حس و حال جاذبه‌ای بکر را برای گردشگران تداعی می‌کند، خفاش‌هایی هستند که به واسطه تاریکی، این غار را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.

حس و حالی که هر بازدیدکننده پس از طی کردن مسافت طولانی، البته سخت برای رسیدن به این غار دارد، قطعاً با ورود به غار چهل‌ستون یا همان چل سه توین فراموش می‌شود، به طوری که هر گردشگر همچون یک محقق و باستان‌شناس ترغیب به کشف ارتباط میان تصاویر حک شده بر دیواره غار می‌شود و برای لمس قندیل‌های چند صد هزار ساله آن تلاش می‌کند.

اگرچه ایلام در مسیر کربلا قرار گرفته و هر ساله خیل عظیم گردشگران مذهبی از این استان عبور می‌کنند، اما چندان از سوی گردشگران و علاقه‌مندان به بازدید از مناطق طبیعی، شناخته نشده است. بر همین اساس اگر در فصل گرما به استان ایلام سفر کردید حتماً از چشمه‌های آبگرم دهلران، تنگه رازیانه به عنوان یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی و یکی از مناطق ژئوتوریسم، قلعه والی، آتشکده سیاهگل، دریاچه دوقلوی سیاه گاو و پل گاومیشان دیدن کنید.

انتهای پیام/4072/4031/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۵۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست پردیس از پاک‌سازی حاشیه رودخانه جاجرود توسط دانش آموزان، حافظان محیط‌زیست و گروه‌های مردم نهاد خبر داد و گفت: حال رودخانه جاجرود خوب نیست و حاشیه رودخانه با ورود گردشگران و مسافران به‌شدت آلوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پردیس، به مناسبت روز زمین پاک با کمک محیط‌زیست، شهرداری، دانش آموزان، حافظان محیط‌زیست و گروه‌های مردم نهاد که در حوزه محیط‌زیست فعالیت داشتند، حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد.

محسن رضاییان ظهر امروز در حاشیه پاک‌سازی رودخانه جاجرود اظهار داشت: حال رودخانه جاجرود خوب نیست و وضعیت حاشیه رودخانه با ورود گردشگران و مسافران به‌شدت آلوده شده تا جایی که امروز در مدت 1 ساعت مقدار یک وانت زباله جمع‌آوری شد.

وی افزود: آموزش حفظ محیط‌زیست و خطرات زیست‌محیطی از اولویت‌های برنامه اجرایی است، در مدارس و در دیگر محیط‌ها به‌صورت مداوم جلسات و کارگاه‌های آموزشی برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

سرپرست اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس در ادامه گفت: رودخانه جاجرود برای احیا به کمک ما نیاز دارد و بایستی همه دست‌به‌دست هم دهیم تا این نعمت الهی را برای نسل آینده پاک نگه‌داریم.

رضاییان یادآور شد: در تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه جاجرود سطل‌های زباله تعبیه شده و گردشگران با جمع‌آوری زباله‌ها و انداختن داخل سطل زباله به حال خوب طبیعت کمک کنند.

وی در ادامه گفت: پلاستیک در طبیعت حدود 400 سال طول می‌کشد که بازیافت شود لذا مسافران و گردشگران از رها کردن پلاستیک در طبیعت خودداری کنند.

لایروبی 42 کیلومتر از رودخانه‌های قزوین

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس در پایان خاطرنشان کرد: امروز زمین و هوای پاک نیازمند کمک ما انسان‌ها است، لذا گردشگران و مسافرانی که برای طبیعت‌گردی به دل طبیعت می‌روند به طبیعت آسیب نرسانند و همراه خودشان در طبیعت یک کیسه‌زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • توانمندی‌های سپاه برای دشمنان ناشناخته است
  • ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم
  • پژوهش ستون مستندسازی رادیویی است/ برنامه‌ساز حرفه‌ای آموزش ببیند
  • اصفهان صاحب ظرفیت‌های ناشناخته زیادی است
  • ستون gc چیست و انواع ستون gc کدام‌اند ؟
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه
  • نمایی زیبا از چالکندی دزفول + فیلم
  • استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان