Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالقاسمی گفت : پرورش ماهیان خاویاری در استان کرمان بسیار مقرون به صرفه است و هر یک کیلوگرم خاویار ارزش بالای ۲۰ میلیون تومان دارد در حال حاضر دو مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان داریم که یکی از موفق ترین آنها در منطقه سکنج ماهان قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رها ابوالقاسمی در خصوص پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی در گفتگو با راه آرمان گفت : در استان کرمان از ۵ سال گذشته به صورت تفننی پرورش ماهیان در تعدادی ازاستخرهای کوچک و اندک پرورش می یافت که هرساله  نزدیک به ۱۰۰۰ تن ماهی تولید می شود لذا می توان با کمترین هزینه ها این تولید را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان با بیان اینکه اقلیم و جغرافیای استان کرمان مناسب آبزی پروری است، تصریح کرد : از ۲۰ هزار منابع آبی شامل قنوات، رودها، چاه‌های کشاورزی و … از دیدگاه فنی ۵۰ درصد آنها مستعد آبزی پروری است و اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد این منابع آبی در اختیار بخش پرورش ماهی قرار گیرد سالانه می توان بالغ بر ۶ هزار تن ماهی پرورش و به بازار عرضه کرد.

ابوالقاسمی با اشاره به وجود ۴۰۰ واحد پرورش ماهی در استان کرمان  ، تاکید کرد : در نیمی از این واحدها ماهی قزل آلا پرورش پیدا می کند و اقلیم مناطق رفسنجان، سیرجان و دریاچه های پشت سدها نیز مناسب برای پرورش ماهیان گرمابی  از نوع کپور است.

وی تصریح کرد: پرورش ماهیان خاویاری در استان کرمان هم مقرون به صرفه است و هر یک کیلوگرم خاویار ارزش بالای ۲۰ میلیون تومان دارد که دو مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان داریم که یکی از موفق ترین آنها در منطقه سکنج ماهان قرار دارد  اما این ماهی سرمایه بر و در ابتدای امر به سود نمی رسد و باید نزدیک به ۵ سال از زمان پرورش بگذرذ تا بتوان خاویار مورد نیاز آن را برای فروش به بازار عرضه کرد .

این مقام مسئول عنوان کرد :  طرح پرورش ماهی خاویار  در روستای جنت آباد منطقه نوق بصورت پایلوت بوده و برای اولین بار درسطح استان کرمان اجرا گردیده است که این  طرح از آذرماه ۹۱ و با رهاسازی ۶۳۰ قطعه بچه ماهی خاویار آغاز و در آذر ماه ۹۳ نیز تعداد ۵۰۰ قطعه مجددا رهاسازی صورت گرفته و پیش بینی تولید و برداشت خاویار برای سال ۹۷ به بعد می باشد .

وی ادامه داد : اگر هدف از پرورش ماهی خاویاری تولید گوشت باشد طی مدت زمان حدود سه سال گوشت تولید و آماده ارائه به بازار می باشد و قیمت هر کیلو گوشت ماهیان خاویاری بسته به گونه آبزی بین ۴۰ تا ۶۵ هزار تومان قیمت دارد که چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد به ازای هر کیلوگرم گوشت سوددهی دارد. اما اگر هدف از پرورش، تولید و استحصال خاویار باشد به طور معمول هر قطعه ماهی خاویاری بسته به گونه آن بین ۵-۳ درصد وزن بدن خود در طی مدت زمان ۱۰-۶ سال خاویار  تولید می‌کند که بسیار با ارزش و اقتصادی است.

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان با بیان اینکه در هر ۸۰۰ متر مربع می توان ۲۰ تن ماهی در سال تولید کرد، افزود: با ورود دانش به بحث استخرهای ذخیره آب کشاورزی می توان از هر استخر ۳ تا ۵ تن ماهی تولید و در استان کرمان سالانه ۶ میلیارد تومان درآمدزایی و ثروت خلق کرد.

ابوالقاسمی در ادامه با اشاره به شورر بودن منابع آبی در رفسنجان این منطقه را مستعد توسعه و پرورش آرتمیا برشمرد و عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد  نیاز آرتمیای کشور می تواند در این شهرستان تولید شود.

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان با اشاره به ایجاد بزرگترین دهکده پرورش آرتمیای خاورمیانه در رفسنجان که مجموعه ای بی نظیر در کشور می باشد، بیان کرد: سیست آرتمیا غذای زنده ماهیان و آبزیان است که هر ساله به میزان ۳۰ تن به کشور وارد می شود.

ابوالقاسمی با بیان اینکه آرتمیا ارزش افزوده دارد، خاطرنشان کرد: در مجموعه پرورش آرتمیای نوق رفسنجان واحد فرآوری هم احداث شده که این محصول به صورت بسته بندی می تواند وارد بازار شود.

وی ادامه داد: یک تن آرتمیا معادل ۱۰۰ تن ماهی ارزش دارد لذا پرورش این غذای ماهیان و آبزیان می تواند جلوی خارج شدن ارز از کشور را بگیرد ضمن اینکه با تولید انبوه می توان هم نیاز داخلی را برآورده کرد و هم به کشورهای عربی، امارات و … صادرات انجام داد.

وی اضافه کرد: مناطق زرند، راور، شهربابک و انار هم دارای منابع آب شور هستند که می توان از این زیرساخت جهت پرورش آرتمیا بهره مند شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۹۵۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: پایش محدوده سد کارده در روزهای اخیر انجام شد و تعدادی موتورتلمبه غیرمجاز برداشت آب نیز کشف شد.

محمدعلی نعمت نژاد افزود:  هم اینک میزان ذخیره آب موجود در سد کارده سه و ۹ دهم میلیون متر مکعب است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۶ و هفت دهم میلیون متر مکعب بود.

نعمت نژاد ادامه داد: در مجموع هم اینک حدود هفت درصد از حجم ذخیره تامین کننده آب مشهد شامل سدهای طرق، دوستی، ارداک و کارده آب دارد که رقم بسیار ناچیزی است و در شرایط سخت آبی قرار داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی در مشهد و استان طی سال آبی جاری از مهر ماه تا کنون نسبت به میانگین درازمدت حدود ۳۰ درصد کاهش دارد و امسال سیلابی برای ورود به سدها نداشته ایم.

نعمت نژاد افزود: با توجه به شرایط خشکسالی با هرگونه انشعاب غیرمجاز برخورد می شود و مدیریت مصرف نیز در این شرایط ضروری است.

خراسان رضوی هفت درصد گستره کشور را داراست که ۷۶ درصد آن خشک و بقیه دارای اقلیم نیمه خشک است، ۳۷ حوضه آبریز در خراسان رضوی وجود دارد که به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، این آبخوانها دچار افت شدید شده و ۳۴ محدوده از ۳۷ محدوده در حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • ۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد
  • حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود
  • افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • ذخیره کالا‌های اساسی مردم گیلان